Vårföräldrar 2016 del 3

Dagens gnäll : fogarna gör så förbannat ont att jag inte kan ligga på sidan, ligger jag på rygg så spänner magen och trycket som uppstår mot kroppen gör också ont, på mage kan jag inte ligga med min mage. Hur ska jag kunna sova :banghead::banghead: Kan dessutom knappt gå vissa dagar pga smärtan.

Vad jag hoppas att de ger mig en tidig tid för snitt när vi ska på TUL och möte med narkosläkaren på måndag för även om det är max 4 veckor kvar till det senaste preliminära datumet vi fått så vet jag inte hur jag ska orka. Får jag inte sova hyfsat så kommer illamåendet direkt, och vissa dagar blir jag sängliggandes pga smärtan av foglossningen :cry:
Usch vad jobbigt! Att inte kunna vila är verkligen tortyr!
Du får gnälla järnet till läkaren så de förstår!!

Känner igen känslan :(:(.
Vår kattunge försvann första kvällen hemma, fanns ingenstans. Jösses vad vi vände huset upp och ner men ingen kattunge. Det visade sig att det finns ett litet hål i vårt hörnskåp nere vid listen där hon kom in. Så förhoppningsvis så ligger er katt bara nånstans och gömmer sig.

Åh jag hoppas våran hittat ett lika bra gömställe!

Jag har alltid haft dubbelrum på BB, personalen har satt ihop sängarna som dubbelsäng när pappan sovit över. Så jag tror att dom nog löser det :)

Vet inte hur det fungerar med tvillingar men pappan är inte alltid givet att få stanna vid snitt här, det beror på behov av plats. Min sambo fick åka hem dagen efter snitt då mitt rum behövde bli en 2-sal. I mitt fall gjorde det inte så mycket då sonen den dagen hamnat inne på neonatalen :(

Jag fick som svar från bb att dom försöker lösa det men det inte alltid går även om det är tvillingar.
Jag ska prata med bm om det på fredag för det finns andra förlossningar (dock lite längre bort) där man alltid låter pappan stanna vid tvillingförlossning, oavsett snitt eller vaginalt :)
Jag känner inte att jag vill ligga på bb ensam med 2 barn & snittad.. O för barnens skull så ska där finnas varsin famn att ligga hos om det behövs :)

Vi fick ett vanligt dubbelrum när sonen föddes, men min man fick stanna kvar hela tiden (4 nätter), vi fick ha rummet för oss själva. Så en av er kanske får ett eget dubbelrum? Men ring och fråga, så att du slipper oroa dig.

Dom har svarat att dom inte kan garantera att det finns plats till pappan.
Ligger man på dubbelrum så får pappan va beredd på att åka hem när som om det kommer en annan som behöver platsen, även mitt på dagen om den andra mamman inte vill ha andra folk i rummet.
Jag förstår helt o hållet om man gör så när man fått 1 barn, då finns det 1 förälder till barnet, men 1 förälder till 2 nyfödda barn.. Jag kommer nog känna att det är stressigt & jobbigt.

Jag känner inte att jag vill ligga på bb ensam med 2 barn & snittad.. O för barnens skull så ska där finnas varsin famn att ligga hos om det behövs :)

Jag förstår dig helt, jag vill inte ligga ensam och nysnittad ens med ett barn :angel:

Jag anser att det är värt att åka en bit extra om pappan får stanna kvar. Därför blir jag frustrerad att höra om s.k BB-hotell där pappan är givet att stanna om mamman haft lätt förlossning och klarar sig med lättare personalbemanning. Jättebra för dom MEN vi som är snittade, tvillingar, trillingar osv har jättebehov av vår partner eller annan anhörig.

• Gilla
Reactions: Ray
Jag förstår dig helt, jag vill inte ligga ensam och nysnittad ens med ett barn :angel:

Jag anser att det är värt att åka en bit extra om pappan får stanna kvar. Därför blir jag frustrerad att höra om s.k BB-hotell där pappan är givet att stanna om mamman haft lätt förlossning och klarar sig med lättare personalbemanning. Jättebra för dom MEN vi som är snittade, tvillingar, trillingar osv har jättebehov av vår partner eller annan anhörig.

Kan inte annat än att hålla med :)
Hoppas att jag får bra svar från BM på fredag, är ju lite surt om väljer att byta förlossning och får ett datum längre fram.. Nu är jag ju inställd på det vi fått ;)

Åh, lider med dig! Har ni kollat igenom de mest otänkbara ställena? Även mkt små utrymmen? Håller tummarna att den återfinns!

Men usch vad tråkigt. Förstår att du är orolig. Förhoppningsvis ligger han och trycker någonstans inomhus - många katter är ju väldigt försiktiga i nytt hem. Min ena katt låg och gömde sig under täcket i vår säng (efter att jag lyft ut henne från under badkaret...) i 2 veckor efter att vi flyttat in i nytt hus, efter 2 veckor vågade hon sig fram när vi var hemma men gömde sig så fort vi gick ut eller någon kom på besök.

Har han smitit ut och var rädd har han troligtvis inte sprungit så långt utan ligger nog och trycker någonstans i närheten. Håller tummarna för att han kommer fram snart!

Känner igen känslan :(:(.
Vår kattunge försvann första kvällen hemma, fanns ingenstans. Jösses vad vi vände huset upp och ner men ingen kattunge. Det visade sig att det finns ett litet hål i vårt hörnskåp nere vid listen där hon kom in. Så förhoppningsvis så ligger er katt bara nånstans och gömmer sig.

Katten är hittad!! Maken åkte hem på lunchen och letade igen. Den låg i barskåpet O_o Väldigt rädd men nu vet vi i alla fall att han inte är ute.

Jag är egentligen av åsikten att båda föräldrarna givetvis borde få lov att stanna på BB så länge bebis befinner sig där, jag menar det är trots allt inte bara mamman som blivit förälder. Sen samtidigt så förstår jag att det blir platsbrist och jag förstår att den födande ju trots allt också är patient till skillnad från partnern som inte är i behov av vård eller tillsyn. Det är lite delat det där i mitt huvud.

Men att man som tvillingföderska eller nysnittad kanske inte kan ha sin partner där tycker jag är orimligt. Givetvis finns det personal på plats som hjälper men det är väl ändå inte riktigt det man är ute efter ändå? Tryggheten och stöttningen från partnern är, i alla fall för mig, viktigast. Inte att en barnmorska eller sköterska kan göra samma jobb, det förstår ju jag med. Men det är inte till dom bebisen ska knyta an.

Det är faktiskt en sådan sak jag känner får bestämma hur länge vi blir kvar på BB (förutsatt att allt ser bra ut givetvis). Får sambo sova över så stannar vi men annars vill jag nog åka hem så fort som möjligt. Vi har dessutom så nära till sjukhuset så det känns inte speciellt riskabelt att åka hem tidigt, men vi får väl se när vi väl är där. Hade de bara haft kvar sitt patienthotell så hade det ju varit lugnt. Men de tvingades stänga det för några år sen tyvärr, trots vilda protester från all personal på förlossning och BB.

Jag hoppas det löser sig för dig @robl och att de kan ge besked om hur du ska göra. Jag hade nog också valt en förlossning längre bort om det garanterade att sambon fick stanna och man slipper oroa sig för om han kommer bli hemskickad.

Men herregud...
Det är klart att det är så men det gör ju.inte lidandet mindre liksom?

Det är nästan så jag hoppas att bebisens vikt skenat iväg ännu mer så de tidigarelägger snittet ännu mer :o.
Vi vet mer på måndag, ligger bebis kvar på sin egna höga kurva så blir det snitt om 4 veckor men om den ökat ifrån sin kurva så blir det tidigare.

Jag är egentligen av åsikten att båda föräldrarna givetvis borde få lov att stanna på BB så länge bebis befinner sig där, jag menar det är trots allt inte bara mamman som blivit förälder. Sen samtidigt så förstår jag att det blir platsbrist och jag förstår att den födande ju trots allt också är patient till skillnad från partnern som inte är i behov av vård eller tillsyn. Det är lite delat det där i mitt huvud.

Men att man som tvillingföderska eller nysnittad kanske inte kan ha sin partner där tycker jag är orimligt. Givetvis finns det personal på plats som hjälper men det är väl ändå inte riktigt det man är ute efter ändå? Tryggheten och stöttningen från partnern är, i alla fall för mig, viktigast. Inte att en barnmorska eller sköterska kan göra samma jobb, det förstår ju jag med. Men det är inte till dom bebisen ska knyta an.

Det är faktiskt en sådan sak jag känner får bestämma hur länge vi blir kvar på BB (förutsatt att allt ser bra ut givetvis). Får sambo sova över så stannar vi men annars vill jag nog åka hem så fort som möjligt. Vi har dessutom så nära till sjukhuset så det känns inte speciellt riskabelt att åka hem tidigt, men vi får väl se när vi väl är där. Hade de bara haft kvar sitt patienthotell så hade det ju varit lugnt. Men de tvingades stänga det för några år sen tyvärr, trots vilda protester från all personal på förlossning och BB.

Jag hoppas det löser sig för dig @robl och att de kan ge besked om hur du ska göra. Jag hade nog också valt en förlossning längre bort om det garanterade att sambon fick stanna och man slipper oroa sig för om han kommer bli hemskickad.

Kan inte säga det bättre själv! Tycker precis likadant :)

Angående diskussionen om partner på BB. Jag fick (ett) barn i maj -15 och för mig var det inte överhuvudtaget ett alternativ att bli lämnad ensam efter förlossningen. Hade de försökt lägga mig på nåt dubbelrum hade jag tvingat maken att hjälpa mig och bebis hem. Jag blev klippt, men hade i övrigt en enkel och snabb förlossning. Jag var helt jävla slut och hade ont i ett par veckor efter förlossningen, att vara ensam bara några timmar efter...?! Aldrig!! Maken tog alla blöjbyten i över en vecka efter förlossningen och hade bebis varenda stund jag inte ammade. (Vi var även hemma alla tre i tre månader efter förlossningen tack vare sparade semester dagar + sparpengar vilket var ovärderligt.)

Ursäkta lång rant från smygläsare... Blir lite lätt upprörd över att inte ens en förstagångsföderska med tvillingar som planeras att snittas kan garanteras få ha sin partner med sig efter förlossningen.

Angående diskussionen om partner på BB. Jag fick (ett) barn i maj -15 och för mig var det inte överhuvudtaget ett alternativ att bli lämnad ensam efter förlossningen. Hade de försökt lägga mig på nåt dubbelrum hade jag tvingat maken att hjälpa mig och bebis hem. Jag blev klippt, men hade i övrigt en enkel och snabb förlossning. Jag var helt jävla slut och hade ont i ett par veckor efter förlossningen, att vara ensam bara några timmar efter...?! Aldrig!! Maken tog alla blöjbyten i över en vecka efter förlossningen och hade bebis varenda stund jag inte ammade. (Vi var även hemma alla tre i tre månader efter förlossningen tack vare sparade semester dagar + sparpengar vilket var ovärderligt.)

Ursäkta lång rant från smygläsare... Blir lite lätt upprörd över att inte ens en förstagångsföderska med tvillingar som planeras att snittas kan garanteras få ha sin partner med sig efter förlossningen.
Håller helt med!
Jag är så glad att på vårt BB finns, mej veterligen, familjerum till alla som önskar. Och alla stannar så länge man själv känner.
Det är väldigt tryggt och iaf var det något jag uppskattade väldigt!
Alla bm var väldigt måna om att vi absolut inte skulle åka hem bara för att. Utan vi skulle känna oss trygga och redo. Och då pratade man lika mycket till partnern som till mamman.

Jag fick ju inte ha partner när jag var snittad. Det var inget vi visste på förhand och det var säkert tur- hade nog börjat noja om jag vetat. Jag hade ju aldrig hållt ien nyföding innan ens.

Hallelulejah idag går jag in i sista trimestern:) Så himla kul var ju inte det här med att vara gravid alltså, hur kan en del gå omkring och njuta av att vara helt handikappade på så många sätt? Min kära häst bestämde sig för att slita sig ur grimman och springa ut på åkrarna utanför igårkväll (i mörkret och regnet) var tvungen att springa efter och självklart rasade ju alla fogar efter det. Det blir en kul dressyrträning idag!

Jag tänker så mkt kring kejsarsnitt vs vanlig förlossning, vilket som eg. är bäst att försöka satsa på. Blir så nojig när man läser sådant som att 50% av alla som fött vanligt har men efteråt.?

Hallelulejah idag går jag in i sista trimestern:) Så himla kul var ju inte det här med att vara gravid alltså, hur kan en del gå omkring och njuta av att vara helt handikappade på så många sätt? Min kära häst bestämde sig för att slita sig ur grimman och springa ut på åkrarna utanför igårkväll (i mörkret och regnet) var tvungen att springa efter och självklart rasade ju alla fogar efter det. Det blir en kul dressyrträning idag!

Jag tänker så mkt kring kejsarsnitt vs vanlig förlossning, vilket som eg. är bäst att försöka satsa på. Blir så nojig när man läser sådant som att 50% av alla som fött vanligt har men efteråt.?

Har man ingen särskild orsak, blir man ju inte smittad bara sådär, så det är ju inte direkt valfritt att välja tyvärr. Snitt är ju en operation så det är en större sak och större risker än en vaginal förlossning. Så vaginalt är ju klart bäst utifrån risker etc om man är frisk och inte har extrema rädslor eller stort barn etc. Vart har du läst det där med 50 %? :-)

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
795
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 665
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 703
Senast: tara
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 555

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat