Vårföräldrar 2015 #2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har en del i både 50 och 56, men precis som med kläder för vuxna skiljer det en del mellan olika märken, verkar det som. Vissa 50-brallor är ju större än vissa 56-brallor, och en klänning i 62 som vi fick i julklapp verkar mer som en 56.

HM:s kläder är väl ganska små i babystorlekarna? Och bodysarna rätt tajta runt låren. Funkade inte så bra på våran bumling minns jag. Hon kunde ha Lindex kläder bäst.
Men vissa plagg kunde man ju ha länge fast det var fel storlek :)

För övrigt är det väldigt tråkigt att vara gravid just nu. Alla mina milstolpar är avklarade förutom den sista; få ut ungen!
Försöker sysselsätta mig så tiden går lite fortare. Molvärken jag kände igår kändes av och till idag också men nu under kvällen har jag inte känt nåt mer än att ryggen gnäller för att jag stått och gått mycket idag. Nyss varit ute och fixat stallet och tagit in hästarna. Får bli att sova nu och ladda för bm besök i morgon, hoppas det är det sista ;)

Både rätt och fel.
En del blir ;)

Anledning: Under graviditeten så tappar man (vissa) inte (lika mycket) hår pga av hormonerna. Så håret blir tjockt och man får mycket mer hår än annars.
Sen kommer förlossningen och sen börjar hormonerna sakta men säkert försvinna. Och det "extra" håret i samma takt ;)

Jag började fälla rejält efter ca 3 månader, och det höll väl i sig ca 3 månader sen också innan jag fällde normalt igen. :)

Jag tyckte väl att jag hade fått lite fylligare hår...
Men bara ytterst tillfälligt då alltså... :meh:

Även för tjejer?
Enligt min bm (föredetta arbetat på fl) så ligger genomsnitt för pojkar på 3.5, och tjejer 3.3 tror jag det var. Men det kan mycket väl vara kurvorna hon går efter :)

Ingen aning. Men visst låter det rimligt att det skulle vara olika för pojkar och flickor.

Nu har jag stillat nyfikenheten genom att googla :D Enligt socialstyrelsen var genomsnittlig födelsevikt 2013 3446 för flickor och 3569 för pojkar. Men det var svårt att jämföra över tid eftersom efter 2005 räknades även dödfödda foster från v 22 med i statistiken, tidigare var det från v 28.

Antagligen var det så att svärmors siffra kom från hennes egen erfarenhet och inte statistiksiffor iaf :)

HM:s kläder är väl ganska små i babystorlekarna? Och bodysarna rätt tajta runt låren. Funkade inte så bra på våran bumling minns jag. Hon kunde ha Lindex kläder bäst.
Men vissa plagg kunde man ju ha länge fast det var fel storlek :)

Har från Lindex, Åhléns, HM och flera "babymärken" och jag ser inget direkt mönster alls. Tex har jag två pyjamaser från HM i samma storlek, samma modell men olika färg och det skiljer rätt rejält. Så är det ju med vissa jeans också, de blåa kan sitta asbra men de svarta i samma modell och storlek går knappt över knäna. :p

Tänkte jag kunne uppdatere herifrån... Fortfarande kvar på BB. Först vart det för matningen och viktens skull. Men vi fått veldig dårlig information om hur länge, vilka mängder han måste upp i ++. Sen blev han gul och har taget prover i ett par dagar för dom i dag morse sa han behövde ljusbehandling. Inte jättehöga prover som tur är. Nu väntar vi på mer provsvar från ikväll. Känns som matningen börjar funka nu. Med urpumpat och amningsnapp. Haft dårliga sugreflexer men nappen går bra nu. Då tycker jag det är jättebra med den så behöver man inte stressa med att han måste ta bröstet eller? Tycker det är jättesvårt och få bra info av personalen här. Nye hela tiden och alle säger och gjör olika. Varit ganska frustrerad vid ett par tillfäller. Tycker dom har dåligt med rutiner och info. Hoppas värkligen att behandlingen funkar och provera är bettre. Vi längtar värkligen hem nu.

Annars borde jag nästan gått inn i vintertrådrn eller? @Girasol gjorde vel det? Eller är du kvar i båda?

Tänkte jag kunne uppdatere herifrån... Fortfarande kvar på BB. Först vart det för matningen och viktens skull. Men vi fått veldig dårlig information om hur länge, vilka mängder han måste upp i ++. Sen blev han gul och har taget prover i ett par dagar för dom i dag morse sa han behövde ljusbehandling. Inte jättehöga prover som tur är. Nu väntar vi på mer provsvar från ikväll. Känns som matningen börjar funka nu. Med urpumpat och amningsnapp. Haft dårliga sugreflexer men nappen går bra nu. Då tycker jag det är jättebra med den så behöver man inte stressa med att han måste ta bröstet eller? Tycker det är jättesvårt och få bra info av personalen här. Nye hela tiden och alle säger och gjör olika. Varit ganska frustrerad vid ett par tillfäller. Tycker dom har dåligt med rutiner och info. Hoppas värkligen att behandlingen funkar och provera är bettre. Vi längtar värkligen hem nu.

Annars borde jag nästan gått inn i vintertrådrn eller? @Girasol gjorde vel det? Eller är du kvar i båda?
Kul med uppdatering, jag tycker du gärna får stanna här du har ju hängt här med oss ett tag nu ;)

Ang amningsnapp, fungerar det med den så fortsätt med den. Känner du senare att du vill prova ta bort den så är det ju lätt :) men man kan absolut amma med den hela tiden!

Hur stor är han nu?

Gaah denna sömnlöshet:crazy:. Jag är redo för nattvak iaf, eller så kommer jag vara så pass utmattad när jag väl måste vara vaken på nätterna att jag är som en zombie :meh:.

Tog lite tid innan jag somna igår men sen har jag sovit som en stock!
Hade hoppats på att dottern skulle vaknat först kl 8. Hon varierar sina mornar mellan 6 och 8 ;) Men nej innan halv 7 kom hon :p Ajja vi får snart gå upp och starta den här dagen. Onsdag ska hon sova hos farmor och farfar så på torsdag får jag sovmorgon :D Sen ska hon vara där hela torsdagen så jag ska ha min första riktiga vilodag på hela graviditeten. Så dags bara nån dag innan bf haha :o

Gaah denna sömnlöshet:crazy:. Jag är redo för nattvak iaf, eller så kommer jag vara så pass utmattad när jag väl måste vara vaken på nätterna att jag är som en zombie :meh:.

I know the feeling! Har funderat över hur naturen är funtad egentligen när man hindras från att sova normalt flera månader innan bebisen är ute...

Det här med att tvätta bebisgrejjerna... Hur noga bör man vara, hur känsligt är det?
Kläder, sängkläder och filtar har jag tvättat. Behöver man även slänga in nallar, babynestet osv i tvättmaskinen? Hur gör ni?

Det här med att tvätta bebisgrejjerna... Hur noga bör man vara, hur känsligt är det?
Kläder, sängkläder och filtar har jag tvättat. Behöver man även slänga in nallar, babynestet osv i tvättmaskinen? Hur gör ni?

Det här funderar jag också på. Har lagt alla kläder och lakan i tvätten men hur gör man med gosedjur och sånt? Såna små skojiga saker som ska hänga ovanför vagnen, ska de tvättas först?

När jag syr själv tvättar jag tyget först, delvis för att det ska krympa färdigt, och då känns det lite lugnare.

Då har vi vart på bm besök då! Lite högt undertryck för att vara mig så jag ska försöka vila mer. Håller medvetet igång en massa för att få tiden att gå så jag får väl tagga ner lite de sista dagarna. Dottern åker till mormor i morgon och farmor på torsdag så lite mer vila blir det då :) Hade lite högre tryck sista veckan med dottern också så vi hoppas det betyder att bäbis tänkt komma den här veckan ;)

Annars allt bra och jag ser mogen ut sa hon och precis så sa hon bara ett par dagar innan dottern föddes :D Ja ni fattar väl att jag har höga förhoppningar nu haha.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 643
Senast: MML
·
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
32
· Visningar
1 993
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 107
Senast: Hajfisk
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 231
Senast: Presto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka