Vårföräldrar 2015 #5

Varit en vecka i Spanien och hälsat på min mamma och pappa. Har gått alldeles utmärkt att resa med barnen och A har njutit av att kunna krypa runt naken. Under veckan har hon fått kläm på krypandet och hon säger Ebba (storasysters namn). Innan har det mest varit mamamamamama och papapapapa. Hon ammar också mycket mindre och vill äta i stort sett allt som vi äter och rejälare portioner än innan. Hon tycker om att äta smörgås så är det nån som har tips på gott bröd man kan baka själv som är bra både för stora och små? Jag har mest bakat grövre bröd innan men det får ju inte vara alltför svårtuggat för henne. Hon har förövrigt inte en enda tand ännu :p

Inga problem vid insättning eller uttag? Ska nog ringa min bm och rådfråga lite :)
Var hos BM förra veckan för att få en spiral insatt. Valde en hormonspiral då jag fått rikliga blödningar efter förlossningen. Insättningen gick bra. Första försöket fick vi avbryta då BM inte kom åt riktigt och kunde sätta in den annat än på måfå. Hon fick beställa något bättre verktyg och med det gick det riktigt smidigt. Kändes inte så mycket mer än att det ilade lite och sved till när hon råkade nypa mig vid ett tillfälle. När hon sedan sa att hon var klar blev jag chockad för det gick så fort. :D Hade jag vetat att det var så enkelt hade jag gjort det här för länge sen.:)

Här är det bättre med förkylningen dock har det pipit lite i luftrören några gånger under sista dagarna. Magen är det dock värre med. 18:e dagen med dålig mage idag. :down: Har börjat med vätskeersättning i förebyggande syfte och sempers magdroppar. Hoppas det händer något. Inte en antydan till tand så känns inte som att det ska vara det. Verkar inte heller vara magsjuka eller något smittsamt. Pratat med BVC och vi ska höras av imorgon och återkoppla igen. Det kunde bero på hans tidigare förkylning då han är pigg och glad för övrigt. Någon dag var han även bättre men sen blev det som tidigare. Vi ska nu ge majsvällning, blåbär och större mängd fastare mat utöver magdropparna. Någon mer bebis som haft problem med dålig mage? Några fler saker man kan göra?

Här är det bättre med förkylningen dock har det pipit lite i luftrören några gånger under sista dagarna. Magen är det dock värre med. 18:e dagen med dålig mage idag. :down: Har börjat med vätskeersättning i förebyggande syfte och sempers magdroppar. Hoppas det händer något. Inte en antydan till tand så känns inte som att det ska vara det. Verkar inte heller vara magsjuka eller något smittsamt. Pratat med BVC och vi ska höras av imorgon och återkoppla igen. Det kunde bero på hans tidigare förkylning då han är pigg och glad för övrigt. Någon dag var han även bättre men sen blev det som tidigare. Vi ska nu ge majsvällning, blåbär och större mängd fastare mat utöver magdropparna. Någon mer bebis som haft problem med dålig mage? Några fler saker man kan göra?
Låter exakt som sonens magr. Han blev lös i magen för 14 dagar sedan och kan bajsa löst upp till 7 gånger per dag och även någon gång på natten. Han är pigg, glad och äter bra. Han har dock inte varit förkyld i samband. Verkar inte smitta.

Har kört med magdroppar i tre dagar nu på inrådan från bvc och det är väl något bättre, men fortfarande löst. Läste att man kan ge lite extra fett i maten, så det har vi också börjat med. Är det färska/frysta blåbär ni ger honom?

Han kunde ha delat med sig till E då :cautious:
Jag och hon åkte direkt till mitt nya jobb för att kolla in nya kontoret när vi lämnat J på dagis. Var hemma vid halv 12 ca och då sov hon kanske 5 av de 10 minuterna det tar hem, åt lunch och sov sen 20 min, knappt.....trött och grinig var hon så jag fattar inte varför hon inte sov mer. Sen åkte vi och hämta på dagis och när vi kom hem kasta jag i dom mellanmål, på med kläder och ut så hon fick sova i vagnen. Det tog en evighet innan hon somna och sen sov hon kanske 20 min :cool: Fortfarande trött men nu är det för sent att låta henne sova mer innan läggdags så efter maten lämnar jag henne med hennes pappa och går ut och rider och njuter av lugnet en timme :D

Haha det där låter som en normaldag i sömntid för oss så här delar vi inte med oss :p :D

Haha det där låter som en normaldag i sömntid för oss så här delar vi inte med oss :p :D

Brukar inte bli så jätemycket på en dag här heller men liiite mer än det där för att hon inte ska gnälla hela em ;)

Bättre idag dock! Hon vakna innan kl 6 i morse för hon sover lite oroligt pga en ankommande förkylning, somnade om bredvid mig när maken åkt till jobbt, vaknar till 7.45 så jag flyttar henne närmare mig och där lägger hon sig tillrätta och somnar om igen O_o Vi vaknar sen 8.40. Vid 11 gick vi ut för en skogspromenad och hon somna på ryggen i manducan efter typ 5 min och sov i nästan en timme. Vaken en stund efter vi ätit lunch och nu har hon sovit i drygt en halvtimme i sin säng :) Så nu ska det nog gå bra resten av dagen.

Idag fick jag av någon anledning för mig att studera grötförpackningen (Semper) lite närmare. Såg att det står att öppnad förpackning bör konsumeras inom en månad. Eftersom sonen inte varit direkt stor i maten så har vi inte gjort av med mer än hälften kanske. Det var definitivt mer än en månad sen vi köpte den. 1,5 kanske.

Såå... vad händer med för gammalt grötpulver? Blir det dåligt eller bara mindre vitaminrikt eller vad? Känns ju lite dumt att bara hinna äta halva, men samtidigt vill man ju inte ge det om det inte är bra!

Idag fick jag av någon anledning för mig att studera grötförpackningen (Semper) lite närmare. Såg att det står att öppnad förpackning bör konsumeras inom en månad. Eftersom sonen inte varit direkt stor i maten så har vi inte gjort av med mer än hälften kanske. Det var definitivt mer än en månad sen vi köpte den. 1,5 kanske.

Såå... vad händer med för gammalt grötpulver? Blir det dåligt eller bara mindre vitaminrikt eller vad? Känns ju lite dumt att bara hinna äta halva, men samtidigt vill man ju inte ge det om det inte är bra!

Den enda risken jag egentligen skulle bry mig om är att det skulle härskna, men då känns det på smaken. L är inte heller någon storkonsument vad gäller gröt vilket gör att jag inte bryr mig så hårt om en vitamin eller två försvunnit från de två-tre matskedar hon får i sig. :p

Jag kommer börja jobba den 16 december :eek: Vill inte slösa föräldradagar på de röda dagarna så det fick bli att jag börjar nu innan jul. Kommer jobba heltid i nästan en månad sen kommer jag jobba 50% i vår och min man går ner lite i tid så att vi kan pussla ihop dagarna så att det fungerar.
Blir skönt att komma hemifrån lite fast med tanke på att jag får lite talsvårigheter ibland av all sömnbrist så undrar jag ju hur det här ska gå :o:p

Vad lagar ni för mat till era små när ni gör egen? Har så dåligt med idéer. Igår fick hon risoni, ägg och avokado. Ägg och avokado fick hon äta själv och så stoppade jag in risonin mellan varven.
Men annars kommer jag nästan aldrig på något att göra till henne utan hon får burkmat.

Vad lagar ni för mat till era små när ni gör egen? Har så dåligt med idéer. Igår fick hon risoni, ägg och avokado. Ägg och avokado fick hon äta själv och så stoppade jag in risonin mellan varven.
Men annars kommer jag nästan aldrig på något att göra till henne utan hon får burkmat.

Jag lagar nästan aldrig mat enbart till sonen utan han äter det vi äter, mer eller mindre anpassat för honom då.

I veckan har vi ätit:

Vegetarisk lasagne. Mixade till sonen (såg till att han inte fick något från den gratinerade toppen) och vi fick salta efteråt.

Gulaschsoppa på köttfärs. Innan jag hade i buljongen tog jag ut lite och fortsatte i egen kastrull till sonen. Mixade efteråt.

Torsk m potatismos och ärtor. Kokade lite fisk istället för stekte och vi fick salta efteråt.

Vi ser alltid till att göra ett par portioner att frysa in (han är inte stor i maten så blir ju några portioner även på lite) Så ofta får han mat från frysen när vi äter bebisovänlig mat. I frysen finns också just nu:

Spagetti m köttfärssås (såsen gjort parallellt med vår i en egen liten kastrull utan salta ingredienser).

Fisksoppa, typ samma som gulaschsoppan fast med lax istället.

Mos på potatis, palsternacka och sötpotatis, gjort någon gång när vi åt ugnsrostade grönsaker.

Jag kommer börja jobba den 16 december :eek: Vill inte slösa föräldradagar på de röda dagarna så det fick bli att jag börjar nu innan jul. Kommer jobba heltid i nästan en månad sen kommer jag jobba 50% i vår och min man går ner lite i tid så att vi kan pussla ihop dagarna så att det fungerar.
Blir skönt att komma hemifrån lite fast med tanke på att jag får lite talsvårigheter ibland av all sömnbrist så undrar jag ju hur det här ska gå :o:p

A äter samma mat som vi äter. Undviker salt i matlagningen, utan vi vuxna får salta efteråt. Och ingen honung eller gröna bladgrönsaker i hans mat.
Han äter det mesta, det som hittills fått tummen ner är tomatsoppa, spagetti med köttfärssås (?) och morotspure.

Hon äter nästan allt vi äter. Mkt lax, köttfärs, kyckling, annan fisk, korv, pasta etc. Hon är en riktig storätare. Äter tills de inte finns mer!

Undrar varför vi inte lät bebisen sova i eget rum tidigare. Det är sjukt stor skillnad på sömnen! Tidigare vaknade hon ett par ggr per natt o ville ja nappen tillbakastoppad. Gick på några sekunder från att hon vaknade till hon somnade om men det störde ju ändå vår sömn. Då sov hon 10h, 20-06 varenda natt.

Nu sover hon som en stock och gör inte minsta ljud ifrån sig på 11-12h! Om 15 min har hon sovit 12h och sover fortfarande. Så underbart skönt, för både henne och oss! :)

Undrar varför vi inte lät bebisen sova i eget rum tidigare. Det är sjukt stor skillnad på sömnen! Tidigare vaknade hon ett par ggr per natt o ville ja nappen tillbakastoppad. Gick på några sekunder från att hon vaknade till hon somnade om men det störde ju ändå vår sömn. Då sov hon 10h, 20-06 varenda natt.

Nu sover hon som en stock och gör inte minsta ljud ifrån sig på 11-12h! Om 15 min har hon sovit 12h och sover fortfarande. Så underbart skönt, för både henne och oss! :)

Vad skönt! Jag undrar om L skulle sova bättre i eget rum hon också. Känns som att vi stör henne lite då och då. Problemet är att vi inte har något rum till henne. Kanske får prova att byta plats på henne och hennes storasyster någon natt.
Vi ska bygga ut huset nästa år och jag längtar verkligen tills det är klart. Fyra personer på 90 kvm är trångt!

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
28
· Visningar
1 888
Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
492
Senast: gulakatten
·
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
659
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 039

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Burkmat
  • Barn som inte sover

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat