Vårföräldrar 2015 #5

Jag har köpt bönpasta som Alice brukar få äta om jag behöver fixa mat snabbt, bönpasta med smör på så är hon nöjd.

Läste förövrigt någon relativt ny forskningsrapport gällande att salt inte ska vara så farligt för bebisar. Att dra ner på saltet är ju bra för dom flesta så jag tänker helt klart på det när jag lagar mat men utesluter inte helt. Det enda vi utesluter helt är honung och gröna blad typ spenat. A har t o m fått smaka lite pommes, nuggets och hamburgare när vi varit och käkat snabbmat (glass och choklad med). Vill hellre att hon ska få smaka allt hon är intresserad av så att intresset för mat hålls uppe och så får vi leva med att det då slinker ner lite dåligheter ibland, överlag blir det ju bra mat så det får vara good enough.

Åh jag blir så imponerad av alla som har en sån bra plan för sin föräldraledighet! Vi kör allt på volley i vanlig ordning och båda jobbar (jag på 50% sen två månader tillbaka, vilket jag kom på en fredag att jag var sugen på och började på måndagen). Vår typ enda plan är att spara föräldradagar så vi kan vara hemma med henne så länge det går så tar inte ut så många dagar/ månad nu fram till hon blir 1 och vi blir tvungna att ta ut fullt för att behålla SGI. Så för oss blir det nog så att jag fortsätter jobba bara 50% nåt år till.

Hmm känns som största problemet med att laga samma som av det vi äter är att vi är så himla dåliga på att laga mat :o Men vi borde verkligen skärpa oss men jag är nästan aldrig sugen på något annat än mackor så jag äter det och maken och storasyster äter oftast pasta i någon form som är för salt för L.
Men men.. Idag kom jag på att jag skulle göra pannkakor iaf så det funkade ju :)

@FengurLaugar L åt inte 6-månadersburkarna. Den ända hon kunde tänka sig äta mer än tre skedar av var Spagetti och köttfärsås eftersom att det fanns bitar i den. Så vi köpte hem 8-månaders burkar istället och då var det inget problem :)

Min äter inget själv än. Fick en bit äpple att suga på idag men jag är livrädd att han ska lyckas gnaga bort något och sätta i halsen så jag var där och slet i den hela tiden. Smörgåsrån är inte populärt så det kan han inte heller plocka med. Hur fungerade det med ägget, det blev inga bitar som kan sättas i halsen?

Jag har också dålig fantasi när det gäller mat, men tycker inte barnmatsfabrikanterna är så värst påhittiga heller. Tänkte försöka rycka upp mig lite och anpassa vår mat till sonen. Nu har han ändå börjat äta en hel del.

Jag började vid fyra månader med att hon fick sitta och suga på majskrokar eller smörgåsrån. När vi sitter och äter vill ju hon också ha och jag orkar inte sitta och försöka mata samtidigt så hon får plocka själv.
Trodde inte att det skulle fungera med mat sen eftersom hon är mästare på att sätta i halsen så fort hon får tag i papper men det gick bra.
Tror det är bäst med mjuka saker i början som de kan mosa sönder mot gommen. Ägg fungerade jättebra.

Det är permanent ;) Blev aldrig borta för mig efter första barnet och det blev ju inte bättre efter andra :o haha

Lite bättre tyckte jag nog att det blev ett tag fast det försvann ju inte helt. Men jag tyckte det var mycket jobbigare förra gången, nu tänker jag mest att det är som det är. Fast jag träffade en bekant som jag inte träffat på några år i affären i helgen, jag undrar om hon förstod någonting av vad jag sa egentligen..
Äum, det blir spännande att börja jobba.. Får hoppas på att ingen ringer mig från utlandet nu i början för jag tror inte att jag skulle få fram en vettig mening på engelska :o

:love:
Min äter inget själv än. Fick en bit äpple att suga på idag men jag är livrädd att han ska lyckas gnaga bort något och sätta i halsen så jag var där och slet i den hela tiden

Det är störst risk att de sätter halsen om en är där och stör och pillar. Så länge de själva har kontrollen och är över 6 månader, inte sitter bakåtlutat så fixar de det fint själv.

Fast finns kanske lämpligare saker att ge dock, då äpple kan vara lite klurigt ifall ee får lös en bit, tex banan, kiwistavar, avokado, ägg, ångkokta eller ugnsbakade grönsaker (hel majs, morötter, sötpotatis, potatis, broccoli, blomkål tex), i ugn kan en ju sätta goda kryddor på typ timjan oregano ellervad man nu har hemma.

Hmm känns som största problemet med att laga samma som av det vi äter är att vi är så himla dåliga på att laga mat :o Men vi borde verkligen skärpa oss men jag är nästan aldrig sugen på något annat än mackor så jag äter det och maken och storasyster äter oftast pasta i någon form som är för salt för L.
Men men.. Idag kom jag på att jag skulle göra pannkakor iaf så det funkade ju :)

@FengurLaugar L åt inte 6-månadersburkarna. Den ända hon kunde tänka sig äta mer än tre skedar av var Spagetti och köttfärsås eftersom att det fanns bitar i den. Så vi köpte hem 8-månaders burkar istället och då var det inget problem :)

Jag började vid fyra månader med att hon fick sitta och suga på majskrokar eller smörgåsrån. När vi sitter och äter vill ju hon också ha och jag orkar inte sitta och försöka mata samtidigt så hon får plocka själv.
Trodde inte att det skulle fungera med mat sen eftersom hon är mästare på att sätta i halsen så fort hon får tag i papper men det gick bra.
Tror det är bäst med mjuka saker i början som de kan mosa sönder mot gommen. Ägg fungerade jättebra.

Det var just 6 månaders spagetti och köttfärssås som vi provat och det såg ut som ungen skulle spy när som helst :p Hon har inte fått en enda burk sen dess och vi känner inte att vi behöver prova fler heller utan vi lagar mat. Hon får hemlagad mat två ggr per dag precis som vi andra :)

Lite bättre tyckte jag nog att det blev ett tag fast det försvann ju inte helt. Men jag tyckte det var mycket jobbigare förra gången, nu tänker jag mest att det är som det är. Fast jag träffade en bekant som jag inte träffat på några år i affären i helgen, jag undrar om hon förstod någonting av vad jag sa egentligen..
Äum, det blir spännande att börja jobba.. Får hoppas på att ingen ringer mig från utlandet nu i början för jag tror inte att jag skulle få fram en vettig mening på engelska :o

Önskar jag kunde säga detsamma men här är det lika virrigt som efter jag fått äldsta dottern :D Och ser jag på min mamma som fick sista barnet för 20 år sen så har jag accepterat att jag kommer förbli såhär haha :p

Nu har vi varit och spanat på bilbarnsstolar. Har väl kommit fram till att vi väljer mellan Britax maxway och Maxi Cosi Mobi. Någon som har åsikter? :D @MaRomer? ;)

Enligt försäljaren var fördelen med Maxway att den kunde monteras längre in på sätet när barnet ät litet så stolen tar mindre plats, och att stolen är smalare på bredden också. Fördelen med Mobin att den gick att luta under färd och skymde sikten mindre om man hade stolen fram.

Var har ni stolen placerad? Som det är nu har vi babyskyddet bak när vi åker båda vuxna så en sitter bak. Kör vi själva med sonen sitter han fram. Men känns ju inte riktigt som att man flyttar runt denna stol varje dag direkt :p

Nu har vi varit och spanat på bilbarnsstolar. Har väl kommit fram till att vi väljer mellan Britax maxway och Maxi Cosi Mobi. Någon som har åsikter? :D @MaRomer? ;)

Enligt försäljaren var fördelen med Maxway att den kunde monteras längre in på sätet när barnet ät litet så stolen tar mindre plats, och att stolen är smalare på bredden också. Fördelen med Mobin att den gick att luta under färd och skymde sikten mindre om man hade stolen fram.

Var har ni stolen placerad? Som det är nu har vi babyskyddet bak när vi åker båda vuxna så en sitter bak. Kör vi själva med sonen sitter han fram. Men känns ju inte riktigt som att man flyttar runt denna stol varje dag direkt :p

Båda ungarna sitter bak :) När dom satt i babyskyddet satt dom fram men när vi byte till andra stolen så fick dom börja åka bak.

Vi har Maxi cosimobi xp och är jättenöjda. Bra att kunna tippa den bakåt! Hon åker bak och har gjort det från början. Ibland sitter nån med henne bak och ibland sitter hon själv. Spegeln som sitter på nackstödet så vi ser henne bra från förarsätet är guld värd!

En sak som gjorde att vi villa ha Maxi cosin var för att den är lång i ryggen och sambons dotter är en lång tjej och hennes stol vart nästan urvuxen på längden innan hon fyllde 5 och kunde börja åka framåt. A följer hittills samma längdkurva så risken finns väl att hon också brås på sin pappa och blir lång.

Bak. Bebis får sitta ensam :)

Det kommer bli en besafe för oss, svindyra MEN sambon jobbar på VW och har 30% rabatt och de jag har läst mig till, verkar de vara bra.
Vi hade en actagracostol och en (britax?)high way2 till nuvarande 5åringen, actan är stor och klumpig, den andra känns lite billigare och var mest extrastol.

E sitter fram då jag tycker det känns bäst när jag kör själv, men kommer flyttas bak vid ny stol

Jag blir så avundsjuk på er som kan diskutera vad ni ska ge ungarna för mat (här slänger vi portion efter portion...) och att ni får sova

Haft sämsta veckan veckan ever här.
Mannen superförkyld och en jätte öroninflammation, sonen förkyld och gnällig men tillräckligt pigg för att behöva normal stimulans, och Lova då som såklart råkade mest illa ut - dubbelsidig kraftig ögoninflammation, dubbelsidig lindrig infektion runt ögonen samt öroninflammationen på ena örat. Som om det inte var nog så klarade hennes mage inte av antibiotikan så redan dag 2 var hon svedd i rumpan. Dag 4 hade hon stora vätskande sår (och då vägrade vi fortsätte ge mer,även om man aldrig bör avbryta för tidigt...)
Jag klarade mig helt från sjukdom men fick istället två nätter med uppvak var 30 minut... *trött*

I tisdags friskförklarade jag Lova helt, idag verkar det bli en bajsnatt. Hon somnade 7, men har redan haft 3 uppvak (på 2,5 timme). Vaknar skrikande och skriker tills hon somnar 5-10 min senare. :(
Nästa uppvak blir det alvedon, börjar misstänka att det är öronen...

För att fortsätta klaga så har vi ju haft stora problem med att få henne att äta vanlig mat, innan sjukdommen så hade vi dock kommit så långt som att hon ville äta fruktpureer frivilligt. Nu efter att ha fått tvinga i henne medicin så ligger vi sämre på det än någonsin :( hon vägrar smaka något, och även om vi får in lite puré i munnen så vägrar hon smaka mer...

Ge henne bitar är hon lite intresserad av (så länge hon får plocka själv), men problemet är ju att hon aldrig träffar munnen. En brödbit totalt på 3 dagar....

*gnällt färdig för denna gången*

@vilse det är ju det som är så bra med denna tråd, att få gnälla av sig. Det låter ganska pissigt, faktiskt. Speciellt med antibiotikan och alla sjukdomar :(
Min unge sover ju typ, aldrig. Vaknar säkert 1 ggn/timmen MINST mellan 19-24, lite bättre IBLAND resterande nattetimmar. Och äter inte heller så glatt.
Tyvärr inga råd, jag tänker mest "det blir bättre, det löser sig" men visst är L en liten tuttis? Tänker att maten kommer ju med tiden, hon kanske helt enkelt behöver än mer tid på sig? Om du spetsar maten med mer kryddor/fett, vill hon äta då? Du har säkert testat det mesta

I morse vad båda barnen klarvakna mellan 5 och 6 :cool: Det slutade med att maken la sig i äldsta dotterns säng, jag hämtade välling och sövde om E i sin säng efter ett långt försök att söva henne i vår säng och J stannade kvar hos mig. Vi somnade om alla fyra och vaknade kl 9 :o

Jag blir så avundsjuk på er som kan diskutera vad ni ska ge ungarna för mat (här slänger vi portion efter portion...) och att ni får sova

Haft sämsta veckan veckan ever här.
Mannen superförkyld och en jätte öroninflammation, sonen förkyld och gnällig men tillräckligt pigg för att behöva normal stimulans, och Lova då som såklart råkade mest illa ut - dubbelsidig kraftig ögoninflammation, dubbelsidig lindrig infektion runt ögonen samt öroninflammationen på ena örat. Som om det inte var nog så klarade hennes mage inte av antibiotikan så redan dag 2 var hon svedd i rumpan. Dag 4 hade hon stora vätskande sår (och då vägrade vi fortsätte ge mer,även om man aldrig bör avbryta för tidigt...)
Jag klarade mig helt från sjukdom men fick istället två nätter med uppvak var 30 minut... *trött*

I tisdags friskförklarade jag Lova helt, idag verkar det bli en bajsnatt. Hon somnade 7, men har redan haft 3 uppvak (på 2,5 timme). Vaknar skrikande och skriker tills hon somnar 5-10 min senare. :(
Nästa uppvak blir det alvedon, börjar misstänka att det är öronen...

För att fortsätta klaga så har vi ju haft stora problem med att få henne att äta vanlig mat, innan sjukdommen så hade vi dock kommit så långt som att hon ville äta fruktpureer frivilligt. Nu efter att ha fått tvinga i henne medicin så ligger vi sämre på det än någonsin :( hon vägrar smaka något, och även om vi får in lite puré i munnen så vägrar hon smaka mer...

Ge henne bitar är hon lite intresserad av (så länge hon får plocka själv), men problemet är ju att hon aldrig träffar munnen. En brödbit totalt på 3 dagar....

*gnällt färdig för denna gången*
Usch stackare! Hoppas ni alla blir friska snart!

Hur gammal är hon? Min unge är väl yngst i tråden men vi får inte heller i henne någon mat, totalt ointresserad av att smaka ens. Försöker att inte stressa men det är svårt. Jag tror dock det löser sig, väldigt få 10- åringar ammar tänker jag i dåliga stunder...

Åh @vilse vilket meck! Att alla sjukdomar ska komma samtidigt också. Hoppas det lugnar ner sig nu och ni får en frisk och lugn och fin jul!

Tror säkert att sjukdom och medicin hör ihop med att hon inte vill smaka mer. Men små bebisar borde glömma snart! :) och plockandet lossnar nog snart bara hon får fortsätta prova! :)

Här har vi hamnat i någon jättenärhetsbehovsperiod.. Han somnar oftast vid 20, men fram till att vi går och lägger oss vaknar han ca 2 ggr i timmen och är ledsen. 9 av 10 gånger är det bara bröstet som duger som tröst. När någon av oss ligger bredvid sover han mycket bättre men ingen av oss har riktigt lust att gå och lägga oss vid 20, speciellt på helgerna :p

Sen sover han hyfsat genom natten men många fler amningsuppvak än förr. Får hoppas detta är en fas som går över snabbt! Framför allt eftersom man märker på honom på morgonen att han inte är lika utsövd.

@vilse Oj, det låter som att ni har det kämpigt. Hoppas verkligen att sjukdomarna ger med sig till jul, helst tidigare. Matlusten kommer säkert igång så småningom. Kan säkert vara så att amning är att föredra när de är sjuka och nedstämda.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
28
· Visningar
1 888
Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
492
Senast: gulakatten
·
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
659
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
7 016
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Burkmat
  • Headset