Vårföräldrar 2015 #5

Precis samma här :banghead:! Skönt att man inte är ensam om det i alla fall ;)

Tyckte vi kommit igång bra och så blir det ett rejält fall bakåt igen...
Vi är också med i den klubben... Hyperaktiv och liten i maten, gissar att vi inte kommer hoppat tillbaka upp på kurvan till extrabesöket på BVC ;). Rysk yoghurt går iaf ner, bra tips @Imogen (för visst var det du:confused:?)

Idag lämnade jag E hos hennes stackars farmor medan jag var och klippte mig. J har sovit där i natt så hon hade båda barnen. E är inte helt nöjd hos farmor och farfar men dom jobbar på att vinna hennes förtroende så vi chansade. Det hade gått bra först men sen var hon skitledsen och vägrade dricka vällingen jag skickat med.
När jag kom blev hon jätteglad och ville ha vällingen direkt. Skitunge :p Vet inte varför hon blir sån hon farmor och farfar. Hon träffar dom flera dagar i veckan och dom vill så väl och försöker men nej. Aja, det kommer väl :)

Nu har jag precis fått stönlisa (ett ord bara vi värmlänningar förstår kanske?) att sova. Sen hon kom på att man kan stå i sängen så vänder hon sig och ställer sig upp även fast hon är supertrött :meh: Men efter att ha lagt ner henne för femtielfte gången så blev det tyst så nu sover hon äntligen :D

Hoppas han mår bättre nu! Här var febern borta igår morse så det var nog tanden som spökade.

Nätterna fortsätter upp och ner här. Han sov helt okej nu, men har kommit in i knasig dygnsrytm! Är vaken till 22-23 och skulle gärna sova till 11 också. Är ju rätt svårt att tvinga honom vara vaken på dagarna så får se hur det går att vända tillbaka..

Det där har Lisbeth också börjat med! Inatt sov hon 22-10. Sov ändå middag som vanligt 12-1330.

Mycket som händer i de små nu, inte konstigt att rutinerna ruckas ibland.

Nej jag tror inte heller att det är bra. Ska bara lyckas lista ut hur han ska vilja somna vid 20 igen :p

Dagtid har vi det precis som er. Bara i bilen eller vagnen han sover längre stunder.
Tvärtom här. I bilen eller vagnen är de ingen sömn eller korta stunder, hemma däremot är det inga problem med 3+ timmar i följd. Så promenader blir det ont om, 20 min,Max 30 är okej annars är bebis missnöjd i vagn. :/

Tänker ni extra på hur era barn får i sig järn?
Det dåliga samvetet slog till idag, när jag kom att minnas om att det tjatades om järn mycket när mitt större barn var bebis.
Elise ratar och avskyr gröt och välling, jag har förvisso bara gjort egen, men betvivlar att köpegröt skulle passa damen. Hon verkligen klöks av det.

BVC (för stora barnet när hon var bebis) tjatade om att man"måste" ge köpegröt då den är järnberikad

Hur ska man få i våra små mer järn då? Vi äter kött hemma, men inte särskilt ofta eller mycket.. Och spenat ska man väl inte ge? :confused:

Annars är E i en bra period. Matmängden till lunch och middag är iallafall uppe i motsvarande en liten barnmatsburk, ibland mer. :bump:
Däremot funkar bara hemlagad mat, men det gör mig ingenting.
Sova? Fortfarande överskattat :cool: ser framemot de närmast kommande veckorna, då är det jullov för stora ungen och mannen, och sen börjar jag inledningsvis jobba två dagar i veckan! Som jag längtat!!

Det dåliga samvetet slog till idag, när jag kom att minnas om att det tjatades om järn mycket när mitt större barn var bebis.
Elise ratar och avskyr gröt och välling, jag har förvisso bara gjort egen, men betvivlar att köpegröt skulle passa damen. Hon verkligen klöks av det.

BVC (för stora barnet när hon var bebis) tjatade om att man"måste" ge köpegröt då den är järnberikad

Hur ska man få i våra små mer järn då? Vi äter kött hemma, men inte särskilt ofta eller mycket.. Och spenat ska man väl inte ge? :confused:

Annars är E i en bra period. Matmängden till lunch och middag är iallafall uppe i motsvarande en liten barnmatsburk, ibland mer. :bump:
Sova? Fortfarande överskattat :cool: ser framemot de närmast kommande veckorna, då är det jullov för stora ungen och mannen, och sen börjar jag inledningsvis jobba två dagar i veckan! Som jag längtat!!

Vilken fin bild på er :)
Ang järn så är det inget jag tänker på faktiskt :o kanske skulle göra det.

Fina :love:

Jag funderar en del på det då A också totalvägrar all form av gröt. Grötpinnar funkade ett tag men inte längre. Leverpastej tycker hon inte om heller tyvärr. Det där med spenat och gröna blad ska ju bara gälla bebisar yngre än 4 månader så det kan man ju ge vad jag förstår. Vi äter en del kött så hoppas hon får i sig den vägen.

Fina :love:

Jag funderar en del på det då A också totalvägrar all form av gröt. Grötpinnar funkade ett tag men inte längre. Leverpastej tycker hon inte om heller tyvärr. Det där med spenat och gröna blad ska ju bara gälla bebisar yngre än 4 månader så det kan man ju ge vad jag förstår. Vi äter en del kött så hoppas hon får i sig den vägen.

Nej barn under 1 år gäller det.

Jag tror man får ge gröna saker som spenat, men inte i för stora mängder? På barnakuten.nu skriver läkaren att det ska inte ges alls under 3 mån, (men det görs ju inte ändå?!) men att barnen klarar små mängder innan 1 år. Någon annan kanske vet precis?

Äter hon bröd? Du kanske kan baka något eget som du sätter i mortlat paltbröd och annat som är järnrikt. Baka nyttiga muffins, typ ägg, havregryn, russin, aprikoser, Kokosolja och där går det ju också att tillsätta paltbröd. Bananpannkaka med lite järnrika grejer i. Och har du inte testar grötpinnar testa dessa vetja. :)

Jag tänker inte speciellt mycket på järnet. Tänker att han äter rätt varierat så det borde duga. Ger varken köpegröt eller välling.

Det där har Lisbeth också börjat med! Inatt sov hon 22-10. Sov ändå middag som vanligt 12-1330.

Mycket som händer i de små nu, inte konstigt att rutinerna ruckas ibland.

För två minuter sen somnade sonen i selen, antagligen eftersom han blev så urbota trött på att höra "En liten båt" för femtioelfte gången :p misstänker också att vi snart kommer ha Joakim von Anka-spår i vardagsrummet :sneaky:

Ja visst är det massor som händer! Om man dessutom lägger till förkylning och tandsprickning är det ju inte så konstigt att rutinerna blir knasiga.

Jobbigast är nästan att mina timmar av lugn och ro på kvällen när sonen sover har försvunnit. Får väl börja gå upp tidigt på morgonen istället om sonen ska fortsätta på detta viset. :p

Ni som gör egen gröt, hur gör ni den?

Jag skulle gärna göra egen till sonen men känns nästan praktiskt omöjligt när han äter så lite. Hur kokar man en halv deciliter gröt liksom? Ser framför mig en bränd fläck på kastrullbotten :p

Alternativet att gröten är så god attjag också vill äta den till frukost är också ett alternativ ;)

Enligt råden bvc ger men det verkar inte finnas någon forskning som stödjer det utan endast att det inte ska ges under 3-4 månader (minns inte riktigt).

Är överlag rätt skeptisk till många av bvc:s råd...

Jag har aldrig brytt mig så mycket om vad BVC tycker och tänker utan går på vad Livsmedelverket säger.

Vad fina ni är! :)

Angående järn så har jag inte tänkt så mycket på det. Han äter järnberikad gröt 1-2 ggr per dag och äter gärna leverpastej men jag vet inte om behovet täcks helt.
Här råder BVC att man ska undvika gröna bladgrönsaker fram till 1 års ålder så jag lyder det tills vidare iafl.

Här har vi börjat morgonen kl 04 idag och han rasslar fortfarande runt med sina leksaker. Han är som en liten duracellkanin ibland. Jag däremot är segare än kola...zzz

Har ni några bra tips på rejälare overaller som finns i mindre storlekar typ 80?
När han åker vagn så har han en tunn overall och åkpåse. Men jag tror vi behöver en varmare variant snart om vi ska vara ute och dra honom i pulkan och leka/krypa i snön. (Om det nu blir någon snö i år:confused:)

Har kollat de vanliga typ Lindex och hm. Polarna och pyret har men jag vill gärna ha något lite roligare än enkelt mörkblått :)

Här har vi börjat morgonen kl 04 idag och han rasslar fortfarande runt med sina leksaker. Han är som en liten duracellkanin ibland. Jag däremot är segare än kola...zzz

Har ni några bra tips på rejälare overaller som finns i mindre storlekar typ 80?
När han åker vagn så har han en tunn overall och åkpåse. Men jag tror vi behöver en varmare variant snart om vi ska vara ute och dra honom i pulkan och leka/krypa i snön. (Om det nu blir någon snö i år:confused:)

Har kollat de vanliga typ Lindex och hm. Polarna och pyret har men jag vill gärna ha något lite roligare än enkelt mörkblått :)
Vi har köpt begagnade i de storlekarna men jag har sett att Maxi har någon sorts babyoverall och annars finns ju Isbjörn, men då blir det inte billigt...

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 726
Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
488
Senast: gulakatten
·
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
657
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 968
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd