Vårföräldrar 2015 #5

Här har vi haft en lugn måndag med mathandling och biblioteksbesök. Igår kom vi hem från första utlandsvistelsen för H, vi var nämligen i Oslo hela helgen. Väldigt mysigt och H fick umgås med en bebis kompis som bara är en månad äldre än vad han är.

Vi har nu bytt till sittdelen och H trivs jättebra i den. Skönt med åkpåse nu när det blir kallare ute.

Angående julklappar så önskar vi oss en ryggsäck, lära gå-vagn och förvaring och ev möbler till kommande lekrummet.

Min ledvärk, i framförallt fötterna, har eskalerat nåt enormt senaste dagarna. Jag antar att det har med kylan att göra. Någon mer som upplevt det?

Lo har fått sina första små tänder i underkäken och är som ett litet närhetstörstande plåster just nu. Sover gör hon fortfarande väldigt oroligt, men som icke föräldraledig får jag nu sova mer ;).

Klippte luggen för första gången idag, det var inte populärt men den blir full av mat varje dag så det var tvunget :).

E börjar få snits på krypningen nu :D

Måste även säga att det är väldigt skönt att båda ungarna sover i egna rum nu :) Att tända ljuset och läsa har inte hänt sen E var pyttebäbis :D

E är inne i sin första gnällighetsperiod! Jag är inte van O_o Särskilt em runt då vi snart ska äta middag tills dom ska gå och lägga sig. Fick hon välja så skulle jag bära på henne samtidigt som jag lagar mat men ändå så vill hon leka och krypa.
Händer mycket nu, båda framtänderna på G, nyss lärt sig krypa och separationsångest fasen brukar ju vara runt 8-9 månader så det är nog mycket för lilla fröken nu.

På dagarna har vi det hur trevligt som helst. Sonen sover sina tupplurar, äger rätt bra och leker och är allmänt hjärtlig och go :love: .

Nätterna är däremot inte lika roliga. Han äter tre gånger efter att jag lagt mig men vaknar ofta upp minst en gång mellan amningarna också. Ofta räcker det att gå upp och klappa lite på honom så det går oftast fort att få honom att somna om men det blir inte långa stunders sammanhängande sömn. En bra natt får jag åtminstone en period på tre timmars sammanhängande sömn men oftast är det upphackat på perioder om 1-2 timmar. Behöver jag säga att detta tär på energin? Hur sover era små? Får ni mkt sammanhängande sömn? Hur gör ni vid uppvak och har det blivit bättre med tiden? (@FengurLaugar behöver inte svara för dina små verkar ju ha sovvanor som varje småbarnsförälder drömmer om ;) )

På dagarna har vi det hur trevligt som helst. Sonen sover sina tupplurar, äger rätt bra och leker och är allmänt hjärtlig och go :love: .

Nätterna är däremot inte lika roliga. Han äter tre gånger efter att jag lagt mig men vaknar ofta upp minst en gång mellan amningarna också. Ofta räcker det att gå upp och klappa lite på honom så det går oftast fort att få honom att somna om men det blir inte långa stunders sammanhängande sömn. En bra natt får jag åtminstone en period på tre timmars sammanhängande sömn men oftast är det upphackat på perioder om 1-2 timmar. Behöver jag säga att detta tär på energin? Hur sover era små? Får ni mkt sammanhängande sömn? Hur gör ni vid uppvak och har det blivit bättre med tiden? (@FengurLaugar behöver inte svara för dina små verkar ju ha sovvanor som varje småbarnsförälder drömmer om ;) )

Sorry :o
Nej vi sover väldigt bra hela familjen. E kan behöva få hjälp att hitta nappen ibland men det är inte ens varje natt utan oftast sover båda 11-12 h i sträck. J kan komma till oss ibland och hon är inte jätterolig att dela säng med ;) Så blir det för illa går vi tillbaka med henne. Så visst ibland får vi också gå upp på natten, men det är ju sällan och vi somnar om fort de gångerna det händer. Vi har ju till och med haft tur med att valpen sover hela nätter från start :o Vi kommer få igen på annat sätt, det är jag övertygad om!!

Dagtid sover ju däremot E inte så mycket och har aldrig gjort. Oftast blir det 2 eller 3 ggr och då 30-40 min per gång bara. J var exakt likadan och tydligen jag också :angel: Så vi har fullt upp med vakna barn dagtid istället :D

Nu svarade jag ju ändå!

Här har sömnen varit uppochner de senaste dagarna. Mycket mindre sömn dagtid, tidigare läggning för natten och sen tyvärr ganska orolig sömn.

Jag tror att jag behöver fixa en rutin för när vi går upp. Idag sov vi till 9.30 efter en ganska krånglig natt. För vår del är det en rejäl förkylning och troligtvis tänder som gör att sömnen är sämre.

Vi samsover hela familjen även storasyster. Hon sover alltid hela natten när hon somnat och Vide gör oftast det också, men om han skulle vakna upp så ligger han brevid och jag behöver inte göra någon speciell ansträngning i att söva om honom varesig han behöver bröstet eller bara en hand på rygg/magen. :)

Skulle aldrig palla sätta han i eget rum eller egen säng. Enklast möjligast gör att vi får bättre dagar och nätter tänker jag. Och för oss är detta sätt enklast, menar inte att det är en lösning för alla.☺

Min sover 20-06 varje dag. Vissa dagar kan hon somna tidigare och vissa dagar sova längre men ungefär så. Vaknar till nån gång per natt o har tappat nappen, då är det bara att ge henne den o lägga sig igen. Dagtid varierar de massor. Ibland kan hon sova upp mot 4-5 h i sträck och vissa dagar är de 30min* 4 ungefär. Så jag klagar inte :). Hon slutade äta nattetid vid typ 4 månader, när dom inte behöver äta nattetid pga näring eller vad det är för anledning.

Här sovs det ytterst rörigt och ganska lite, framförallt nattetid. Jag jobbar jag nu och ganska ofta kvällsskiftet vilket innebär att jag är hemma strax före 23. Oftast sover hon innan men vaknar av nyckeln i dörren, vilket inte gör vare sig mig eller mina bröst nånting så då ammar vi och kramas ikapp. Sedan sover hon i regel 4-5 timmar och sedan börjar amningsmaratonet... Ibland varje timme, ibland varannan. Några gånger har hon tyckt det varit morgon kl 03 men oftast är det dags att gå upp vid 5-6-snåret. Hon sov bra och länge fram till hon började äta mat, kanske är det därför hon behöver hon snutta så mycket på nätterna? Napp vägrar hon konsekvent. Hon har just fått sin första tand samt varit förkyld så senaste veckorna har varit extra jobbiga ur sömnsynpunkt. För mig har det dock blivit bättre eftersom hennes pappa nu är föräldraledig och tar henne när hon tex vill upp mitt i natta...;) Hon sover lite mer på dagtid nu, trött efter nattens härjningar:D.

En extrem kort natt hade hon, och vi, i måndags. Först vägrade hon somna innan jag kom hem men slocknade omgående efter amning strax efter 23. Vi föräldrar somnade 01 och sedan tyckte Lo det var morgon kl 06:D. Vi drack en del kaffe igår ;).

Kan tillägga att hon ammas så ofta hon vill när jag är hemma, vilket är ofta, och får utpumpat i flaska när jag jobbar så det går nog ingen nöd på henne men snutt- och närhetsbehovet är stort. Har börjat ha henne i sele på ryggen hemma när jag behöver göra nåt med händerna och är ensam hemma. Det gillar hon, och mina axlar också :up:

Vad jobbigt, det är förståeligt om du är trött på att ha sådana nätter :(
Ammar han bara eller äter han annat också? Tänkte om han vaknar av att han är hungrig så kanske han sover längre om han äter något stadigare på kvällen? Märkte stor skillnad här på hur länge A sov nattetid först när vi började ge ersättning kvällstid och även senare gröt. Fast han har oftast sovit bra iofs.
Nu sover han nonstop 18.30-06. Sen tar han en tupplur på 1-2 h någon gång på fm. Övrig tid är det fullt ös...

Hur sover era små? Får ni mkt sammanhängande sömn? Hur gör ni vid uppvak och har det blivit bättre med tiden?

Normalt sett sover L typ 20-09 med mat vid typ två och sju, ungefär. Det ger gott om utrymme för sammanhängande sömn.

Nu har hon varit inne i en orolig period, dels pga en liten förkylning och dels pga en tand som verkligen seeeeegar sig fram (men vi börjar skymta den nu i alla fall). Det har inneburit ett extra mål, oftast vid 23 (som inte påverkar någons sömn eftersom maken ändå är vaken då) plus att vi fått krama om henne några extra gånger, någon natt har hon rent av sovit i sängen med oss. Några mardrömsnätter är det dock inte tal om och framförallt är det aldrig jobbigt mer än en-två nätter och det går ju att hantera.

På dagarna sover hon runt 1,5 h på förmiddagen och 2 * 30-45 minuter på eftermiddagen.

Senaste veckan har han varit som en liten klocka om nätterna. 20:30-08:30 sover han, men två uppvak för amning. Första gången han vaknar är runt midnatt och då har jag inte somnat än. Sen vaknar han vid ca 4 och då får han ligga kvar bredvid mig (sover i säng med öppen sida mot vår annars). Kan iofs hända att han vaknar och äter utan att jag märker det då :p

Dagtid sover han en gång på förmiddagen och en gång på eftermiddagen. Är vi hemma är det väldigt sällan det blir längre än 30 min per gång. Åker han vagn eller bil kan det bli längre.

På tal om sömn.
Elise har nog vaknat 5-6 gånger sedan 20........ Jag lyckas ninja mig loss hennes grepp, men så fort hon sover själv så tar det inte lång tid innan hon vaknar. Hon somnar vid amning/snutt, tar inte napp eller nåt annat

"Det blir bättre, det blir bättre, det blir bättre" ;)

På tal om sömn.
Elise har nog vaknat 5-6 gånger sedan 20........ Jag lyckas ninja mig loss hennes grepp, men så fort hon sover själv så tar det inte lång tid innan hon vaknar. Hon somnar vid amning/snutt, tar inte napp eller nåt annat

"Det blir bättre, det blir bättre, det blir bättre" ;)
I feel you ;)

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
28
· Visningar
1 899
Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
492
Senast: gulakatten
·
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
659
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 099
Senast: Hajfisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon