Vårföräldrar 2015 #5

Idag är jag inte lika negativ, hade mot förundran faktiskt en bra natt. 3 uppvak mellan 22-07, vilket räknas som en väldigt bra natt :)

@vilse det är ju det som är så bra med denna tråd, att få gnälla av sig. Det låter ganska pissigt, faktiskt. Speciellt med antibiotikan och alla sjukdomar :(
Min unge sover ju typ, aldrig. Vaknar säkert 1 ggn/timmen MINST mellan 19-24, lite bättre IBLAND resterande nattetimmar. Och äter inte heller så glatt.
Tyvärr inga råd, jag tänker mest "det blir bättre, det löser sig" men visst är L en liten tuttis? Tänker att maten kommer ju med tiden, hon kanske helt enkelt behöver än mer tid på sig? Om du spetsar maten med mer kryddor/fett, vill hon äta då? Du har säkert testat det mesta
Tuttis är bara förnamnet ;) Så jag har ju räknat med att få amma länge (jag vill inte vilja vänja av henne utan helst ska hon själv välja att sluta amma). Men ja, någon annan mat hade hon ju kunnat få äta - eller åtminstone gå med på att äta bröstmjölk ur flaska. Men nä O_o

Usch stackare! Hoppas ni alla blir friska snart!

Hur gammal är hon? Min unge är väl yngst i tråden men vi får inte heller i henne någon mat, totalt ointresserad av att smaka ens. Försöker att inte stressa men det är svårt. Jag tror dock det löser sig, väldigt få 10- åringar ammar tänker jag i dåliga stunder...
Hon blir 8 månader om 4 dagar, så ska man följa "standarprotokollet" så borde åtminstone två mål per dag vara annat än amning. Men jag misstänker att Lova missat att läsa de rekommendationerna :cool:

Haha, dagar när jag muttrar över amningen så går jag gärna och muttrar just den frasen för mig själv "jag kommer fan få amma tills hon är 10 år *mutter* *svordom* *suckar högt och tycker synd om mig själv*"

Tur man kan skratta åt sig själv sen när man fått tillbaka lite energi :laugh:

Nu har vi varit och spanat på bilbarnsstolar. Har väl kommit fram till att vi väljer mellan Britax maxway och Maxi Cosi Mobi. Någon som har åsikter? :D @MaRomer? ;)

Enligt försäljaren var fördelen med Maxway att den kunde monteras längre in på sätet när barnet ät litet så stolen tar mindre plats, och att stolen är smalare på bredden också. Fördelen med Mobin att den gick att luta under färd och skymde sikten mindre om man hade stolen fram.

Var har ni stolen placerad? Som det är nu har vi babyskyddet bak när vi åker båda vuxna så en sitter bak. Kör vi själva med sonen sitter han fram. Men känns ju inte riktigt som att man flyttar runt denna stol varje dag direkt :p

Vi valde en maxi cosi mobi xp. Nöjda men den tar ganska mycket plats, monteras långt ut på sätet och är ganska bred.
Har den i baksätet, där vi även hade babyskyddet.

Idag är jag inte lika negativ, hade mot förundran faktiskt en bra natt. 3 uppvak mellan 22-07, vilket räknas som en väldigt bra natt :)

Tuttis är bara förnamnet ;) Så jag har ju räknat med att få amma länge (jag vill inte vilja vänja av henne utan helst ska hon själv välja att sluta amma). Men ja, någon annan mat hade hon ju kunnat få äta - eller åtminstone gå med på att äta bröstmjölk ur flaska. Men nä O_o

Hon blir 8 månader om 4 dagar, så ska man följa "standarprotokollet" så borde åtminstone två mål per dag vara annat än amning. Men jag misstänker att Lova missat att läsa de rekommendationerna :cool:

Haha, dagar när jag muttrar över amningen så går jag gärna och muttrar just den frasen för mig själv "jag kommer fan få amma tills hon är 10 år *mutter* *svordom* *suckar högt och tycker synd om mig själv*"

Tur man kan skratta åt sig själv sen när man fått tillbaka lite energi :laugh:

Här har vi också problem med mat och när vi var till bvc så tyckte de att han borde äta mer mat och gå upp mer i vikt. Väger 9800g nu för 3 månader sen vägde han 9200 vilket bvc tyckte var för liten uppgång (även tappat 2 viktkurvor). Fick rådet att inte amma mellan mål men han äter ju inget ändå.... typ max en halv dl...

Men han har ju krypt sen han var 6 månader i alla fall, tänkte om det spelar roll att han har blivit aktivare men jag vet inte.

Vad säger ni, har ni några förslag?

Kom på mig själv att sura när E vakna halv 7 i morse och inte ville somna om. Men så räkna jag tillbaka och då har hon ju faktiskt sovit 11 h :o Maken var uppe en gång i natt och gav henne nappen bara annars har hon sovit. Så vi får skylla oss själva som la oss först runt 12 i natt :p
J fick sitta uppe till halv 9 igår kväll och se på film så hon vakna runt halv 8 :)

Här har vi också problem med mat och när vi var till bvc så tyckte de att han borde äta mer mat och gå upp mer i vikt. Väger 9800g nu för 3 månader sen vägde han 9200 vilket bvc tyckte var för liten uppgång (även tappat 2 viktkurvor). Fick rådet att inte amma mellan mål men han äter ju inget ändå.... typ max en halv dl...

Men han har ju krypt sen han var 6 månader i alla fall, tänkte om det spelar roll att han har blivit aktivare men jag vet inte.

Min ligger ju också under på vikten men över på längden.
Vår bm är inte oroad alls utan säger att det förmodligen beror på att han är väldigt aktiv fysiskt. (Vilket stämmer, han far fram som en orkan här hemma...)
Han äter iofs bra men vi ger ändå extra fett som smör eller olja i hans mat. Men det kanske ni också gör redan?

Min ligger ju också under på vikten men över på längden.
Vår bm är inte oroad alls utan säger att det förmodligen beror på att han är väldigt aktiv fysiskt. (Vilket stämmer, han far fram som en orkan här hemma...)
Han äter iofs bra men vi ger ändå extra fett som smör eller olja i hans mat. Men det kanske ni också gör redan?

Här ligger vi också under på vikten. Men eftersom han låg på 0,3 % som sämst och nu är på 15 tycker jag att det är rätt bra kämpat.. Men nu senaste 2 månaderna har han doppat lite. Gått upp 400g totalt så får se vad BVC säger på tisdag.

Men när jag läser era inlägg undrar jag lite, vad är "normal" mängd? 0,5 dl är nog ganska standard här. Och då börjar måltiden med att han är överlycklig och gapar efter mer och slutar med att han inte vill äta mer trots att det erbjuds. Så det är inte så att han är kräsen eller inte vill äta från början. Äter han 1 dl så är det verkligen mycket, har kanske hänt ett par gånger.

Jag blir så avundsjuk på er som kan diskutera vad ni ska ge ungarna för mat (här slänger vi portion efter portion...) och att ni får sova

Haft sämsta veckan veckan ever här.
Mannen superförkyld och en jätte öroninflammation, sonen förkyld och gnällig men tillräckligt pigg för att behöva normal stimulans, och Lova då som såklart råkade mest illa ut - dubbelsidig kraftig ögoninflammation, dubbelsidig lindrig infektion runt ögonen samt öroninflammationen på ena örat. Som om det inte var nog så klarade hennes mage inte av antibiotikan så redan dag 2 var hon svedd i rumpan. Dag 4 hade hon stora vätskande sår (och då vägrade vi fortsätte ge mer,även om man aldrig bör avbryta för tidigt...)
Jag klarade mig helt från sjukdom men fick istället två nätter med uppvak var 30 minut... *trött*

I tisdags friskförklarade jag Lova helt, idag verkar det bli en bajsnatt. Hon somnade 7, men har redan haft 3 uppvak (på 2,5 timme). Vaknar skrikande och skriker tills hon somnar 5-10 min senare. :(
Nästa uppvak blir det alvedon, börjar misstänka att det är öronen...

För att fortsätta klaga så har vi ju haft stora problem med att få henne att äta vanlig mat, innan sjukdommen så hade vi dock kommit så långt som att hon ville äta fruktpureer frivilligt. Nu efter att ha fått tvinga i henne medicin så ligger vi sämre på det än någonsin :( hon vägrar smaka något, och även om vi får in lite puré i munnen så vägrar hon smaka mer...

Ge henne bitar är hon lite intresserad av (så länge hon får plocka själv), men problemet är ju att hon aldrig träffar munnen. En brödbit totalt på 3 dagar....

*gnällt färdig för denna gången*

Åh fy vad tufft :heart

Gällande maten, funkar det bättre om ni matar henne med bitar? Så gör vi med Alice, när hon ska äta själv blir det mest kladd så hon brukar få lite att kladda med och så stoppar jag in i munnen på henne.

Hoppas ni får vara friska nu!!

Här ligger vi också under på vikten. Men eftersom han låg på 0,3 % som sämst och nu är på 15 tycker jag att det är rätt bra kämpat.. Men nu senaste 2 månaderna har han doppat lite. Gått upp 400g totalt så får se vad BVC säger på tisdag.

Men när jag läser era inlägg undrar jag lite, vad är "normal" mängd? 0,5 dl är nog ganska standard här. Och då börjar måltiden med att han är överlycklig och gapar efter mer och slutar med att han inte vill äta mer trots att det erbjuds. Så det är inte så att han är kräsen eller inte vill äta från början. Äter han 1 dl så är det verkligen mycket, har kanske hänt ett par gånger.

Vår äter nästan alltid en full stor burk barnmat, ofta hemlagat men i mängd. Det är drygt två dl. Ibland äter hon mer, nån enstaka ggn mindre, men ungefär så mkt, så det är standard för oss. Hon äter exakt allt hon erbjuds. :)

Runt 0,5 dl blir det nog för A med även om det är svårt att mäta eftersom hon vägrar puréer och får samma som oss i små bitar (idag fläskkarré med mathavre och brunsås). Till frukost äter hon ungefär 1/4 - 1/2 mjuk smörgås med smör, 1/4- 1/2 banan eller några klyftor apelsin. Hon äter lagad mat 1-2 ggr/ dag och samma mängd som vid frukosten ytterligare 2-3 ggr/ dag (kan vara grötpinnar, klämpåse, macka, frukt etc).

A ligger under på vikten och över på längden men följer sina kurvor helt ok så hon är nog helt enkelt bara av den modellen.

Tex. 1 dl gröt med 1/2 dl fruktpure, 1/4-1/2 smörgås av ljust, skivat bröd med pålägg, 1 banan, 1/2 rivet päron osv. Av våran mat äter han nog oftast mellan 1/2-1 dl. Kanske lite mer? Har dåligt ögonmått :p Men det skiljer ju lite från dag till dag också, både hur ofta han vill äta och hur mycket per gång.
Dricker fortfarande bara ersättning, både till maten och som mellanmål under dagen. Vägrar konsekvent vatten...

Tack alla för svar om mat och bilstol! Vi är fortfarande förvirrade dock :laugh: Blir nog att åka till affären och prova stolarna i bilen (det borde man väl få?) och se hur stor Mobin blir i bilen.

Vår hyperaktiva krypare hade vid åttamånaderskontrollen dippat lite på viktkurvan och hon är rätt liten i maten. Jag jobbar ju nu så amningen har minskat i mängd även om det ammas friskt morgon/kväll och nattetid. Ibland äter hon mat med god aptit men lika ofta äter hon kanske en sked eller två. En normal barnmatsburk räcker till 3-4 måltider ;).Favoriten är fet yoghurt med puré, det kan man i stort sett alltid få i henne om det kniper. Gröt äter hon till och från, välling introducerades ikväll och var en hit:up:. Men det finns fler med små magar i tråden :)

På tal om barn och mat så har vi en av varje. E slukar allt och gärna mycket medan J aldrig vart stor i maten. Hon är 3,5 år, växer, är pigg, glad och frisk så dom överlever ändå konstigt nog :p Kan tillägga att hon inte ammat sen hon hon blev 6 månader gammal så det går över :p

Åh fy vad tufft :heart

Gällande maten, funkar det bättre om ni matar henne med bitar? Så gör vi med Alice, när hon ska äta själv blir det mest kladd så hon brukar få lite att kladda med och så stoppar jag in i munnen på henne.

Hoppas ni får vara friska nu!!
Mest provat med brödbitar, och hon tog någon bit innan sjukdomarna, nu vill hon inte ha det heller :(
Dock så slog vi rekord idag!! Hon har fått leka med skeden själv alltid, men alltid stoppat in fel sida i munnen - tills idag! Så ca tre skedar frukt fick hon i sig innan hon tyckte det räckte. Tre skedar är inte mycket, men det är mer än vad vi fått i henne total sett senaste två veckorna :p

Vår hyperaktiva krypare hade vid åttamånaderskontrollen dippat lite på viktkurvan och hon är rätt liten i maten. Jag jobbar ju nu så amningen har minskat i mängd även om det ammas friskt morgon/kväll och nattetid. Ibland äter hon mat med god aptit men lika ofta äter hon kanske en sked eller två. En normal barnmatsburk räcker till 3-4 måltider ;).Favoriten är fet yoghurt med puré, det kan man i stort sett alltid få i henne om det kniper. Gröt äter hon till och från, välling introducerades ikväll och var en hit:up:. Men det finns fler med små magar i tråden :)

Det låter väldigt likt oss! Jag har på en vecka nästan slutat amma dagtid. Av enda anledningen att sonen är helt ointresserad.. Det fungerar när han är trött och ska sova middag, men annars är typ allt annat mer intressant..inklusive titta i taket :D

Men morgon, kväll och natt ammas det desto mer. Då äter han väl ikapp det han inte "hinner" om dagarna :p Han verkar inte heller vara hungrig när jag tycker att han ätit för lite, så borde väl vara ok :)

Yoghurt låter som en bra ide! Vad ger ni för sort?

Det låter väldigt likt oss! Jag har på en vecka nästan slutat amma dagtid. Av enda anledningen att sonen är helt ointresserad.. Det fungerar när han är trött och ska sova middag, men annars är typ allt annat mer intressant..inklusive titta i taket :D

Men morgon, kväll och natt ammas det desto mer. Då äter han väl ikapp det han inte "hinner" om dagarna :p Han verkar inte heller vara hungrig när jag tycker att han ätit för lite, så borde väl vara ok :)

Yoghurt låter som en bra ide! Vad ger ni för sort?
Grekisk yoghurt har vi hemma nu, men ska kika om turkisk kanske är ännu lite fetare :)

Svarar alla :)
TACK!!! Ni är guld värda som skriver hur mycket erat barn äter. E äter väl ca 0.5 dl och det verkar ju fler äta så det känns bra att vi inte är ensamma om det. Vi fortsätter att traggla på med maten i alla fall! Någon gång måste det väl släppa tänker jag, tydligen var jag också knölig med maten när jag var liten.....

@Olina L (åtta månader om tio dagar) är inte heller särskilt peppad på mat. Hon smakar gärna av det mesta, men att byta ut en hel måltid är vi långt ifrån. Närmast är vi med frukosten, där får hon macka, banan och vatten och får i sig en del, men vi får fortfarande toppa lite med ersättning.

Jag känner lugnet, hon växer och är skitglad så jag tror nog att hon mår fint. :D

E verkar ha tröttnat på att äta gröt morgon och kväll (har full förståelse) så vi tänkte börja variera frukost och kvällsmat mer. Smörgås med olika pålägg är ju enkelt. Har ni andra tips till en 9 månaders? :)

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
28
· Visningar
1 888
Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
492
Senast: gulakatten
·
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
659
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
7 016
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar