Vårföräldrar 2016 del 3

Min morsa är tvärtom- ska du gå hem innan barnet kommer? Tänk på pensionen...
Hon har kontorsjobb och jag föddes nån månad tidigt dessutom.

Vet du hur det funkar med pension när man är ledig innan barnet kommer?
AFA sätter ju undan pension både under sjukskrivning och föräldraledighet så det gör dom kanske då också :)
Om man jobbar där dom har kollektivavtal.

Tycker det är roligt att jämföra bilder.. Har ju tyckt att jag varit stor varje gång det är dags att ta ny veckobild ;)

Här vecka 8, första magbilden & antagligen mest tarmar som putar ut, sen vecka 14, så liten o nätt mage tycker jag nu :love: o vecka 34, valrossen.. :crazy:;)
Längtar till bilderna går på andra hållet, så man kanske hittar tillbaka till sin vanliga form :)

O här en bild på händer som matchar magen! Dom känns mer sprängfärdiga än magen!!

O om ni undrar så JA! Jag har väldigt tråkigt om dagarna & kan inte göra mycket annat än sitta vid datorn eller vid tvn så har tid med onödiga uppdateringar ;)

AFA sätter ju undan pension både under sjukskrivning och föräldraledighet så det gör dom kanske då också :)

Graviditetspenning och sjukpenning är pensionsgrundande för allmänna pensionen precis som lön. Tjänstepensionen är det kollektivavtalet som styr men det borde inte vara nån skillnad på om du är sjukskriven eller har grav.penning, kolla med facket :)

Ja det gör dom ju men man går ju.ner i inkomst vilket gör att avsättningen blir mindre.

Fyra första åren får man extra pengar från staten till allmänna pensionen så att gå hem nån månad innan BF påverkar knappt pensionen alls. Därimot om man tar hela föräldraledigheten själv och dessutom går ner i tid efteråt kommer man få lägre pension.
Det är den diskussionen jag har med mamsen... Jag må gå hem tidigare men föräldraledighet delar vi lika och vabbar har jag knappt gjort hittills eftersom vi ofta jobbar omlott.
Men visst alla bäckar små om lönen inte är så fet från början :-)

Ska på stan. Ser ut som en kanelbulle med tändstickeben.
Hatar speglar!
Alla största jackorna är omöjliga att knäppa.
Mammabyxorna sitter för tight över magen.
och det är två jäkla månader kvar. Ev plus 11 dagar!!!
Jag vill stoppa huvudet i sanden och ta upp det framåt sommaren!

Börjar också bli lite trött på det hela.. Så fort jag gör något mer än ligger still så får jag sammandragningar som fasen, skitirriterande!! Va på bio i fredags med sambon och hade panik genom halva filmen för magen spände så förbannat. Sen fortsatte det genom halva natten innan bebisen "brakade loss" i magen och började dansa hambo. Då slocknade jag som en stock totalt slut. Va ruggigt nära att åka in till förlossningen för att lämna in mej på kontroll:yuck: Urk!!

Tur att veckorna verkar susa fort!

• Gilla
Reactions: Ray
Börjar också bli lite trött på det hela.. Så fort jag gör något mer än ligger still så får jag sammandragningar som fasen, skitirriterande!! Va på bio i fredags med sambon och hade panik genom halva filmen för magen spände så förbannat. Sen fortsatte det genom halva natten innan bebisen "brakade loss" i magen och började dansa hambo. Då slocknade jag som en stock totalt slut. Va ruggigt nära att åka in till förlossningen för att lämna in mej på kontroll:yuck: Urk!!

Ogillar väl egentligen. ..
Jag har klarat mig utan sammandragningar hela januari men idag kom det tillbaka. På Ikea och bortbjudna på middag... I kombo med tätt näsa. Man vet inte vars man ska ta vägen tillslut

Idag hände det, jag fick ta sambons träningströjor för att få plats med magen... pang sa det så känner jag mig jättetung och flåsig. Tror att det har växt på sig lite till, varit ganska trött några dagar. Ska bli spännande med TUL på tisdag!

Usch dom här sammandragningarna är jobbiga :/
Får du ont av dom?

Idag hände det, jag fick ta sambons träningströjor för att få plats med magen... pang sa det så känner jag mig jättetung och flåsig. Tror att det har växt på sig lite till, varit ganska trött några dagar. Ska bli spännande med TUL på tisdag!

Det är första tul då va?
Håller tummarna för fina vikter :)

Ni som fått barn innan, eller ni som vet ändå :)
Har molande mensvärk fast relativt lite sammandragningar, kanske 3-5 i timmen, känner mig fruktansvärt nödig fast jag kan inte gå på toa.
Mensvärken går ner i låren en bit.. Kan det va tecken på att kroppen är på gång eller är det också "bara" bebisarna som tar så mycket plats o trycker?

Ni som fått barn innan, eller ni som vet ändå :)
Har molande mensvärk fast relativt lite sammandragningar, kanske 3-5 i timmen, känner mig fruktansvärt nödig fast jag kan inte gå på toa.
Mensvärken går ner i låren en bit.. Kan det va tecken på att kroppen är på gång eller är det också "bara" bebisarna som tar så mycket plats o trycker?

Det är så svårt att avgöra för det är så olika hur det sätter igång för alla. Du kan mycket väl vara i latensfasen nu, och då drar det nog på inom ett dygn eller två. Eller så är det bara förvärkar.
Tycker du ska ringa förlossningen och rådfråga eftersom det är fullt rimligt att din förlossning startat redan eftersom du bär på två. En koll skadar inte.
Vaknade du av det eller var du redan vaken?

Det är så svårt att avgöra för det är så olika hur det sätter igång för alla. Du kan mycket väl vara i latensfasen nu, och då drar det nog på inom ett dygn eller två. Eller så är det bara förvärkar.
Tycker du ska ringa förlossningen och rådfråga eftersom det är fullt rimligt att din förlossning startat redan eftersom du bär på två. En koll skadar inte.
Vaknade du av det eller var du redan vaken?

Okej, ja det är väl det.. Det gör ju inte jätteont utan maler mest hela tiden.

Jag vakna av en sammandragning, men det har hänt flera gånger senaste veckorna o nu kan jag inte somna om för att jag är för nervös ;) haha
Jag tänkte att jag avvaktar till sambon slutar jobbet vid halv 8 o ser om det blir mer/mindre.. Eller det är kanske dumt?
Har lärt mig att förlossningen vill ha in en om man ringer oavsett nästan.

Jag vakna av en sammandragning, men det har hänt flera gånger senaste veckorna o nu kan jag inte somna om för att jag är för nervös ;) haha
Jag tänkte att jag avvaktar till sambon slutar jobbet vid halv 8 o ser om det blir mer/mindre.. Eller det är kanske dumt?

Känner du att du kan vänta tills dess så gör det. Du märker ju om något ändras så du vill ringa tidigare :)

Ska första vårbebisarna titta ut nu redan tro:):love: håller tummarna att allt går bra om det är så:heart
+ att avundsjukan infinner sej liiite..;)

Lyckades somna om vid halv 6, vakna nu o då har den ihållande mensvärken försvunnit. Har däremot fått ett par riktigt onda sammandragningar. Ligger på soffan nu o pustar så sambon får vila ut efter nattpasset. Tror det va falsklarm inatt, är lite besviken :(:angel: Fast uppskattar såklart om dom får stanna inne lite till.

Gick in i vecka 36 idag @Akvileja :)

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
795
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 665
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 673
Senast: tara
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 542

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka