Har skummat igenom sista sidorna igen! Jag vill försöka hänga med men det är lite svårt
Men ett litet inlägg..
Jag hade en väldigt trevlig barnmorska på nätterna på BB, hon dök upp sådär lagom i tid till varje mål o fråga om hon fick lov att hjälpa till o mata
(vilken pappa uppskatta mycket)
Iallafall, det blev några timmar vi hade pratat innan vi åkte hem och hon berätta att barnen är färdiga i magen runt vecka 37 och bland det sista som utvecklas är sugreflexen, våra kom i 37+3 och flickan hade lite problem med det i början. Så att föda i vecka 34 för att bevara sin kropp låter ju rätt sjukt tycker jag
38 som ni skrivit låter ju rätt rimligt
Hon berätta också att det blir mer och mer populärt med kvinnor som kommer in och vill bli igångsatta för dom har ont, det är jobbigt osv osv..
Hon berätta att igångsättningar är oftast väldigt jobbiga både för barn och mamma, ibland går det så jäkla fort så att det blir jobbigt för det blir för intensivt och då brukar det även bli en del skador på mamman för att den inte hinner töjas ordentligt.
I andra fall så drar det ut på det, ibland flera dagar för att kroppen inte är redo. Då upplevs såklart förlossningen jobbigt för den delen. Hon sa också att igångsättningar slutar rätt så ofta i både sugklocka och kejsarsnitt.
Hon sa såklart att det fanns igångsättningar som gick väldigt bra också
(och oftast va det förstagångsföderskor som hade jobbigast med igångsättningar)
Hennes tips till alla va att man skulle vänta med igångsättning om allt är bra med mamma & barn till man gått 42 veckor även om det är jobbigt och isåfall kräva fler kontroller på slutet om man är orolig.
När hon satt o prata om detta så tänkte jag att igångsättning är inget man vill göra helt utan anledning. (hon gjorde det mer intressant och förklara bättre än jag kan återberätta)
Så ville bara berätta det för er här med
Mitt lilla inlägg blev långt som attan & nu kallar twinsen! Matdags
Kämpa på med er! O hoppas här snart dyker upp lite fler bebisar