Vårföräldrar 2015 #5

@Olina L (åtta månader om tio dagar) är inte heller särskilt peppad på mat. Hon smakar gärna av det mesta, men att byta ut en hel måltid är vi långt ifrån. Närmast är vi med frukosten, där får hon macka, banan och vatten och får i sig en del, men vi får fortfarande toppa lite med ersättning.

Jag känner lugnet, hon växer och är skitglad så jag tror nog att hon mår fint. :D

Vi har ju bytt ut måltider nu efter inrådan från bvc för att han har gått upp för lite... (tappat 2 viktkurvor) men samtidigt så är han ju så aktiv, kröp ju redan vid 5.5 månader så jag vet inte om energin går till att krypa istället för att växa.... Ska tillägga att han har ätit vanlig mat regelbundet bara att han inte äter tillräckligt mycket och går inte upp i vikt.

Vi har ju bytt ut måltider nu efter inrådan från bvc för att han har gått upp för lite... (tappat 2 viktkurvor) men samtidigt så är han ju så aktiv, kröp ju redan vid 5.5 månader så jag vet inte om energin går till att krypa istället för att växa.... Ska tillägga att han har ätit vanlig mat regelbundet bara att han inte äter tillräckligt mycket och går inte upp i vikt.

Ah, jag förstår!

L:s kusin har alltid varit en aktiv sak och hon ser ut som en liten tarm. Ju mer hon äter desto mer aktiv verkar hon bli, så var beredda på att det också är en möjlig effekt av mer mat (om ni lyckas få i honom mer, dvs).

Ah, jag förstår!

L:s kusin har alltid varit en aktiv sak och hon ser ut som en liten tarm. Ju mer hon äter desto mer aktiv verkar hon bli, så var beredda på att det också är en möjlig effekt av mer mat (om ni lyckas få i honom mer, dvs).
Haha ja vi får se om vi lyckas få i han mer mat. Det BVC sa var att vi ska låta honom bli hungrig så därför ammas han inte längre på dagen utan det är mat som gäller så vi får se om vi lyckas få han att bli mer intresserad av mat.

Vi byter ut 1-1,5 mål per dag annars äter sonen ersättning. Sju månader nu.

Nu börjar det släppa lite med maten, jag var lite stressad för det kändes som vi var så himla efter. Han var inte så intresserad en period där.

Gröt är ingen hit längre men mannagrynsgröt är rätt ok. Varvar burkmat med egen mat beroende på vad vi ska äta. Fruktpureer går alltid ner och gnaga päron är fantastiskt.
Men han vill inte ha bitar i sin mat, då ser han ut att kväljas så det får vänta .

Haha ja vi får se om vi lyckas få i han mer mat. Det BVC sa var att vi ska låta honom bli hungrig så därför ammas han inte längre på dagen utan det är mat som gäller så vi får se om vi lyckas få han att bli mer intresserad av mat.

Du ska absolut lyssna på BVC om du har förtroende för dem. Säger absolut inte emot det.

Med det sagt tycker jag det låter ganska knasigt att ta bort amningen dagtid (om barnet vill amma alltså) för att barnet ska bli hungrigt och äta mer mat.

Det är det ju väldigt vanligt att barnet ungefär samtidigt dels blir mycket mer rörliga och aktiva och dels börjar byta ut bröstmjölk mot mat (=massa nya rutiner, smaker och konsistenser) När detta resulterar i mindre viktuppgång så verkar BVC vara väldigt snabba med att "problemet" skulle vara amningen..

Sen är ju amningen så mycket mer än bara mat. Och att då plocka bort det från en bebis som vill amma samtidigt som det upptäcker världen och maten tycker jag verkar vara en bakvänd väg att gå. Och det där ned att bröstmjölken skulle vara mindre näringsrik verkar vara en seglivad myt..

Att erbjuda mat oftare och försöka få i barnet mer skulle jag absolut göra! Men att "svälta" det för att öka intresset för mat skulle jag nog inte lyssna på om BVC tyckte det. Förutsatt att barnet växte som det skulle på längd och huvud och var friskt och piggt såklart!

Och igen, jag är ingen expert, säger bara hur jag skulle tänka. Ska till BVC på kontroll imorgon, får se vad domen blir :p

På tal om mat... jag upplever att A är stor i maten och vi får många kommentarer om att hon är så glad i mat. Lustigt att det kan vara så olika med tanke på att om man jämför med andra här i gruppen så ligger hon ju bland dom som äter mindre med sina ca 0,5 dl/ portion. Vi ser henne som storätare iaf :p

Just nu är hon dunderförkyld och har ätit bara några få tuggor idag. Så tacksam att vi ammar fortfarande då hon väljer det framför mat när hon är sjuk så hon håller sig pigg och glad ändå. Får se vad brösten säger haha, förra gången hon var sjuk lyckades hon dra igång produktionen ordentligt igen med sitt myssnuttande och småätande lagom tills hon blev frisk och inte alls var sugen på all mjölk längre utan hellre ville äta vanlig mat :grin: fick bli mer eller mindre tvångsamning vid några tillfällen tills det lugnade sig :sneaky:

Igår kom vi hem efter en långweekend i London. Har varit jättemysigt att resa med H, men vi barnanpassade en del av våra aktiviteter. Flyget som jag var lite orolig för gick strålande och H charmade medpassagerarma på både dit- och hemvägen.

Nu känner dock både jag och maken att det ska bli skönt att vara hemma ett tag, så inga mer utlandsresor är planerade.

Du ska absolut lyssna på BVC om du har förtroende för dem. Säger absolut inte emot det.

Med det sagt tycker jag det låter ganska knasigt att ta bort amningen dagtid (om barnet vill amma alltså) för att barnet ska bli hungrigt och äta mer mat.

Det är det ju väldigt vanligt att barnet ungefär samtidigt dels blir mycket mer rörliga och aktiva och dels börjar byta ut bröstmjölk mot mat (=massa nya rutiner, smaker och konsistenser) När detta resulterar i mindre viktuppgång så verkar BVC vara väldigt snabba med att "problemet" skulle vara amningen..

Sen är ju amningen så mycket mer än bara mat. Och att då plocka bort det från en bebis som vill amma samtidigt som det upptäcker världen och maten tycker jag verkar vara en bakvänd väg att gå. Och det där ned att bröstmjölken skulle vara mindre näringsrik verkar vara en seglivad myt..

Att erbjuda mat oftare och försöka få i barnet mer skulle jag absolut göra! Men att "svälta" det för att öka intresset för mat skulle jag nog inte lyssna på om BVC tyckte det. Förutsatt att barnet växte som det skulle på längd och huvud och var friskt och piggt såklart!

Och igen, jag är ingen expert, säger bara hur jag skulle tänka. Ska till BVC på kontroll imorgon, får se vad domen blir :p
Alltså jag har väldigt kluvna känslor inför det här må jag säga tyvärr. Jag vet ärligt talat inte alls vad jag tycker. Kan du inte kolla imorgon vad ditt BVC tycker om saken?

Han är fortfarande lika pigg och glad i alla fall och jag tycker inte han verkar hungrig i alla fall

Alltså jag har väldigt kluvna känslor inför det här må jag säga tyvärr. Jag vet ärligt talat inte alls vad jag tycker. Kan du inte kolla imorgon vad ditt BVC tycker om saken?

Han är fortfarande lika pigg och glad i alla fall och jag tycker inte han verkar hungrig i alla fall

Absolut kan jag fråga! :)

Kör kokt ägg :) @FengurLaugar

Fan. Vaknade inatt med hemskt ont i magen, satt sedan i badrummet kanske någon timme och väntade på det som komma skulle.,. Sen började jag kräkas, och kräkas, och kräkas....
Självklart vaknade E och ville bara ha mig, pappa dög inte alls, så han var ganska svettig ett tag tills hon somnade i hans famn och han satt upprätt i sängen ;)

Kör kokt ägg :) @FengurLaugar

Fan. Vaknade inatt med hemskt ont i magen, satt sedan i badrummet kanske någon timme och väntade på det som komma skulle.,. Sen började jag kräkas, och kräkas, och kräkas....
Självklart vaknade E och ville bara ha mig, pappa dög inte alls, så han var ganska svettig ett tag tills hon somnade i hans famn och han satt upprätt i sängen ;)

Stackare. :( Hur mår du nu?

Följer han sin nya kurva?

Stackare. :( Hur mår du nu?
Tack bättre! Jag hade mina timmar inatt, så att säga, så har lnte kräkts mer sen dess. Skickade tom iväg mannen på sin kurs 22 mil bort imorse :o
Däremot ska jag försöka outsourca stora barnet några timmar, hon klarar inte att ta det lugnt en hel dag

Tack bättre! Jag hade mina timmar inatt, så att säga, så har lnte kräkts mer sen dess. Skickade tom iväg mannen på sin kurs 22 mil bort imorse :o
Däremot ska jag försöka outsourca stora barnet några timmar, hon klarar inte att ta det lugnt en hel dag

Outsourca barn är bra grejer. :D

Men han vill inte ha bitar i sin mat, då ser han ut att kväljas så det får vänta .

Det är så det ser ut för de flesta i början då de börjar med mat (i bitar alltså). De klöks och kan kvälja, eftersom kräkreflexen sitter längre fram på en 6 månaders än en 8 eller 10, 12 månaders tex. Det är så för att inte maten ska hamna för långt bak så de sätter i halsen medan de lär sig hantera den i mun. Reflexen flyttas alltså längre och längre bak ju äldre barnet blir. :)

Grekisk yoghurt har vi hemma nu, men ska kika om turkisk kanske är ännu lite fetare :)

Grekisk yoghurt var en hit :up:

Grekisk och turkisk hade samma fetthalt (10). Funderade på att ta rysk yoghurt istället som var 17 %. Men bestämde mig för att börja med grekisk. Mer uppskattad av föräldrarna om det hade dissats av barnet :p

Hur gör ni med tandborstning? H är van vid att vi borstar gommen och sedan får han leka lite med tandborsten. Nu har han fått sin första tand och jag funderar på att börja med tandkräm. På tuben står det typ att en vuxen ska övervaka borstningen för att minimera mängden svald tandkräm, innebär det att jag ska få honom att spotta efter borstningen? Känns inte helt enkelt.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
28
· Visningar
1 884
Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
490
Senast: gulakatten
·
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
657
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
7 013
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar