Vårföräldrar 2016 del 3

Det är faktiskt först nu som jag på riktigt känner mig redo för förlossning, även om jag varit trött på graviditeten i sig ett tag. Känns helt ofattbart att BF är nästa helg, även om jag tror att bebis själv gärna skulle stanna kvar i 3 veckor till. Är lite kluven till det datum jag fått för igångsättning, ena sidan tycker det är skönt med ett slutdatum, andra vill absolut inte behöva sättas igång utan vill helst att det startar på naturlig väg.
Är det pågrund av blodtrycket du fått datum för igångsättning?

Bara för det så var det en artikel i den Vi föräldrar-tidning som hängde med babykittet som hade lite statistik på när kvinnor eg. föder. Kort sagt så var det ca 40% som föder innan vecka 40, 30% i vecka 40 och 30% som föder efter vecka 40. 5% föder i vecka 37 (ja tack till att vara med där) och 12% i vecka 38 (här går också bra).

Oj jösses vad ni skrivit! Är imponerad av er som har sexlust och orkar praktisera. Här finns inte tillstymmelse till något sug och i ärlighetens namn vet jag inte hur det skulle gå till heller, blir flåsig av att bara resa mig från soffan. Och lika bra är väl det, för tänkte häromdagen att jag skulle piffa till ben och fiffi lite inför (förhoppningsvis snart) stundande förlossning men fick lämna det som något alternativt konstverk eftersom det var lögn att komma åt runt magen. :crazy:. Och ändå påpekar de flesta jag träffar att jag inte ser så stor ut för att bara ha dryga veckan kvar - gissar att det beror på att magen sjunkit rejält nu när bebis har fixerat sig.
Tack, en till som mig! :p
Om att piffa, benen går ju bra att frisera, men fiffi får de allt ut med de som ska va där nere o pyssla framöver :o:laugh:

Jag födde sonen åtta dagar tidigare än beräknat, allt var färdigt med bbväska och 'personal' (:p) till gården o allt annat viktigt, men när slemproppen och vattnet väl gick (tio dagar innan bf) så var det ju faktiskt en vecka för tidigt så jag var inte alls redo :grin:

Jag får väl ha det i beräkningarna denna gång så jag inte blir så överraskad :idea::angel:

Oj, det hade jag inte en tanke på, får ta upp det med BM nästa gång.

Inte jag heller, behöver man alltså ha med sig intyg för att föda någon annanstans @Lazy Lady? Låter ju märkligt. Hon menade inte bara de vanliga provsvars/blodgrupp-papperna?

Vi kommer antagligen åka 30 mil till sambons syster när det är 3 veckor till bf eftersom kiddot har en blivande kusin som blir 1 i början på april. Tänkte väll ha med mig förlossningsväska i så fall men annars föder ju folk barn där med :D

Nja, förlossning räknas som akutvård så du har således rätt att åka till vilket sjukhus du vill (sålänge det finns plats vill säga). Däremot är det ju inte säkert att de har tillgång till din journal varför det kan vara bra att ha med den iaf.

Det kanske är jag som missförstått att man va tvungen att ha ett "intyg" Man diskuterar så mkt hos BM tycker jag.
Det kanske bara är för journalhanteringens skull.

Det kanske är jag som missförstått att man va tvungen att ha ett "intyg" Man diskuterar så mkt hos BM tycker jag.
Ja, det är ju mycket info att ta in under rätt lång tid dessutom. :) Däremot kanske det behövs intyg om man reser utanför Sveriges gränser?

På mitt BB är alla lika välkomna men på hemsidan står att om man kommer från annat landsting ska man ta med mödravårdsjournal och blodgruppering.

Så som någon var inne på är det säkert journalen man vill kunna titta i.
Har för mig att någon i vårflräldrar -15 skulle resa inom landet nära bf och hade då med sin journal ifall bebis tänkte sig ut på bortaplan.

Nu kommer stora vecka 31-gnället:
Jag är fet, jag har ont, jag får sammandragningar om jag går snabbare än en halt anka, jag läcker mjölk varje natt, jag har bristningar som jag inbillar mig blir större för varje dag, jag kan inte ta på mig skorna utan att grymta lite ansträngt, jag blir andfådd av att överhuvudtaget existera, att duscha och fixa iordning sig för dagen har börjat bli någon sorts projekt där man får jobba runt magen, jag vaknar klockan 6 varje morgon av att någon försöker sparka sig ut genom naveln på mig och jag måste gå upp minst tre gånger varje natt för att kissa. :arghh: Gaaaah! :arghh:

Nu kommer stora vecka 31-gnället:
Jag är fet, jag har ont, jag får sammandragningar om jag går snabbare än en halt anka, jag läcker mjölk varje natt, jag har bristningar som jag inbillar mig blir större för varje dag, jag kan inte ta på mig skorna utan att grymta lite ansträngt, jag blir andfådd av att överhuvudtaget existera, att duscha och fixa iordning sig för dagen har börjat bli någon sorts projekt där man får jobba runt magen, jag vaknar klockan 6 varje morgon av att någon försöker sparka sig ut genom naveln på mig och jag måste gå upp minst tre gånger varje natt för att kissa. :arghh: Gaaaah! :arghh:
Fy - inte roligt alls :-(
Men bara tre gånger? Jag var nog uppe fem gånger på toa och sen fick storasyster växtvärk och var jätteledsen.... Hon och sambon sover nu som stockar men jag kan inte ligga i sängen längre.

Fy - inte roligt alls :-(
Men bara tre gånger? Jag var nog uppe fem gånger på toa och sen fick storasyster växtvärk och var jätteledsen.... Hon och sambon sover nu som stockar men jag kan inte ligga i sängen längre.

Ja, jag behöver hittills bara gå upp tre gånger, men du är väl lite längre gången än jag? Då vet jag vad jag har att se fram emot. ;)

Ja, jag behöver hittills bara gå upp tre gånger, men du är väl lite längre gången än jag? Då vet jag vad jag har att se fram emot. ;)
Jag går iofs alltid minst en gång toa även när jag inte är gravid. Är nog mest psykologiskt. Om jag vaknar måste jag kissa innan jag kan somna igen. Och nu vaknar man ju vääääldigt ofta...

Jag går iofs alltid minst en gång toa även när jag inte är gravid. Är nog mest psykologiskt. Om jag vaknar måste jag kissa innan jag kan somna igen. Och nu vaknar man ju vääääldigt ofta...
Samma här, går alltid på toa när jag vaknar vilket blir ofta nu med foglossning etc O_o Tror på nåt sätt att jag då slipper vakna en extra gång för att jag är kissnödig senare, men antagligen hjälper det inte egentligen. Vaknar oftare av att det känns som om höften ska gå ur led eller nåt!

Nu börjar jag känna att det närmar sig :bump::nailbiting: Har känts väldigt avlägset med bebis på utsidan ända tills nu. Var på TUL i tisdags och läkaren nämnde att det nog blir igångsättning innan Bf pga diabetesen. Alternativt snitt om bebis verkar för stor... Vägde då 3,1 kg i v34+4. Ska på nytt TUL i v36+4 och då blir det någon form av beslut om de anser det ok att prova vaginal förlossning.

Blev även 100% sjukskriven, så nu är det färdigjobbat för ett tag. Har dock inte blivit så mycket tid att ligga på soffan, eftersom övriga familjen åkt på en rejäl influensa. Över 39 graders feber i en vecka och halvdöda alla tre. Jag som tänkt vaccinera mig (kommer ihåg att vi diskuterade detta i tråden nån gång i höstas) glömde förstås bort det :o Var ganska nervös att jag också skulle bli jättedålig, kanske inte helt optimalt så här i slutet på graviditeten. Men jag verkar ha klarat mig så långt, hoppas att det håller i sig! Känns ganska oväntat, kanske alla vitaminer och halvslappt leverne har stärkt immunförsvaret...

Jag har haft en av de pissigaste nätterna den här graviditeten. Trodde först att bebis var på gång eftersom jag fick kraftig molvärk i mage/längd/lår och sammandragningar som gjorde ont. Men sedan spred sig smärtan till hela kroppen och nu har jag feber och ont i halsen. Sitter ju som en smäck så här 1 vecka före BF. :meh: Sonen håller precis på att tillfriskna från en rejäl influensa-omgång så det var väl kanske inte otippat att jag skulle bli smittad, men hoppades på att jag skulle slippa då jag faktiskt för en gångs skull vaccinerade mig i höstas.

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
795
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 665
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 694
Senast: tara
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 554

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka