Vårföräldrar 2016 del 3

Alla bara slänger snabbt öga i journalen och frågar varför det blev akut snitt och sen säger dom ' men det har du inte tänkt denna gången eller hur?"

Och jag svarar att jag inte har tänkt alls utan får väl acceptera att det blir som det blir...Men på.nåt vis hade jag gärna velat att nån förklarade mera! Ställde nån mer ingående fråga...

Men för :devil:! Det är väl ingen som planerar ett akutsnitt?! Alla vill väl ha en okomplicerad förlossning om man själv får välja?
Superdum kommentar av bm tycker jag :down:.

Är själv ganska orolig inför förlossningen, förra gången blev det ju planerat snitt pga sätesbjudning så det är första gången för mig.
När jag tog upp det med min bm skickade hon direkt en remiss till Amandamottagningen (för förlossningsrädda). Jag ska dit den 3/2, får se hur det känns efter det, men jag förstår faktiskt inte hur jag ska klara att föda barn :nailbiting:

• Gilla
Reactions: Ray
Hittills har jag tyckt det varit supersimpelt att vara gravid, men de senaste dagarna har jag bara velat snabbspola. Vadkramper, sammandragningar, snarka som en oxe, vakna så fort man vänder sej..:cool:

Nu e jag färdig!! Allt är inköpt utom skötbord och grejer till det, så jag vill ha min söta goa bebis i famnen nu:heart
Måtte dom sista 9 veckorna gå fort.

Jag har också helt plötsligt gått från en ganska bra period, lite piggare och hyfsad fysisk form till att bli så där jobbigt höggravid.
Blir lite stressad av att det bara kommer att bli värre de följande veckorna när bebisen växer ännu mer :nailbiting:

Är så glad att jag ännu är i mittemellanperoden:angel:
Efter illamåendet, men innan man blir stor och inte längre kan ta på sig skor normalt. Typ.
Blev oerhört frustrerad sist så jag njuter lite nu.

Magnesium förresten, kan det hjälpa mot mjölksyra?
Har oerhört nära till det, vilket inte är vanligt för mig normalt sett..

Jag har också helt plötsligt gått från en ganska bra period, lite piggare och hyfsad fysisk form till att bli så där jobbigt höggravid.
Blir lite stressad av att det bara kommer att bli värre de följande veckorna när bebisen växer ännu mer :nailbiting:

Bebisen ska ju typ dubbla sin vikt:crazy:

Nu kommer gnällkärringen igen, hoppas ni står ut :o

2 barnmorskor kände på magen igår, troligtvis båda med huvudena till höger! Va helt "tomt" nertill. BLÄ! återstår att se på torsdag om dom har rätt.. Hoppas dom har fel! (trots typ 20 år i yrket)
Va sen på vattengympa, har 2 gånger kvar men får se om jag tar mig dit. Kan bara va med på uppvärmning och avslappning annars får jag massor av sammandragningar, får dessutom AP ont i händerna för dom svullnar om möjligt ännu mer i varmvatten.. MEN det är så skönt att känna sig så lätt! Ligger på +20 kg nu (2 kg upp på en vecka :crazy:) o det börjar kännas tungt.

Det som känns positivt idag är att jag plocka ut min sparade övertid från jobbet och fick ut lika mycket pengar som om jag jobbat mina "normala" 200 timmar /månad.. Så nu ska jag shoppa lite extra lyx till mig själv :love:;)

[QUOTE="robl, post: 17354486, member: 130993"

2 barnmorskor kände på magen igår, troligtvis båda med huvudena till höger! Va helt "tomt" nertill. BLÄ! återstår att se på torsdag om dom har rätt.. Hoppas dom har fel! (trots typ 20 år i yrket)
[/QUOTE]

Min bebis ligger också på snedden, med huvudet till höger tror jag.

Nu kommer gnällkärringen igen, hoppas ni står ut :o

Va sen på vattengympa, har 2 gånger kvar men får se om jag tar mig dit. Kan bara va med på uppvärmning och avslappning annars får jag massor av sammandragningar, får dessutom AP ont i händerna för dom svullnar om möjligt ännu mer i varmvatten.. MEN det är så skönt att känna sig så lätt! Ligger på +20 kg nu (2 kg upp på en vecka :crazy:) o det börjar kännas tungt.

Det som känns positivt idag är att jag plocka ut min sparade övertid från jobbet och fick ut lika mycket pengar som om jag jobbat mina "normala" 200 timmar /månad.. Så nu ska jag shoppa lite extra lyx till mig själv :love:;)

Man får gnälla här;)
Är det tänkt att du ska föda normalt eller ska du snittas? Misstänker att dom inte försöker vända bebisarna när det är 2 eller? Fasen jag tycker det är tungt med 1 och 10kgs viktökning.. Tror fan att du tycker det är tungt som bär på 2!!!

Shopping till sej själv hjälper mot allt:love::heart

Min ligger på tvären fortfarande. 1 sketen spark har jag fått i revbenen vid jul, sen har det betett sej som bröstsim med bensparkar åt höger och armtag åt höger. Ligger som en korv nedtill, syns jättetydligt när jag trycker i navelhöjd. Allt ligger nedanförO_o
BM kommer troligtvis skicka mej på ul nästa vecka eller veckan efter för att kolla varför.

Man får gnälla här;)
Är det tänkt att du ska föda normalt eller ska du snittas? Misstänker att dom inte försöker vända bebisarna när det är 2 eller? Fasen jag tycker det är tungt med 1 och 10kgs viktökning.. Tror fan att du tycker det är tungt som bär på 2!!!

Shopping till sej själv hjälper mot allt:love::heart

Min ligger på tvären fortfarande. 1 sketen spark har jag fått i revbenen vid jul, sen har det betett sej som bröstsim med bensparkar åt höger och armtag åt höger. Ligger som en korv nedtill, syns jättetydligt när jag trycker i navelhöjd. Allt ligger nedanförO_o
BM kommer troligtvis skicka mej på ul nästa vecka eller veckan efter för att kolla varför.

Känns som man gnäller lite mycket ibland bara ;)
Jag vill ju helst föda vaginalt men om dom inte vänder sig så blir det planerat snitt. Helt rätt, det finns inte plats att vända dom så det är deras egen vilja som styr, o våra har inte varit så villiga till att ligga "rätt" :mad:
Jag tror säkert det är kämpigt med 1 barn också, hela kroppen förändras ju mer eller mindre till något man inte är van vid.. Är imponerad av alla gravida, vilket jobb vi gör :bow:

Jaså, men kommer dom försöka vända på hen då?
Jag kanske har fel men brukar dom inte ligga högt o sjunka sista veckorna?

Men för :devil:! Det är väl ingen som planerar ett akutsnitt?! Alla vill väl ha en okomplicerad förlossning om man själv får välja?
Superdum kommentar av bm tycker jag :down:.

Är själv ganska orolig inför förlossningen, förra gången blev det ju planerat snitt pga sätesbjudning så det är första gången för mig.
När jag tog upp det med min bm skickade hon direkt en remiss till Amandamottagningen (för förlossningsrädda). Jag ska dit den 3/2, får se hur det känns efter det, men jag förstår faktiskt inte hur jag ska klara att föda barn :nailbiting:
Men tack för förståelsen!!
Känner precis likadant. Tror det.är värre att upplevt en kompicerad förlossning än att inte ha någon erfarenhet alls. Man blir så medveten om att det inte alls går att påverka själv...

Känns som man gnäller lite mycket ibland bara ;)
Jag vill ju helst föda vaginalt men om dom inte vänder sig så blir det planerat snitt. Helt rätt, det finns inte plats att vända dom så det är deras egen vilja som styr, o våra har inte varit så villiga till att ligga "rätt" :mad:
Jag tror säkert det är kämpigt med 1 barn också, hela kroppen förändras ju mer eller mindre till något man inte är van vid.. Är imponerad av alla gravida, vilket jobb vi gör :bow:

Jaså, men kommer dom försöka vända på hen då?
Jag kanske har fel men brukar dom inte ligga högt o sjunka sista veckorna?

Ja, man känner ju inte igen sej själv riktigt!? Men samtidigt som jag gnäller så är jag fascinerad och skitlycklig. Härlig stabil blandning:D

Jag vill också föda vaginalt om det går! Det är en sak jag har sett fram emot hela graviditeten. Men jag vet inte hur det går med den saken när hon ligger på tväre, egentligen borde hon varit högt uppe men icke.. Hon har legat som en korv. En vild korv:p
Dom kommer försöka vända i v36-37 om hon inte har snurrat runt självmant. Sen tror jag att det va frivilligt med vändning, tror man får välja snitt om man vill.

Ja, man känner ju inte igen sej själv riktigt!? Men samtidigt som jag gnäller så är jag fascinerad och skitlycklig. Härlig stabil blandning:D

Jag vill också föda vaginalt om det går! Det är en sak jag har sett fram emot hela graviditeten. Men jag vet inte hur det går med den saken när hon ligger på tväre, egentligen borde hon varit högt uppe men icke.. Hon har legat som en korv. En vild korv:p
Dom kommer försöka vända i v36-37 om hon inte har snurrat runt självmant. Sen tror jag att det va frivilligt med vändning, tror man får välja snitt om man vill.

Ja, absolut! Lyckan står ju högt över alla krämpor :)

Aah okej, har din bm sagt något om det är vanligt att hon vänder sig själv?
Hur går ett vändningsförsök till?

Ja, absolut! Lyckan står ju högt över alla krämpor :)

Aah okej, har din bm sagt något om det är vanligt att hon vänder sig själv?

Visst gör den:love:

BM hade hoppats hon skulle vänt sej i mellandagarna men icke.. Hon sa att det helt beror på om dom har rumpan nedåt eller magen nedåt. Rumpan ner, då va det tydligen vanligt att dom blev kvar enligt henne. Men jag har ingen koll där känner jag.

Dom ger nåt avslappnande för att livmodern ska va mjuk och sen försöker dom trycka runt bebisen, om det går får man sen ligga kvar en bra stund för att se om bebis blir kvar, att den inte blivit stressad och att inte vattnet går. Man får tydligen inte äta innan ifall det blir snitt samma dag.
Så har jag förstått att det går till på ett ungefär.

Jag gjorde ett vändningsförsök med sonen. Själva vändingen var inte speciellt obehaglig, man får bricanyl för att livmodern ska slappna av, sen tar en läkare tag i bebisen och försöker trycka runt den.

Det är ju inte härligt precis men det gjorde inte ont eller så.

Det som jag tyckte var värst var att sonen blev så upprörd av behandlingen att hans hjärtljud gick upp och jag fick ligga kopplad till ctg tills de var normala igen. Vilket tog tre timmar. (Är inte alls förvånad över reaktionen nu när jag lärt känna honom :D) Behöver jag säga att vändningen inte lyckades heller?

Att ligga still på rygg i tre timmar som höggravid är fasen inget roligt!

Därför kommer jag nog inte vilja prova att vända om den här bebisen fortsätter ligga i tvärläge.

Man får tydligen inte äta innan ifall det blir snitt samma dag.

Jo man får äta. Hade också fått information om att man inte skulle äta så jag kom fastande till mitt vändningsförsök.
Vi fick vänta länge innan och jag höll på att svälta ihjäl kändes det som. När maken drog tag i en sköterska och frågade om det inte var vår tur snart eftersom jag höll på att tuppa av av hunger fick han till svar "men varför har hon inte ätit" :banghead:

Tydligen får man visst äta och eftersom man kan bli liggande ganska länge efter själva vändningen rekommenderar jag starkt att inte vara fastande.

Kan säga att sjukhuset kontaktade min bm-mottagning och såg till att de slängde alla papper med info om att man ska vara fastande och min bm bad typ hundra gånger om ursäkt nästa gång vi träffades :D

Jo man får äta. Hade också fått information om att man inte skulle äta så jag kom fastande till mitt vändningsförsök.
Vi fick vänta länge innan och jag höll på att svälta ihjäl kändes det som. När maken drog tag i en sköterska och frågade om det inte var vår tur snart eftersom jag höll på att tuppa av av hunger fick han till svar "men varför har hon inte ätit" :banghead:

Tydligen får man visst äta och eftersom man kan bli liggande ganska länge efter själva vändningen rekommenderar jag starkt att inte vara fastande.

Kan säga att sjukhuset kontaktade min bm-mottagning och såg till att de slängde alla papper med info om att man ska vara fastande och min bm bad typ hundra gånger om ursäkt nästa gång vi träffades :D

Då äter jag ifall det blir aktuellt:D

Fick du snittas eller vände han sej rätt själv? Jag är tveksam till vändningsförsök i och med stressen för bebisen.

Och jag är redan på min toppnotering vikt mässigt. Jag gick inte upp mer än 2 kg från v 32 till v42 men så hade jag typ inget fostervatten heller...

Man brukar inte öka sådär jättemkt själv sista 10v enligt min BM så jag håller på det:up: (har gått upp knappt 1kg de senaste 3, så jag hoppas det håller samma låga takt. Har legat på ca 3-400g/vecka hittills om man slår ut det.
Men det är klart ovant att väga runt 85kg som jag gör nu. Hoppas det försvinner fort...:cautious:

• Gilla
Reactions: Ray

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
795
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 665
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 652
Senast: tara
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 530

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat