Sv: Vårföräldrar 2013! Del 3
Sorry Lew men jag fattar inte riktigt vad Du håller på med.
med tanke på vilka risker din sjukdom för med sig för graviditeten och barnet så skulle jag i ditt läge rivit sjukhuset/vårdcentralen för att få träffa den utlovade läkaren innan jag gav upp och åkte hem...
Båda gångerna jag varit på spec. mödra nu för läkarbesök, ett akut och ett planerat har jag fått vänta, ena gången 50 min, andra gången 30 min. på vårt lilla sjukhus har den läkaren även förlossning-backup nämligen...
Få extra kontroller? Du ska ha det och fattar inte de vad du o bebisen riskerar (du har ju tots allt en ovanlig sjukdom) så får du väl ta strid?
förlåt om jag är hård men jag blir orolig för dig o bebisen.
Hm... vad JAG håller på med?
Läkaren har inte förlossningsbackup eller liknande, utan tar endast emot planerade besök på MVC.
Du kanske är så stark att du orkar riva upp hela MVC, eller sitta i väntrummet med en massa andra blivande mammor, pappor och syskon och gråta men jag klarade inte det. Efter alla jäkla motgångar bara den senaste veckan så blev det för mycket att än en gång bli bortglömd, bortprioriterad eller bara rent nonchalerad... det var inte så att jag inte "ides" sitta där och vänta längre utan jag orkade bara inte mer.
Givetvis ska jag kontakta dem på måndag morgon igen och jaga läkaren, kräva ny tid snarast osv. Jag struntar inte bara i det.
Jag har flera gånger frågat om hur de ser på min sjukdom osv men de menar att eftersom jag inte har den farligaste typen av sjukdomen så brukar det inte vara några problem med själva graviditeten utan "bara" vid förlossningen (att höfterna går ur led eller så). Det är inte vad rekommendationerna säger, men jag orkar bara argumentera med dem lite i taget. Vad hjälper det att kräva när de säger nej det behövs inte? Jag kan knappast tvinga mig till det under hot.
Bebisen sparkar och jag har varken några sammandragningar som gör ont eller några blödningar så det finns ju ingen egentlig anledning att tro att det är annat än bra med kotten just nu. Efter några dagar med järntabletter så har både huvudvärken och illamåendet lagt sig lite dessutom.
Jag äter Litium och antidepressiva av en anledning, och nu när jag är medicinfri så påverkar det givetvis i såna här lägen. Fram tills nu så har det gått bra, men kombinationen av att BM flyttade mitt besök med en månad, FK krånglar och en massa andra saker som jag inte behöver ta upp här... ja då går det inte så bra längre. Speciellt inte nu när jag inte kan gå ut och ta en långtur i skogen med hästen, mocka, bara sitta i hagen eller andra saker som jag brukar göra för att må bättre.
Sorry för den depressiva utläggningen, men jag blev bara så ledsen av ditt inlägg även om du säkert menar väl.
Kaktus: Jag går redan på MVC på det sjukhus där jag ska föda. Dessvärre.
Angående besök så har vi våra familjer långt bort (närmast är nog 17 mil) så det finns ingen större risk att de dyker in oanmält eller dagen efter förlossningen.