Vårföräldrar 2015 #5

Tänker ni extra på hur era barn får i sig järn?
Det dåliga samvetet slog till idag, när jag kom att minnas om att det tjatades om järn mycket när mitt större barn var bebis.
Elise ratar och avskyr gröt och välling, jag har förvisso bara gjort egen, men betvivlar att köpegröt skulle passa damen. Hon verkligen klöks av det.

BVC (för stora barnet när hon var bebis) tjatade om att man"måste" ge köpegröt då den är järnberikad

Hur ska man få i våra små mer järn då? Vi äter kött hemma, men inte särskilt ofta eller mycket.. Och spenat ska man väl inte ge? :confused:

Annars är E i en bra period. Matmängden till lunch och middag är iallafall uppe i motsvarande en liten barnmatsburk, ibland mer. :bump:
Däremot funkar bara hemlagad mat, men det gör mig ingenting.
Sova? Fortfarande överskattat :cool: ser framemot de närmast kommande veckorna, då är det jullov för stora ungen och mannen, och sen börjar jag inledningsvis jobba två dagar i veckan! Som jag längtat!!

Tänker väl lite på det men är dålig på att följa...

Men jag vet att min kompis när hon gör egen gröt har i mixade pumpafrön just för järnets skull.

Ni som gör egen gröt, hur gör ni den?

Jag skulle gärna göra egen till sonen men känns nästan praktiskt omöjligt när han äter så lite. Hur kokar man en halv deciliter gröt liksom? Ser framför mig en bränd fläck på kastrullbotten :p

Alternativet att gröten är så god attjag också vill äta den till frukost är också ett alternativ ;)
När sonen började äta/smaka så var det ju så små mängder också. Nu äter han inte gärna gröt längre men..
Då så jag gjorde i micron. Både mannagryns och havregryns.
Vet inte om det är bra eller dåligt med micro men det funkade bra till den pyttenängden och sonen älskade det iaf. (Hade då kokt kallt vatten och gjorde havregrynsgröten på)
Lite mjölk och äppelmos på så mumsade han i sej för glatta livet :D

Tänker ni extra på hur era barn får i sig järn?
Det dåliga samvetet slog till idag, när jag kom att minnas om att det tjatades om järn mycket när mitt större barn var bebis.
Elise ratar och avskyr gröt och välling, jag har förvisso bara gjort egen, men betvivlar att köpegröt skulle passa damen. Hon verkligen klöks av det.

BVC (för stora barnet när hon var bebis) tjatade om att man"måste" ge köpegröt då den är järnberikad

Hur ska man få i våra små mer järn då? Vi äter kött hemma, men inte särskilt ofta eller mycket.. Och spenat ska man väl inte ge? :confused:

Annars är E i en bra period. Matmängden till lunch och middag är iallafall uppe i motsvarande en liten barnmatsburk, ibland mer. :bump:
Däremot funkar bara hemlagad mat, men det gör mig ingenting.
Sova? Fortfarande överskattat :cool: ser framemot de närmast kommande veckorna, då är det jullov för stora ungen och mannen, och sen börjar jag inledningsvis jobba två dagar i veckan! Som jag längtat!!

Vi äter kött varanna dag iaf, och ger massa gröna grönsaker och rotfrukter och gröt så järnet är inget bra problem :-)

Hinner inte skriva så mycket nu för tiden märker jag. Främst eftersom sonen ammar mindre och är superintresserad av allt jag gör. Helst ska jag sitta still bredvid honom och inte göra någonting. Sitter jag vid datorn ska jag vara med och trycka på knapparna. Läser jag tidning ska han vara med och dra sönder den och gärna äta lite av den också. Fixar jag i köket tycker han efter ett tag att jag är alldeles för långt bort och sonen har inte riktigt hajjat det här med att krypa ännu, så han ropar på mig istället.

Han är väldigt rolig att iaktta. Han gör alla möjliga sorters ljud och undersöker alla sina leksaker med stor entusiasm. Han har börjat ställa sig på alla fyra och dra sig upp för olika saker, men längre än så har han inte vågat komma ännu. Gissar dock att det kan gå fort ;).

@Imogen Låter som att ni har det kämpigt just nu. Hoppas verkligen att sonen blir frisk snart och att ni får sova.

Apropå järnet så ger vi köpegröt till frukost och välling innan läggdags så vet att han får i sig där. Däremellan ger vi varierad kost. Ibland blir det järnrikt och ibland inte. Jag känner att det är viktigt med järnet men sonen äter gärna så han får i sig det han behöver. Hade sonen inte varit intresserad av mat så hade jag dock inte varit orolig över det. Tycker att det är viktigare att barnet har en avslappnad inställning till mat istället för att tvinga i det järn. Så länge barnet mår bra, är piggt och glatt så är det ingen fara på taket.

Alltså känslan när man är ute och går med E på ryggen i Manducan och inser att hon tappat mössan....:grin: Det är omöjligt att få på den själv utan att knäppa loss henne. J gjorde ett försök men det gick sådär haha :rofl:

• Gilla
Reactions: Lo_
Nu har jag gjort grötpinnar så får se vad sonen tycker om dom imorgon... Förhoppningsvis så blir det en hit när han får hålla i dom själv :)

Undrar om jag fått en dotter som blir tidig med språket tro...
Hört henne flera gånger säga mamma, men tänkt att det bara varit en ren tillfällighet.

Men nu ikväll när hon vaknade och pappa tog upp henne var det väldigt tydligt mamma hon kallade (och inte ma-ma-ma-ma-ma som ljud..), och när jag dök upp bredvid henne så tystnade hon och lugnade sig med en gång.

Kan ju vara trevligt med ett barn som lär sig prata snabbt, sonen på 2.5 är väldigt sen av sig. De kanske lär sig prata tillsammans nu istället? :D :p

Undrar om jag fått en dotter som blir tidig med språket tro...
Hört henne flera gånger säga mamma, men tänkt att det bara varit en ren tillfällighet.

Men nu ikväll när hon vaknade och pappa tog upp henne var det väldigt tydligt mamma hon kallade (och inte ma-ma-ma-ma-ma som ljud..), och när jag dök upp bredvid henne så tystnade hon och lugnade sig med en gång.

Kan ju vara trevligt med ett barn som lär sig prata snabbt, sonen på 2.5 är väldigt sen av sig. De kanske lär sig prata tillsammans nu istället? :D :p

Vad kul! Hur gammal är din tjej? A pratar också "mamma" "pappa" och "Ebba" som storasyster heter säger hon. Storasyster bor varannan vecka hos oss så när hon inte är här (eller om dom är i olika rum när hon är här) så ropar hon på henne och vill att man ska hålla i händerna så hon kan gå och leta :love:

När sonen började äta/smaka så var det ju så små mängder också. Nu äter han inte gärna gröt längre men..
Då så jag gjorde i micron. Både mannagryns och havregryns.
Vet inte om det är bra eller dåligt med micro men det funkade bra till den pyttenängden och sonen älskade det iaf. (Hade då kokt kallt vatten och gjorde havregrynsgröten på)
Lite mjölk och äppelmos på så mumsade han i sej för glatta livet :D

Haha känner mig lite dum som inte tänkte på micron :D

Mixade du havregrynen innan eller gjorde du på hela?

Vad kul! Hur gammal är din tjej? A pratar också "mamma" "pappa" och "Ebba" som storasyster heter säger hon. Storasyster bor varannan vecka hos oss så när hon inte är här (eller om dom är i olika rum när hon är här) så ropar hon på henne och vill att man ska hålla i händerna så hon kan gå och leta :love:
8 månader :)

Hålla i händerna för att gå runt har vi också börjat med här nu, späääänande enligt Lova :)

Alltså känslan när man är ute och går med E på ryggen i Manducan och inser att hon tappat mössan....:grin: Det är omöjligt att få på den själv utan att knäppa loss henne. J gjorde ett försök men det gick sådär haha :rofl:

Ja gud, det är ju asbesvärligt. Speciellt nu på vintern när jag alltid har bärjackan på. Men använder för det mesta väpnarluva och sen mössa som knyts, då brukar inte problemet uppstå :-)

@Imogen Låter som att ni har det kämpigt just nu. Hoppas verkligen att sonen blir frisk snart och att ni får sova.

Tack! Hoppas jag med! Vet inte exakt när han somnade idag (råkade visst somna jag med :angel:) men efter 23 var det iaf.. Han somnade först vid 19:30 men det var tydligen bara en powernap för att orka med kvällens röjarpass :grin:

Men förkylningen är nästan borta så det går åt rätt håll iaf!

Nu har iaf maken börjat sin 3 veckor långa julledighet. Väldigt efterlängtat av oss alla! :)

Ja gud, det är ju asbesvärligt. Speciellt nu på vintern när jag alltid har bärjackan på. Men använder för det mesta väpnarluva och sen mössa som knyts, då brukar inte problemet uppstå :-)

Det är första gången det händer och jag tog en mössa som sitter åt mer med mening för de andra brukar åka ner ögonen på henne, även de som knyts under hakan :p Men en rånarluva vore toppen!

Om det är lite si och så med sömnen så går det iaf bra med pottandet! Har peppar peppar nog inte bytt en bajsblöja på en vecka. Fast det är tack vare att sonen är som en liten klocka. Han bajsar en gång per dygn ca 10 min efter att han vaknat på morgonen. Ibland även efter att han sovit på eftermiddagen. Väldigt lätt att läsa med andra ord. Och nu för att jag har skrivit det här byter han väl vanor direkt :grin:

Det är riktigt roligt att sitta på pottan iaf hälsar sonen! Vårt enda problem är väl att han blir så exhalterad att han nästan hoppar av ibland :laugh:

Här har vi som snart åttamånaders börjat krypa omkring överallt, för bara en vecka sen var det betydligt mer ostabilt och långsamt,men nu går det undan! :nailbiting:
Ställer sej upp med stöd och går gärna en sväng med handhjälp. Stor gosse nu! :cool:
Äter gör han bättre och bättre så vi är nog med i matchen snart :up:

Själv är jag väl full av gravidhormoner och lätt depp :( vill hinna rida nu innan detär dags att lägga ner igen, men tiden är inte någon vän till mig. Vi har massor att göra på gården som är måsten och ridningen blir inte direkt prio då.
Hästarna mår inte särskilt dåligt av att stå :angel: såklart, det är mer egoistiskt att jag vill underhålla ridningen medan jag kan. Gnällgnäll :o

Äter hon bröd? Du kanske kan baka något eget som du sätter i mortlat paltbröd och annat som är järnrikt. Baka nyttiga muffins, typ ägg, havregryn, russin, aprikoser, Kokosolja och där går det ju också att tillsätta paltbröd. Bananpannkaka med lite järnrika grejer i. Och har du inte testar grötpinnar testa dessa vetja. :)

Jag tänker inte speciellt mycket på järnet. Tänker att han äter rätt varierat så det borde duga. Ger varken köpegröt eller välling.

Toppentips! Har du ett lite mer specifikt recept på muffinsen?

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 724
Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
488
Senast: gulakatten
·
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
657
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 966
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar