Vårföräldrar 2015 #5

Här har vi gjort många genombrott de senaste veckorna. Från att ha hatat vagnen, hatat att åka bil, bara velat amma sig till sömns vid tupplurerna, varit skeptisk till gröt och välling samt varit nöjt stationär där han placerats, har nu följande hänt:

1. Gillat att åka vagnen så pass mycket att han har somnat i den flera gånger. Jag har till och med kunnat ställa vagnen utomhus medan jag donat inomhus. Var väldigt ovant första gången och visste inte riktigt vad jag skulle ta mig till.

2. Att åka bil går numera jättebra. Han somnar ibland men för det mesta är han väldigt nöjd med att bara titta ut genom fönstret och orera.

3. Jag har lyckats få honom att somna utan att amma honom till sömns på dagstupplurerna.

4. Han sover nu i eget rum sedan två nätter tillbaka, det funkar bra. Dock vaknar han lika ofta som förut och efter halva natten får han flytta in till oss, men det är mysigt att kunna krypa ner med sambon i sängen och mysa.

5. Han äter upp sin gröt till frukost och amningen på kvällen har vi bytt ut mot välling, vilket han tycker mycket om. Han håller sig lite längre på det tills han behöver amma första gången på natten.

6. Han har plötsligt upptäckt att man kan röra sig. Den senaste veckan vrider och vänder han sig överallt och han ska dra sig upp mot mig hela tiden. Vad fort det har gått!

Han är så go det lilla livet! Njuter för fullt av mina sista veckor som föräldraledig, men det ska faktiskt bli ganska skönt att börja jobba med. Börjar inte jobba förrän kl. 14 så får ganska mkt tid tillsammans med familjen ändå. Just nu längtar jag till julen då sambon är julledig.

Grekisk yoghurt var en hit :up:

Grekisk och turkisk hade samma fetthalt (10). Funderade på att ta rysk yoghurt istället som var 17 %. Men bestämde mig för att börja med grekisk. Mer uppskattad av föräldrarna om det hade dissats av barnet :p
Å tack för tipset! Rysk ska inhandlas till lilla spetan ;):)

Kan passa på att bidra med sonens matvanor när vi ändå håller på ;).
Han ammar fortfarande 3 gånger varje natt mellan kl. 20-06.

Till frukost äter han 2-3 msk gröt med fruktpuré.

Till mellis ammar han och får ev. lite frukt/fruktpuré, rån eller grötpinne.

Till lunch får han lagad mat, ofta rester från det vi åt kvällen innan. Ibland får han burkmat när vi inte har lagad mat. Svårt att uppskatta hur mkt han äter men kanske 2-3 msk även här.

Sedan får han eftermiddagsmellis i form av amning och/eller frukt/fruktpuré, rån eller grötpinne.

Till kvällsmat får han burkmat, lagad mat, macka eller grötpinnar eller liknande. Det beror på vad han har ätit tidigare och hur hungrig han är.

Innan läggdags får han 1 dl välling.

Det känns inte som att han äter särskilt mycket när man väl sitter till bords, men när jag radar upp det såhär så känns det som att han verkligen äter ordentligt. Han har tjockat på sig lite på magen så gissar att han får i sig det han behöver, och lite till ;).

Idag sa jag "aj aj" med mjuk röst till min häst :D, mycket sånt här hemma nu med en tjej som kryper i 180, älskar sladdar och smutsiga skor. Skohyllan har en dragningskraft som inget annat verkar det som;). Hon reser sig till stående också. Hon har även lagt sig till med ett skrockande "gubbskratt" som hon kör i tid och otid :D, mycket underhållande.

Idag sa jag "aj aj" med mjuk röst till min häst :D, mycket sånt här hemma nu med en tjej som kryper i 180, älskar sladdar och smutsiga skor. Skohyllan har en dragningskraft som inget annat verkar det som;). Hon reser sig till stående också. Hon har även lagt sig till med ett skrockande "gubbskratt" som hon kör i tid och otid :D, mycket underhållande.
Oj, vilket yrväder. Känner igen det där med att föra över barnhantering på djuren. När sonen var 0-2 mån var han som nöjdast när man gick runt och vaggade honom. Flera gånger kom jag på mig själv att vagga katten när jag lyfta honom, det var inte alls populärt från hans sida ;).

• Gilla
Reactions: Lo_
Hur gör ni med tandborstning? H är van vid att vi borstar gommen och sedan får han leka lite med tandborsten. Nu har han fått sin första tand och jag funderar på att börja med tandkräm. På tuben står det typ att en vuxen ska övervaka borstningen för att minimera mängden svald tandkräm, innebär det att jag ska få honom att spotta efter borstningen? Känns inte helt enkelt.
Lyssnade på en tandsköterska häromdagen på öppna förskolan, vad jag förstod behöver du inte få barnet att spotta men du kan ju försöka undvika att klämma på flera cm tandkräm på tuben så att det inte blir så mycket ;)

Ja det är med lite skräckblandad förtjusning jag inser att krypandet snart kommer att ta fart :D

Är det förresten någon som känner för lite utbyte av instagramkonton? Det känns ju nästan som vi känner varandra väldigt väl snart och ändå inte alls :D

Jag vill inte skriva ut mitt här men bara att höra av sig på PM isf! :)
Ja vad roligt! Samma gäller för mig, skicka ett PM om ni är aktiva instagrammare.

Oj, vilket yrväder. Känner igen det där med att föra över barnhantering på djuren. När sonen var 0-2 mån var han som nöjdast när man gick runt och vaggade honom. Flera gånger kom jag på mig själv att vagga katten när jag lyfta honom, det var inte alls populärt från hans sida ;).
Haha åh så bekant! Första veckorna i min dotters liv kallade jag mig "matte" när jag pratade med henne. Nu är det oftast så att jag kallar mig "mamma" när jag pratar med djuren i stället :D

Här ligger vi också under på vikten. Men eftersom han låg på 0,3 % som sämst och nu är på 15 tycker jag att det är rätt bra kämpat.. Men nu senaste 2 månaderna har han doppat lite. Gått upp 400g totalt så får se vad BVC säger på tisdag.

Men när jag läser era inlägg undrar jag lite, vad är "normal" mängd? 0,5 dl är nog ganska standard här. Och då börjar måltiden med att han är överlycklig och gapar efter mer och slutar med att han inte vill äta mer trots att det erbjuds. Så det är inte så att han är kräsen eller inte vill äta från början. Äter han 1 dl så är det verkligen mycket, har kanske hänt ett par gånger.

Här går det väl i en tredjedels burk som mest åt gången. Fruktpuré kan hon äta en halv burk. Hennes storasyster åt aldrig mer än en halv burk hon heller så jag är inte så oroad över att hon får i sig för lite. Gröt äter hon nog en fjärdedels portion av men välling har vi börjat ge 270 ml på kvällen, på nätterna äter hon två gånger minst men inte mycket per gång. Har snart inte ammat på en vecka :) Hade velat ge ersättning istället för välling på nätterna men det är tydligen jätteäckligt så det får väl bli lite mycket välling ett tag.

Idag är jag inte lika negativ, hade mot förundran faktiskt en bra natt. 3 uppvak mellan 22-07, vilket räknas som en väldigt bra natt :)

Tuttis är bara förnamnet ;) Så jag har ju räknat med att få amma länge (jag vill inte vilja vänja av henne utan helst ska hon själv välja att sluta amma). Men ja, någon annan mat hade hon ju kunnat få äta - eller åtminstone gå med på att äta bröstmjölk ur flaska. Men nä O_o

Hon blir 8 månader om 4 dagar, så ska man följa "standarprotokollet" så borde åtminstone två mål per dag vara annat än amning. Men jag misstänker att Lova missat att läsa de rekommendationerna :cool:

Haha, dagar när jag muttrar över amningen så går jag gärna och muttrar just den frasen för mig själv "jag kommer fan få amma tills hon är 10 år *mutter* *svordom* *suckar högt och tycker synd om mig själv*"

Tur man kan skratta åt sig själv sen när man fått tillbaka lite energi :laugh:

Jag fick höra ett tips om hur man kunde göra för att lära dem dricka ur flaska. Jag såg väl ut så här :eek: fast sen tänkte jag att det är väl inte hela världen att prova.
Hade i ungefär en halv matsked florsocker i 100 ml välling och Leona drack utan problem :o Gjorde samma dagen efter sen minskade jag ner på några dagar och nu är det inga konstigheter att dricka välling.

Hoppas att det släpper med maten snart!

Här är det även tvärtom, jag smackar åt barnen precis som till hästarna t.ex :D

Nu har vi varit på BVC. Vi verkar ha tur med BVC-sköterskor för jag gillar även denna :up:

69,5 cm och 7720 gram, vilket betyder att han måste ha gått upp mer mellan månad 7-8 om jag vägde rätt vid 7 månader. Knappt 500 g på två månader var väl inte toppen men helt okej! Han har tappat drygt en kurva på vikten men verkar ha hittat sin nya.

@Olina jag beskrev hur mycket min son åt (väldigt lite till frukost och sen ca 0,5 dl till lunch och middag), lite frukt och ibland amning mellan. Sköterskan tyckte att vi hade kommit igång riktigt bra med maten när jag sa att jag tyckte det var lite. Jag sa att jag hade en kompis som fått rådet att helt plocka bort amningen dagtid för att få barnet att äta mer mat och undrade om det var ett alternativ. Sköterskan sa (såklart) att alla ger olika råd och det beror på kurvan osv. Men hon tyckte att det isf var bättre (för mig) att erbjuda fler mål mat per dag och sen amma efter målen. "Du märker på honom om han är hungrig och så länge han växer fint så är det bara att ta det i sin egen takt".

Nu hade ju min son gått upp mer än din (som å andra sidan har mer att "ta av"). Men kanske du fick ut lite av det iaf :)

Nu har vi varit på BVC. Vi verkar ha tur med BVC-sköterskor för jag gillar även denna :up:

69,5 cm och 7720 gram, vilket betyder att han måste ha gått upp mer mellan månad 7-8 om jag vägde rätt vid 7 månader. Knappt 500 g på två månader var väl inte toppen men helt okej! Han har tappat drygt en kurva på vikten men verkar ha hittat sin nya.

@Olina jag beskrev hur mycket min son åt (väldigt lite till frukost och sen ca 0,5 dl till lunch och middag), lite frukt och ibland amning mellan. Sköterskan tyckte att vi hade kommit igång riktigt bra med maten när jag sa att jag tyckte det var lite. Jag sa att jag hade en kompis som fått rådet att helt plocka bort amningen dagtid för att få barnet att äta mer mat och undrade om det var ett alternativ. Sköterskan sa (såklart) att alla ger olika råd och det beror på kurvan osv. Men hon tyckte att det isf var bättre (för mig) att erbjuda fler mål mat per dag och sen amma efter målen. "Du märker på honom om han är hungrig och så länge han växer fint så är det bara att ta det i sin egen takt".

Nu hade ju min son gått upp mer än din (som å andra sidan har mer att "ta av"). Men kanske du fick ut lite av det iaf :)

Tack :love:

Han gick upp ca 300 g på 2 månader fick jag fram när jag kollade tabellen så det är mindre än din son. Alltså jag vet ju inte hur han ligger till på den nya kurvan eftersom vi tappade till denna vägning så det blir om ca 2 månader som vi vet hur han ligger till igen. Men jag antar att hon inte var så orolig ändå eftersom hon bokade in nästa kontroll om 2 månader.

Tack och lov så har han ätit bra idag :up: så jag hoppas att det har vänt nu, håll tummarna för det :)

Men är det så att han fortsätter att äta lite så får jag ta och amma efter varje mål, känns som jag har lite mer kött på benen nu när jag vet hur mycket andra barn äter och jag känner mig säkrare i den här cirkusen nu än när bvc sa så.

Pappan i huset är på kurs med jobbet och kommer hem sent i morgon kväll så jag är själv med barn, djur och hus. Dagis var stängt idag så min bästa vän kom med sina pojkar för lite lek. Hennes barn är 3 och 1 år så det har varit högt i tak ihop med mina som är 3 år och 9 månader plus en valp på 16 veckor :D

E sov 45 min i fm och 2 h efter kompisarna åkt hem. När hon vaknat åt vi middag och sen ut med barn och hund för att göra klart allt hos hästarna och sen ta en mörk promenad så hunden fick springa lite. Sen var det kvällsmat, dusch och sängen för barnen och sen har jag slappat j soffan och njutit av lugnet :D

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
28
· Visningar
1 884
Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
490
Senast: gulakatten
·
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
657
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
7 013
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kan det verkligen stämma?
  • Pusseltråden
  • Burkmat