Vårföräldrar 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har varit och hälsat på släkten några dagar. Det värmer ju hjärtat när blivande storebror är jättesöt mot sin bebiskusin, både gav honom nappen och kramade honom hejdå. Sen kommer det säkert bli en del svartsjuka också såklart. Dockan hemma är också populär, den ska både nattas, byta blöja och sjungas för.

Vad skönt att det såg bra ut på TUL @Jenka men trist du inte får sova bra. Jag sov skitdåligt i början och det blir verkligen inga roliga dagar då, så förstår att det känns tungt. Hoppas att det bara är en period o att det blir bättre. Jag tar fortf lergigan till kvällen o tycker det hjälper mot både natthunger o sömnsvårigheter, kanske kan vara ngt?

@Sedna ska du bara äta lite mer järnrik kost eller ville din bm att du skulle ta järntabletter? Mitt hb har rasat på liknande sätt men min bm är övertygad om att jag inte behöver järn och att de senaste veckornas trötthet/yrsel bara är pga graviditeten... Hade du bra depåer när du skrevs in?

@Sedna ska du bara äta lite mer järnrik kost eller ville din bm att du skulle ta järntabletter? Mitt hb har rasat på liknande sätt men min bm är övertygad om att jag inte behöver järn och att de senaste veckornas trötthet/yrsel bara är pga graviditeten... Hade du bra depåer när du skrevs in?

Jag hade 19 i depåer vid inskrivningen. Det är skäl nog att äta järn enligt min bm. Jag är ordinerad 200mg niferex/dag, men det pallar aldrig min mage. Jag äter 36mg hemofer. Bm tyckte jag skulle försöka med niferex ändå. Vet inte hur man skulle kunna kompensera genom kost. Blodpudding och lever dagligen? Jag äter dock inte kött så att jag hade ett så högt hb som 145 vid inskrivingen tyckte bm var anmärkningsvärt.

Vad jag fått lära mig så är det bara bubbelpool man ska undvika. Annars kan man bada som vanligt så länge inte vattnet gått :)

I morgon bitti ska jag på glukosbelastning.. Känns ju sådär jättelockande, speciellt eftersom det inte var så längesen jag gjorde en (som dessutom var helt normalt). Men men.. Det är väl bara att göra bm glad och trycka i sig den äckliga sörjan och sen ha tråkigt och vara hungrig i ett par timmar :p

Enligt RUL idag tillhör jag vårtråden, bf 29 maj. Så kommer nog hänga mer härinne vartefter det närmar sig :).
Nyfiken i en strut - hur kan det ha ändrats? Tänker att vid IVF vet man ju det exakta befruktningsögonblicket. Inte som vid vanlig slumpartad sex där ägglossningen kan vara sen/tidig och spermier lever i massa dar.

Sedan några dagar tillbaka har jag haft ordentlig molvärk i magen om nätterna. Ibland om dagarna men mest om nätterna. Känns som när mensvärken är som värst och lite till. Det har blivit lite värre för varje natt. I natt tog jag en alvedon, och efter 20-30 min så släppte det. Så skönt! Annars maler det så jag inte kan somna om. Undrar vad det kan vara. När jag har detta vid mens så tror jag det är livmodern som drar ihop sig för att släppa blod och slemhinna. Så kanske att det är ngn form av sammandragningar. Men känslan stämmer inte in på de beskrivningar jag läst.

Är det fler som fortfarande får molvärk?

Nyfiken i en strut - hur kan det ha ändrats? Tänker att vid IVF vet man ju det exakta befruktningsögonblicket. Inte som vid vanlig slumpartad sex där ägglossningen kan vara sen/tidig och spermier lever i massa dar.
Det var enligt mätning hon ändrade, han var 4 dagar större än beräknat. Redan på KUB var han en dag före, så fastän jag inte gått upp i vikt än så tar han uppenbarligen det han ska.
Enligt en på en ivf-sida jag är med på så är det numera ok att få datum ändrat vid ivf. För min del blev det ju framåt så det gör inget. Tror det kan ha att göra med att de ju fäster olika fort även om de är en viss ålder när de sätts in.

@Sedna ok det var väldigt lågt redan från början då. Att få i sig genom kosten verkar knepigt.. kanske testa blutsaft o messmör? Mitt hb verkar kanske ha stabiliserat sig, vore skönt isf.

@Sedna ok det var väldigt lågt redan från början då. Att få i sig genom kosten verkar knepigt.. kanske testa blutsaft o messmör? Mitt hb verkar kanske ha stabiliserat sig, vore skönt isf.

Skönt om det stabiliserat sig. Min bm sa att det är depåerna som främst styr behov av tillskott, så hade du bra depåer kan det ju vara så att de räcker. Får jag fråga vad du hade? Jag tyckte 19 var helt okej, men jag vet att det är i underkant. Har dock alltid svårt att hålla uppe depåerna, antagligen pga kosten. Har haft 7 i depåer som sämst, då mådde jag riktigt uselt.

Skönt om det stabiliserat sig. Min bm sa att det är depåerna som främst styr behov av tillskott, så hade du bra depåer kan det ju vara så att de räcker. Får jag fråga vad du hade? Jag tyckte 19 var helt okej, men jag vet att det är i underkant. Har dock alltid svårt att hålla uppe depåerna, antagligen pga kosten. Har haft 7 i depåer som sämst, då mådde jag riktigt uselt.

Oj, 7 i depåer låter lite, förstår att du mådde dåligt! Jag vet inte vad jag hade, av ngn anledning kan jag inte se journalen från bm online.. Men bm tyckte att jag hade bra depåer iaf. Jag har kollat tillbaka lite i gamla journaler o sett att det varierat jättemkt vad jag haft i depåer, alltifrån lågt till högt under åren. Men om mitt hb stabiliserar sig så borde det fortf vara ok i förrådet;) jag är så himla känslig för förändringar i kroppen så det vore skönt om det ordnar upp sig.

Hoppas att det löser sig för dig med järnet, jag har inga bra tips att komma med förutom blutsaften o messmöret tyvärr. O vet inte ens om blutsaft är drickbart för jag har aldrig smakat.. Men enligt min mamma så var det toppen när hon var gravid:)

Jag hade 30 i depåer vid inskrivningen. Blev rekommenderad järntabletter några gånger i veckan då 30 tydligen är på gränsen (inför graviditet i alla fall).

Oj, 7 i depåer låter lite, förstår att du mådde dåligt! Jag vet inte vad jag hade, av ngn anledning kan jag inte se journalen från bm online.. Men bm tyckte att jag hade bra depåer iaf. Jag har kollat tillbaka lite i gamla journaler o sett att det varierat jättemkt vad jag haft i depåer, alltifrån lågt till högt under åren. Men om mitt hb stabiliserar sig så borde det fortf vara ok i förrådet;) jag är så himla känslig för förändringar i kroppen så det vore skönt om det ordnar upp sig.

Hoppas att det löser sig för dig med järnet, jag har inga bra tips att komma med förutom blutsaften o messmöret tyvärr. O vet inte ens om blutsaft är drickbart för jag har aldrig smakat.. Men enligt min mamma så var det toppen när hon var gravid:)
Vet inte var du bor. Men i Stockholm förstod jag att gyn, barnmorskemottagningen, gynakuten och förlossningen skriver i ett separat journalsystem. Resten av vården ( landstingsdeiven, men även en hel del privata) skriver i Take Care. Tror att de flesta landsting har samma system för kvinnohäksovården och förlossningen. Kanske är det systemet inte kopplat till NPÖ (nationell patientöversikt) och journal på nätet.

Alternativt så är din BM dålig på att signera sina journalanteckningar. I NPÖ, som används över vårdgivargränser och landsting, kan man bara ses ingressen anteckningar. Gissar att det är samma med journal på nätet.

Hur tänker ni kring att bada i bassäng/besöka badhus? Dottern vill gärna och jag gillar aktiviteter som inte är så ansträngande fysiskt men har läst om att man ska undvika det som gravid. Eller jag har läst både och, ibland rekommenderas det som träning för gravida och ibland avråds det från det pga ökad infektionsrisk. Badar ni?

Jag var på badhuset med äldsta dottern när jag var gravid med andra dottern. Sista gången jag var där var typ veckan innan hon föddes :)

• Gilla
Reactions: Lo_
Drömde inatt att bebis föddes. Inget om själva förlossningen dock.
Pytteliten, för tidigt, såg ut som en (japantecknad) kaninunge och vi var tillbaka i skolan (?? Jag pluggar inte?) Efter några dagar. Då var typ hela personalstyrkan i Grey's anatomy där och var besvikna att jag inte berättat att bebis kommit.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 265
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 764
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 345
Senast: sardellen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
892
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Unghästfasoner?