Vårföräldrar 2015 #5

Mhmm är det skelningskontroll. Jag har trott att det är motsvarande kontroll för ögonen som den med de små pinglorna de ska titta efter om de hör dem. Att de typ ska se pinnen (som mitt BVC använder) och titta efter den att de har full god syn alltså.

Skelning för mig är när ögonen har olika riktning och det borde man väl se utan pinnen/leksak.

Om jag fattade rätt så skulle den riktiga synkollen göras av läkare vid 10 mån.

Poängen var väl att se om skelning uppstod när han följde leksaken med blicken. Att leksak användes var väl för att det ökar chansen att bebisen tittar dit man vill. :D

Rätt eller inte har jag ingen aning om :p

Mhmm är det skelningskontroll. Jag har trott att det är motsvarande kontroll för ögonen som den med de små pinglorna de ska titta efter om de hör dem. Att de typ ska se pinnen (som mitt BVC använder) och titta efter den att de har full god syn alltså.

Skelning för mig är när ögonen har olika riktning och det borde man väl se utan pinnen/leksak.

De letar efter små skelningar, kan de kallat det dold skelning kanske? hmm
Innebär alltså att de kollar så att ögon rör sig lika fort, lika långt och "flytande" utan hack vid ögonrörelse.

Om jag fattade rätt så skulle den riktiga synkollen göras av läkare vid 10 mån.

Poängen var väl att se om skelning uppstod när han följde leksaken med blicken. Att leksak användes var väl för att det ökar chansen att bebisen tittar dit man vill. :D

Rätt eller inte har jag ingen aning om :p

Jaså ni ska träffa läkare vid 10 månader. Det gjorde inte vi utan det blir vid ett år.
Nu vid 10 månader kollades pincettgrepp och slå två leksaker mot varandra och säker något mer jag har glömt av BVC-sköterskan ;)

Då vid ett år var det bara det vanliga med höfter, lunga, hjärtat mm hon sa inget att de skulle kolla ögonen.
Annars så vet jag att det normala är synkoll (den berömda tavlan på väggen) vid fyra år om inget annat har uppdagas innan som skulle kräva glasögon :)

Du måste berätta sen hur läkaren gjorde synkoll :)

Tror vi har en bottennotering på nattsömn, 01-05 känns väldigt kortO_o.

Angående BVC så var vi där förra veckan på åttamånaderskontroll, och fick ytterligare en tid om en månad för att väga då hon gått upp för lite. Så nu är det operation göda vild liten krypare...

Här sovs det också lite sämre...
Han har det jobbigt med tänderna som kommer på löpande band nu känns det som. Förra veckan kom det två samtidigt, nu är det nummer åtta som är på väg upp och den verkar besvärlig. Ledsen bebis som bara vill bita och gnaga på ALLT.

Tror vi tajmat det med en utvecklingsfas också, han har sån separationsångest just nu... Blir helt förtvivlad om jag försvinner utom synhåll en sekund :(

Inköpet av hjälm var en bra investering. Han ställer sig mot allt, släpper sen taget och drullar omkull...

Köpte för övrigt en pulka till honom som han ska få i julklapp, så nu får det gärna komma lite snö snart :D

Då har vi haft vår första jobbiga natt "pga" E sen hon föddes. Började med att hon vakna och var ledsen strax efter 22 igår kväll. Vi åt väldigt mycket mat till middag hos ungarnas farmor och farfar så E var inte så sugen på kvällsmat. Åt sen en halv vällingflaska i sängen som vanligt. Tänkte att hon kanske var hungrig där vid 22 så hon fick en till. När hon druckit upp allt och ska lägga sig tillrätta så spyr hon upp all välling plus delar av middagen! Hela sängen och ungen var full i spyor. Maken tog ungen och duschade henne och jag rev ur hennes säng och stoppade i tvättmaskinen. Sen fick hon ligga hos oss.
Somna rätt fort men har vaknat MÅNGA ggr och varit ledsen och orolig. Inte likt henne så jag tog en temp förut (tyckte hon var extra varm men det har varit varmt åt mig också i natt) och jodå hon har 38,5 i feber.
Hon fick en Alvedon och nu ska vi äta frukost så hoppas jag hon orkar sova en stund igen sen.

Även här sover vi dåligt..
3 veckors sjukdom börjar kännas av...

Och Lova har blivit sämre igen. Åt knappt igår, men pigg och glad.
Inatt har det varit väldigt gnälligt,vilket hållt i sig nu på fm. Och hon somnade 3 timmar tidigare än vad som är normalt för henne...
Ringde läkaren för att ha kollat öronen , men fick inte komma in pga av att hon inte har feber (37.5 som högst igår).
Att storebror flertalet gånger haft dubbelsidig kraftig öroninflammation utan feber spelade ingen roll...

Blä.

Här var vi vakna vid 4 och tokglada, iaf en av oss ;)

Sen när vi skulle gå upp vid 8 var det inte lika roligt att vakna :p Efter att ha väckt honom (trodde jag) somnade han om på min arm på väg ner till köket :love:

Det kan nog vara tänder på g här också snart. Man känner ingenting men man "ser" tänderna under tandköttet, dvs det är svullen. Än så länge är han opåverkad peppar peppar ;)

Ni som ger grötpinnar, ger ni dom som hela... ja pinnar antar jag?
Kan de bita av lagom bitar då?
Mitt lilla gull har ingen självbevarelsedrift alls tror jag :nailbiting:
Majskrokar har vi bannlyst tills vidare då han bara kör ner dom hela i halsen. Även smörgåsrån (och ja, allt annat...) stoppar han in så mycket som får plats av så vi ger honom helt enkelt småbitar av allt fortfarande.
Vet inte riktigt hur vi ska komma vidare med ätandet faktiskt, törs inte ge honom saker att gnaga av när han gör så här...
Majskolv är det enda som fungerar att han får hantera själv.

Inga tänder här heller än :)

Tänkte skriva att sonen sovit lite oroligt nån vecka, vaknat vid två och fåttsomna om hos oss och gnällt i sömnen o så, inte för det varit särskilt betungande men ändå :p
Sen ser jag ju era natthistorier o tänker att äsch jag kan nog vara tyst :angel::D

I övrigt vill lillputte ställa sej upp mot allt han kommer åt (utan självbevarelsedrift :grin:) börjar krypa framlänges och allmänt aktiv och klängig på allt!
Dessutom snuttar han på underläppen, så söt så man svimmar :love:

Aha bra att veta! Lustigt att inte försäljaren sa något om det..

Jag har letat efter info om mobi xpc nu men hittar i princip bara din blogg :D Finns den att köpa någonstans? Även om man inte kan köpa den på nätet men butikerna borde ju ändå visa att de har den.

Vi har varit inne på Pearl. Framför allt eftersom vi har Pebbles med family fix-bas som babyskydd. Men av försäljaren vi pratade med nu fick vi reda på att vår bas var en äldre modell som inte var kompatibel med Pearl. Lite surt eftersom det var lite med det argumentet vi valde babyskydd.. Då tyckte iaf försäljaren att Mobin var ett bättre val om det inte var jätteviktigt med Isofix för oss. Så vi slapp köpa bas igen..

Försäljare kommer alltid vara försäljare och de avskyr kunder som ska testa varenda stol i bilen och säljer ett säkert kort. I detta fallet Max-Way som passar i princip alla bilar....

XPC finns att köpa i de butiker som har Maxi Cosi, med undantag från vissa som tar hem på beställning. Men du ka testa en XP, för de tar exakt lika mycket plats och ser likadana ut. Skillnaden är att XPC är mjukare.

Gällande pearl xp så måste du ha en i-size bas, inte den du har. Så ja ni måste köpa en ny bas också. Har ni inga problem med pengarna så säger jag att ni ska testa båda i bilen! Och med barnet i.

E sov bara en kort stund i fm så hon fick lite välling och sen gick vi ut. Tänkte att hon skulle sova i vagnen som hon alltid gör. Men nej hon orka inte komma till ro stackarn....
Jag (mitt pucko) fick för mig att grilla korv till lunch så jag tände en brasa ute. Det var nog den mest omysigaste korvgrillningen ever :p Gnällig feberbäbis som tillslut fick sitta upp i vagnen och titta på eftersom hon vägra sova och en 3 åring som har knäck i öronen idag :cool: Men men mat fick vi och nu har E också fått mat och har somnat i soffan. Hoppas hon sover en stund nu! Tempade henne innan hon åt och låg då på 39,1 så hon fick en Alvedon igen. Jobbigt med feber :cry:

E sov bara en kort stund i fm så hon fick lite välling och sen gick vi ut. Tänkte att hon skulle sova i vagnen som hon alltid gör. Men nej hon orka inte komma till ro stackarn....
Jag (mitt pucko) fick för mig att grilla korv till lunch så jag tände en brasa ute. Det var nog den mest omysigaste korvgrillningen ever :p Gnällig feberbäbis som tillslut fick sitta upp i vagnen och titta på eftersom hon vägra sova och en 3 åring som har knäck i öronen idag :cool: Men men mat fick vi och nu har E också fått mat och har somnat i soffan. Hoppas hon sover en stund nu! Tempade henne innan hon åt och låg då på 39,1 så hon fick en Alvedon igen. Jobbigt med feber :cry:
Stackars liten febris!

Vi tog oss ut och fick faktiskt lite D-vitamin :up:. Jag lyckades tajma förmiddagstupplur med ridpass som avslutades just som hon vaknade- ibland funkar det :). Lo fick hjälpa till att skritta av hästen och lyste som en liten sol däruppe :love:. Lunchfodring och allmänt pyssel med henne i vagn och på ryggen och jag måste säga att det mesta funkar att göra med henne med, precis som jag ville :up:. Sen att jag är galet trött och ska sticka till jobbet strax är ju en annan femma ;). Hoppas på bättre sömn inatt!

Stackars liten febris!

Vi tog oss ut och fick faktiskt lite D-vitamin :up:. Jag lyckades tajma förmiddagstupplur med ridpass som avslutades just som hon vaknade- ibland funkar det :). Lo fick hjälpa till att skritta av hästen och lyste som en liten sol däruppe :love:. Lunchfodring och allmänt pyssel med henne i vagn och på ryggen och jag måste säga att det mesta funkar att göra med henne med, precis som jag ville :up:. Sen att jag är galet trött och ska sticka till jobbet strax är ju en annan femma ;). Hoppas på bättre sömn inatt!

Så är det med mina barn också för det mesta! Dom är med på allt och har vart sen dom var pyttesmå :)
Men rida har jag inte vågat göra utan att nån tar dom under tiden. Delvis för att ingen av dom har nånsin vart långsovare dagtid, delvis pga brist på ridbana och delvis för att jag är nojig :D
Men longera och annat pyssel med hästarna är inga problem och har aldrig vart :)

Maken tycker synd om mig efter idag (rätt slitigt med trotsig 3 åring och febrig bäbis) så han tyckte jag skulle åka och köpa godis åt oss sen och va själv en stund. Han är bäst :love:

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
28
· Visningar
1 822
Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
490
Senast: gulakatten
·
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
657
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 983
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II