Vårföräldrar 2015 #5

@Imogen

Har alltid barnen bak pga jag inte vill ha barnen i rutan fram. Eller få in ett rådjur eller älg i bilen;)

Gällande stolarna så är de mycket olika i montering och hur barnen sitter. Personligen tycker jag att barnen sitter bättre i Mobi XP (eller XPC). Speciellt de mindre. Men stolarna är extremt olika i montering och innan du ens funderar mer så ska du montera fast dem i bilen innan köp. Inte bara sätta dem på sätet, utan spänn fast dem korrekt. Båda stolarna blir urväxta nästan samtidigt. Så längdmässigt är det ingen jätte skillnad på dem.

Ska amn ha stolen i många olika bilar och behöver en stol som tar mindre plats är Max-Way ett bättre val. MEn vill man ha en lite "lyxigare" stol och vill ge barnet mycket plats för benen så är Mobi XP eller XPC ett bättre val

10931260_1055707924453615_3887816617468043786_n.jpg

Det kommer bli en besafe för oss, svindyra MEN sambon jobbar på VW och har 30% rabatt och de jag har läst mig till, verkar de vara bra.
Vi hade en actagracostol och en (britax?)high way2 till nuvarande 5åringen, actan är stor och klumpig, den andra känns lite billigare och var mest extrastol.

E sitter fram då jag tycker det känns bäst när jag kör själv, men kommer flyttas bak vid ny stol

Om ni tycker aktan är klumpig så är det inget mot besafe, om ni tänker på izi plus. Den tar ännu mer plats i bilen.

@Imogen

Har alltid barnen bak pga jag inte vill ha barnen i rutan fram. Eller få in ett rådjur eller älg i bilen;)

Gällande stolarna så är de mycket olika i montering och hur barnen sitter. Personligen tycker jag att barnen sitter bättre i Mobi XP (eller XPC). Speciellt de mindre. Men stolarna är extremt olika i montering och innan du ens funderar mer så ska du montera fast dem i bilen innan köp. Inte bara sätta dem på sätet, utan spänn fast dem korrekt. Båda stolarna blir urväxta nästan samtidigt. Så längdmässigt är det ingen jätte skillnad på dem.

Ska amn ha stolen i många olika bilar och behöver en stol som tar mindre plats är Max-Way ett bättre val. MEn vill man ha en lite "lyxigare" stol och vill ge barnet mycket plats för benen så är Mobi XP eller XPC ett bättre val

10931260_1055707924453615_3887816617468043786_n.jpg

Supertack för svaret! Vi ska absolut som nästa steg prova i bilen. Det lutar mot mobin om den inte passar jättedåligt i bilen. Eller har du något annat förslag på alternativ (kanske ställde en stooor fråga nu :p)?

Supertack för svaret! Vi ska absolut som nästa steg prova i bilen. Det lutar mot mobin om den inte passar jättedåligt i bilen. Eller har du något annat förslag på alternativ (kanske ställde en stooor fråga nu :p)?

Vilka krav har ni? Vad sitter jämte stolen? Ska den flyttas ofta? Kan ni tänka er köpa en till bakåtvänd när denne är urvuxen? Osv

Jag har öppen instagram och lägger inte ut så mycket bilder på sonen, ni andra, har ni öppna eller stängda profiler?
Om ni har öppna, lägger ni ut mycket bilder ändå? På barnet barnen alltså.

Vill också gärna följa er på insta så skicka gärna pm till mig med :)

Har ett stängt konto men lägger inte ut jättemycket bilder ändå. Försöker när jag lägger ut bilder att få med så lite ansikte som möjligt.

Jag har stängd profil på Instagram, som jag har rensat ibland så jag inte har någon följare jag inte vet vem det är.
Förut hade jag öppen, men började känna för något år sen att jag inte ville lägga ut på barnet för allmän beskådan. Vet inte vad eller varför, det var bara en känsla som gjorde att jag ville stänga!

Jag har stängt instagramkonto för jag vill ha lite koll på vilka som följer mig. Lägger ut bilder på barnen men för det mesta är det hästar faktiskt :angel: Och en hel del på valpen såklart!

Jag tänker som er, lägger ut enstaka bilder på sonen bara just för profilen är öppen just nu. Men mest är det djuren som syns :D

Jag har stängt konto men lägger inte ut något på barnet ändå, hon kan synas tex sittandes i sele men motivet är egentligen pappan och fin bakgrund. Vi har helt enkelt inte bestämt om vi vill visa henne på sociala medier men lutar åt att vänta tills hon kan välja själv.

Vilka krav har ni? Vad sitter jämte stolen? Ska den flyttas ofta? Kan ni tänka er köpa en till bakåtvänd när denne är urvuxen? Osv

I dagsläget finns det ingenting jämte stolen mer än ibland en vuxen passagerare. Men då har man ju mittensätet mellan sig och stolen. Går det som vi önskar så har vi ett andra barn innan denna stol är urvuxen. Det blir väl även lite svaret på frågan om vi kan tänka oss att köpa en till stol efter denna. Har vi ett till barn så lär vi ju behöva köpa ytterligare en stol, och då kan det ju bli em att anbända efter denna. Även om det bara är spekulationer än så länge ;)

Eftersom sonen är ganska liten modell (7,7 kg 69 cm) så känns det viktigt med en stol som han sitter bra i nu. Då får vi väl ta smällen och byta stol igen senare isf :)

Flytta stolen kanske någon gång per år finns behovet att flytta den till annan bil. Men är ingen jätteviktig prioritering.

Jag har stängt instagramkonto och hyfsat få följare. Ni härifrån är de enda jag inte umgås med i verkliga livet. Majoriteten är nog min släkt som är stor och väl utspridd. Då är saker som instagram perfekt :)

Lägger ut en del bilder på sonen, men känner att jag kan/vill göra det just eftersom kontot är stängt och följarna begränsade kända personer. På Facebook har vi inte lagt ut några bilder alls mer än en "födelseannons" när han föddes.

I dagsläget finns det ingenting jämte stolen mer än ibland en vuxen passagerare. Men då har man ju mittensätet mellan sig och stolen. Går det som vi önskar så har vi ett andra barn innan denna stol är urvuxen. Det blir väl även lite svaret på frågan om vi kan tänka oss att köpa en till stol efter denna. Har vi ett till barn så lär vi ju behöva köpa ytterligare en stol, och då kan det ju bli em att anbända efter denna. Även om det bara är spekulationer än så länge ;)

Eftersom sonen är ganska liten modell (7,7 kg 69 cm) så känns det viktigt med en stol som han sitter bra i nu. Då får vi väl ta smällen och byta stol igen senare isf :)

Flytta stolen kanske någon gång per år finns behovet att flytta den till annan bil. Men är ingen jätteviktig prioritering.

Max-Way går bort direkt om ni har ett litet barn. Selen är nämligen riktigt lång på den stolen. Tyvärr!

Mobi XPC är mjukare än XP och även mer ombonad. Kika på den. Sedan har du Maxi Cosi Pearl Xp som jag gillar skarpt. En I-size stol. Likaså finns Besafes nya I-size, inte att förväxla med deras två första eller Besafe izi Plus, deras största stol och enligt mig deras bästa. Har dock inte testat deras nya I-size

Återkommer med fler tips senare idag. Ska sova efter nattens jobb.

Hur har det gått med sonens mage, @Sinus? Har kurerna hjälpt? Här var diarren borta som i ett trollslag i tisdags. Från ingenstans var allt som normalt och jag började undra om han hade blivit förstoppad istället :P. Men igår kom diarren tillbaka. Inte riktigt lika illa som förut, men ändå. Han mår bra i övrigt, så nu kokade jag blåbärskräm och hoppas på att det ska ge effekt (1 dl blåbär, 2 tsk potatismjöl, 2 tsk socker och 2 dl vatten om du är intresserad ;) )

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
28
· Visningar
1 868
Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
490
Senast: gulakatten
·
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
657
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 998
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar