Vårföräldrar 2015 #5

:laugh::laugh::laugh: Alltså skorv - det har hon i större delen av hårbotten och nu tänkte jag ta itu med det. Köpte Borago- kräm på apoteket och tänkte att det blir en lätt match men hon har långt hår som för tillfället är alldeles insmetat i vit fet kräm :rofl::rofl: hon ser så rolig ut!! Men i instruktionen står det att man ska smörja 3 ggr/ dag under lång tid vilket inte är riktigt hållbart :p

så, nån som har tips?? Vet att det inte är farligt och försvinner så småningom men tänkte hjälpa det på traven lite

Borsta med en luskam, riktigt effektivt. Även på långhåriga barn. På båda mina har jag gjort så och äldre hade både ruskigt med hår och ruskigt mycket skorv. :D Brukar borsta lite efter varje dusch/bad då det är lite uppmjukat typ :)

Jag borde nog verkligen tagit tag i detta tidigare :p
Luskam köpte jag igår för tänkte att det borde va bra. Får nog köra första schamponeringen nånsin efter det här salvkladdet och så kamma :p

@Melisen det där med att gå runt med ungen som vill gåträna: ryggknäckaren :D när man ska ställa sig raklång igen, och känner sig som 500 år..
Om skorv, min stora tjej hade massor, det jag gjorde var att "borsta" håret med en sån teasertangler så kom massa bort. Gör inte ont :) att smörja med en olja funkar också istället för borago efter bad/dusch, och sen kamma eller borsta. Jag tyckte det var kul att pilla bort :devil:

:laugh::laugh::laugh: Alltså skorv - det har hon i större delen av hårbotten och nu tänkte jag ta itu med det. Köpte Borago- kräm på apoteket och tänkte att det blir en lätt match men hon har långt hår som för tillfället är alldeles insmetat i vit fet kräm :rofl::rofl: hon ser så rolig ut!! Men i instruktionen står det att man ska smörja 3 ggr/ dag under lång tid vilket inte är riktigt hållbart :p

så, nån som har tips?? Vet att det inte är farligt och försvinner så småningom men tänkte hjälpa det på traven lite

Dränk i babyolja (eller annan olja), dra på en mössa och låt sitta en stund. Gräv/skrapa/pilla/kamma bort. Upprepa under ett par dagar om det behövs.

Jag tycker Borago funkar jättebra men det stinker ju! Jag har kört en eller två dagar och smetat på morgon och kväll. Sen tvättat och kammat hårbotten. Sen tagit någon dag igen efter ett tag om det behövts. Hoppas håret får sitta kvar. Leonas storasyster blev flintis eftersom jag inte behandlade förrän hon hade massor med skorv. Hon blev inte så fin :P

Leona har sovit 9 timmar i sträck två nätter i rad nu :bump: I natt trodde jag att hon skulle sova dåligt eftersom att hon vaknade redan vid 12 och skulle ha välling men sen sov hon till 9 :)
Vad fort det vände, för en månad sen så åt hon 5-6 gånger per natt och nu är hon nere på en :)

Jag tycker Borago funkar jättebra men det stinker ju! Jag har kört en eller två dagar och smetat på morgon och kväll. Sen tvättat och kammat hårbotten. Sen tagit någon dag igen efter ett tag om det behövts. Hoppas håret får sitta kvar. Leonas storasyster blev flintis eftersom jag inte behandlade förrän hon hade massor med skorv. Hon blev inte så fin :P

Håret är kvar :D tror dock att jag lika kunnat köra på olja för var nog mer uppmjukningen av skorvet än de verksamma ämnena i salvan som gav effekt. Luskammen var kanon :up: även om A var måttligt imponerad :p

Är ännu en del skorv kvar men mycket bättre än innan!

Ni vars barn sover i er säng, hur gör ni för att barnet ska ligga kvar i sängen?

Sonen ligger fortfarande förvånansvärt stilla när han sover. Problemet är att han vaknar inte och gnäller längre utan vaknar och kravlar iväg :p I morse vaknade jag av att han dunkade huvudetvi vår huvudgavel en bra bit bort :crazy: Vi har lagt filtar på golvet bredvid sängen för att unvika värsta faller men känns ju inte helt optimalt..

Hur går det för er @Rhinos ? Här är magen dålig igen sedan några dagar tillbaka. :meh: Ska till BVC i eftermiddag så ska bli intressant att se vad de säger om det hela. Blåbärspurén var inte så himla god tyckte jag men sonen tyckte den var spännande så han åt. Ska bli intressant att se om han vill äte lite mer idag eller om det bara var nyhetens behag igår. Tyckte din bebis om blåbärskrämen?

Sömnen. Jag är så vansinnigt utmattad för tillfället. Om inte sonen väcker mig 1-2 ggr varje timme så har jag haft jättesvårt att somna trots att jag är jättetrött. Inatt har jag sovit 3,5 h fördelat på två pass och då sov sonen hyfsat gott fram till 03.30. Fick stoppa i nappen ett par gånger innan dess bara. Det ska även till en hel del för att jag ska kunna slappna av och sova under dagen, så det händer typ aldrig. Jag går bara omkring med huvudvärk och är helt slut. Blä. :down:

Här sovs det också lite sämre...
Han har det jobbigt med tänderna som kommer på löpande band nu känns det som. Förra veckan kom det två samtidigt, nu är det nummer åtta som är på väg upp och den verkar besvärlig. Ledsen bebis som bara vill bita och gnaga på ALLT.

Tror vi tajmat det med en utvecklingsfas också, han har sån separationsångest just nu... Blir helt förtvivlad om jag försvinner utom synhåll en sekund :(

Inköpet av hjälm var en bra investering. Han ställer sig mot allt, släpper sen taget och drullar omkull...

Köpte för övrigt en pulka till honom som han ska få i julklapp, så nu får det gärna komma lite snö snart :D
Nummer åtta? Var snälla och dela med er lite, va. Här kommer vi vara tandlösa länge känns det som. :D

Längtar också efter snön. Julklappspulkan ska inte slås in förrän tidigast precis innan julafton för jag vill ha chansen att kunna provåka litegrand om snön kommer tidigare. Eller ja, provdra sonen i den. :p :laugh:

Nummer åtta? Var snälla och dela med er lite, va. Här kommer vi vara tandlösa länge känns det som. :D

Längtar också efter snön. Julklappspulkan ska inte slås in förrän tidigast precis innan julafton för jag vill ha chansen att kunna provåka litegrand om snön kommer tidigare. Eller ja, provdra sonen i den. :p :laugh:

Dessvärre tror jag nummer nio är på gång nu också, känner något vasst kantigt längst bak i munnen... Ni kan gärna få den istället ;)
Vore schysst med liiite vilopaus emellan dom tycker jag :arghh: Han blir tämligen kinkig när de ska genom skinnet.(för att uttrycka det milt...)

Ja jag är så exalterad över pulkan så, skönt man inte är ensam haha! Bara snön som fattas nu :)

Hur går det för er @Rhinos ? Här är magen dålig igen sedan några dagar tillbaka. :meh: Ska till BVC i eftermiddag så ska bli intressant att se vad de säger om det hela. Blåbärspurén var inte så himla god tyckte jag men sonen tyckte den var spännande så han åt. Ska bli intressant att se om han vill äte lite mer idag eller om det bara var nyhetens behag igår. Tyckte din bebis om blåbärskrämen?

Sömnen. Jag är så vansinnigt utmattad för tillfället. Om inte sonen väcker mig 1-2 ggr varje timme så har jag haft jättesvårt att somna trots att jag är jättetrött. Inatt har jag sovit 3,5 h fördelat på två pass och då sov sonen hyfsat gott fram till 03.30. Fick stoppa i nappen ett par gånger innan dess bara. Det ska även till en hel del för att jag ska kunna slappna av och sova under dagen, så det händer typ aldrig. Jag går bara omkring med huvudvärk och är helt slut. Blä. :down:
Det är mycket bättre nu sedan vi började ge blåbärskrämen. Han bajsar inte alls lika ofta, även om det är lite löst ibland och luktar illa. Framförallt behöver han inte bajsa på natten längre. Riktigt bra är det inte ännu men det går åt rätt håll :).

Sonen älskar blåbärskrämen. Det är nästan hans favoritmellis.

Vad jobbigt det låter med sömnen. Hoppas det vänder för er och att magen blir bättre snart. Det är frustrerande när det krånglar så :(.

Dessvärre tror jag nummer nio är på gång nu också, känner något vasst kantigt längst bak i munnen... Ni kan gärna få den istället ;)
Vore schysst med liiite vilopaus emellan dom tycker jag :arghh: Han blir tämligen kinkig när de ska genom skinnet.(för att uttrycka det milt...)

Ja jag är så exalterad över pulkan så, skönt man inte är ensam haha! Bara snön som fattas nu :)
Oj, vad fort det går med tänder för er. På ett sätt kan det väl vara skönt att ha så många avklarade på en gång. Sonen skjuter på alla sina och verkar inte behaga trycka fram några ännu på ett tag, även om vi trott att de varit på väg i flera månader vid det här laget ;)

Oj, vad fort det går med tänder för er. På ett sätt kan det väl vara skönt att ha så många avklarade på en gång. Sonen skjuter på alla sina och verkar inte behaga trycka fram några ännu på ett tag, även om vi trott att de varit på väg i flera månader vid det här laget ;)

Hans pappa fick också sina tidigt så han har väl ärvt hans tandanlag antar jag.
Ja det har du rätt i, jag får försöka se det så att det blir skönt när alla väl är uppe.
Det verkar inte vara någon höjdare att få tänder, måste klia något alldeles för jäkligt rent ut sagt...

Ni vars barn sover i er säng, hur gör ni för att barnet ska ligga kvar i sängen?

Sonen ligger fortfarande förvånansvärt stilla när han sover. Problemet är att han vaknar inte och gnäller längre utan vaknar och kravlar iväg :p I morse vaknade jag av att han dunkade huvudetvi vår huvudgavel en bra bit bort :crazy: Vi har lagt filtar på golvet bredvid sängen för att unvika värsta faller men känns ju inte helt optimalt..
Vaktar henne och kastar oss efter regelbundet när hon är överraskande snabb iväg. Sänggaveln är just nu högattraktiv att ståträna emot så vi får liten paus från att vakta från golvfall och behöver istället vakta laddsladdar, glasögon, surfplattor och andra rikedomar som ligger där.

Vaktar henne och kastar oss efter regelbundet när hon är överraskande snabb iväg. Sänggaveln är just nu högattraktiv att ståträna emot så vi får liten paus från att vakta från golvfall och behöver istället vakta laddsladdar, glasögon, surfplattor och andra rikedomar som ligger där.

Låter som här! Han har inte kommit på att ställa sig mot gaveln än, men lyckas ändå sträcka sig mot allt som ligger på hyllan där. Största problemet är ju när han vaknar innan mig och kravlar iväg i tysthet :p Så länge maken ligger i andra änden av sängen är det ju lugnt, men både jag och sonen vill sova längre än till 05:30 när han går upp :yuck:

Idag är det en gnällig liten typ till son jag har. Vill knappt äta någon mat bara amma vilket han knappt gör dagtid annars. Han har sovit massor på dagen men ska ligga nära nära. Han har ingen feber eller verkar sjuk i övrigt så är nog tänderna som spökar. Vi har ställt in dagens aktiviteter och skrotar runt i varsitt par mjukisbyxor istället. Är inte mycket tid som spenderats på annan plats än i soffan idag. Men det är rätt mysigt att strunta i allt man "borde" göra och bara vara också :love:

Tur vi sänkte spjälsängen igår för nu har hon börjat sätta sig upp, kravla runt och stå upp i sängen. Skit glad som ni som följer mig på instagram såg :grin::D

:p
Låter som här! Han har inte kommit på att ställa sig mot gaveln än, men lyckas ändå sträcka sig mot allt som ligger på hyllan där. Största problemet är ju när han vaknar innan mig och kravlar iväg i tysthet :p Så länge maken ligger i andra änden av sängen är det ju lugnt, men både jag och sonen vill sova längre än till 05:30 när han går upp :yuck:

Idag är det en gnällig liten typ till son jag har. Vill knappt äta någon mat bara amma vilket han knappt gör dagtid annars. Han har sovit massor på dagen men ska ligga nära nära. Han har ingen feber eller verkar sjuk i övrigt så är nog tänderna som spökar. Vi har ställt in dagens aktiviteter och skrotar runt i varsitt par mjukisbyxor istället. Är inte mycket tid som spenderats på annan plats än i soffan idag. Men det är rätt mysigt att strunta i allt man "borde" göra och bara vara också :love:

Ni kan inte skjuta sängen mot väggen då?

:p

Ni kan inte skjuta sängen mot väggen då?

Nja vårt sovrum är väldigt dumt utformad för det. Längs med ena väggen är det skjutdörrsgarderober. Längs med den andra är det bara vägg kanske en meter innan det svänger till en burspråksliknande del. Längs med den där metern på ena sidan står handla spjälsäng så där fungerar det ju hyfsat. Men han börjar ju kravla ner till foränden också den lilla rackaren :p

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 728
Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
489
Senast: gulakatten
·
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
657
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 975
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Vegansk efterrätt?
  • Autistisk bror