Vårföräldrar 2013! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013! Del 3

Skönt att höra att du återhämtar dig och är bättre! Har ni fått någon tidsuppskattning på när de tror att Tor är tillräckligt stark för att flytta till familjerum?

Lew, en liten milstolpe!

Ja det känns nästan larvigt att påpeka 100 dagar kvar här med två bebisar födda och flera som närmar sig leverans med stormsteg men det känns ändå stort... :o Och nu börjar det ju vara på riktigt!

Jag är helsnurrig jag, jag tror att vi alla ska få samtidig. :o :D att det redan kommit två bebisar det ... alltså de var ju för tidiga! :p ;)

Gör ett litet snabbt inhopp..
BM på föräldrakursen berättade att generellt brukar kvinnor som är kring 8 cm öppna tycka att det vore bättre med en hundvalp ;)
Jag tror jag var där mellan 6-7 cm :angel:
Jag snyftade som ett ynkligt litet barn och sa "jaaaag viiiiill inteeee meeeer".

Jag ska skriva lägre sen om FL och mina tankar kring den nu ska jag återgå till att för hundratusende gången mata lilltrollan!

Skönt att se att det går åt rätt håll för dig! Supertråkigt att ni har ett så deppigt rum! Vårt är hyfsat även om det inte gjorts några jätte kraftansträngningar för hemtrevligheten. Men det är tillräckligt bra för att vi än så länge inte varit intresserade av att gå ut ens till tvrummet bland alla andra.. Men vi tycks visserligen vara de enda och vi har typ en dator, två paddor och två iphones som går varma mellan varven.
Nej nu måste jag skynda så vi hinner få klart matnings rutinen innan det är dags! Jag ska på toa, hämta ersättning och grejer i köket, byta blöja, prova amma, ge råmjölk i kopp, ge ersättning i kopp, klä bäbis och pumpa. Allt görs var tredje timme.. Tjoohoo

Kl
Besök på MVC idag. Allt ser bra ut, magen hade tydligen dragit iväg. Har legat i överkant hela tiden men nu var jag uppe och nosade på extremt mycket överkant. Barnet håller ju normal storlek, ligger något högre i storlek än normalt så jag hoppas att magen stannar av lite nu till nästa gång. Jag vill ju inte bli klumpigare än nödvändigt :p

Bad henne kolla järnvärdet då jag varit vansinnigt trött sista tiden. Sista gången det kollades (några veckor sedan) låg det på 127 och det kändes ganska lagom med hur jag mådde. Nu var jag nere på 118 och samtidigt låg blodtrycket på 95/65 så det är kanske inte så konstigt att jag helst legat på soffan några dagar nu :p jag ligger ofta på lågt tryck, skrevs in på 100/70 men har ökat något under tiden.

Ska tydligen tänka på att få i mig mycket vatten och kolla över kosten (kanske äta mer järn och lite c-vitamin kan tydligen hjälpa till att ta upp järnet bättre). Eventuellt kan blodtrycket öka lite med ökat järnvärde vad jag förstod ? Annars lär jag få hjälp med en lösning på trycket, det är plågsamt att vara så jäklans trött! Någon som har interntips på det? Rökning är inte aktuellt :p

För att få upp järnvärdet är väl spenat, torkade aprikoser och laga mat (gärna tomater) i gjutjärnspanna/gryta. Dessutom gärna dricka juice till när man tar järntabletterna. Att öka blodtrycket vet jag inte alls hur man gör :p både mitt HB och mitt blodtryck ligger lägre och blodtrycket trodde jag att det bara var att leva med så länge det inte är för högt och behöver medicineras?

Jag vet inte om det finns så mycket man kan göra åt det men tröttheten har gjort mig lätt handikappad (särskilt i hjärnan, helt pantad är jag) och jag hoppas att det går att få upp båda. Det är ju inte alarmerande lågt men det är så lågt att det blir märkbart för mig. Det måste ju finnas något man kan peta i sig som ökar blodtrycket, trodde jag :p

Spenat, kanske är DÄRFÖR jag varit sugen på spenat ett tag! :idea:

C-vitamin behövs som sagt för att kroppen ska kunna ta upp järnet, så ta gärna tabletterna med juice eller liknande som sagt. Undvik att ta dem i anslutning till måltid och så kan det vara bra att veta att kaffe, te och kalcium hämmar upptaget - så inget sånt inom två timmar från då tu tar/har tagit tabletterna. Mycket pyssel blir det...

Läste snabbt på vårdguiden och ser att det är vätska och motion som gäller för blodtrycket om man vill förebygga lågt sådant. Jag går ju lite på dagarna för att få någon aktivitet men det är ju inte något jag skulle kalla motion direkt :p

Tips mot trötthet=härda ut.... :p

Jag är också sinnigt trött just nu. Var ju till BM häromdan men kommer inte ihåg vad blodvärder var... fast förra grav. kommer jag också ihåg att jag var galet trött till o från sista månaderna trots galet bra blodvärde hela tiden ...

jag hade lite lågt förut men jag drack sån Blutsaft (rävgift!!) men hade sjukt bra effekt.. kanske ska hysta i mig lite sån i förebyggande nu oavsett.. jag tar ju de där sabla sprutorna också... som ska tunna ur blodet..

:D shit vad sur man kan bli när man läser generella tips om motion när man har foglossning. det är ju å man vill spy... :p

Tabletterna tar jag på kvällen innan sängdags men jag får någ ändra det lite om jag ska ta det med juice. Man ska ju inte gärna dricka juice så nära tandborstning för bissingarnas skull. Har fått galet trista tänder i samband med graviditeten :(

Tar jag dem någon timme innan sängdags borde det ju funka.

Ja, näst intill omöjligt att få ihop. Jag kan inte heller dricka juice på kvällar pga halsbrännan som är illa nog ändå ;)

Jag hoppas verkligen att järnvärdet har gått upp lite mer denna gång, sist låg det på 109 el om det var 107, ska till BM på måndag. Då ska vi skriva förlossningsbrev och prata igenom förra förlossningen tror jag, tänkte även ta upp min oro inför förlossningen då.

Eventuellt kan blodtrycket öka lite med ökat järnvärde vad jag förstod ? Annars lär jag få hjälp med en lösning på trycket, det är plågsamt att vara så jäklans trött! Någon som har interntips på det? Rökning är inte aktuellt :p

Jag har alltid haft lågt blodtryck (50-70/90-100). Och har inte kommit på något sätt att höja det ;) . Visste inte att rökning var blodtryckshöjande, har varit rökare och trycket var lågt även då. Är ju trots allt bättre med lågt än högt, så man får se det, även om det kan vara frustrerande :D

:D shit vad sur man kan bli när man läser generella tips om motion när man har foglossning. det är ju å man vill spy... :p

För mig känns det ibland bättre med motion just för stunden, värre efteråt dock. Värst när man suttit en stund och ska resa sig, då stapplar jag som en liten fölis på sina första steg.

En bra sak förresten. Bm frågade om jag simmar något och så sa jag att nej men jag har en vovve hemma så jag går ju några långsamma turer som inte är särskilt långa på dagarna (vovven får springa i stallet och det är under en kort tid så jag tror inte att hon lider särskilt mycket av det) och hon uppmuntrade aldrig till mer träning som hon gjort sista gångerna. Kanske för att jag envisas med att det inte går :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 868
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 564
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Tror detta är den senaste listan: Februari 25/2 Glittra 33 år, andra barnet- I föddes 8/3, 3670 g och 53 cm Mars 1/3-Fille...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
96 373
Senast: lil-sis
·
Gravid - 1år Snart har vi första födelsedagen och många av bebisarna (är dom ens bebisar längre?) börjar bli mer vilda än tama. :love: Har jag glömt...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
55 834
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025