Vårföräldrar 2015 #5

@FengurLaugar och ev andra som har sin bebis sovandes i eget rum, vaknar man om bebis ev skriker/gråter nån gång? Vår sover i eget rum första ggn inatt, vilket fö går superbra, och vi har både hennes och vår dörr stängd pga katter. Är lite nojig över att vi inte vaknar och hör henne? :o Är ungefär Max 5 m mellan så de borde vi ju göra, men ändå? Fö, hur skönt som helst om det fortsätter funka med eget rum. Jag sover otroligt mkt bättre. Annars är jag otroligt lättväckt av minsta gny. :banana:

@FengurLaugar och ev andra som har sin bebis sovandes i eget rum, vaknar man om bebis ev skriker/gråter nån gång? Vår sover i eget rum första ggn inatt, vilket fö går superbra, och vi har både hennes och vår dörr stängd pga katter. Är lite nojig över att vi inte vaknar och hör henne? :o Är ungefär Max 5 m mellan så de borde vi ju göra, men ändå? Fö, hur skönt som helst om det fortsätter funka med eget rum. Jag sover otroligt mkt bättre. Annars är jag otroligt lättväckt av minsta gny. :banana:

A sover i eget rum brevid vårat och har gjort så en tid.
Jag vaknar av minsta lilla ljud och hör på en gång om han vaknar och börjar snacka.
Vi har iofs inte världens mest ljudisolerade väggar har vi märkt :grin: Hade jag inte varit så lättväckt och väggarna så tunna så hade vi kört babymonitor.

Vi har vår dörr öppen pga att hunden ska kunna gå in och ut som den vill. Es dörr har också fått vara öppen annars hinner hon vakna till för mycket innan vi hör henne. Jag är mest trögväckt av mig och min man så han brukar oftast gå om det behövs :o Men skriker hon hörs det även om dörren är stängd. Hon brukar bara låta lite när hon inte hittat nappen.
Js dörr har bara vart öppen typ 1cm hela tiden och henne har vi hört hela tiden, men då är hennes rum närmare vårt än Es.

Sorry :o
Nej vi sover väldigt bra hela familjen. E kan behöva få hjälp att hitta nappen ibland men det är inte ens varje natt utan oftast sover båda 11-12 h i sträck. J kan komma till oss ibland och hon är inte jätterolig att dela säng med ;) Så blir det för illa går vi tillbaka med henne. Så visst ibland får vi också gå upp på natten, men det är ju sällan och vi somnar om fort de gångerna det händer. Vi har ju till och med haft tur med att valpen sover hela nätter från start :o Vi kommer få igen på annat sätt, det är jag övertygad om!!

Dagtid sover ju däremot E inte så mycket och har aldrig gjort. Oftast blir det 2 eller 3 ggr och då 30-40 min per gång bara. J var exakt likadan och tydligen jag också :angel: Så vi har fullt upp med vakna barn dagtid istället :D

Nu svarade jag ju ändå!
Sonen sover lika lite som din E om dagarna. Det positiva är att vi ju bara har ett barn att ta hand om så jag kan passa på att sova på dagen tillsammans med sonen. Annars hade jag aldrig orkat :arghh:;)

Vi samsover hela familjen även storasyster. Hon sover alltid hela natten när hon somnat och Vide gör oftast det också, men om han skulle vakna upp så ligger han brevid och jag behöver inte göra någon speciell ansträngning i att söva om honom varesig han behöver bröstet eller bara en hand på rygg/magen. :)

Skulle aldrig palla sätta han i eget rum eller egen säng. Enklast möjligast gör att vi får bättre dagar och nätter tänker jag. Och för oss är detta sätt enklast, menar inte att det är en lösning för alla.☺
Sonen somnar oftast gott i sin egen säng när han lägger sig kring kl. 18, ammar en gång innan jag går och lägger mig och får då somna om i egen säng. När han vaknar för amning mitt i natten får han flytta över till vår säng och sova vidare där, det blir enklast så :).

Här sovs det ytterst rörigt och ganska lite, framförallt nattetid. Jag jobbar jag nu och ganska ofta kvällsskiftet vilket innebär att jag är hemma strax före 23. Oftast sover hon innan men vaknar av nyckeln i dörren, vilket inte gör vare sig mig eller mina bröst nånting så då ammar vi och kramas ikapp. Sedan sover hon i regel 4-5 timmar och sedan börjar amningsmaratonet... Ibland varje timme, ibland varannan. Några gånger har hon tyckt det varit morgon kl 03 men oftast är det dags att gå upp vid 5-6-snåret. Hon sov bra och länge fram till hon började äta mat, kanske är det därför hon behöver hon snutta så mycket på nätterna? Napp vägrar hon konsekvent. Hon har just fått sin första tand samt varit förkyld så senaste veckorna har varit extra jobbiga ur sömnsynpunkt. För mig har det dock blivit bättre eftersom hennes pappa nu är föräldraledig och tar henne när hon tex vill upp mitt i natta...;) Hon sover lite mer på dagtid nu, trött efter nattens härjningar:D.

En extrem kort natt hade hon, och vi, i måndags. Först vägrade hon somna innan jag kom hem men slocknade omgående efter amning strax efter 23. Vi föräldrar somnade 01 och sedan tyckte Lo det var morgon kl 06:D. Vi drack en del kaffe igår ;).
Morgon kl. 3 är verkligen inte ok! Finns det inget föräldrafack att ringa? ;)

Det kan ligga något i det här med snuttandet. Sonen har också ett stort snuttbehov och har jättesvårt för att somna på dagen om han inte får amma till sömns. Han vägrar också napp (vilket är sjukt opraktiskt när sugbehovet är stort).
Vad jobbigt, det är förståeligt om du är trött på att ha sådana nätter :(
Ammar han bara eller äter han annat också? Tänkte om han vaknar av att han är hungrig så kanske han sover längre om han äter något stadigare på kvällen? Märkte stor skillnad här på hur länge A sov nattetid först när vi började ge ersättning kvällstid och även senare gröt. Fast han har oftast sovit bra iofs.
Nu sover han nonstop 18.30-06. Sen tar han en tupplur på 1-2 h någon gång på fm. Övrig tid är det fullt ös...
Han äter gröt till frukost,mat till lunch och ett kvällsmål beståendes av macka och fruktpuré eller tillagad mat. Har försökt få in ett mål välling innan sänggående men han är än så länge inte jätteintresserad. Kanske ska prova att ge lite gröt till kvällsmat :).

På tal om sömn.
Elise har nog vaknat 5-6 gånger sedan 20........ Jag lyckas ninja mig loss hennes grepp, men så fort hon sover själv så tar det inte lång tid innan hon vaknar. Hon somnar vid amning/snutt, tar inte napp eller nåt annat

"Det blir bättre, det blir bättre, det blir bättre" ;)

Ska repetera mantrat varje uppvak från och med nu, "det blir bättre....." ;).

Sonen sover lika lite som din E om dagarna. Det positiva är att vi ju bara har ett barn att ta hand om så jag kan passa på att sova på dagen tillsammans med sonen. Annars hade jag aldrig orkat :arghh:;)

Sonen somnar oftast gott i sin egen säng när han lägger sig kring kl. 18, ammar en gång innan jag går och lägger mig och får då somna om i egen säng. När han vaknar för amning mitt i natten får han flytta över till vår säng och sova vidare där, det blir enklast så :).

Morgon kl. 3 är verkligen inte ok! Finns det inget föräldrafack att ringa? ;)

Det kan ligga något i det här med snuttandet. Sonen har också ett stort snuttbehov och har jättesvårt för att somna på dagen om han inte får amma till sömns. Han vägrar också napp (vilket är sjukt opraktiskt när sugbehovet är stort).

Han äter gröt till frukost,mat till lunch och ett kvällsmål beståendes av macka och fruktpuré eller tillagad mat. Har försökt få in ett mål välling innan sänggående men han är än så länge inte jätteintresserad. Kanske ska prova att ge lite gröt till kvällsmat :).

Ska repetera mantrat varje uppvak från och med nu, "det blir bättre....." ;).

Vi får ju sova bra på natten så har inget behov av sömn dagtid som tur är! För hur skulle det gått till med en extremt aktiv 3,5 åring i huset som inte sovit middag på 1 år snart? :p

@Rhinos och @Lo_ här finns det också en snuttare som inte gillar napp. Han somnar dock bra i både vagnen och bilen och ibland av att vaggas i sängen.

Verkar bra käckt med napp, men tröstar mig med att vi inte kommer behöva vänja av den :D

@Rhinos och @Lo_ här finns det också en snuttare som inte gillar napp. Han somnar dock bra i både vagnen och bilen och ibland av att vaggas i sängen.

Verkar bra käckt med napp, men tröstar mig med att vi inte kommer behöva vänja av den :D

Och här är en till! Varför ska man acceptera en konstgjord när det finns äkta vara tycks han tycka om både napp och nappflaska :p

Alltid bra att se fördelar ;):up:.

Vår lillsnuttare somnar bra i vagn, sele och bil men på natten är det mänsklig napp som gäller :cautious:.

Babyvakt? :)

Bil och vagn funkar sådär. Selen är däremot bra grejer :). Tröstar mig också med att vi slipper avvänja honom ;).

Vi får ju sova bra på natten så har inget behov av sömn dagtid som tur är! För hur skulle det gått till med en extremt aktiv 3,5 åring i huset som inte sovit middag på 1 år snart? :p
Nä, det hade inte varit enkelt att få till extra sömn i ditt fall. Tur att även valpen följer samma mönster

Nä, det hade inte varit enkelt att få till extra sömn i ditt fall. Tur att även valpen följer samma mönster

Det var en sak jag fasade över innan vi fick E. Vi trodde ju aldrig i livet att vi skulle få en till som sover så bra! Ganska låga odds på det känns det som....
Och hade E blivit en sån som sover kasst på nätterna så hade det inte blivit en valp förrän hon var äldre kan jag ju säga ;)
Men nu har vi haft tur med alla tre otroligt nog.

Har inte varit inne på ett tag och har nog lite att läsa ikapp :p

Sonen har börjat äta vanlig mat iaf efter att plötsligt inte vilja ha. Så vi höll upp några dagar och började om. Nu är han betydligt mer positiv till det mesta han får äta/smaka. Vilket inte var fallet förut.
Skönt! Men vi ligger nog rätt efter matmässigt även om jag inte är särskilt orolig egentligen.

J vaknade med feber igår morse och mådde dåligt så hon var hemma från dagis nerbäddad i soffan mest hela dagen. Det varvades med Pistvakt och Pettson & Findus på tvn ;) Valpen behövde komma ut en sväng också så jag bäddade ner båda ungarna i syskonvagnen och gick en liten tur och båda sov där i säkert en timme!
I morse hade hon också feber men såg piggare ut så under fm blev hon feberfri :) Hon åkte till farmor efter lunch (vi ska dit och äta middag sen som varje torsdag) så jag svingade upp E på ryggen i Manducan och tog med henne och valpen till skogen. Underbart :love: Nu sover både bäbis och valp och jag har inte tänkt göra mer än att tända i pannan innan jag packar valp och bäbis i syskonvagnen och går bort på middag vid kl 16 :D

Ikväll ska jag riiida! Min största och viktigaste energikälla :heart

Och här är en till.....
Det är konstigt det där, innan vi fick H trodde jag att alla barn älskar napp och jag var nästan nojig när han skulle pröva napp första gången för att amningen skulle bli förstörd.

Den oron hade jag i onödan för här är nappen (napparna, vi har väl fem olika sorters nappar) roliga att leka med, men stoppas de in i munnen så *pfft* kommer de ut på direkten.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
28
· Visningar
1 895
Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
492
Senast: gulakatten
·
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
659
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 092
Senast: Hajfisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V