Vårföräldrar 2013! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013! Del 3

Jag skulle vilja påstå att man har rätt djupa problem om man planerar att äta upp moderkakan...! :rofl:

Jag blir.. lite lätt irriterad av att se det där programmet :o Vilket pucko den där hippiekarln Fritz verkar vara. "Nä jag skulle vilja att min fru föder i en hög torra löv och håller i ett träd! Sjukhus åker man bara till om det är akut" Sen att frun håller på att gå under av smärta räknas inte som akut :grin:

Kl

Ah, äntligen har jag klarat av dagens projekt: begravning! Och, faktiskt, jag struntade i att köpa nya kläder. Jag hittade ett linne och en kofta eller vad man ska kalla det i garderoben och jag kom faktiskt i mina jeans från innan graviditeten fortfarande så det fick bli så :)

Jag pratade med mamma på vägen till kyrkan om det där med att folk vill hälsa på den lilla sen när den är ny. Barnmorskor pratar om det, nya mammor pratar om det osv. På föreläsningen vi var på igår fick vi tipset att ta dit de som vill hälsa på för att det är lättare att bli av med dem. Jag blir helt stressad av att folk ska hänga på låset överhuvudtaget! :eek: Alex och jag pratade om det med och jag frågade om hans familj skulle bli ledsna om de inte fick komma direkt och hans svar var "pfft, det skiter väl jag i! De får väl komma när de är välkomna!" så jag hoppas att han står fast vid det. Även mamma tyckte att jag väl får säga till själv när jag vill ha besök så det verkar inte som om hon har superbrådis heller även om hon såklart som mormor vill se sitt barnbarn snarast möjligt.

Det kan ju hända att man vill visa upp bebisen direkt men jag är ganska privat just runt graviditeten och kommer säkert att vilja komma in i det själv i början med så som det ser ut nu. Jag ventilerar hellre saker på internet och med Alex än vad jag ringer till t.ex mamma.

Men allvarligt, den karln (med mustaschen) stör jag mig på något fruktansvärt... :crazy: Förstår helt varför programledaren flippade när han började snacka om att blivande mamman inte skulle ge upp för smärtan och åka till sjukhuset och skit... :crazy: Ååååååh! Pucko!

Haha, DS, du hann skriva om samma sak... :D

Sorry Lew men jag fattar inte riktigt vad Du håller på med. :o med tanke på vilka risker din sjukdom för med sig för graviditeten och barnet så skulle jag i ditt läge rivit sjukhuset/vårdcentralen för att få träffa den utlovade läkaren innan jag gav upp och åkte hem...

Båda gångerna jag varit på spec. mödra nu för läkarbesök, ett akut och ett planerat har jag fått vänta, ena gången 50 min, andra gången 30 min. på vårt lilla sjukhus har den läkaren även förlossning-backup nämligen...

Få extra kontroller? Du ska ha det och fattar inte de vad du o bebisen riskerar (du har ju tots allt en ovanlig sjukdom) så får du väl ta strid?

förlåt om jag är hård men jag blir orolig för dig o bebisen. :crazy:

Jag tror man ska/får ta det där med besök vartefter man känner själv. Jag var skitpigg efte FL och ville inget annat än visa upp våran fantastiska onge :love:

En bra grundtanke är att man inte skaffar barn för någon annans skull- pallar man inte sin morsa/svämor första dagarna/veckona så ÄR det så.

Sen behöver ju besök inte innebära stora kafferepet i åtta timmar heller, alla våra första besökare var väldig, väldigt finkänsliga och stannade max 10-15 min (alldeles lagom tyckte jag )

Båda våra familjer är ju ganska sociala av sig och vill gärna träffas länge och väl de få gånger man ses så jag funderar på om man ska bjuda in dem precis före lunch så de är döhungriga när de kommer och sen bjuda på max en kanelbulle ;) min familj blir ju lätt ordnat. Mamma bor ju liksom 25-30 mil bort så där kan man liksom säga att nä, kom när jag orkar umgås i stället och farmor och farfar när de vill besöka så är det alltid så bråttom hem så farfar kan ringa sina nya brudar (farmor och farfar bor inte ihop och farfar har svårt att hålla sig till en, haha). De äter vad som bjuds och sen pyser de.

Alex familj bor ju här allihop men mamma pratade om att man ju kan åka hem till hans mamma och pappa när det känns som om det är dags och samla folket där så man själv kan välja att åka hem när man känner för det. Annars kan man ju säga direkt när man bjuder in dem att ja, ni är välkomna men ni stannar inte längre än xx minuter för vi vill ha vår egen tid nu.

Hoppas att du är lika pigg eller i alla fall nära på efter den här förlossningen. Du har haft nog med tunga perioder nu :)

Fast det brukar ställa saker på ända när man umgås med n nyfödd och nyförlöst. ;)

Ett hett tips är ju att ta bebisen och stänga in dig i sovrummet, om du inte säger åt de att gå vill säga... ;) bra att ni pratar om det så Alex kan vara lyhörd inför vad Du behöver och kan säga ifrån. :)

Jag hoppas också jag är pigg efter. Är lite nervös för att det ska kännas/bli annorlunda efterom det nog blir igångsättnin...

Det är väl jättebra att ni har pratat om det innan så att både ni själva är på samma linje och att era familjer får veta hur ni vill ha det. Det var just såna saker jag tyckte var bra att det kom upp under föräldrautbildningen så att man får en anledning att ta upp det till diskussion. Om ni sen känner att ni vill visa bebisen tidigare än ni i dagsläget tror så blir nig bara familjen glad :)

Jag hoppas att de förstår det med. Annars kanske jag kan lägga mig i soffan och breda ut mig över hela så alla andra får stå. Förr eller senare blir de väl trötta i fötterna :angel: :rofl:

Jo att stänga in mig i sovrummet har jag faktiskt tänkt tanken på också om det är så. Jag känner mig inte helt bekväm i att jaga ut hans familj utan tycker att det faller mer på honom. Det är lättare att säga "jag är trött så jag går och lägger mig nu" än "skulle ni kunna åka hem snart?". Jag är ju redan nu rätt så... Ja, tar inte gärna hem folk i onödan för det är skönt att kunna gå i säng när man vill utan att ses som oartig. Lite mer sliten än normalt helt enkelt. Jag kan inte tänka mig att det blir bättre när barnet väl är ute och hjärnan går på högvarv av allt nytt. En vild gissning är att vi båda behöver ett tag att landa.

Kl

Läkarbesök idag..

Ul såg fint ut, tappen opåverkad finns ingen anledning till sjukskrivning så går på 25% på måndag igen.. Känns bara.. Meningslöst..

Går för övrigt in i v.25 idag! Tänkte ta en bild men har en riktig tjockisdag så spar det till nån dag jag känner mig fin ;)

Jag har så svårt att se det där med besök framför mig, dels för jag har ställt mig in på att dom kommer prematurt och kommer ligga inne iaf nån vecka.. Och dels för familj och vänner bor så långt bort..

Tillägg//

Eller alltså det där lät ju knasigt.. Men har helt enkelt inte kommit så mkt längre i tankearbetet än fram till förlossningen :p

Jag blir också upprörd över hur illa du blir behandlad!
Har dåligt med tips på vad du kan göra, men min känsla är ju att du ska gå på spec-MVC på det sjukhus där du ska föda, där finns det mest troligt mer kompetens än på vc.

Det där med besök är svårt.
En del av mig vill att mamma kommer hit och bor här när vi är iväg på förlossning. Någonting måste till för hundens del i alla fall. Då är hon ju även här när vi kommer hem, vilket dels skulle vara fantastiskt skönt, med någon som tar hand om allt :rofl: men då kanske man helst vill vara ifred...
Annars får vi åka dit med hunden/de hämtar honom här, men de bor tio mil bort så lite bökigt är det allt... Samtidigt har man kanske inte ork/tid/lust att ge hunden vad han han behöver de första dagarna hemma.
I övrigt vet jag inte. Svärmor kommer säkert hänga på låset, men då får man väl säga ifrån...

Besök ja... Svärmor kommer antagligen titta in då hon som sagt jobbar på avdelningen bredvid - neo. Men hon respekterar givetvis om jag säger nej!
I övrigt kommer jag nog vilja ha lugnt och ro den första tiden och mamma och pappa kommer respektera det - det har vi redan pratat om.
Svärmor har pratat mycket om att hon gärna kommer och avlastar och så "för hon vet så väl hur mycket man behöver det", och ja jo, kanske det... Men jag vet inte hur tidigt hon har tänkt sig att den här avlastningen ska ske... :grin:

Äh, det blir nog bra. Jag är rätt bra på att säga ifrån och orkar inte jag det så har jag en sambo som kan föra min talan. :)

Om du/ni av någon anledning känner att ni inte orkar ses utan vill komma hem till er själva i lugn och ro kan ni ju prata med de innan så de packar och åker så får hunden vara sälv en stund innan ni kommer?
Ang. jycken så är ni ju två. :)

Vi kommer ha farfar/farmor här för att passa dottern när vi är inne. Beroende på läge så får de ju helt enkelt åka innan vi kommer hem. Jag hoppas på att inte behöva ligga inne den här gången heller utan att maken ganska snart kan åka och hämta L och vi kan åka hem tillsammans som familj... Å andra sidan kunde det vara skönt att ha de här något dygn också så man får lite hjälp... beror nog alldeles på hur det känns, men jag är mindre osäker "innan" den här gången.

Ang besök har jag inte funderat på det så mycket, våra föräldrar får gärna komma och kika, de stannar ändå inte länge, ffa inte om vi är trötta. Kompisar får väl komma lite vartefter vi orkar, tror inte att det blir något problem alls.

Jag tyckte det var superskönt att ha mamma där efter första förlossningen. Just för att vara min mamma, och stoppa i mej mat, se till att vattenflaskan låg nära, gosa bebis medan jag duschar och tvätta, laga mat och bara vara där. Nu bodde jag ju på irland med första men jag uppskattade verkligen att hon kom en hel vecka och bodde hos oss. Med efterkommande barn har jag väl mest behövt hjälp med barnpassning så jag kunnat amma i fred.

Jag hade gärna haft mer besök! Nu kom typ svärmor de första fem veckorna (alltsa inte i sträck - hon bor ca 7 km fran oss!) och några grannar som ringde på, sa grattis, beundrade underverket, lämnade present och gick igen.

Hade varit mysigt att sitta och fika och få visa gullungen.

Ang besök så är nog min familj rätt soft och int för pådrivande.. Olles mamma skulle nog kunna vara det, men Olle berättade idag att han sagt åt sin mamma att man inte fick ta mot besök på BB. Han visste inte ens vart han fått det ifrån ^^ men det vore ju inte helt otroligt under förkylningstider och RSvirus.
Vi pratade också lite kort om att det kanske är bäst om vi ser till att åka till folk ist för att ta över dem. Då kan man ju som sagt fly när man vill. Vi bor ju dessutom så off så det känns inte helt bussigt att köra iväg folk efter en halvtimme.. Men jag tar inte ut något i förväg, jag kanske mår super bra och tycker det är jätte kul med besök. Jag kan dock redan känna viss liten press på att folk redan pratar om att komma och hälsa på och få bebisgos. I mitt huvud är det just nu MIN och OLLES bebis och det funkar inte riktigt med tanken på att lämna henne i någon annans famn när det enda jag vill är att ha henne i min egen! Jag fattar ju att det kommer vara annorlunda när hon väl är på plats och jag redan haft henne i mina armar men det krockar så i huvudet just nu.. Precis som när Olle sa att hon på somrarna kunde åka upp tre veckor till svärföräldrarna på deras gård i Värmland. Det skulle hon såååå tycka om. Haha, jag blev sur och ba "kan ungen få komma ut innan du börjar planera att hon ska åka iväg i tre veckor!?!?:mad:"

Så jag funderar inte så mycket på besök.. Vi är nog rätt osociala dock så det kan nog bli lite problem och åsikter..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 868
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 564
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Tror detta är den senaste listan: Februari 25/2 Glittra 33 år, andra barnet- I föddes 8/3, 3670 g och 53 cm Mars 1/3-Fille...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
96 364
Senast: lil-sis
·
Gravid - 1år Snart har vi första födelsedagen och många av bebisarna (är dom ens bebisar längre?) börjar bli mer vilda än tama. :love: Har jag glömt...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
55 834
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar