Vårföräldrar 2015 #5

*varning för 95% off topic*

Det är första advent, jag har gjort lite fint här hemma, ongen har precis snackat sig själv till sömns, min gamla katt springer som en geckoödla upp och ner för klätterträdet och maken sitter inne i kontoret och garvar med sina spelpolare. Mellan fredag och lördag sov jag och maken borta och lillan sov hos sin farmor och farfar, samma farföräldrar som idag bjöd oss på lunch och var lika själaglada över att träffa sin sondotter som om det hade varit två veckor sedan sist.

Vi är verkligen lyckligt lottade hela bunten och jag kan inte klaga på hur livet utvecklat sig. De senaste fyra och ett halvt åren har jag hunnit träffa min karl, flytta, slutat jobba och börjat plugga, flytta in med karln, flytta med karln till bostadsrätt, ta körkort, gifta mig och så har jag förstås fått lillan. Och i december firar jag tio år med nämnda geckoödla, min följeslagare Isola, som följt mig genom hela landet och i både glädje och sorg.

Och där kom det ordet. Sorg. För trots, kanske snarare på grund av, att jag haft sådan tur och fått sådan utdelning av allt mitt slit, så finns sorgen där. Om några veckor är det fyra år sedan pappa dog. Han hann inte träffa den man som sedan skulle bli far till pappas tolfte barnbarn, han dog elva dagar innan jag och den då rätt nya pojkvännen skulle åka norröver tillsammans för första gången. Mamma hann inte ens se mig bli vuxen, till våren är det 14 år sedan hon dog.

Ibland går jag bara sönder, det gör så ont att de inte finns kvar nu när jag själv bildat familj. Både mamma och pappa var så barnkära, barnen och barnbarnen var verkligen deras allt. Det gör ont att Lisbeth, som ju är döpt efter min mamma, aldrig kommer träffa dem. Jag ska göra vad jag kan för att berätta om dem, men det är ju inte samma sak. Jag är verkligen överlycklig över mina fina svärföräldrar som dränker Lisbeth (och mig, för den delen) i kärlek, men det är ju inte samma sak. Det finns ingen som blir glad för min skull på det sätt som mina svärföräldrar blir glad för min makes skull. Jag har fina släktingar kvar i livet, bland annat mina syskon och mina fastrar, men det är inte samma sak och ibland kan jag inte låta bli att känna mig väldigt, väldigt ensam. Jag saknar min mamma och pappa... :(
Kram!

Jag tänker också ofta på vad de som inte är med oss längre hade tyckt om min dotter (de hade så klart älskat henne) och jag tänker lite att de lever kvar i mig så länge jag inte glömt dem.

@Tassetass Stor kram till dig!
Jag kan inte förstå hur det känns då den närmsta släktingen som gått bort för mig är min gammelmormor (som jag avgudade, saknar och är väldigt ledsen för att hon inte hann träffa sina barnbarnsbarnbarn. J föddes året efter hon dog)
Min bästa vän har förlorat sin mamma, pappa och syster. Den ena på ett hemskare sätt än den andra. Jag kan tänka mig att hon kan relatera till det du skriver.

Åh @Tassetass vad jag känner med dig! Jag sörjer så att min mormor inte fick träffa sonen, och kan bara tänka mig att när det gäller ens föräldrar är det dessa känslor i kubik!

Så länge du fortsätter att berätta om Ls mormor och morfar är jag övertygad om att hon kommer stå dem nära. Jag känner verkligen att jag har en sorts relation till min farmor trots att jag var liten när hon dog och inte minns henne. Men pappa har berättat så mycket om henne och hållt hennes minne levande :heart

Å, @Tassetass , känner med dig jag också!

Min ex-sambos pappa gick bort när barnen var väldigt unga vuxna och alla fyra barnen sörjer så hårt att han aldrig fick träffa sina barnbarn eller vara med på bröllop.
Det fattas alltid någon och särskilt jul är extra påtaglig.
Bsrnbarnen har ändå en bild av sin farfar/morfar då de talar så fint om honom :heart

Har ni andra sänkt botten på spjälsängen? Eller hur gamla var era när ni gjorde det ?

Här sovs det på rygg eller sida. Alltid. Men när man vaknar till är det upp på mage till alla fyra sen gärna ta spjärn mot sängkanten i knästående.
Han har börjat vilja ställa sej upp också så nu får vi sänka sängen så han håller sej kvar däri.
Det är en liten buse vi har som slänger sej hej vilt omkring. Han har varit rätt stilla hittills annars :angel: Nunär han börjar ta sej framlänges krypande så är det dags att börja rensa bortikring! :cool:

Vi har inte gjort det än. Eller rättare sagt vi har inte köpt en spjälsäng än :o Sonen har fortfarande det bedside crib som han haft sen han föddes. Där sover han iaf några få timmar per natt :p Resten av tiden i vår säng.

Han har också börjat med att vända sid till mage och kravla runt när han vaknar. Men han har ännu inte börjat resa sig mot saker på egen hand. Men det kommer nog väldigt snart!

Kram!

Jag tänker också ofta på vad de som inte är med oss längre hade tyckt om min dotter (de hade så klart älskat henne) och jag tänker lite att de lever kvar i mig så länge jag inte glömt dem.

Visst lever de kvar i oss. Inte minst lever min mamma kvar i mig, jag ser ut precis som henne. :D

@Tassetass Stor kram till dig!
Jag kan inte förstå hur det känns då den närmsta släktingen som gått bort för mig är min gammelmormor (som jag avgudade, saknar och är väldigt ledsen för att hon inte hann träffa sina barnbarnsbarnbarn. J föddes året efter hon dog)
Min bästa vän har förlorat sin mamma, pappa och syster. Den ena på ett hemskare sätt än den andra. Jag kan tänka mig att hon kan relatera till det du skriver.

Beklagar, både din förlust och din väns. :( Mina förluster har åtminstone inte skett på hemska sätt (mamma fick blodproppar i lungorna och pappa fick en hjärtinfarkt), kan tänka mig att om det är stort lidande inblandat blir det etter värre. :(

Åh @Tassetass vad jag känner med dig! Jag sörjer så att min mormor inte fick träffa sonen, och kan bara tänka mig att när det gäller ens föräldrar är det dessa känslor i kubik!

Så länge du fortsätter att berätta om Ls mormor och morfar är jag övertygad om att hon kommer stå dem nära. Jag känner verkligen att jag har en sorts relation till min farmor trots att jag var liten när hon dog och inte minns henne. Men pappa har berättat så mycket om henne och hållt hennes minne levande :heart

Lite så känner jag om min farmor och farfar också. Farmor dog innan jag föddes och farfar hann bli dement när jag var riktigt liten, men pappa och fastrar har berättat så pass mycket att jag ändå känner att de liksom har sin plats i min historia.

Å, @Tassetass , känner med dig jag också!

Min ex-sambos pappa gick bort när barnen var väldigt unga vuxna och alla fyra barnen sörjer så hårt att han aldrig fick träffa sina barnbarn eller vara med på bröllop.
Det fattas alltid någon och särskilt jul är extra påtaglig.
Bsrnbarnen har ändå en bild av sin farfar/morfar då de talar så fint om honom :heart

Det hoppas jag kunna åstadkomma också, att Lisbeth en dag kan berätta om sin mormor och morfar som om hon faktiskt hade träffat dem.

------

Tack allihopa!!!

@Magnum Vi sänkte sängen för ett par veckor sen. H sover i sängen på natten och ofta också ett par timmar på dagen så jag tycker att det är väldigt skönt att veta att han ligger säkert. Lite jobbigare att få i och ut honom dock.

Har ni andra sänkt botten på spjälsängen? Eller hur gamla var era när ni gjorde det ?

Här sovs det på rygg eller sida. Alltid. Men när man vaknar till är det upp på mage till alla fyra sen gärna ta spjärn mot sängkanten i knästående.
Han har börjat vilja ställa sej upp också så nu får vi sänka sängen så han håller sej kvar däri.
Det är en liten buse vi har som slänger sej hej vilt omkring. Han har varit rätt stilla hittills annars :angel: Nunär han börjar ta sej framlänges krypande så är det dags att börja rensa bortikring! :cool:
Har inte gjort de än. Hon sover i sin liggdel som i sin tur ligger i spjälsängen. Dock står hon upp och går efter möbler, så borde fixa de illa kvickt.

Vi har inte sänkt botten än men borde nog göra det för hon ställer sig upp mot möbler. Hon blir 9 månader på torsdag. Har för mig att vi sänkte åt J när hon var runt 8 månder.

Finns det risk att barnet typ blir en clementin om de äter det för mycket? Finns absolut ingenting bättre i världen just nu hälsar sonen :p

De senaste dagarna är det som att något har lossnat med maten. Han äter mer varje måltid och ibland vill han till och med ha mer när han har ätit upp! Han får ju fortfarande små portioner men skönt att det går framåt!

Dagtid ammas han i princip bara när han ska sova middag, annars är det bara vanlig mat. Kvälls- och nattetid blir det mer amning dock. Jag tycker drt är svårt att veta om han får i sig tillräckligt. Det är ju små portioner han äter, samtidigt så är intresset för amning på dagen väldigt lågt om det erbjuds. Annat om han är trött då. Men han är ju nöjd och glad så får väl gå på det :)

Finns det risk att barnet typ blir en clementin om de äter det för mycket? Finns absolut ingenting bättre i världen just nu hälsar sonen :p

De senaste dagarna är det som att något har lossnat med maten. Han äter mer varje måltid och ibland vill han till och med ha mer när han har ätit upp! Han får ju fortfarande små portioner men skönt att det går framåt!

Dagtid ammas han i princip bara när han ska sova middag, annars är det bara vanlig mat. Kvälls- och nattetid blir det mer amning dock. Jag tycker drt är svårt att veta om han får i sig tillräckligt. Det är ju små portioner han äter, samtidigt så är intresset för amning på dagen väldigt lågt om det erbjuds. Annat om han är trött då. Men han är ju nöjd och glad så får väl gå på det :)

Nej men bli inte förvånad om han blir lite dålig magen eller för den delen bajsar ut osmälta mandariner/clementiner ;)

Varma kramar Tassen. Har följt dig nästan sen du miste din mamma och tyckte det var så orättvist att du även miste din pappa. Nu när jag fått barn hsr min kontakt med mina föräldrar fått en ny dimension. Dels är de lika glada över honom som dina svärisar men även att vi nu kan dela erfarenheten av att ha barn. Tycker det är underbart att L har sån fin familj.

Varma kramar Tassen. Har följt dig nästan sen du miste din mamma och tyckte det var så orättvist att du även miste din pappa. Nu när jag fått barn hsr min kontakt med mina föräldrar fått en ny dimension. Dels är de lika glada över honom som dina svärisar men även att vi nu kan dela erfarenheten av att ha barn. Tycker det är underbart att L har sån fin familj.

Tack Ponte. :heart Kan mycket väl tänka mig att relationen med de egna föräldrarna förändras. Jag blir väldigt ödmjuk inför tanken att någon känt för mig som jag känner för min onge, det hade varit fint att få dela det, liksom.

Vi sänkte den när han var typ 4-5 månader och började fara runt mycket mer. Han började redan då med att försöka dra sig i spjälorna och spjälskydden. Även om han inte var så stark då så kändes det obehagligt OM han skulle lyckas.
Nu försöker han ställa sig upp mot allt möjligt (och omöjligt) så jag känner att jag nog får ta och omvärdera mina åsikter om hjälm :cautious:
Han har så bråttom den lilla rackaren...

@Tassetass Kram!

Visst får man en annan förståelse för sina egna föräldrar sedan man fått barn själv. Den kärleken (och oron) man känner för sitt barn är verkligen något helt speciellt.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
28
· Visningar
1 893
Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
492
Senast: gulakatten
·
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
659
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 079
Senast: Hajfisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar