Vårföräldrar 2015 #2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har världens sämsta immunförsvar som gravid. Fick feber, hosta och ont i halsen förra fredagen. Febern gick över på två dagar men inte hostan och halsontet plus att jag varit helt slut och inte orkade göra annat än ligga på soffan i en vecka. Fick coccilana utskrivet så jag kunde sova om nätterna iaf men så här ont i halsen har jag nog aldrig haft, har knappt kunnat prata emellanåt. Så irriterande när man kämpar för att säga något och sen säger den man pratar med "Va?".

Annars så har jag lite svårt att förstå att det bara är 40 dagar kvar. Jag glömmer nästan bort att jag är gravid ibland ju! Den här graviditeten har varit så mycket lättare än den förra så det kanske är därför.

50 tror jag nog många växer ur fort. Vi köper 56 som minsta storlek för att kunna ha ett tag iallafall. Som Vilse säger så vet jag flera som haft 62 mer eller mindre direkt. Dottern hade 56 rätt länge men då var hon "bara" 50 cm lång som nyfödd alltså hade hon inte kunnat ha 50 jättelänge :) Jag tycker 50 är en lite onödig storlek, om det nu inte är en bäbis som födds mycket tidigt. De flesta är ju runt 50 cm när de föds alltså passar bara 50 precis i början och inget längre. Men det är ju min erfarenhet :)

Har världens sämsta immunförsvar som gravid. Fick feber, hosta och ont i halsen förra fredagen. Febern gick över på två dagar men inte hostan och halsontet plus att jag varit helt slut och inte orkade göra annat än ligga på soffan i en vecka. Fick coccilana utskrivet så jag kunde sova om nätterna iaf men så här ont i halsen har jag nog aldrig haft, har knappt kunnat prata emellanåt. Så irriterande när man kämpar för att säga något och sen säger den man pratar med "Va?".

Annars så har jag lite svårt att förstå att det bara är 40 dagar kvar. Jag glömmer nästan bort att jag är gravid ibland ju! Den här graviditeten har varit så mycket lättare än den förra så det kanske är därför.

Jag har varit däckad minst lika länge, och jag är nästan aldrig sjuk annars. Hoppas immunförsvaret kickar igång snart igen. (Och att vi blir friska snart!)

Jepp, fast då är det ju en rejält stor bebis. Skulle gissa på >4.5 kg (men allt beror ju på hur de är i kroppsformen ;) )

Vi körde strl 62 direkt på dottern och hon vägde 3,7 kg. Egentligen var hon väl en 56:a men eftersom 62 fungerade så kändes det roligare att köpa sånt som hon kunde ha längre :)

50 tror jag nog många växer ur fort. Vi köper 56 som minsta storlek för att kunna ha ett tag iallafall. Som Vilse säger så vet jag flera som haft 62 mer eller mindre direkt. Dottern hade 56 rätt länge men då var hon "bara" 50 cm lång som nyfödd alltså hade hon inte kunnat ha 50 jättelänge :) Jag tycker 50 är en lite onödig storlek, om det nu inte är en bäbis som födds mycket tidigt. De flesta är ju runt 50 cm när de föds alltså passar bara 50 precis i början och inget längre. Men det är ju min erfarenhet :)

Och jag som köpte flera uppsättningar i stl 50 idag, kanske var onödigt då :o, men den storleken får gärna passa så tror jag behåller dem :p

Vi körde strl 62 direkt på dottern och hon vägde 3,7 kg. Egentligen var hon väl en 56:a men eftersom 62 fungerade så kändes det roligare att köpa sånt som hon kunde ha längre :)
Ojoj, nu grusade du min fördom att det måste vara jättebebisar som börjar med 62 :p 3.7 är förvisso över genomsnitt, men inte särskilt mycket...
Hur lång var hon?

Man har ju en del tid över... Har noterat att jag inte har några hår på benen längre :confused:, är det något som händer när man är gravid?

Jag har samma :) Mycket praktiskt att slippa raka. Det växer även mindre i armhålorna på mig.
Fast en sak som har blivit "fel" är att jag har tappat jättemycket hår på huvudet :( Det ska man ju göra sen och inte nu!

Jag har samma :) Mycket praktiskt att slippa raka. Det växer även mindre i armhålorna på mig.
Fast en sak som har blivit "fel" är att jag har tappat jättemycket hår på huvudet :( Det ska man ju göra sen och inte nu!
Förhoppningsvis slipper du det sen då istället. Jag minns fortfarande de månaderna med fasa....
Hade långt hår (ca 1-1.5 dm nedanför axeln), och fyllde duschbrunnen på två duschar.... Tog man handen genom håret så fick man hela handen full av hår. Hade mitt hår liggandes i HELA huset, fällde värre än katterna... :wtf:

Denna gången har jag redan planerat in ett frisörbesök där vid 2-2.5 månad för att klippa av mig allt hår, vägrar gå igenom det där igen :p

Ojoj, nu grusade du min fördom att det måste vara jättebebisar som börjar med 62 :p 3.7 är förvisso över genomsnitt, men inte särskilt mycket...
Hur lång var hon?
Hon var 49 cm så hon var inte så lång heller. Det är inte som att kläderna ser gigantiska ut när man kollar på bilder nu efteråt heller men så växte hon på sig väldigt fort så hon växte ur 62 när hon var två månader.
Jag satsar på 62 den här gången också. Får ha bra muddar på kläderna bara så går det nog bra :)

Förhoppningsvis slipper du det sen då istället. Jag minns fortfarande de månaderna med fasa....
Hade långt hår (ca 1-1.5 dm nedanför axeln), och fyllde duschbrunnen på två duschar.... Tog man handen genom håret så fick man hela handen full av hår. Hade mitt hår liggandes i HELA huset, fällde värre än katterna... :wtf:

Denna gången har jag redan planerat in ett frisörbesök där vid 2-2.5 månad för att klippa av mig allt hår, vägrar gå igenom det där igen :p

Jag hoppas det för som du beskriver det har jag haft det nu. Det är så äckligt med allt löst hår överallt. Känns som jag bara har halva håret kvar :( Jättetunnt har det blivit :(

Och vår dotter var 53 cm och vägde 3880 g vid födseln och hon hade strl 50 hela första månaden. Hon började fylla ut 62 när hon var tre månader.

• Gilla
Reactions: Lo_
Jag hoppas det för som du beskriver det har jag haft det nu. Det är så äckligt med allt löst hår överallt. Känns som jag bara har halva håret kvar :( Jättetunnt har det blivit :(
*ryser* känner igen det där. Jag blev nästan skallig framtill vid pannan, såg hemskt ut :yuck:

Människovalpen var 51 cm lång och vägde 3200 när han föddes, storlek 50 var stort första två veckorna, men är lagom nu (han är tre veckor och två dagar i dag).

Nu har vi börjat med 50-56 och några plagg i 56.

Vi har en del i både 50 och 56, men precis som med kläder för vuxna skiljer det en del mellan olika märken, verkar det som. Vissa 50-brallor är ju större än vissa 56-brallor, och en klänning i 62 som vi fick i julklapp verkar mer som en 56.

Och vår dotter var 53 cm och vägde 3880 g vid födseln och hon hade strl 50 hela första månaden. Hon började fylla ut 62 när hon var tre månader.

Vad olika det är! Vi fick ett plagg i 50 som gick på de första veckorna, sen var det väldigt tajt :D
Men hon ökade väldigt fort i både längd och vikt.

Alltså...
Inte nog med att man ska vara gravid i 9 månader, föda fram barnet och sedan stå ut med avslaget efteråt...
Nu berättar ni dessutom att man blir halvflintis som le grande finale?

:arghh: :crazy:
Både rätt och fel.
En del blir ;)

Anledning: Under graviditeten så tappar man (vissa) inte (lika mycket) hår pga av hormonerna. Så håret blir tjockt och man får mycket mer hår än annars.
Sen kommer förlossningen och sen börjar hormonerna sakta men säkert försvinna. Och det "extra" håret i samma takt ;)

Jag började fälla rejält efter ca 3 månader, och det höll väl i sig ca 3 månader sen också innan jag fällde normalt igen. :)

Hur lång var hon?

Och inte ens det. Enligt svärmor barnmorska så är 3,8 genomsnittet i "verkligheten" även om kurvorna säger annat fortfarande.

Och inte ens det. Enligt svärmor barnmorska så är 3,8 genomsnittet i "verkligheten" även om kurvorna säger annat fortfarande.
Även för tjejer?
Enligt min bm (föredetta arbetat på fl) så ligger genomsnitt för pojkar på 3.5, och tjejer 3.3 tror jag det var. Men det kan mycket väl vara kurvorna hon går efter :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 643
Senast: MML
·
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
32
· Visningar
1 982
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 105
Senast: Hajfisk
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 231
Senast: Presto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Kalla hamburgare
  • Västeråsträffstråden

Hund, Katt, Andra Djur