Vårföräldrar 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jobbigt med oron @anonymApril och trist med bemötandet du fick. Risken att du läcker fostervatten är antagligen väldigt liten. Rikliga flytningar och urinläckage är vanligt och kan lätt misstas för fostervatten. Men oron att något är fel kan vara nog så jobbig. Lyckas du inte släppa oron kan väl ett alternativ kanske vara att söka igen, men för nytt symptom (smärtan) och hoppas på en annan läkare.

Jobbigt med oron @anonymApril och trist med bemötandet du fick. Risken att du läcker fostervatten är antagligen väldigt liten. Rikliga flytningar och urinläckage är vanligt och kan lätt misstas för fostervatten. Men oron att något är fel kan vara nog så jobbig. Lyckas du inte släppa oron kan väl ett alternativ kanske vara att söka igen, men för nytt symptom (smärtan) och hoppas på en annan läkare.

Precis så sa de till mig med "det är såå liten risk" men det var fostervatten jag läckte, i veckor! Hade blodförgiftning när vi kom till förlossningen + fick barnsängsfeber så såhär i efterhand känns det sådär att man var så säker att det inte var fostervatten.

Tack för dina reflektioner @Sedna . Jag håller tummarna för att det är urinläckage (första gången i livet man häver ur sig ngt sådant :p). Förhoppningsvis kommer inget mer. På fre är jag i v 22+0 så efter det blir det förlossningen jag ska vända mig till antar jag och då kanske även en annan personalstyrka, får hoppas på det om det händer igen.

@BernT vad obehagligt! Såg de inte att din fostervattennivå ändrades? Vilken vecka var du i när det började?

Jag tror (värt att kolla upp) att det är så att man får gå ner i tid sista halvåret av graviditeten utan att det påverkar SGI. Annars skyddas den om man skriver in sig på arbetsförmedlingen direkt.

Är väl det jag missat. Att skriva in mig på arbetsförmedlingen. Så det är väl helt enkelt kört för min del :/

Tack för dina reflektioner @Sedna . Jag håller tummarna för att det är urinläckage (första gången i livet man häver ur sig ngt sådant :p). Förhoppningsvis kommer inget mer. På fre är jag i v 22+0 så efter det blir det förlossningen jag ska vända mig till antar jag och då kanske även en annan personalstyrka, får hoppas på det om det händer igen.

@BernT vad obehagligt! Såg de inte att din fostervattennivå ändrades? Vilken vecka var du i när det började?

Typ v 28-30 kanske nånstans där. Sista veckorna var det så att när jag legat ner och ställde mig upp rann det så mkt vatten längs benet att det blev en pöl på golvet. Och ändå sa man att det allra troligast inte var fostervatten.. Nej det återbildades väl så ingen anmärkning där. Läskigt i efterhand eftersom det kunde gått så illa, jag var jättesjuk när vi åkte in till förlossningen, och ändå fick jag tjata för att få komma in för koordinatorn tyckte inte det var nödvändigt egentligen. 3 timmar senare var barnet utsnittat. Händer det igen med nästa barn kommer jag ta det på allvar direkt.

Typ v 28-30 kanske nånstans där. Sista veckorna var det så att när jag legat ner och ställde mig upp rann det så mkt vatten längs benet att det blev en pöl på golvet. Och ändå sa man att det allra troligast inte var fostervatten.. Nej det återbildades väl så ingen anmärkning där. Läskigt i efterhand eftersom det kunde gått så illa, jag var jättesjuk när vi åkte in till förlossningen, och ändå fick jag tjata för att få komma in för koordinatorn tyckte inte det var nödvändigt egentligen. 3 timmar senare var barnet utsnittat. Händer det igen med nästa barn kommer jag ta det på allvar direkt.

Usch vilken hemsk situation! Vilken vecka födde du i? Det känns så knepigt det där, om det bara läcker lite ibland så att det inte syns om man inte tajmar besöket på akuten perfekt. Har funderat på att köpa hem ph-stickor för att kunna kontrollera själv när det kommer. Det kanske skulle vara ngt...

Känner att jag behöver skriva av mig lite.. Jag har så svårt att släppa min oro kring det här med att något läcker (har hänt någon gång/v senaste månaden). Var inne igen på gynakuten igår och fick då tyvärr inte lika bra bemötande/utförlig undersökning som när jag var där för 1 månad sen. Det kändes mest som att läkaren testade sig fram samt var lite rörig tack vare en läkarstudent som var närvarande och också skulle kolla. Läkaren hävdade att man inte kan läcka fostervatten utan det kommer allt på samma gång, dessutom sa hon att hon skulle kunna mäta fv-nivå genom vul men insåg sen att bebis var alldeles för stor för att se det. Detta gjorde mig väldigt tveksam till hennes generella bedömning. Hon svarade bara vagt på mina frågor och lyckades inte få till UL alls så bedömningen av fv-nivå känns inte helt pålitlig. Hon tog inga prover trots att jag påpekade att lukten var konstig på det "vatten" som kom. Jag har pratat med min bm idag som också lät lite beklämd över situationen, men hon kan tyvärr inte hjälpa mig iom att de inte har sådan utr på mvc. Så nu vet jag varken till eller från. På toppen av detta har det värkt till och från i området under naveln mitt på magen idag, så då blir jag ju än mer oroad för att en ev infektion eller något sådant skulle ha missats.. Jag antar att det inte finns något att göra egentligen, utan bara försöka släppa det här, men jag lyckas inte. Hur hade ni resonerat kring detta?

Usch, låter inte som nåt bra bemötande. Iom att du fortfarande är orolig hade jag inte heller riktigt velat/kunna släppa det. Kan du söka till annan gynakut eller om bm kan hänvisa dig till nån icke-akut gyn? Läcka fostervatten kan man ju absolut göra (vad som är mest troligt vet jag däremot inte).

Usch, låter inte som nåt bra bemötande. Iom att du fortfarande är orolig hade jag inte heller riktigt velat/kunna släppa det. Kan du söka till annan gynakut eller om bm kan hänvisa dig till nån icke-akut gyn? Läcka fostervatten kan man ju absolut göra (vad som är mest troligt vet jag däremot inte).

Bm sa att om jag har en gynkontakt kan jag fråga där om hen kan göra en undersökning. Så det är kanske en möjlig väg att gå. Kan försöka ringa dit imorgon o höra mig för.

Jag vet bara inte vad de ska se som de andra inte såg kanske, iom att jag inte upplever att det rinner mer än någon gång ibland. Knepigt det där. De kan iaf utesluta infektion/dyl misstänker jag vilket skulle vara skönt.

Jag och sambon pratade efter jobbet idag om besöket igår, och båda kände att det hela var väldigt olustigt. Hoppas på att slippa sådant bemötande igen.

@anonymApril
Prata med din gynkontakt och gå dit om de tar emot. När gynakuten hänvisade mig till MVC och MVC till gynakuten tröttnade jag och ringde den gyn jag gick till med blödningarna under förra graviditeten. De ville inte ta emot mig, men förklarade väldigt pedagogiskt hur jag skulle gå till väga för att få "rätt" hjälp. Enligt gyn var det 1177 som svarade när man ringde till gynakutens nummer (jag tog för givet att det var personal på gynakuten), och de är inte lika kunniga som de som jobbar där. Så istället för att ringa skulle jag åka dit direkt (under förmiddagen för att få kortast väntetid).

Men kanske gör din gyn en annan bedömning. Annars skulle jag, om jag var du, åkt tillbaka till gynakuten och satt mig för att vänta. Och hoppats på en kunnigare läkare.

När jag var BF-4 gick mitt vatten i en hollywoodavgång. Det krävdes två badlakan för att torka upp på golvet, och de blev dyblöta båda två. När vi åkte in till förlossningen för att göra en bedömning kunde de inte bestämma sig för om vattnet gått eller inte (??). De hävdade att det fanns vatten kvar, och det kom inget under timmarna vi var där. Inte ens när jag var på toa och "krystade". Fick komma tillbaka på kvällen igen till förlossningen, och fick bemötandet "varför har ni kommit tillbaka igen?" (..för att era kollegor på dagpasset inte kunde bestämma sig, och sa åt oss att komma tillbaka så prolbemet lämpas över på er). De orkade dock inte engagera sig lika mkt i det hela, och "bestämde" att vattnet nog hade gått ändå...

När jag kom in på förlossningen med värkar bf -3 (en annan klinik då "min" var full - som tur var kändes det efter två dåliga bemötanden dagen före) var det helt solklart för dem att mitt vatten gått ett dygn tidigare. De satte in antibiotika och tog det hela på stort allvar. De var väldigt förvånade över att den andra kliniken inte tyckte att vattnet gått då de tydligt både såg och kände att det var rätt tomt på vatten. Det gick heller aldrig "ordentligt" under förlossningen (det hade ju redan gått).

Så summa summarum - tydligen är olika läkare olika duktiga på att se och bedömma detta. Även på förlossningen. Så åk tillbaka och försök få en lika bra och noggrann undersökning som vid första besöket.

@anonymApril
Prata med din gynkontakt och gå dit om de tar emot. När gynakuten hänvisade mig till MVC och MVC till gynakuten tröttnade jag och ringde den gyn jag gick till med blödningarna under förra graviditeten. De ville inte ta emot mig, men förklarade väldigt pedagogiskt hur jag skulle gå till väga för att få "rätt" hjälp. Enligt gyn var det 1177 som svarade när man ringde till gynakutens nummer (jag tog för givet att det var personal på gynakuten), och de är inte lika kunniga som de som jobbar där. Så istället för att ringa skulle jag åka dit direkt (under förmiddagen för att få kortast väntetid).

Men kanske gör din gyn en annan bedömning. Annars skulle jag, om jag var du, åkt tillbaka till gynakuten och satt mig för att vänta. Och hoppats på en kunnigare läkare.

När jag var BF-4 gick mitt vatten i en hollywoodavgång. Det krävdes två badlakan för att torka upp på golvet, och de blev dyblöta båda två. När vi åkte in till förlossningen för att göra en bedömning kunde de inte bestämma sig för om vattnet gått eller inte (??). De hävdade att det fanns vatten kvar, och det kom inget under timmarna vi var där. Inte ens när jag var på toa och "krystade". Fick komma tillbaka på kvällen igen till förlossningen, och fick bemötandet "varför har ni kommit tillbaka igen?" (..för att era kollegor på dagpasset inte kunde bestämma sig, och sa åt oss att komma tillbaka så prolbemet lämpas över på er). De orkade dock inte engagera sig lika mkt i det hela, och "bestämde" att vattnet nog hade gått ändå...

När jag kom in på förlossningen med värkar bf -3 (en annan klinik då "min" var full - som tur var kändes det efter två dåliga bemötanden dagen före) var det helt solklart för dem att mitt vatten gått ett dygn tidigare. De satte in antibiotika och tog det hela på stort allvar. De var väldigt förvånade över att den andra kliniken inte tyckte att vattnet gått då de tydligt både såg och kände att det var rätt tomt på vatten. Det gick heller aldrig "ordentligt" under förlossningen (det hade ju redan gått).

Så summa summarum - tydligen är olika läkare olika duktiga på att se och bedömma detta. Även på förlossningen. Så åk tillbaka och försök få en lika bra och noggrann undersökning som vid första besöket.

Det var inte dåligt rörigt det där! Min bm antydde att man som gravid liksom du säger inte tas emot på gynmottagning.. Men ett försök kan ju göras iaf. Jag har även beställt ph-stickor nu så att jag kanske kan kolla själv lite om det händer igen.

Det låter helt otroligt att de inte fattade att su hade haft vattenavgång, skrämmande! Tur att de på nästa ställe var vettigare. Jag hoppas på att det inte händer något mer nu och att det känns normalt, men om det ska ske igen får det gärna vänta tills jag kan vända mig till fl istället för gynakuten... Jag är inte så pepp på att åka dit igen och träffa samma läkare. Om det blir mer diffus värk i magen får jag dock ta mig i kragen o åka dit.

Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter, det känns väldigt skönt att få ventilera lite och höra andras uppfattning.

@anonymApril Jätterörigt. Kanske inte så upplyftande, men du är inte ensam om att bli rörigt bemött. Nackdelen med att välja Stockholms poppuläraste förlossningsklinik är tyvärr att de inte verkar ha tid för en när man väl är där (trots fina löften och god reklam innan). Vi kommer välja den kliniken jag födde lillen på denna gång, en "vanlig" landstingsdriven klinik med fantastiskt bemötande och goda rutiner för omhändertagandet :-) . Risken att bli omdirigerad till samma klinik som bollade runt mig senast ser jag som liten, då den som sagt är så poppis så den lär vara överfull i vår. Vilket känns jätteskönt!

@Whirlie vad skönt att veta vad man väljer mellan:) jag har ju ingen aning, har två FL nära så det föll sig naturligt att det skulle bli en av dem. Har gått på vad andra recenserat typ men i övrigt har man ju ingen aning.. För mig känns det viktigt med närhet till akutvård i samband med förlossningen, varför vi valde ett av de större sjukhusen. Jag får hoppas att man hinns med men det finns ju risk att bli runtskickad.

Idag har äntligen journalanteckningen kommit från gynakuten och det gjorde mig lite lugnare att läsa dem, läkaren har antecknat saker hon inte nämnde till mig, men som kändes viktiga att få kollat (de var normala). Tummen upp till 1177! Mina ph-tester borde dessutom komma närsomhelst. Så jag avvaktar med fler läkarbesök så länge. Känns verkligen som jag har fått nog av det nu!

Var hos bm idag. Lillen mådde finfint och proverna var bra. Har känt mig som en vandrande flodhäst senaste veckorna och magen är enorm, vilket kanske inte är så konstigt för sf-måttet låg på 28 i vecka 24+6 :S tidigare graviditeter har det legat runt 25-26 i samma vecka, så det ska bli spännande och se vad det här slutar. Bara gått upp 3 kg sen inskrivning dock, alltid nåt positivt
Tillväxtultraljud inbokat i vecka 32, men kan bli tidigare beroende på vad sf-måttet visar vid nästa besök.

25/3 - Shpongle,
26/3 - Zata, första barnet / Gissar på: pojke/ UL visade: pojke / Det blev en:
29/3 - Mulles_matte, femte barnet /UL visade: pojke /Det blev en:
3/4 - Minian, andra barnet / Gissar på:Pojke / UL visade:Pojke / Det blev en:
5/4 - Jenka, andra barnet /gissar på: tjej /UL visade/Det blev en:
8/4 - Sedna, andra barnet / Gissar på: pojke/ UL visade: / Det blev en:
17/4 - Pengy, första barnet / Gissar på: Tjej/ UL visade: Pojke / Det blev en:
19/4 - anonymApril, första barnet / Gissar på: pojke / UL visade: tjej/ Det blev en:
21/4 - Whirlie, andra barnet / Gissar på: / UL visade: flicka / Det blev en:
6/5 - Anonymusen, andra barnet / Gissar på: Pojke / UL visade: pojke / Det blev en:
6/5- Lo_, andra barnet/ Gissar på:/ UL visade/ Det blev en:
11/5 - domesticus, andra barnet / Gissar på: Pojke/ UL visade: / Det blev en:

Nu har vi äntligen varit på RUL och alla katastroftankar till trots så såg allt bra ut :love: . Bf blev daterat till 6/5.

Nu kan jag nog andas ut lite. Jag mår helt okej ( men blir löjligt andfådd av vanlig rörelse ), och rider och jobbar på som vanligt. Har relativt stor mage i mitt tycke men den känns knappast alls till häst. Lite svårare att sitta emot men det kan jag leva med.

Nu har vi äntligen varit på RUL och alla katastroftankar till trots så såg allt bra ut :love: . Bf blev daterat till 6/5.

Nu kan jag nog andas ut lite. Jag mår helt okej ( men blir löjligt andfådd av vanlig rörelse ), och rider och jobbar på som vanligt. Har relativt stor mage i mitt tycke men den känns knappast alls till häst. Lite svårare att sitta emot men det kan jag leva med.
Tycker det är värst att sitta av!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 262
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 759
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 345
Senast: sardellen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
888
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix