Vårföräldrar 2015 #5

Jag kommer börja jobba den 16 december :eek: Vill inte slösa föräldradagar på de röda dagarna så det fick bli att jag börjar nu innan jul. Kommer jobba heltid i nästan en månad sen kommer jag jobba 50% i vår och min man går ner lite i tid så att vi kan pussla ihop dagarna så att det fungerar.
Blir skönt att komma hemifrån lite fast med tanke på att jag får lite talsvårigheter ibland av all sömnbrist så undrar jag ju hur det här ska gå :o:p

Vad lagar ni för mat till era små när ni gör egen? Har så dåligt med idéer. Igår fick hon risoni, ägg och avokado. Ägg och avokado fick hon äta själv och så stoppade jag in risonin mellan varven.
Men annars kommer jag nästan aldrig på något att göra till henne utan hon får burkmat.

E har ätit burkmat en gång och aldrig mer för det gilla hon inte så hon har fått lagad mat hela tiden :)

Hon äter det vi äter fast utan extra salt. Igår potatis och köttbullar, annars under veckan har vi ätit pasta och köttfärssås, korv och mos, kyckling och ris (hon får potatis då), potatis och torsk.
Äter vi lasagne får hon det mm mm.

Samma här.
Ångest deluxe :nailbiting: ;)

Skämt åsido, men det är lite blandade känslor. På ett sätt ska det bli roligt att komma tillbaka till jobbet och kollegorna, men jag är samtidigt lite deppig faktiskt. Den här tiden gick alldeles för fort.
Det blir ju en "liten" omställning från att ha varit i princip ständigt tillsammans sedan han föddes, till att jag kommer vara borta hela dagarna...
Samtidigt som jag får lite dåligt samvete över att känna så. Han kommer ha det toppenbra med sin pappa, som längtar efter att få "ta över" här hemma.
Kommer iafl bara jobba 80% nu, så det blir en extra ledig dag i veckan.

Låter exakt som sonens magr. Han blev lös i magen för 14 dagar sedan och kan bajsa löst upp till 7 gånger per dag och även någon gång på natten. Han är pigg, glad och äter bra. Han har dock inte varit förkyld i samband. Verkar inte smitta.

Har kört med magdroppar i tre dagar nu på inrådan från bvc och det är väl något bättre, men fortfarande löst. Läste att man kan ge lite extra fett i maten, så det har vi också börjat med. Är det färska/frysta blåbär ni ger honom?
Precis så är det här också! Har inte hunnit ge några blåbär än, det blev så mycket nytt på en gång så jag tänkte introducera lite i taget. Hittade någon puré med blåbär, hallon och äpple, tänkte pröva den. Tänkte inte på att man kunde ta frysta blåbär :o.

Peppar, peppar, men det var aningen bättre igårkväll.

Oj, trodde fett hade motsatt verkan. Säg till om du tror att fettet hjälpte, i sådana fall ska jag också köra på det. :)

Samma här.

Skämt åsido, men det är lite blandade känslor. På ett sätt ska det bli roligt att komma tillbaka till jobbet och kollegorna, men jag är samtidigt lite deppig faktiskt. Den här tiden gick alldeles för fort.
Det blir ju en "liten" omställning från att ha varit i princip ständigt tillsammans sedan han föddes, till att jag kommer vara borta hela dagarna...
Samtidigt som jag får lite dåligt samvete över att känna så. Han kommer ha det toppenbra med sin pappa, som längtar efter att få "ta över" här hemma.

Jag är väldigt glad över att vi båda ska jobba 50% i fyra månader innan jag går på 100% och maken hem på heltid. Det blir lite mjukstart och föräldraledigheten kommer liksom dryga ut lite :) Samtidigt så ska det bli väldigt roligt med nya jobbet!

Med äldsta dottern bytte vi helt direkt och sen när hon började dagis var vi lediga varannan fredag så hon var ledig varje i fyra månader innan vi gick på heltid igen :) Blir nog någon sån variant när E ska börja dagis också.

Samma här.

Har också lite ångest men egentligen har jag trivts på mitt jobb men nu har vi ny chef som verkar gå in för att skapa så mycket oreda som möjligt, hon håller bla på att ta bort den mycket flexibla flextiden som vi har varit mycket stolta över och sen har flera bra kollegor slutat så jag vet inte alls hur det blir när jag kommer tillbaka så det känns lite pissigt faktiskt. Dessutom så pendlar jag ju 40 min varje morgon med bil och förut har det varit värt det för vi hade en bra chef och bra kollegor men nu vette sjutton. Jaja ska väl ta och börja jobba och se hur det är innan jag drar för stora slutsatser av det hela.....

Jag är väldigt glad över att vi båda ska jobba 50% i fyra månader innan jag går på 100% och maken hem på heltid. Det blir lite mjukstart och föräldraledigheten kommer liksom dryga ut lite :) Samtidigt så ska det bli väldigt roligt med nya jobbet!

Med äldsta dottern bytte vi helt direkt och sen när hon började dagis var vi lediga varannan fredag så hon var ledig varje i fyra månader innan vi gick på heltid igen :) Blir nog någon sån variant när E ska börja dagis också.

Ja det kanske hade varit smartare att dela på det sättet ett tag... så tyckte jag inte tidigare, men nu ser jag mer fördelar med det upplägget.

Blir skönt att komma hemifrån lite fast med tanke på att jag får lite talsvårigheter ibland av all sömnbrist så undrar jag ju hur det här ska gå :o:p

Förstår precis vad du menar.:D Jag borde inte ens öppna munnen. Jag säger så konstiga saker. Inte mycket som fungerar i min hjärna för tillfället. :meh: Tur att jag inte börjar jobba än på ett tag, på mitt jobb måste jag ha huvudet med mig.

Vad lagar ni för mat till era små när ni gör egen? Har så dåligt med idéer. Igår fick hon risoni, ägg och avokado. Ägg och avokado fick hon äta själv och så stoppade jag in risonin mellan varven.
Men annars kommer jag nästan aldrig på något att göra till henne utan hon får burkmat.
Men hjälp, så stora våra små börjar bli. :love:

Min äter inget själv än. Fick en bit äpple att suga på idag men jag är livrädd att han ska lyckas gnaga bort något och sätta i halsen så jag var där och slet i den hela tiden. Smörgåsrån är inte populärt så det kan han inte heller plocka med. Hur fungerade det med ägget, det blev inga bitar som kan sättas i halsen?

Jag har också dålig fantasi när det gäller mat, men tycker inte barnmatsfabrikanterna är så värst påhittiga heller. Tänkte försöka rycka upp mig lite och anpassa vår mat till sonen. Nu har han ändå börjat äta en hel del.

Har också lite ångest men egentligen har jag trivts på mitt jobb men nu har vi ny chef som verkar gå in för att skapa så mycket oreda som möjligt, hon håller bla på att ta bort den mycket flexibla flextiden som vi har varit mycket stolta över och sen har flera bra kollegor slutat så jag vet inte alls hur det blir när jag kommer tillbaka så det känns lite pissigt faktiskt. Dessutom så pendlar jag ju 40 min varje morgon med bil och förut har det varit värt det för vi hade en bra chef och bra kollegor men nu vette sjutton. Jaja ska väl ta och börja jobba och se hur det är innan jag drar för stora slutsatser av det hela.....

Tråkigt med chefen och kollegorna.
Men jag tror att man förstorar det lite när man varit hemma ett tag. Det vet man ju bara vilken ångest man kan ha sista dagarna av en lång semester :angel:
Får väl hoppas att man kommer in i det snabbt igen.
Jag har också långt till jobbet, tar ca 45 min beroende på väder och väglag. Innan brydde jag mig inte så mycket men nu känns det inte så roligt längre faktiskt. Det är 1,5 timme/dag som jag kunde spendera bättre känns det som.

Förstår precis vad du menar.:D Jag borde inte ens öppna munnen. Jag säger så konstiga saker. Inte mycket som fungerar i min hjärna för tillfället. :meh:

Hehe, samma här.
Kan inte skylla på amningshjärna längre heller O_o
Ibland undrar jag om detta smått förvirrade tillstånd har blivit permanent?

:confused:

Tråkigt med chefen och kollegorna.
Men jag tror att man förstorar det lite när man varit hemma ett tag. Det vet man ju bara vilken ångest man kan ha sista dagarna av en lång semester :angel:

Aha, det är därför jag faktiskt tycker att mina kollegor är världsbäst - för att jag inte behöver jobba med dem än på ett tag.:idea::D Ja den känslan hinner nog försvinna när det väl är dags att börja jobba. Några saknar jag riktigt mycket, andra kan jag klara mig utan. Har obligatorisk ångest över att gå tillbaka till jobbet efter semestern redan när den börjar i juni, varje år. :meh:

Vad tråkigt. Känner delvis igen det där. Min närmsta kollega som var helt fantastiskt bra att jobba med slutade i samband med att jag gick på föräldraledighet. Är faktiskt lite nervös för att gå tillbaka till jobbet då jag inte alls vet hur det kommer att bli nu. Det kan bli bra men risken för att det kommer bli riktigt jobbigt är stor. Ska föreslå att jag och en jättebra kollega som delvis tog över för mig ska få jobba ihop lite mer i höst. Blir det inte bra är jag öppen för att byta jobb.

Ja det kanske hade varit smartare att dela på det sättet ett tag... så tyckte jag inte tidigare, men nu ser jag mer fördelar med det upplägget.

Vår plan från början var att vi skulle byta helt och hållet vid årsskiftet. Men efterhand ändrade vi oss bland annat pga jobbyte för min man och sen när jag också fick nytt jobb så ändrade vi oss lite till :D

Här ska jag droppa bomben i em att jag blir borta typ ett och ett halvt år mer än vad vi skrivit på för hittills :angel:

Det är över trettonhundra julbord på fyra dagar och det är oändligt med arbete här vid jul november och december. Jag har varit där o hjälp till lite med beställningar för att underlätta för min vikarie iaf.
Faktum är att det ÄR (över)mäktigt första året/åren så jag undrar hur glatt det blir att jag är borta även nästa jul :cool::angel:

Dessbättre känns jul roligare iår då jag kan fira i lugn och ro utan att känna att man behöver ett vilohem och inte orkar nåt alls :up:

Precis så är det här också! Har inte hunnit ge några blåbär än, det blev så mycket nytt på en gång så jag tänkte introducera lite i taget. Hittade någon puré med blåbär, hallon och äpple, tänkte pröva den. Tänkte inte på att man kunde ta frysta blåbär :o.

Peppar, peppar, men det var aningen bättre igårkväll.

Oj, trodde fett hade motsatt verkan. Säg till om du tror att fettet hjälpte, i sådana fall ska jag också köra på det. :)
Det låter vettigt. Hoppas att det har vänt för er. Sonen är också lite bättre idag, men han vaknade i natt igen och behövde bajsa. Hoppas att det bättre tillståndet idag håller i sig i natt så han kan sova istället :).

Den purén testade vi också men nu är den slut, så tänkte prova att göra blåbärskräm på frysta blåbär om han inte blir bättre :). Kan återkomma med rapport. Jag vet inte hur stor verkan fettet har haft, började med magdroppar samtidigt så kan ju vara de som börjar göra nytta nu.

Här ska jag droppa bomben i em att jag blir borta typ ett och ett halvt år mer än vad vi skrivit på för hittills :angel:

Det är över trettonhundra julbord på fyra dagar och det är oändligt med arbete här vid jul november och december. Jag har varit där o hjälp till lite med beställningar för att underlätta för min vikarie iaf.
Faktum är att det ÄR (över)mäktigt första året/åren så jag undrar hur glatt det blir att jag är borta även nästa jul :cool::angel:

Dessbättre känns jul roligare iår då jag kan fira i lugn och ro utan att känna att man behöver ett vilohem och inte orkar nåt alls :up:
Hehe samma här. Eller inte 1,5 år mer än åtminstånde 6 månader. Hade tänkt byta ut fp med mannen och börja jobba nu efter nyår men med bf i maj och ett fysisk jobb så nej, blir hemma. Sen tar mannen fp kombination med semester och är hemma maj-augusti typ, och efter det börjar jag nog jobba om inget ändras! :)

Aha, det är därför jag faktiskt tycker att mina kollegor är världsbäst - för att jag inte behöver jobba med dem än på ett tag.:idea::D Ja den känslan hinner nog försvinna när det väl är dags att börja jobba. Några saknar jag riktigt mycket, andra kan jag klara mig utan. Har obligatorisk ångest över att gå tillbaka till jobbet efter semestern redan när den börjar i juni, varje år. :meh:

Ja det var lättare att sakna jobbet när det var lång ledighet kvar ;)

Senast ändrad:
Den enda risken jag egentligen skulle bry mig om är att det skulle härskna, men då känns det på smaken. L är inte heller någon storkonsument vad gäller gröt vilket gör att jag inte bryr mig så hårt om en vitamin eller två försvunnit från de två-tre matskedar hon får i sig. :p

Sant! :)

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
28
· Visningar
1 888
Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
492
Senast: gulakatten
·
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
659
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
7 016
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter