Jag är egentligen av åsikten att båda föräldrarna givetvis borde få lov att stanna på BB så länge bebis befinner sig där, jag menar det är trots allt inte bara mamman som blivit förälder. Sen samtidigt så förstår jag att det blir platsbrist och jag förstår att den födande ju trots allt också är patient till skillnad från partnern som inte är i behov av vård eller tillsyn. Det är lite delat det där i mitt huvud.
Men att man som tvillingföderska eller nysnittad kanske inte kan ha sin partner där tycker jag är orimligt. Givetvis finns det personal på plats som hjälper men det är väl ändå inte riktigt det man är ute efter ändå? Tryggheten och stöttningen från partnern är, i alla fall för mig, viktigast. Inte att en barnmorska eller sköterska kan göra samma jobb, det förstår ju jag med. Men det är inte till dom bebisen ska knyta an.
Det är faktiskt en sådan sak jag känner får bestämma hur länge vi blir kvar på BB (förutsatt att allt ser bra ut givetvis). Får sambo sova över så stannar vi men annars vill jag nog åka hem så fort som möjligt. Vi har dessutom så nära till sjukhuset så det känns inte speciellt riskabelt att åka hem tidigt, men vi får väl se när vi väl är där. Hade de bara haft kvar sitt patienthotell så hade det ju varit lugnt. Men de tvingades stänga det för några år sen tyvärr, trots vilda protester från all personal på förlossning och BB.
Jag hoppas det löser sig för dig
@robl och att de kan ge besked om hur du ska göra. Jag hade nog också valt en förlossning längre bort om det garanterade att sambon fick stanna och man slipper oroa sig för om han kommer bli hemskickad.