Vårföräldrar 2015 #5

Hur har det gått med sonens mage, @Sinus? Har kurerna hjälpt? Här var diarren borta som i ett trollslag i tisdags. Från ingenstans var allt som normalt och jag började undra om han hade blivit förstoppad istället :P. Men igår kom diarren tillbaka. Inte riktigt lika illa som förut, men ändå. Han mår bra i övrigt, så nu kokade jag blåbärskräm och hoppas på att det ska ge effekt (1 dl blåbär, 2 tsk potatismjöl, 2 tsk socker och 2 dl vatten om du är intresserad ;) )
Nu har jag inte gått tillbaka och läst så ni har kanske redan diskuterat det här. Men har man diarré på barnet som inte blir hjälpt av metoder för diarré så kan det bero på att felet i själva verket är att det är stopp. För vid vissa stopp klarar vätskan att rinna förbi varpå man tror att barnet har diarré. Alla försök att få stopp på diarrén gör ju dock att problemen kvarstår.

Nu har jag inte gått tillbaka och läst så ni har kanske redan diskuterat det här. Men har man diarré på barnet som inte blir hjälpt av metoder för diarré så kan det bero på att felet i själva verket är att det är stopp. För vid vissa stopp klarar vätskan att rinna förbi varpå man tror att barnet har diarré. Alla försök att få stopp på diarrén gör ju dock att problemen kvarstår.
Tack för tipset :up:. Om inte blåbärskuren fungerar så ska jag testa något pådrivande istället. På BVC tror de att det är ett virus som ställer till det och i så fall är det bara att vänta ut.

Tack för tipset :up:. Om inte blåbärskuren fungerar så ska jag testa något pådrivande istället. På BVC tror de att det är ett virus som ställer till det och i så fall är det bara att vänta ut.

Jag skulle nog kanske inte våga ge ngt pådrivande i det läget utan skulle nog hellre först pröva att sluta ge det förstoppande under ett par dagar för att se om det verkar bli ngn skillnad. Först då hade jag vågat pröva pådrivande.

Hur har det gått med sonens mage, @Sinus? Har kurerna hjälpt? Här var diarren borta som i ett trollslag i tisdags. Från ingenstans var allt som normalt och jag började undra om han hade blivit förstoppad istället :P. Men igår kom diarren tillbaka. Inte riktigt lika illa som förut, men ändå. Han mår bra i övrigt, så nu kokade jag blåbärskräm och hoppas på att det ska ge effekt (1 dl blåbär, 2 tsk potatismjöl, 2 tsk socker och 2 dl vatten om du är intresserad ;) )
Här var det också bra helt plötsligt. En gång har han bajsat lite löst igen men annars har det varit bra. Hoppas verkligen att det fortsätter såhär nu. :)

Ja, jag är intresserad! Ska skriva upp det där direkt, perfekt att ha i bakfickan vid behov. Tack. :up:

Edit: Hoppas ni får bukt med den lilla magen snart @Rhinos !

Senast ändrad:
Efter att ha läst era redogörelser över bebisarnas matvanor inser jag att min lille också är liten i maten. Jag har dock tyckt att han äter fantastiskt bra och varit jättenöjd :D.

Här tror jag att första tanden är på gång! :nailbiting: Sonen gnuggar den obefintliga tandraden med sin bitring större delen av den vakna tiden och sover uruselt sedan några dagar tillbaka. Jag är som en zombie men tröstar mig med att min unge nog också får en sån där söt tand snart.:love::up:

Är min sist ut med tänder eller finns där någon mer tandlös unge?

BVC idag och hon har dippat lite både på längd och vikt, men huvudet växer enligt kurvan. Sköterskan sa att det är ju ingen fara än på långa vägar, men att vi ska försöka få i henne lite mer mat så att man så att säga ligger lite steget före. :)

Jag skulle nog kanske inte våga ge ngt pådrivande i det läget utan skulle nog hellre först pröva att sluta ge det förstoppande under ett par dagar för att se om det verkar bli ngn skillnad. Först då hade jag vågat pröva pådrivande.
Det ska jag tänka på :). Det verkar dock som att det är ganska god passage i tarmen. Ger jag honom clementin t.ex. så kan jag se clementin"skal", alltså det som sitter runt fruktköttet på klyftan i blöjan. Men jag ska såklart inte utesluta något.

Här var det också bra helt plötsligt. En gång har han bajsat lite löst igen men annars har det varit bra. Hoppas verkligen att det fortsätter såhär nu. :)

Ja, jag är intresserad! Ska skriva upp det där direkt, perfekt att ha i bakfickan vid behov. Tack. :up:

Edit: Hoppas ni får bukt med den lilla magen snart @Rhinos !
Hoppas jag med. Håller tummarna att det fortsätter vara bra för er nu :).

Min son är också tandlös, @Sinus. :)

Pratade med en vän igår som har en son som är ca 1 månad yngre än E. Dom hade nyss vart på 8 månaders kontroll. Vi har inte vart på BVC sen hon var 6 månader och då sa sköterskan att nästa gång är vid 10 månader. E blir snart 9,5 månad. Vi går på samma BVC men har olika sköterskor. Undrar varför det är så olika?

Pratade med en vän igår som har en son som är ca 1 månad yngre än E. Dom hade nyss vart på 8 månaders kontroll. Vi har inte vart på BVC sen hon var 6 månader och då sa sköterskan att nästa gång är vid 10 månader. E blir snart 9,5 månad. Vi går på samma BVC men har olika sköterskor. Undrar varför det är så olika?

Er kanske följer sin kurva och utvecklas så pass bra och allt sånt så de kanske inte finns behov? Lite individuellt är det väl också kan jag tänka mig. Vid 8 månader är det väl bara de vanliga med mäta, väga, kolla att den följer utvecklingen etc.

8 månader ingår ju i basprogrammet och framför allt om rn annan på samma BVC var på 8-månaderskontroll är det ju lite lustigt. Det kan ju vara som @Elisha säger men då borde ju sköterskan nämnt det vid förra kontrollen kan man ju tycka! Att inte gå till BVC på 4 månader när man är 10 månader gammal är ju nästan halva barnets liv, mycket kan ju hända med utvecklingen! Sen är ju ingen skada skedd om E växer som hon ska men det vet ju inte sköterskan nu :p

Förutom vanliga väga mäta hade vi skelningskontroll vid 8-månaderskollen.

8 månader ingår ju i basprogrammet och framför allt om rn annan på samma BVC var på 8-månaderskontroll är det ju lite lustigt. Det kan ju vara som @Elisha säger men då borde ju sköterskan nämnt det vid förra kontrollen kan man ju tycka! Att inte gå till BVC på 4 månader när man är 10 månader gammal är ju nästan halva barnets liv, mycket kan ju hända med utvecklingen! Sen är ju ingen skada skedd om E växer som hon ska men det vet ju inte sköterskan nu :p

Skelningskontroll? :confused: Hur då?

Vår bvc var jättekonstig när bebisen var liten, eller ja, mindre. Hon sköterskan frågade när VI ville komma dit nästa gång. När bebis var liten. Var ingenting om när man skulle utan när vi kände behovet. Haha! Nu har vi bytt och då följer det standard som tur är! :-)

@Imogen @Elisha

Hon följer helt klart sin kurva och vi har inte haft några problem med mat, sömn etc så för min del saknar jag inte 8 månaderskontrollen. Tycker mest det är konstigt att det görs olika. Det är ju som sagt rätt stort hopp från 6 månader till 10 månader.

Kollades Js bok och med henne var vi på kontroll vid 6,5 månad, 9 månader och sen 11 månader. Hon följde också alltid sin kurva och vi hade inga andra problem.

@Sinus här kom första tanden fram för bara några veckor sedan och nu är nummer två på väg upp. Den lilla tanden ät sååå söt.

Angående åttamånaderskontroll så är det ett hembesök och då går man bland annat igenom barnsäkring av hemmet. Jag ska ringa och höra efter för jag har inte fått någon kallelse än.

Efter att ha läst era redogörelser över bebisarnas matvanor inser jag att min lille också är liten i maten. Jag har dock tyckt att han äter fantastiskt bra och varit jättenöjd :D.

Här tror jag att första tanden är på gång! :nailbiting: Sonen gnuggar den obefintliga tandraden med sin bitring större delen av den vakna tiden och sover uruselt sedan några dagar tillbaka. Jag är som en zombie men tröstar mig med att min unge nog också får en sån där söt tand snart.:love::up:

Är min sist ut med tänder eller finns där någon mer tandlös unge?

Här har vi och alla runtomkring trott att det varit tand på g sen hon var 3 månader typ men fortfarande inget och 8 månader den 21:a :D

Max-Way går bort direkt om ni har ett litet barn. Selen är nämligen riktigt lång på den stolen. Tyvärr!

Mobi XPC är mjukare än XP och även mer ombonad. Kika på den. Sedan har du Maxi Cosi Pearl Xp som jag gillar skarpt. En I-size stol. Likaså finns Besafes nya I-size, inte att förväxla med deras två första eller Besafe izi Plus, deras största stol och enligt mig deras bästa. Har dock inte testat deras nya I-size

Återkommer med fler tips senare idag. Ska sova efter nattens jobb.

Aha bra att veta! Lustigt att inte försäljaren sa något om det..

Jag har letat efter info om mobi xpc nu men hittar i princip bara din blogg :D Finns den att köpa någonstans? Även om man inte kan köpa den på nätet men butikerna borde ju ändå visa att de har den.

Vi har varit inne på Pearl. Framför allt eftersom vi har Pebbles med family fix-bas som babyskydd. Men av försäljaren vi pratade med nu fick vi reda på att vår bas var en äldre modell som inte var kompatibel med Pearl. Lite surt eftersom det var lite med det argumentet vi valde babyskydd.. Då tyckte iaf försäljaren att Mobin var ett bättre val om det inte var jätteviktigt med Isofix för oss. Så vi slapp köpa bas igen..

Sköterskan höll en leksak framför honom och tittade på hur han följde den med blicken. Inte så avancerat alltså :)

Mhmm är det skelningskontroll. Jag har trott att det är motsvarande kontroll för ögonen som den med de små pinglorna de ska titta efter om de hör dem. Att de typ ska se pinnen (som mitt BVC använder) och titta efter den att de har full god syn alltså.

Skelning för mig är när ögonen har olika riktning och det borde man väl se utan pinnen/leksak.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
28
· Visningar
1 861
Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
490
Senast: gulakatten
·
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
657
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 996
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Konstiga drömmar