Vårföräldrar 2013! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013! Del 3

Man behöver inte ta ut några dagar alls under barnets första år om man inte vill, sgi:n skyddas ändå. De flesta måste ju dock ta ut av ekonomiska skäl, men rent teoretiskt behöver man inte under första året. Efter att barnet fyllt ett år måste man ta ut 5 dagar/veckan för att skydda den.

men är du säker på det?
jag är inte så smart just nu men alltså... som nu är min man f-ledig 1 dag/vecka och han tar en f-dag högsta nivå, för det- sgi påverkas inte? om han däremot gått med till 80 % utan ersättning (vilket man ju har lagstadgad rätt att göra) så räknas SGI på arbetstid/inkomst vilket ju faktiskt blir mindre då?

ja jösses.. jag bara trasslar till det... ;) men det är jag helt säker på i allafall, för i dec tog han en dag semester och genast fick vi en varning från kassan om påverkad sgi .. (ingem fara på taket eftersom han hade semester men ändå).

Men han är föräldraledig med ert stora barn då, och hem är ju över ett år, dvs sgi:n måste skyddas. Tar han istället fl med ert nyfödda barn sen behöver den inte skyddas innan ettårsdagen.

Den sgi som föräldrapengen beräknas på är ju det man jobbade innan barnet föds. Jobbade man 70% då så har jag förstått det som att det är 70% man måste skydda under förutsättning att man samtidigt jobbar lite. Är man bara hemma är det fem dagar som gäller. Jag som jobbade mer än 100% innan, var iaf tvungen att skydda sex dagar i veckan om jag jobbade samtidigt, annars fem dagar.

Helt säker på att sgi:n är skyddad första året oberoende av antal dagar man tar ut för DET barnet.

men om han jobbar som assistent kanske han kan jobba deltid + ta föräldradagar ..? eller vill ni vara hemma båda två på heltid?

Jo vi får ju kika på deltid och höra hur vårdtagaren och arbetsgivaren ställer sig till det med antar jag. (jag vet att de inte får neka, men lite shysst kan man ju vara och i möjligaste mån planera tillsammans med dem)

Sen ska jag ju inte sticka under stolen med att helst hade vi ju varit hemma på heltid båda två oavsett hur min värk är... fast då får man nog vara bra mycket rikare än vad vi är ;)

Dom kan sova i samma säng till en början, men sen när dom börjar bli lite mer mobila kan dom störa varandra. Sen tror jag det är rätt bra att hålla dom isär i största möjliga mån så man inte får ett helvete sen när dom ska sova i varsin säng eller om någon är sjuk osv..

Planen är att dom ska sova i samma nu till en början pga platsbrist iaf fast vi köper nog två så vi inte behöver sen..

Dom kan sova i samma säng till en början, men sen när dom börjar bli lite mer mobila kan dom störa varandra. Sen tror jag det är rätt bra att hålla dom isär i största möjliga mån så man inte får ett helvete sen när dom ska sova i varsin säng eller om någon är sjuk osv..

Planen är att dom ska sova i samma nu till en början pga platsbrist iaf fast vi köper nog två så vi inte behöver sen..

Det låter som en bra idé att köpa två på en gång när ni ändå ska handla. Himla bra tänkt att "dela" på dem redan tidigt också... känner några tvilling-barn som varit lite FÖR beroende av varandra ganska högt upp i åldrarna... mycet besvärligt för lärare, bekanta osv.

Ja jag är ju så löjlig med att jag vill ha samma och symmetriskt så vill inte ta risken att stå med en säng som utgått/tagit slut sen :angel:

Vi har fått en jättefin säng av mina gudföräldrar som deras barnbarn haft men jag kör hellre två likadana Ikea än o ha två omatchande :o

Härligt med shopping! Jag hade heller aldrig fixat att gå och handla i dagsläget så jag är avis :p

Ang SGIn så är det som Freja skrev, första året behöver du inte ta ut en dag för att skydda SGIn, men från den dagen barnet fyller ett måste du ha full sysselsättning för att skydda den, alltså antingen ta ut dagar för att motsvara jobb, heltid-5 dagar, eller jobba/ta dagar så att det där täcker.

Vi har tänkt lägga upp föräldraledigheten som att jag är hemma på heltid tom januari 2014 och därefter börjar jag jobba 60% och sambon är FL motsvarande tom augusti.

*kl*

Godmorgon!
just nu är jg så glad att Grodan är i tryggt förvar.... har varit vaken sen 2 med kraftig diarre.... kul kul kul...... :cry:

Åh, vad roligt! Ja, den är ju superskön att köra! :laugh:
Hade svärmor med oss och hon "sålde" den till oss (mig) direkt... :angel: 500 spänn under vårt absoluta maxpris så man kan nästan säga att vi gjorde ett kap då va...? :angel:

*ska ner i källarn och klämma lite på den sen*

kl
Idag ska jag och mamma till sjukhuset för att få lite info om förlossnings- och bb-avdelningen där. Kan bli intressant! :) Sambo måste jobba, annars hade ju han och jag åkt.

Åh nej, inte det också! Kan det vara relaterat till att du mått illa av maten den senaste tiden? Isf kanske du kan äta som vanligt när det går över iaf.

Micks, kul med vagn! Ser fin ut :)

Håller på att göra mig iordning för att börja jobba igen, måttligt motiverad faktiskt... Och vill kräkas på kläderna som jag fortfarande kan ha, känns som om jag har på mig samma sak jämt!

Senast ändrad:

Jättekul! :) MEN - saker och ting blir GRYMT mycket verkligare när man köpt vagn vill jag lova... Aaaargh jag ska bli förälder! :eek: Om 15 veckor! :eek:

Den är supertrevlig att köra. Hon som sålde den sa att den var inget vidare över rötter och stenar på små skogsstigar men annars går den fram överallt :) det var tillräckligt bra tyckte jag för vi har inga direkta skogsstigar i stallet, det är off road som gäller och i så fall får man väl använda sele då. Jag är dock lite för ormrädd för såna små vägar :o Hemma är det bara asfalt och små parker som finns så här är det inga bekymmer.

Klockan: det också :( att du aldrig får vara ifred från bekymmer! Lider med dig!

Kl
Funderar på att åka ner till Östergötland och hälsa på familjen. Mamma har ju plockat fram lite bra att ha-prylar till bebisen som jag ska få och på torsdag fyller lillebror. Hade ju varit trevligt att se något annat ett par dagar (typ... Kor, får, höns, hundar, katter och ardennerhästar :p ). Då kan jag få hem min lilla vovve med.

Kl

Jag börjar känna att jag skulle vilja rota fram och se vad jag har för kläder och saker till bebisen, men allt ligger nerpackat i väntan på flytten som sker två veckor innan bf.... Jag får väl hia mej! Det ser ut som att sambons dotter kommer i samband med flytten så hon kan underhålla barnen iaf.

Sa jag att han blev av med jobbet igen förresten? De tyckte det var bättre att ha yngre, snabbare och billigare polacker på fabriken. Men det var ändå en lite för lång resa så vi letar nytt och jag är glad att ha honom hemma ett tag till, super om jag har hjälp med inskolning nästa vecka.

7 veckor till bf för mej, så underbart.skönt det ska bli att ha skrutt på utsidan :bump:

Ja, jag gillar den skarpt! :) Visst vill vi flytta ut på landet och så, men faktum är att vi bor i stan nu så då känns det rimligast att köpa en stadsvänlig vagn och då gillade jag de svängbara framhjulen jättemycket. :)
De går ju att låsa också och om man vill även byta ut mot fasta med stång, axel, vad-man-nu-säger. På så vis borde den bli mer stabil när man ska in på lite skumpigare vägar. :bump:

Snygg är den med... :love:
Lite låg, men jag är ju så kort att jag inte känner att det är ett problem.
Svärmor (och säljaren) föreslog att istället för hårdliften kunde man ha en citykorg för att få upp höjden lite - men även om korgen väger lika lite/mycket som hårdliften så kändes det bra mer värt att ha hårdliften att bära uppför våra trappor och då stå ut med att barnet hamnar längre ner. Korgen var inte ett dugg ergonomisk att bära... :crazy:

Helnöjda är vi iaf!

Nä, och som sagt, på grusvägar går den ju som tåget så det kommer inte vara några större bekymmer det heller.

Den liften har vi med. Har faktiskt inte funderat så mycket äver höjden. Pappa hade för mååååånga år sedan en teori om att det kanske inte kommer in lika mycket "skräpig luft" i högre vagnar men jag vet inte. Det var i samband med att vi körde om en barnvagn på torr grusväg och det där dammolnet öste över dem. Jag vet inte, kanske ligger något i det men jag är toppnöjd med vagnen så nu väntas premiärkörningen med bebis. 32 hela veckor på fredag så nu är det bara dryga 8 veckor kvar innan beräknat datum :)

Precis! En toppenvagn helt enkelt! :D

Ur den vinkeln har jag inte sett på det innan! :p Ptja, blir man omkörd av en bil så det ryker så mycket tror jag inte det gör varken till eller ifrån om vagnen är hög eller inte. "Vagn-förare" och barn hostar nog lika mycket ändå... ;)
Svärmor tyckte det var bättre med en lite högre vagn så man slipper böja sig så långt ner när man ska nappa, natta eller plocka i/ur barnet ur vagnen... Men så är ju HON rätt lång också! :devil:
Vi får väl se vem som kommer köra vagnen mest... ;)

*kl*

Min tur att gnälla lite idag.
Trycket mot revbenen, hur länge höll det i sig för er? Eller är det något som sitter kvar hela grav?
Jag får svårare och svårare att sitta upprätt just för att det trycker och gör ont på högersidan då. Jättekul med tanke på att jag är sittande hela dagarna på jobb... :( Stå upp hjälper - men kan inte stå och jobba för då strejkar höfterna.
Ligga fungerar också riktigt bra - men jag tror inte jag vill be om att få in en säng på kontoret :p

Tack och lov har liten vänt sig igen, så nu är benen neråt igen. Sparkar mot revbenen var inte mysigt kom jag fram till ganska snabbt :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 868
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 564
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Tror detta är den senaste listan: Februari 25/2 Glittra 33 år, andra barnet- I föddes 8/3, 3670 g och 53 cm Mars 1/3-Fille...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
96 366
Senast: lil-sis
·
Gravid - 1år Snart har vi första födelsedagen och många av bebisarna (är dom ens bebisar längre?) börjar bli mer vilda än tama. :love: Har jag glömt...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
55 834
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar