Vårföräldrar 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Härligt @Sedna och @Pengy :up: När jag läser om er så slås jag av att det faktiskt inte är så himla länge kvar innan det börjar vara dags för de första bebisarna i tråden att komma ut :love:

Jag var på besök hos min bm på MVC idag och jag är så himla glad att jag måste få dela med mig lite :) Min underbara bm har lovat att vara med som doula på förlossningen :love: Hon har jobbat länge på förlossningen och hon känner mig och min sambo, så det känns som att hon kommer att vara ett väldigt bra stöd. Jag känner mig så lättad och glad!

Bm kunde även lugna mig kring lågt placentaläge, att hon aldrig varit med om att placentan suttit så lågt att det inte gått att föda vaginalt (förutom när placentan suttit för/över förlossningskanalen). Hon berättade även att det är så ovanligt att placentan inte flyttar sig uppåt i takt med att livmodern växer, att det inte är alla landsting som kollar placentans läge med ett senare ul. Så idag känns som en väldigt bra dag :)
Vilken mysig BM du verkar ha :)
Jag har också låg sittande placenta, på RUL så gick den lite över livmoderhalsen. Ska tillbaka v.32 för nytt ul och se hur den ligger då. Jag har slutat blöda iaf så det känns som den har flyttat på sig :up:

Uppdaterad lista:
25/3 - Shpongle, första barnet/ UL visade: pojke / Det blev en:
26/3 - Zata, första barnet / Gissar på: pojke/ UL visade: pojke / Det blev en:
29/3 - Mulles_matte, femte barnet /UL visade: pojke /Det blev en:
3/4 - Minian, andra barnet / Gissar på:Pojke / UL visade:Pojke / Det blev en:
5/4 - Jenka, andra barnet /gissar på: tjej /UL visade/Det blev en:
8/4 - Sedna, andra barnet / Gissar på: pojke/ UL visade: / Det blev en:
17/4 - Pengy, första barnet / Gissar på: Tjej/ UL visade: Pojke / Det blev en:
19/4 - anonymApril, första barnet / Gissar på: pojke / UL visade: tjej/ Det blev en:
21/4 - Whirlie, andra barnet / Gissar på: / UL visade: flicka / Det blev en:
6/5 - Anonymusen, andra barnet / Gissar på: Pojke / UL visade: pojke / Det blev en:
6/5- Lo_, andra barnet/ Gissar på:/ UL visade/ Det blev en:
11/5 - domesticus, andra barnet / Gissar på: Pojke/ UL visade: Tjej / Det blev en:

Magen växer så det knakar :p Nedräkning till jullov nu! Ska vara ledig till den 8/1. Pratade med chefen i måndags, efter jul ska vi sätta oss med gravidpenningblanketten sen få vi se vad FK säger. Vi ska få in en del ettåringar på avd efter nyår, så få trycka extra på det plus ryggont/foglossning. Känner redan att allt är mycket jobbigare på jobbet, mycket plock från golvet hela tiden, barn som vill bli uppburna m.m.

Tycker det är värst att sitta av!

Haha, samma här! Jag som sagt att jag ska rida sålänge jag kommer upp på hästen, men nu verkar problemet snarare vara att komma ner från den. Just nu får det bli benet över halsen vid avsittning men man är ju inte precis smidig... :)

Tror jag köpte kring v 20 förra graviditeten. Strax efter RUL i alla fall. Begagnat men hittade en jag ville ha.

Vi kommer inte skaffa syskonvagn (om vi inte ångrar oss när bebis väl är här). Skulle dock behöva en ny sittvagn men blir så förvirrad över vad vi borde ha så har lagt det på is för tillfället.

Har köpt en skötväska och ska skaffa en bärsjal. Måste kolla upp babyskydd (och ta beslut om ev bilbyte...) men i övrigt har vi allt. Lite småsaker till mig bara (typ myskläder och förbrukningsmaterial efter förlossningen) samt nappar. Egentligen väldigt skönt att slippa skaffa en massa såklart, men lite trist att det inte finns nån anledning att handla små bebiskläder :p

Hehe känner igen förvirringen kring "vad man borde ha"... Jag fattar ju att vi måste ha en vagn men det finns ju en uppsjö alternativ! Förhoppningsvis har vi dock bestämt oss nu. Jag hoppas på att syrrans babyskydd som vi ska få låna passar i våran bil... Skulle ni skaffa ny bil för att få plats med två stolar?

Vi bokade en syskonvagn när vi var i typ v 10. Vi kommer att behöva en sån och det var ett bra pris just då på den vagn vi vill ha. Annars hade vi nog väntat med att beställa vagn. Vi har betalt handpenningen på vagnen och betalar resten när vi hämtar den (ca en månad innan bf). Vi får tillbaka handpenningen om graviditeten inte skulle fullföljas och jag tror att det även är förlossningsgaranti.

Till storasyster köpte vi en begagnad vagn, en kronan duo, som vi varit fantastiskt nöjd med. Men den vagn vi vill ha nu (Emmaljunga double viking 735 med outdoorchassi) verkar det vara ont om på begagnatmarknaden, iaf i våra trakter.

Det var tidigt, men förstår att ni passade på! Vi har sneglat lite på en Viking outdoor också, de är ju väldigt snygga (och lagom små). Både jag och sambon föll pladask för den marinblå! Var det den (double) ni hade bokat i v10 eller en annan vagn? Hängde inte riktigt med.. Hehe.

Vi kommer få en syskonvagn av min kompis syster. Den förmedlas av min vän som är tämligen ointresserad av barn och deras tillbehör så jag har ingen aning om skick eller utförande... men jag tänker att den kan få bli extravagn i stallet om den inte är bra om någon anledning. Men jag hoppas såklart den är prima :D. Enkelvagn finns redan, används fortfarande flitigt till dottern.

I övrigt behöver vi väl inte skaffa nåt egentligen (förutom större boende :angel:) och det känns lite oöverstigligt just nu.

Fick just en hel kasse med gravidkläder av min syster och det var underbart- jag är större denna gång så mina vanliga kläder sitter inte så värst bra längre.

Hehe spännande att se vad som dyker upp sen då;)

Lite sent svar kanske men.. Jag slutade med mina vitaminer på eget bevåg då jag inte vågade äta dom när jag hade så högt. Har dock börjat äta dom igen då mitt hb hade gått ner till 125 i v.25. Hur går det för dig?

Jag har fortsatt med dem efter diskussion med BM. Jag har dock inte lämnat något nytt prov men kommer göra det i början av jan (v26). Däremot blev det en koll av tsh/t4 för säkerhetsskull. Har inte känt mig lika trött nu (förutom efter den där rackarns influensasprutan) så det kanske inte var järnet ändå.

Har du känt av förändringen i hb eller är du opåverkad?

Vad jobbar du med? Ska också söka graviditetspenning efter nyår och bara hoppas det går igenom. Vet inte alls hur min kropp ska orka hela graviditeten..

Jag jobbar på ett lager, så utsetts för både mycket buller och vibrationer. HR på mitt jobb var väldigt behjälplig angående graviditetspenning så vi satt ner tillsammans och skrev ihop ett utlåtande som de som arbetsgivare skickade in till försäkringskassan och sen skrev jag ungefär samma sak i min ansökan :)

Jag har fortsatt med dem efter diskussion med BM. Jag har dock inte lämnat något nytt prov men kommer göra det i början av jan (v26). Däremot blev det en koll av tsh/t4 för säkerhetsskull. Har inte känt mig lika trött nu (förutom efter den där rackarns influensasprutan) så det kanske inte var järnet ändå.

Har du känt av förändringen i hb eller är du opåverkad?
tsh/t4 är det sköldkörtelsprov? Tog du det på grund av att du känt dig trött?

Jag har blivit tröttare senaste veckan men sover mer oroligt just nu, så vet inte om det beror på järnet. Sen så är det lite den tiden på året för mig som jag alltid är tröttare på. Men jag hoppas jag slipper ta tillskott för järn så jag försöker undvika det så länge jag kan. :angel:

Hehe känner igen förvirringen kring "vad man borde ha"... Jag fattar ju att vi måste ha en vagn men det finns ju en uppsjö alternativ! Förhoppningsvis har vi dock bestämt oss nu. Jag hoppas på att syrrans babyskydd som vi ska få låna passar i våran bil... Skulle ni skaffa ny bil för att få plats med två stolar?
Delvis därför. Ursprungstanken var att byta bil nu pga ålder/mest fördelaktigt ekonomiskt. Sambon är osäker på om det går in en stol bakom honom och i allmänhet vore snäppet större bra (har hund också). Men de vi tittat på visade sig vara lika stora/små så vi måste upp betydligt om det ska bli någon skillnad. Ska provmontera stol till att börja med i alla fall.

Tillägg: hehe ja, ang vagn så hade vi tänkt skaffa en sulky till blivande storebror. Men de som är smidiga storleksmässigt verkar inte bra i naturen. Går vi upp ett snäpp i storlek där är det nog rimligare att skaffa en ny som funkar för bebis att ta över direkt när det är dags för sittdel.

@Shpongle japp det är sköldkörteln. Men jag kollade det i somras senast o har aldrig haft problem så proverna är nog normala. Däremot upptäckte jag idag att min läkare (annan vårdinstans) som hade skickat mig på prover nyligen tog med hemoglobin i listan.. Och nu låg jag plötsligt under refintervallet:banghead: jag som just diskuterat saken med bm.. Blir ett samtal dit imorrn. Suck!

Håller tummarna för att du slipper tillskotten, verkar ju inte helt skoj för magen direkt så förstår att man vill undvika det.. Snart kommer ljuset igen o då kanske man får lite ny energi oavsett:)

Känner mig lite nere och orolig.. var hos min bm idag och mätte magen för andra gången (mätte för två veckor sedan) och han verkar inte växa som han ska. :cry: Förra mätningen låg jag på nedersta linjen och nu hamna jag under den nedersta linjen..:(

Känner mig lite nere och orolig.. var hos min bm idag och mätte magen för andra gången (mätte för två veckor sedan) och han verkar inte växa som han ska. :cry: Förra mätningen låg jag på nedersta linjen och nu hamna jag under den nedersta linjen..:(

Blev bm också orolig? Finns några planer för att följa upp?

Aj då, vad sa din barnmorska? Var det samma person som mätte båda gångerna?

Åh:( hoppas det bara är att bm mätt lite olika vid de olika tillfällena. Ska ni få kolla upp saken med UL?

Bm besök idag (v 24+6). Alla värden såg bra ut, HB stigit, ingen viktuppgång och stabilt bra blodtryck. Bebis puls på strax under 135 (enligt någon teori tyder det på pojke, men för storebror var det tvärtom).

Sammandragningarna verkar inte vara något att oroa sig för (gör inte ont, trycker inte nedåt, går över vid vila) men ska kolla uvi för säkerhetsskull. Krävs tydligen morgonurin dock, lagom omständligt.
Har äntligen (!) fått datum till Aurora också.

Blev bm också orolig? Finns några planer för att följa upp?
Aj då, vad sa din barnmorska? Var det samma person som mätte båda gångerna?
Åh:( hoppas det bara är att bm mätt lite olika vid de olika tillfällena. Ska ni få kolla upp saken med UL?
Det är samma bm som mätt båda gångerna. Första gången 24+3 och då mätte det 20 cm och då ville hon att jag skulle komma tillbaka om två veckor för att se så det har vuxit på sig. Idag 26+3 så mätte det bara 21cm och hon mätte 2ggr. Så nu ska jag tillbaka om en vecka igen.. Men hon tyckte han låg lite böjd och kunde vara därför som måttet var litet. Om det fortfarande är litet nästa vecka ska jag försöka kräva ett UL annars kommer jag bara gå och oroa mig att han inte mår bra. :(

Det är samma bm som mätt båda gångerna. Första gången 24+3 och då mätte det 20 cm och då ville hon att jag skulle komma tillbaka om två veckor för att se så det har vuxit på sig. Idag 26+3 så mätte det bara 21cm och hon mätte 2ggr. Så nu ska jag tillbaka om en vecka igen.. Men hon tyckte han låg lite böjd och kunde vara därför som måttet var litet. Om det fortfarande är litet nästa vecka ska jag försöka kräva ett UL annars kommer jag bara gå och oroa mig att han inte mår bra. :(

Förstår. Ja, man blir ju såpass orolig också då det förstår jag absolut.

Förstår att du blir orolig! Det positiva är ju att det iaf växt och att din bm verkar ta det på allvar :) Fortsätter det vara litet så kommer hon nog skicka iväg dig på ett tillväxtultraljud utan att du ska behöva kräva det.
Hon nämnde inget om det idag eftersom måttet fortfarande vara litet?

Bm besök idag (v 24+6). Alla värden såg bra ut, HB stigit, ingen viktuppgång och stabilt bra blodtryck. Bebis puls på strax under 135 (enligt någon teori tyder det på pojke, men för storebror var det tvärtom).

Sammandragningarna verkar inte vara något att oroa sig för (gör inte ont, trycker inte nedåt, går över vid vila) men ska kolla uvi för säkerhetsskull. Krävs tydligen morgonurin dock, lagom omständligt.
Har äntligen (!) fått datum till Aurora också.
De där hjärtljuden har aldrig stämt med något av mina barn :D

De där hjärtljuden har aldrig stämt med något av mina barn :D
Nä det är säkert mest en myt men iom att vi inte vill ta reda på kön egentligen är det kul att spekulera. Lägger ingen större vikt vid det dock (enligt kinesiska almanackan är det också en pojke men även enligt den var sonen tjej).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 263
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 759
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 345
Senast: sardellen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
890
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix