Vårföräldrar 2013! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013! Del 3

:cry: så kan du ju inte ha det. jag antar att du inte sover så bra då heller? Ja plocka ut ungen snart kanske inte är nån dum ide. Fanns det verkligen inget annat än citodon och alvedon för dej?

nix.... :crazy:
ev. bricanyl mot SD men... mår ruskigt risigt ff. men lite bättre efter att ha plågat i mig en halv burgare o lite pommes..:crazy:

Stackars klockis :( lider verkligen med dig! Har du förklarat precis hur överdjävligt du har det för läkare/BM? Det kan ju inte vara meningen att du ska må såhär även om det är "tidsbegränsat"

Jag behöver inte förklara så ,mycket - de ser själva... och de kan ju inget göra förrän bebis är redo för världen heller, och det är ju några veckor kvar....

Som tur är, är alla dagar inte så här jävliga ändå men det behövs inte så mycket för att det ska bli totalt överkävligt eller...

Sorry Lew men jag fattar inte riktigt vad Du håller på med. :o med tanke på vilka risker din sjukdom för med sig för graviditeten och barnet så skulle jag i ditt läge rivit sjukhuset/vårdcentralen för att få träffa den utlovade läkaren innan jag gav upp och åkte hem...

Båda gångerna jag varit på spec. mödra nu för läkarbesök, ett akut och ett planerat har jag fått vänta, ena gången 50 min, andra gången 30 min. på vårt lilla sjukhus har den läkaren även förlossning-backup nämligen...

Få extra kontroller? Du ska ha det och fattar inte de vad du o bebisen riskerar (du har ju tots allt en ovanlig sjukdom) så får du väl ta strid?

förlåt om jag är hård men jag blir orolig för dig o bebisen. :crazy:

Hm... vad JAG håller på med?

Läkaren har inte förlossningsbackup eller liknande, utan tar endast emot planerade besök på MVC.

Du kanske är så stark att du orkar riva upp hela MVC, eller sitta i väntrummet med en massa andra blivande mammor, pappor och syskon och gråta men jag klarade inte det. Efter alla jäkla motgångar bara den senaste veckan så blev det för mycket att än en gång bli bortglömd, bortprioriterad eller bara rent nonchalerad... det var inte så att jag inte "ides" sitta där och vänta längre utan jag orkade bara inte mer.

Givetvis ska jag kontakta dem på måndag morgon igen och jaga läkaren, kräva ny tid snarast osv. Jag struntar inte bara i det.

Jag har flera gånger frågat om hur de ser på min sjukdom osv men de menar att eftersom jag inte har den farligaste typen av sjukdomen så brukar det inte vara några problem med själva graviditeten utan "bara" vid förlossningen (att höfterna går ur led eller så). Det är inte vad rekommendationerna säger, men jag orkar bara argumentera med dem lite i taget. Vad hjälper det att kräva när de säger nej det behövs inte? Jag kan knappast tvinga mig till det under hot.

Bebisen sparkar och jag har varken några sammandragningar som gör ont eller några blödningar så det finns ju ingen egentlig anledning att tro att det är annat än bra med kotten just nu. Efter några dagar med järntabletter så har både huvudvärken och illamåendet lagt sig lite dessutom.

Jag äter Litium och antidepressiva av en anledning, och nu när jag är medicinfri så påverkar det givetvis i såna här lägen. Fram tills nu så har det gått bra, men kombinationen av att BM flyttade mitt besök med en månad, FK krånglar och en massa andra saker som jag inte behöver ta upp här... ja då går det inte så bra längre. Speciellt inte nu när jag inte kan gå ut och ta en långtur i skogen med hästen, mocka, bara sitta i hagen eller andra saker som jag brukar göra för att må bättre.

Sorry för den depressiva utläggningen, men jag blev bara så ledsen av ditt inlägg även om du säkert menar väl.

Kaktus: Jag går redan på MVC på det sjukhus där jag ska föda. Dessvärre.

Angående besök så har vi våra familjer långt bort (närmast är nog 17 mil) så det finns ingen större risk att de dyker in oanmält eller dagen efter förlossningen.

Senast ändrad:

Jag fattar att du har det jobbigt och slitigt Lew, jag är ledsen att jag var "burdus"- jag är inte den som ställer till en scen, det menade jag inte att du skulle göra heller, även om jag inser att det lät/låter så.

Det måste vara as-jobbigt att hela tiden kämpa mot sjukvården, det får man ju göra hela tiden och du har säkert haft din beskärda del som det låter. :crazy:
Jag känner lite samma, det ska liksom vara riktitt illa innan jag hör av mig nu för det är så jävla träigt att ha att göra med dem...... man drar sig ju liksom...

Och jag fattar att du mår dåligt över att inte kunna göra dina vanliga energipåfyllarsaker. Det om något fattar jag.

Vad skönt ändå att de inte anser att det är någon stor risk för kotten och grav.... jag vet ju vad du har för sjukdom....:crazy:

*förlåt*

En stor varm kram till dig! Förstår att du har det tungt nu :(
Brukar din man/sambo vara med på besöken? Kan han isf hjälpa till att föra din talan, man behöver ju inte ställa till någon scen, men om ni innan går igenom vad ni ska ta upp och att han ser till att det kommer upp. Det kanske ni redan gör och det kräver ju såklart att ni får komma in och träffa läkaren/BM...
Önskar så att jag kunde hjälpa dig med något!

Förstår om ni blir trötta på vården. Undrar i vilka andra yrkesgrupper det är okej att låta "kunder" sitta och vänta... De två gånger jag varit hos läkare för foglossningen har jag haft första tiden på morgonen (8.30), just för att slippa förseningar som ofta blir längre fram på dagen, och båda gångerna har det kommit en sköterska en bra stund efter min utsatta tid och ursäktat sig, "doktorn har inte kommit än, men h*n kommer säkert snart.. h*n har ju en bit att åka.." Ehhh... Ja, många har en bit att åka till jobbet, men då får man väl helt enkelt STARTA I TID.
Ett av mina UL fick jag vänta i 55 minuter, ett annat i 25 minuter. Så jag förstår dig, ibland blir man sugen på att bara resa sig och gå igen.
Man hoppas ju bara att det faktiskt finns personal som kan hjälpa i tid den dagen det är dags att klämma ut ungen...

Allmän fråga, hur olika kan sammandragningar kännas, och vad är normalt? Får ju sammandragningar efter sex, de är inte roliga, men de är liksom i hela livmodern, går inte ta miste på vad det är. Men nu när jag tex promenerar får jag var och varannan minut riktigt ont och "drag" i höger sida av magen, från sidan av naveln och neråt. Hunden undrar varför jag rätt som det är kryper ihop på backen och kvider för mig själv... Det är inte speciellt vid direkt extra ansträngning, utan kan komma när som helst. Börjar bli jävligt less på alla krämpor... :grin:

De där dragen du pratade om fick jag beskrivet som ligamentsmärtor av min BM.

Läste lite nu och kom fram till ungefär samma sak. Alltså ytterligare en sak man bara ska stå ut med då. Underbart att vara gravid :devil:

Tack ska ni ha :)

Klart du är förlåten Klockan!

Gubben följer med på alla besök, och han gör givetvis allt vad han bara kan för att hjälpa och stötta. Däremot vet han ju också att det finns gränser för vad jag klarar och när han helt enkelt måste låta mig gå för att jag inte ska få ångestattacker mitt uppe på allt annat också... det är ju inte heller så bra för bebisen.

Klart det kan hända att en tidigare patient tar mer tid, att nåt händer osv, men då meddelar man väl ändå den som har tiden efter på nåt sätt?

Vi har kommit fram till att vi nog måste sätta oss och förklara bla. vad det innebär att jag har Aspergers, för både BM och läkare...
Sen så har jag nu skrivit ut rekommendationerna och ska ta med mig de papprena när vi får träffa dem nästa gång så slipper jag argumentera själv förhoppningsvis, utan kan bara ge dem svart på vitt.

Zewz - "Han har ju en bit att åka..."?? Jösses, det var det dummaste jag har hört!
Och så är det ju ganska mycket som är helt normalt, som ndå ingen har nämnt ett enda ord om innan man upptäckte det själv... ;) Jag har haft rätt mycket stramande i ligamenten sedan vecka 14 - 15 och blev livrädd första gångerna.

Skickar en styrkekram till dig! Förstår verkligen att det känns jobbigt att bli så ignorerad av vården. Det verkar ju dessutom vara rätt svårt att komma fram på telefon hos er (eller var det till BM?). Din man/ sambo kanske kan hjälpa till att jaga dem om det känns knäckande för dig?

Klockan, skickar en kram till dig också, håller tummarna för att det blir mer uthärdligt så snart som möjligt!

Nä - värre... :crazy: jag tom. kräktes förut, inte, inte likt mig..... har jättesvårt att äta och jätteont..
Ringde FL som började jiddra om alvedon och stödbälte .......... jag blev så less så jag la på... :o
J (maken) ringde upp de istället... han är också orolig... FL trodde inte på havandeskapsförgiftning eftersom blodtrycket var jättelågt och fint i onsdags. Däremot tyckte hon inte att det var konstigt att jag mådde illa, hade synbortfall och var omtöcknad med tanke på hur ont jag har (jag har sjukt bra förmåga att hantera smärta rent mentalt)...

Sen förklarade hon för J som läkaren sa i mellandagarna att det är förväkar och att de drar i bäcknet och gör att det gör ändå ondare... :cry:

Om det inte blev akut värre eller vattnet går el. dylikt så har jag inget på FL att göra just nu, de kan inte göra nåt tydligen.....

Så på det viset är det. har jättejobbigt att få i mig mat också. allt växer i munnen och jag kväljs/tjöjs när jag sväljer. Har ätit typ 1 tugga ägg, 2 små tuggor macka idag... J skulle tydligen koka risgrynsgöt nu, får se hur d går ...

Känner mig lite lugnad ändå men är orolig också... man blir ju inte så klar i knoppen av att inte få i sig mat som folk heller ....

En stor kram till dig Lew och alla som behöver!

Angående saker som är normalt, men som man får upptäcka själv - jag har snart googlat sönder min dator, så jag känner mig väl påläst och förberedd på "allt" som sjukvården inte informerar om innan man ringer i panik och undrar vad som händer. Ska bli spännande att se hur mycket det är jag missat... :angel:

Kan man begära ett extra ultraljud för att man misstänker att ungen har 8 armar och ben? :D

Men Lew... *stor-kramen*
ibland undrar man ju om läkarna har fått nån utbildning öht. det är nog jättebra om du orkar förklara konsekvensen av asperger..... även om det ärhelt bedrövligt att det ska behövas ...:(
har man extra besvär utöver att vara gravid och kroniskt sjuk så måste man ju behandlas med respekt utifrån det!

Tänkte förresten att jag skulle tvinga med mig sambon till Trollhättan idag och kika på barnvagn samt hämta ut min babybox på apoteket där. :banana:

Sambon igår: "Ja, vi kanske kan åka. KANSKE...! Men vi planerar väl inte att köpa vagn på plats eller??? :eek:"
Micks: "Beror heeeelt på om de har några bra once-in-a-lifetime-erbjudanden just den dagen så du ska nog inte räkna med att komma hem tomhänt... :devil: :angel:"

Låter som en bra plan att ta med info, alla är säkert inte så insatta och kanske lyssnar bättre om man har med ngt utskrivet.

Jag får också alltid vänta vid läkarbesöken. I början parkerade jag lite naivt i ett p-hus där man måste betala i förväg, men det drog ju över mer och mer för varje gång. Även på morgonen som Zews säger, då undrar man lite vad de har för planering. Men om det är typ en timmes väntetid brukar de iaf säga det, så kan man fixa ärenden på stan under tiden.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 868
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 564
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Tror detta är den senaste listan: Februari 25/2 Glittra 33 år, andra barnet- I föddes 8/3, 3670 g och 53 cm Mars 1/3-Fille...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
96 366
Senast: lil-sis
·
Gravid - 1år Snart har vi första födelsedagen och många av bebisarna (är dom ens bebisar längre?) börjar bli mer vilda än tama. :love: Har jag glömt...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
55 834
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2