Vårföräldrar 2013! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013! Del 3

Kl

På väg hem från Ullared nu! Holy crap vad trött jag är :D och ska dessutom på "klädparty" ikväll :eek:

blogger-image-1889849960.jpg

:love:

om man inte vill att sgi:n ska påverkas måste man ta 5 dgr/vecka i allfall, sen gör man väl hur man vill? Ska han jobba samtidigt? annars är der ju för de flesta en ekonomisk fråga. en del tar ju 7 dagar i veckan för att få det att gå ihop ekonomiskt ...

Fast gäller 5dagar/vecka även första året? *hmm* Är det inte så att sgi är skyddad då? *noll koll men har fått för mig det någonstans ifrån*

Ser framemot en detaljerad lista över vad ni kom över :D

Har påbörjat inköpslista till vår färd... Huja säger jag :p

jo. 5 dgr av högsta ersättningsdagar = heltidsledig= skyddad SGI, även första året.

Kl

På väg hem från Ullared nu! Holy crap vad trött jag är :D och ska dessutom på "klädparty" e:

:D och det tror du att du orkar?!

(inte alls avis... inte så mycket för bebisshoppandet i sig utn shoppande på hela taget..:p

Ok, köpte följande:

Badleksaker 5-pack 29,95
Badtermometer 16,95
Bitring med vatten/is 2-pack 19,95
Barnshampoo 19,95
Zinksalva 19,95
Salva 19,95
Babyborste 19,95
Babypuder 8,95
Nagelset 14,95
Tops baby 9,95
Babyolja 19,95
Nässug 19,95
Spjälskydd 119
Nalle med speldosa 129
Örngott 9,95
Badbalja 79,95
Badhjälp 39,95
Fleecefiltar m nalle phu 79,95
1-gångsunderlägg t skötbord 19,95
Flaskställ 29,95
Dregglisar 16,95
Plyshskallror 14,95
Insektsnät t vagn 49,95
Plastad frotté 69,95
Nappar mam 59,95
Flaskborste 16,95
Nappar mam 35,95
8 bodys 19,95-29,95
Nappflaskor (kolik stor) 48,95
Ammningsnapp 25,95
Nappflaskor (kolik liten) 44,95
Paket m pyjamas, bodies och byxor 149
Bilspegel 119
Ammningskupor 29,95
Babyvakt 569
Amningskudde 139
Täcke 70*80 49,95
Kudde 12.95
Lakan 39,95
Påslakan 49,95-59,95
Våtservetter 5,95 (köpte 20 st :angel: )
Babygym 329
Strumpor baby 12.95
Babylotion 23.95

*phu*

Säg till om bild önskas på nått :)

Sen handlade vi lite till lght och oss själva med, slutade på 5,687:- :o

om man inte vill att sgi:n ska påverkas måste man ta 5 dgr/vecka i allfall, sen gör man väl hur man vill? Ska han jobba samtidigt? annars är der ju för de flesta en ekonomisk fråga. en del tar ju 7 dagar i veckan för att få det att gå ihop ekonomiskt ...

Fast första året behöver man väl inte ta 5 dagar i veckan för att behålla SGI?
Jo det är det ekonomiska som får styra "så mycket som möjligt". Han vill vara hemma på heltid men vi måste ju räkna på det så klart - därav att jag sitter och läser på nu och så ska vi sätta oss och försöka planera det hela så snart som möjligt.

Arbetsgivaren (egentligen vårdtagarens familj) vill ha reda på hur han ska vara ledig så snart som möjligt så att de vet när de behöver ta in vikarie. Vårdtagaren är ett barn med stort vårdbehov dygnet runt så det är extra viktigt att det verkligen blir rätt person... och de växer ju inte direkt på träd här uppe i obygden ;)

Familjen åker på semester några veckor varje sommar och tidigare har de sagt att de räknar med att han kommer vilja vara hemma så de skulle inte räkna med att han följer med i pr. Nu kom det dock en fråga om han kan åka med i alla fall... Nä, sa jag. :angel:

edit: blev osäker på det där med skyddad SGI nu, får kolla upp det närmare... undrar om de har nån informationsdag eller liknande om sånt här snart.

Bara den här meningen gör ju att jag ser i kors:
För att få hel föräldrapenning på sjukpenningnivå för dagar som normalt är arbetsfria måste du ta ut hel föräldrapenning på sjukpenningnivå dagen före eller efter de arbetsfria dagarna. På motsvarande sätt gäller att du måste ta ut halv föräldrapenning på sjukpenningnivå när du vill ha halv ersättning för arbetsfria dagar och så vidare. Det gäller om den arbetsfria perioden är fyra dagar eller färre.

Senast ändrad:

Åååh vad roligt med shopping pan!! *avis*

Ser fram emot bilder på kläder och söta saker :)

Kära nån då.

En vän vill ha med mig till Ullared nu i mars nångång, men jag vet inte om jag vågar. Avskyr såna där ställen med massa folk... Har ändå suttit och klickat hem det mesta på nätet, i alla fall i klädväg.

Är det någon mer här som blivit extremt påverkad i humöret? Jag vet inte vad som är fel med mig, men jag går oftast omkring och är SKITFÖRBANNAD, till synes helt utan anledning. Min stubin är obefintlig, och jag hanterar numera hästarna så lite som möjligt...Har bland annat en unghäst som kräver en del tålamod ibland, och jag lackar ur direkt. Hopplöst. Vill inte förstöra det jag byggt upp med honom men det är ändå en del jag måste göra med honom varje dag...
Gör maken för mycket ljud ifrån sig blir jag vresig, är hunden i vägen blir jag arg osv... Försöker verkligen bita ihop men det är skitjobbigt att gå med den där känslan i kroppen hela tiden... Ska ta upp det med psykologen i veckan, men hade hoppats att hormonerna skulle plana ut lite snart :devil:

Får bli imorgon tidigast :)

Nu återstår bara en sväng till Ikea med för dom "stora" sakerna.. Skötbord, sängar mm

Ja jag ska väl inte ta gift på det.... men jag var sjukad under en period i somras, efter att jag gått tillbaka till jobbet, och fick då höra (!) att det var bra att jag tagit högsta ersättning, 5 dgr, under f-ledigheten (första året)...

ett tips är att ringa eller maila kassan direkt med frågorna..

Wow, ingen dålig lista! Vore kul att åka till Ullared ngn gg, har aldrig varit där. Vi gjorde iaf vårt första inköp igår, ett baby-skydd :) Tror inte att vi behöver så mkt mer, kanske lite kläder. Tänkte försöka mig på att sy en korvkudde att ha mellan spjälsängen (där vi fixat höjden och tagit bort sidan) och madrassen på vår säng (ganska bred kant runt sängen). Är ingen stjärna på att sy, men det låter inte så svårt.

Angående FKs regler har jag ingen aning, men de verkar ganska komplicerade...

*kl*
jag har ätit middag ....:bump:makaronpudding-halleluja... skönt det. ont om :devil::an i fog-fan-skapet och så fort jag ställer mig upp så får jag förväkar/sammandragningar .. men att få i sig mat gör stoor skillnad..!

sover inte tvillingar i samma säng? det har jag "hört" :)

kl
provräknade på fk:s hemsida och insåg att det blir en inkomstminskning på över 10 000/månad om sambon ska vara hemma 5 dagar i veckan och inte jobba alls. Så nej... hela den planen sket sig ju.

Härligt med lite middag Klockan, det borde jag med försöka mig på... (dvs hitta nåt att äta)

Vilken lista! :D Jag ska till ullared i nästa eller nästnästa vecka med svärmor och idag kom vi iväg till Trollhättan. Kom hem lite fattigare men mycket gladare för jag är HELNÖJD med vår nya vagn! :love:
Emmaljunga Nitro Citry, med hårdlift. 6499:-

8441804776_5d57194e1e.jpg

8441803904_257bdf7240.jpg

:love:

men om han jobbar som assistent kanske han kan jobba deltid + ta föräldradagar ..? eller vill ni vara hemma båda två på heltid?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 868
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 564
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Tror detta är den senaste listan: Februari 25/2 Glittra 33 år, andra barnet- I föddes 8/3, 3670 g och 53 cm Mars 1/3-Fille...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
96 366
Senast: lil-sis
·
Gravid - 1år Snart har vi första födelsedagen och många av bebisarna (är dom ens bebisar längre?) börjar bli mer vilda än tama. :love: Har jag glömt...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
55 834
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar