Vårföräldrar 2016 del 3

Vill bara beklaga om det är i influensan :yuck:, jag fick den i vecka 36 och är nu i vecka 38, fortfarande rejält förkyld och trött även om hals och andra symptom är bättre. Men det är ju mardrömmen såhär inför stundande förlossning... Jag reste utomlands och flög hem i vecka 36, tog med mig alla fina flygplansbakterier förmodligen :nailbiting:

Det är så trevligt följa er alla i tråden! :)

Var på TUL i tisdags och läkaren nämnde att det nog blir igångsättning innan Bf pga diabetesen. Alternativt snitt om bebis verkar för stor... Vägde då 3,1 kg i v34+4. Ska på nytt TUL i v36+4 och då blir det någon form av beslut om de anser det ok att prova vaginal förlossning.

Jag blir lite nyfiken så du behöver inte svara. Men varför snitt om bebisen är stor? Är du snittad sen innan?

Mellanbarnet beräknades väga ca 4 kg i vecka 35+3, och pyret i magen beräknades väga ca 4,2 kg i vecka 35+4. De hade jag fått föda vaginalt om jag inte varit snittad sen innan. Har tyvärr inga vikter runt vecka 34 att jämföra med.

Jobbigt för många nu verkar det som. Jag tänkte gnälla lite men känns lite tramsigt eftersom jag inte ens har tendens till influensa..
Men ändå- jag gnäller på!
Jag blev helt deppig i morse efter blick i spegeln konstaterat att det lilla område jag fick bristningar förra graviditeten, som var av den typen som inte försvunnit på sju år utan är bredare än ärret från snittet- har denna gången spridit sig över hela främre delen av magen. Ser allvarligt ut som jag är på väg att gå sönder och lyser blålila.
Mina gamla bristningar försvann in i hudveck runt naveln och syntes sen bara när naveln ploppade ut nu när magen blev stor. Men dessa är enorma och över ett stort område så de kommer alltid vara där.

Och jag vet att det är fåfängt. Och att bristningar är bevis på att man är fantastisk och haft ett växande liv i magen etc
Men jag tycker det känns skitjobbigt ändå.

Har skummat igenom sista sidorna igen! Jag vill försöka hänga med men det är lite svårt ;)
Men ett litet inlägg..

Jag hade en väldigt trevlig barnmorska på nätterna på BB, hon dök upp sådär lagom i tid till varje mål o fråga om hon fick lov att hjälpa till o mata :love: (vilken pappa uppskatta mycket)
Iallafall, det blev några timmar vi hade pratat innan vi åkte hem och hon berätta att barnen är färdiga i magen runt vecka 37 och bland det sista som utvecklas är sugreflexen, våra kom i 37+3 och flickan hade lite problem med det i början. Så att föda i vecka 34 för att bevara sin kropp låter ju rätt sjukt tycker jag :crazy: 38 som ni skrivit låter ju rätt rimligt :D

Hon berätta också att det blir mer och mer populärt med kvinnor som kommer in och vill bli igångsatta för dom har ont, det är jobbigt osv osv..
Hon berätta att igångsättningar är oftast väldigt jobbiga både för barn och mamma, ibland går det så jäkla fort så att det blir jobbigt för det blir för intensivt och då brukar det även bli en del skador på mamman för att den inte hinner töjas ordentligt.
I andra fall så drar det ut på det, ibland flera dagar för att kroppen inte är redo. Då upplevs såklart förlossningen jobbigt för den delen. Hon sa också att igångsättningar slutar rätt så ofta i både sugklocka och kejsarsnitt.
Hon sa såklart att det fanns igångsättningar som gick väldigt bra också :)
(och oftast va det förstagångsföderskor som hade jobbigast med igångsättningar)

Hennes tips till alla va att man skulle vänta med igångsättning om allt är bra med mamma & barn till man gått 42 veckor även om det är jobbigt och isåfall kräva fler kontroller på slutet om man är orolig.

När hon satt o prata om detta så tänkte jag att igångsättning är inget man vill göra helt utan anledning. (hon gjorde det mer intressant och förklara bättre än jag kan återberätta)
Så ville bara berätta det för er här med :)

Mitt lilla inlägg blev långt som attan & nu kallar twinsen! Matdags ;)
Kämpa på med er! O hoppas här snart dyker upp lite fler bebisar :heart

Jag har haft en av de pissigaste nätterna den här graviditeten. Trodde först att bebis var på gång eftersom jag fick kraftig molvärk i mage/längd/lår och sammandragningar som gjorde ont. Men sedan spred sig smärtan till hela kroppen och nu har jag feber och ont i halsen. Sitter ju som en smäck så här 1 vecka före BF. :meh: Sonen håller precis på att tillfriskna från en rejäl influensa-omgång så det var väl kanske inte otippat att jag skulle bli smittad, men hoppades på att jag skulle slippa då jag faktiskt för en gångs skull vaccinerade mig i höstas.
Åh nej, hoppas att det inte blir så kraftig influensa iaf, kanske vaccinet hjälper på så sätt även om det inte hjälpte helt. Känns förstås inte så kul att vara helt utmattad redan innan förlossningen kommit igång!

Jag blir lite nyfiken så du behöver inte svara. Men varför snitt om bebisen är stor? Är du snittad sen innan?

Mellanbarnet beräknades väga ca 4 kg i vecka 35+3, och pyret i magen beräknades väga ca 4,2 kg i vecka 35+4. De hade jag fått föda vaginalt om jag inte varit snittad sen innan. Har tyvärr inga vikter runt vecka 34 att jämföra med.

Precis, det blev akutsnitt förra gången pga dåliga fosterrörelser och ctg. Skulle egentligen satts igång tidigt då också, men hann aldrig så långt. Vid nästa TUL ska hon kolla ärret, så det spelar också in i beslutet. Denna gången hade jag precis lämnat urinprov, men hon vill kolla med full blåsa. Vet inte var gränsen går viktmässigt? Förra gången bedömde de att bebisen vägde 4,7 kg, vilket också bidrog till akutsnittet. Om ctg varit ok hade det dock inte varit nödvändigt.

Vill bara beklaga om det är i influensan :yuck:, jag fick den i vecka 36 och är nu i vecka 38, fortfarande rejält förkyld och trött även om hals och andra symptom är bättre. Men det är ju mardrömmen såhär inför stundande förlossning... Jag reste utomlands och flög hem i vecka 36, tog med mig alla fina flygplansbakterier förmodligen :nailbiting:

Det är så trevligt följa er alla i tråden! :)
Hoppas verkligen inte jag ska behöva dras med detta så länge... Krya på dig!

Åh nej, hoppas att det inte blir så kraftig influensa iaf, kanske vaccinet hjälper på så sätt även om det inte hjälpte helt. Känns förstås inte så kul att vara helt utmattad redan innan förlossningen kommit igång!
Håller tummarna för att du har rätt om vaccinet!

Snart dags att påbörja ett av de sista 3 arbetspassen på jobbet!!! På onsdag lunch loggar jag ur datorn för sista gången på länge. Alltså fy fasen va skönt!!!:banana::banana:

Sover som en kratta och har ont av att sitta på kontorsstolen så det ska bli så skönt att kunna anpassa dagarna helt och hållet efter ork och känsla i kroppen!
Wehei!!:bow:

Jobbigt för många nu verkar det som. Jag tänkte gnälla lite men känns lite tramsigt eftersom jag inte ens har tendens till influensa..
Men ändå- jag gnäller på!
Jag blev helt deppig i morse efter blick i spegeln konstaterat att det lilla område jag fick bristningar förra graviditeten, som var av den typen som inte försvunnit på sju år utan är bredare än ärret från snittet- har denna gången spridit sig över hela främre delen av magen. Ser allvarligt ut som jag är på väg att gå sönder och lyser blålila.
Mina gamla bristningar försvann in i hudveck runt naveln och syntes sen bara när naveln ploppade ut nu när magen blev stor. Men dessa är enorma och över ett stort område så de kommer alltid vara där.

Och jag vet att det är fåfängt. Och att bristningar är bevis på att man är fantastisk och haft ett växande liv i magen etc
Men jag tycker det känns skitjobbigt ändå.

Du har väl all rätt att vara ledsen över dina bristningar?! Det är ju inte nån skitkul grej att få direkt? Som tur är så bleknar dom ju rätt snabbt. (Jag fick massor av bristningar i puberteten, syns som silvriga ränder nu)

Man tycker ju att man får stå ut med rätt mkt som gravid ändå så bristningarna kunde man ju fått slippa!
Kram till dej!

Du har väl all rätt att vara ledsen över dina bristningar?! Det är ju inte nån skitkul grej att få direkt? Som tur är så bleknar dom ju rätt snabbt. (Jag fick massor av bristningar i puberteten, syns som silvriga ränder nu)

Man tycker ju att man får stå ut med rätt mkt som gravid ändå så bristningarna kunde man ju fått slippa!
Kram till dej!
Tack :-)
Tröstar mig med att jag ju inte flashar magen särskilt ofta ändå nu för tiden så det kan ju kvitta om den ser ut som ett spindelnät...:meh:

BM besök nu på morgonen. Järnvärdet har skuttat upp och behöver bara ta tabletter varannan dag nu. Blodtryck högt på första tagningen men vi tog om det lite senare och då var det ok.
SF mått 34, prickar kurvan lite i överkant. Bäbis verkar fixerat sig med huvudet långt ner- därav de härliga ilningar som kommer ibland... ryggen utåt och bm kunde förstå min känsla av att någon omöblerat hela innanmätet- det är armarna och benen som siktar inåt :-)
Sista besöket inbokat 5 april och därefter ska jag kontakta förlossningen och få tid för koll och ev igångsättning. Bm hoppas såklart på att det inte ska behövas men jag har fortfarande igångsättning som troligaste scenariot.

jag är inne i en konstig period och känner mig knappt gravid!? Har ngn utomjording varit här och stulit min pojke? Nej jag känner iaf att ngt bökar som tur är. Känner mig skitsmidig annars, inga krämpor! Är klok nog att inse att detta kan ändras vilken sekund som helst så jag försöker njuta så länge det varar..

Träffade mitt hemmatjejgäng igår och en berättade att hon var gravid i vecka 14. Spydde fortfarande stackaren, Gud så skönt att man är längre gången, vi får vara lite tacksamma för det tycker jag:)

Bm-besök idag i v 30. Allt bra förutom att hon var lite orolig då bebisen låg extremt lång ned och mitt sf-mått inte växt sen förra gången för två veckor sen. Nu är det 25 i v 30 och ligger typ längst ned på kurvan så ska göra tillväxtultraljud igen på torsdag, eg ville dom ha in mig idag men det är omöjligt pga ingen barnvakt med så kort varsel. Jag som är hypokondriker i vanliga fall är nu inställd på att bebisen inte kommer överleva. Typ.

:(

Bm-besök idag i v 30. Allt bra förutom att hon var lite orolig då bebisen låg extremt lång ned och mitt sf-mått inte växt sen förra gången för två veckor sen. Nu är det 25 i v 30 och ligger typ längst ned på kurvan så ska göra tillväxtultraljud igen på torsdag, eg ville dom ha in mig idag men det är omöjligt pga ingen barnvakt med så kort varsel. Jag som är hypokondriker i vanliga fall är nu inställd på att bebisen inte kommer överleva. Typ.

Väntan är värst. Men om det är någon tröst så fick jag göra TUL för samma anledningar och min bebis har legat lågt och tryckt länge. Det var ingen fara på taket.
Mitt SF mått har varit struligt hela tiden pga bebis placering, kurvan ser inte klok ut, men på alla UL som jag gjort i senare delen visar på en bebis som växer som den ska iaf.

Mitt SF mått har tom gått tillbaka från ena veckan till den andra och sedan skuttat fram, så på en livlig bebis är SF mått svåra att tyda.

Kram! håller tummarna för att det inte är ngn fara. Tycker många verkar behöva gå igenom samma pärs och ut kommer friska bebisar ändå! Tycker själv att det verkar vara extremt trubbigt att mäta tillväxten genom SF-måttet. På mig hittade hon knappt överkanten sist så det måste kunna skilja en hel del mellan olika sätt att mäta?

Förstår att man blir orolig!
Men det kanske bara blir en tidig bäbis?
Håller tummarna!

Precis, det blev akutsnitt förra gången pga dåliga fosterrörelser och ctg. Skulle egentligen satts igång tidigt då också, men hann aldrig så långt. Vid nästa TUL ska hon kolla ärret, så det spelar också in i beslutet. Denna gången hade jag precis lämnat urinprov, men hon vill kolla med full blåsa. Vet inte var gränsen går viktmässigt? Förra gången bedömde de att bebisen vägde 4,7 kg, vilket också bidrog till akutsnittet. Om ctg varit ok hade det dock inte varit nödvändigt.

Men fy, vilken pärs med dåliga fosterrörelser. Hoppas allt gick bra :)

På mig kollade de aldrig ärret, däremot sa de att viktmässigt bör inte bebis ligga över 3,5 kg men det är svårt att veta ifall magmåttet ser bra ut.

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
795
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 665
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 692
Senast: tara
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 554

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka