Vårföräldrar 2016 del 3

Hur många föder eg typ i vecka 35? läste ngn artikel om kvinnor i USA som tar ut ungarna runt vecka 34 för att bevara sina egna kroppar, låter ju lite halvsjukt men så pratade jag med en kollega som av medicinska skäl fick sättas igång i vecka 34. Hennes barn behövde aldrig kuvös och om de inte hade behövt påbörja cancerbehandling på mamman direkt så hade de eg kunnat åka hem nästan direkt efter. Kan man själviskt hoppas på ett barn fött i vecka 35 (fattar att man inte bestämmer själv men det är liksom skönt att hoppas i tanken) eller är man hemsk då?

Hur många föder eg typ i vecka 35? läste ngn artikel om kvinnor i USA som tar ut ungarna runt vecka 34 för att bevara sina egna kroppar, låter ju lite halvsjukt men så pratade jag med en kollega som av medicinska skäl fick sättas igång i vecka 34. Hennes barn behövde aldrig kuvös och om de inte hade behövt påbörja cancerbehandling på mamman direkt så hade de eg kunnat åka hem nästan direkt efter. Kan man själviskt hoppas på ett barn fött i vecka 35 (fattar att man inte bestämmer själv men det är liksom skönt att hoppas i tanken) eller är man hemsk då?
Den är ju inte färdigutvecklad då så det är väl rätt "hemsk" om man säger så. :)

Jag tycker inte heller att det har blivit direkt jobbigare de senaste veckorna, är i vecka 35. Och det känns jättebra, var inställd på att "om det är så här jobbigt redan i vecka 25, hur sjutton ska det gå på slutet då" men det har gått förvånansvärt bra.
Visst, magen är ju större men inte så mycket mer ivägen nu än för några veckor sedan.

Tycker mest att det är svårt att veta hur mycket man kan ta på sig, med tanke på när bebisen kommer. Det är ju beräknat till 7 april men den kan ju i princip från mitten av mars till mitten april O_o.

Är det till exempel smart att åka och hälsa på min kusin som jag tänkt i mitten av mars? Ca 30 mil bort. Det är ju såklart jätteliten risk att det skulle sätta igång redan då men TÄNK OM :nailbiting:

Min är ju beräknad 8april, jag/vi kommer hålla oss på/runt hemmaplan tills hon är ute. Vi har inget vi måste göra innan (har släkten 35mil bort, vill dom träffas får dom komma hit)

Men om man vill åka så tror jag att du "bör" ha ett papper ifrån din barnmorska angående din BB tillhörighet och att ditt landsting står för kostnaderna om du behöver föda på annan ort. Min BM pratade nåt om det då vi eventuellt skulle åkt bort i mitten på mars.

Hur många föder eg typ i vecka 35? läste ngn artikel om kvinnor i USA som tar ut ungarna runt vecka 34 för att bevara sina egna kroppar, låter ju lite halvsjukt men så pratade jag med en kollega som av medicinska skäl fick sättas igång i vecka 34. Hennes barn behövde aldrig kuvös och om de inte hade behövt påbörja cancerbehandling på mamman direkt så hade de eg kunnat åka hem nästan direkt efter. Kan man själviskt hoppas på ett barn fött i vecka 35 (fattar att man inte bestämmer själv men det är liksom skönt att hoppas i tanken) eliiler är man hemsk då?
V 38 hade varit bra!
35 känns tidigt- jag är ju i 36 nu... Men förstår inte varför man tvunget ska gå till 42 innan man får fundera på handgripligheter...

Hade nog hellre gjort snitt om jag går över bf. Min vän fick lovat att inte bli igångsatt med barn nr två ( blev snitt med första) men så gick vattnet i v 42 och då blev det samma cirkus med 24 timmar på förlossningen och sedan akut snitt. Det är ju tråkigt...

V 38 hade varit bra!
35 känns tidigt- jag är ju i 36 nu... Men förstår inte varför man tvunget ska gå till 42 innan man får fundera på handgripligheter...

Hade nog hellre gjort snitt om jag går över bf. Min vän fick lovat att inte bli igångsatt med barn nr två ( blev snitt med första) men så gick vattnet i v 42 och då blev det samma cirkus med 24 timmar på förlossningen och sedan akut snitt. Det är ju tråkigt...

Vecka 38 känns optimalt:D:up:

• Gilla
Reactions: Ray
Min är ju beräknad 8april, jag/vi kommer hålla oss på/runt hemmaplan tills hon är ute. Vi har inget vi måste göra innan (har släkten 35mil bort, vill dom träffas får dom komma hit)

Men om man vill åka så tror jag att du "bör" ha ett papper ifrån din barnmorska angående din BB tillhörighet och att ditt landsting står för kostnaderna om du behöver föda på annan ort. Min BM pratade nåt om det då vi eventuellt skulle åkt bort i mitten på mars.
Jag har bf den 27 mars men är helt inställd på 11 april. Kommer bli chockad om nåt skulle hända tidigare... Är inte mentalt redo för det.

Kan man själviskt hoppas på ett barn fött i vecka 35 (fattar att man inte bestämmer själv men det är liksom skönt att hoppas i tanken) eller är man hemsk då?

Med mellanbarnet hoppades jag redan från vecka 30 att han skulle komma. Jag var så trött på att vara gravid med alla krämpor att jag hellre hade tagit tiden ut på neonatalen. Nu med tredje barnet så har jag haft vecka 35 som delmål eftersom bebis kan klara sig utan kuvös/värmedyna och om allt går bra så får man åka hem rätt snabbt ändå. Så nej man är inte hemsk i mina ögon eftersom bebisen är nästan färdig att komma ut.

Med mellanbarnet hoppades jag redan från vecka 30 att han skulle komma. Jag var så trött på att vara gravid med alla krämpor att jag hellre hade tagit tiden ut på neonatalen. Nu med tredje barnet så har jag haft vecka 35 som delmål eftersom bebis kan klara sig utan kuvös/värmedyna och om allt går bra så får man åka hem rätt snabbt ändå. Så nej man är inte hemsk i mina ögon eftersom bebisen är nästan färdig att komma ut.
:) Vecka 35 och frisk bebis ändå vore ju ljuvligt. Inbillar mig att det är lättare att föda då också? Det borde det väl vara?

Idag har vi "boat" med det allra sista - spjälsäng och tvillingvagnen eftersom sambon är fullbokad alla helger framöver. Han ville visst inte greja med det själv sen när bebis väl kommer :laugh:.

2 åringen har pekat på spjälsängen, babyskyddet och vagnen medan han sa "bebis". Till slut stod han och skrek "bebis!", jag frågade honom om vart bebis var nånstans och fick till svar "borta". Det är inte lätt att förstå när man är så liten :love:

• Gilla
:) Vecka 35 och frisk bebis ändå vore ju ljuvligt. Inbillar mig att det är lättare att föda då också? Det borde det väl vara?

Nja, i vecka 35 kan man riskera att hamna en sväng på neonatalen då det kan vara en trött bebis med tex gulsot eller låg vikt.Det är ofta på slutet som bebisarna ökar i vikt. Men jag vet några som fått pigga bebisar i vecka 35 som fått åka hem rätt omgående.

Finns ju antagligen sjukhus där med, så varför inte? :) 3 veckor är ju en rätt lång tid o de allra flesta föder ju inte så mkt för tidigt.

Jag tror inte att den kommer så tidigt så jag kommer åka.

Men alternativet föda på annan ort känns verkligen inte som ett alternativ, jag är ganska förlossningsrädd så jag har varit i kontakt med "mitt" sjukhus om detta+ att jag planerar att ha en doula med på förlossningen så det skulle innebära ett stort streck i räkningen om den skulle komma just då.

Inte heller fyra timmar i bil hem med värkar känns lockande :wtf:.

Men, men, jag väljer att tro att den inte kommer då helt enkelt. Kommer säkert att gå över istället :meh:

• Gilla

Oj, det hade jag inte en tanke på, får ta upp det med BM nästa gång.

Oj jösses vad ni skrivit! Är imponerad av er som har sexlust och orkar praktisera. Här finns inte tillstymmelse till något sug och i ärlighetens namn vet jag inte hur det skulle gå till heller, blir flåsig av att bara resa mig från soffan. Och lika bra är väl det, för tänkte häromdagen att jag skulle piffa till ben och fiffi lite inför (förhoppningsvis snart) stundande förlossning men fick lämna det som något alternativt konstverk eftersom det var lögn att komma åt runt magen. :crazy:. Och ändå påpekar de flesta jag träffar att jag inte ser så stor ut för att bara ha dryga veckan kvar - gissar att det beror på att magen sjunkit rejält nu när bebis har fixerat sig.

• Gilla
Oj, det hade jag inte en tanke på, får ta upp det med BM nästa gång.

Inte jag heller, behöver man alltså ha med sig intyg för att föda någon annanstans @Lazy Lady? Låter ju märkligt. Hon menade inte bara de vanliga provsvars/blodgrupp-papperna?

Vi kommer antagligen åka 30 mil till sambons syster när det är 3 veckor till bf eftersom kiddot har en blivande kusin som blir 1 i början på april. Tänkte väll ha med mig förlossningsväska i så fall men annars föder ju folk barn där med :D

Nja, förlossning räknas som akutvård så du har således rätt att åka till vilket sjukhus du vill (sålänge det finns plats vill säga). Däremot är det ju inte säkert att de har tillgång till din journal varför det kan vara bra att ha med den iaf.

Var iväg en sväng och köpte lite (en hel del) bebiskläder idag, jag och sambon. Så himla intressant att i 3 av 3 butiker så kommenterade kassörskan något i stil med "jaså, en pojke alltså?" :cautious: Varpå vi svarade alla gånger att det vet vi inte, men det passar nog ändå. Alltså är allt som inte är rosa med gulliga tryck eller volanger killigt? Fattar inte.

Visst, det mesta vi köpt är i samma färgskala vitt/grått/gammelblått, men gemensamt för alla kläderna är snarare att inget är speciellt "barnsligt". Jag gillar inte när det blir för gulligt och tycker bättre om sånt som ser mer vuxet ut. Helt omöjligt att hitta något i pastell eller ljusrosa som inte har volanger och annat trams dessutom! Det blir inget sånt vare sig det är en pojke eller flicka liksom :idea:

Googlar överburenhet.
Inser att jag har rätt i att ställa in mig på att gå in i april. Jag gick över förra gången och nu är jag gammal. Båda delarna höjer sannolikheten för att det inte blir någon påskbäbis.

@fia-lisa skönt att höra fler som inte riktigt hittat sin sexgudinnestatus i graviditetens slutskede!

V 38 hade varit bra!

Det är faktiskt först nu som jag på riktigt känner mig redo för förlossning, även om jag varit trött på graviditeten i sig ett tag. Känns helt ofattbart att BF är nästa helg, även om jag tror att bebis själv gärna skulle stanna kvar i 3 veckor till. Är lite kluven till det datum jag fått för igångsättning, ena sidan tycker det är skönt med ett slutdatum, andra vill absolut inte behöva sättas igång utan vill helst att det startar på naturlig väg.

• Gilla

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
795
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 665
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 694
Senast: tara
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 554

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka