Vårföräldrar 2013! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013! Del 3

Skickar en styrkekram till dig! Förstår verkligen att det känns jobbigt att bli så ignorerad av vården. Det verkar ju dessutom vara rätt svårt att komma fram på telefon hos er (eller var det till BM?). Din man/ sambo kanske kan hjälpa till att jaga dem om det känns knäckande för dig?

Klockan, skickar en kram till dig också, håller tummarna för att det blir mer uthärdligt så snart som möjligt!

Tack ska du ha. Ja de har visst två timmars telefontid (även om det inte finns information om det nånstans, men ringer man efter kl 10 så är det stängt för dagen). Det gäller komma fram och att hinna få en telefontid innan de tar slut. :mad:

Sambon hjälper mig jaga när han kan, men jobbar som personlig assistent och kan sällan ringa nånstans när han jobbar så klart. Jag har dessutom rejäl telefonfobi, vilket så klart inte underlättar, men vissa saker - så som BM, läkare och veterinär måste man ju ringa i alla fall så jag försöker se det som träning.

Och ja.. det känns lite så där att behöva förklara och komma med papper osv men det kanske hjälper i alla fall... EDS förväntar jag mig inte att någon ska kunna något om, det är så pass ovanligt att väldigt få läkare ens har hört talas om det innan. Däremot gillar jag inte att de uttalar sig så tvärsäkert om något som de inte kan.

Aspergers däremot är ju inte jätteovanligt, och att behöva sitta och traggla igenom det också och dessutom behöva förklara gång på gång att jag t.ex. kanske inte förstår det som är "underförstått" utan tolkar bokstavligt är aningens... ja lite förnedrande faktiskt. Sambon tycker också det är jättejobbigt att sitta och prata om mig som om jag vore ett barn (hans formulering)

Låter som att ni har en bra plan för kommande besök. Bra att ni tar med er papprena så kanske det är lättare att förklara för er varför ni är oroliga och läkaren kanske kan ge er bättre svar.

Delvis knapplån
Jag har också fått vänta vid i princip alla mina läkarbesök på MVC, trots att läkaren bara är där för att ta emot inbokade MVC-patienter. Och är det mitt i alla besök förstår jag att det kan bli förseningar osv och de kvinnliga läkare jag mött har både bett om ursäkt, läst min journal innan och varit väldigt grundliga och förklarande, helt enkelt kanonbra. Den manliga läkaren jag har vart till två gånger var försenad drygt 50 min första gången då jag hade morgonens första tid, min BM kom efter ca 15 min och beklagade att doktorn var sen och att hon inte visste hur sen för det gick inte att få tag på honom och han hade inte hört av sig. BM satt med mig och pratade en liten stund, innan hon var tvungen att gå in till sig igen. När han väl behagade dyka upp meddelade hon mig det och satt även i tfn för att förlänga min sjukskrivning en vecka tills nästa läkare var där. När han kom och hämtade mig bad han inte ens om ursäkt för att han var sen och han var otroligt arrogant. Så trist när man träffar människor med dålig attityd :/

Men usch det verkar ju vara regel snarare än undantag att de håller på så... :( Så fruktansvärt nonchalant!

Ja, skittrist! Man känner sig rätt nedtryckt när de beter sig så och bara det gör mig både arg och ledsen.

Oj vilka väntetider ni har! :eek:

Här har jag som mest fått vänta i 10-15 minuter - och då kom bm ut med en gång och sa att det var var lite sent idag. Oftast får vi komma in rätt tid eller 5 minuter senare :)

Och det trots att vi nästan alltid haft kvällstider :) Känner mig lyckligt lottad nu :)

Instämmer, jag har sällan behövt vänta länge jag heller. Inte ens när jag var till akuten en gång för några år sen - för ett låst knä. Jag har väl haft tur kanske! :)
Däremot har man ju träffat en del nötter som, även om de varit i tid, varit nonchalanta och inte tagit problemen på allvar. Inte nu under graviditeten som tur är... återstår att se hur det blir om jag ska försöka bli sjukskriven dock.

Åh, jag känner att jag på något sätt vill utsäkta FL-personalens dåliga stil när de inte lyssnar på dig. Så otroligt jävla taskig stil! Det är tråkigt att det är så begränsat med smärtlindrig för gravida. Det är ju väldigt påfrestande med den där konstanta smärtan. Har du varit i kontakt med någon avdelning som är inriktade på smärta? De kanske har något tips som du inte provat förr tänkte jag.

Jag tycker så synd om dig Klockis. Jag kan inte ens föreställa mig hur det är att ha det sådär. Får du i dig ordentligt med vätska eller vill den också upp?

enda gången jag inte fått vänta var när jag kom in med en allergisk reaktion strax före jul..... då gick det undan!

När jag fick vänta 15 minuter var jag arg som ett bi. Ingenting "det blir lite sent idag". Det tyckte jag inte om. Jag hade ett och annat att styra med den dagen så det blev rätt körigt.

näe jag har ju provat allt som finns: alvedon, ciodon, värme och akupunktur...TENS oxå förståss.... det enda de kan göra är att korta grav. men de kan ju inte göra något förrän tidigast v.37...

Vätska funkar, har petat i mig lite risgrynsgröt nu också- halleluja! :bow:

Är det sammandragningar/förvärkar som är den stora boven just nu?

Skönt att det funkade med vätska och gröt i alla fall :) blir det sopp- och grötdiet fram till BF nu?

Hoppas att de kan plocka ut barnet i v.37

Skönt att du kan få i dig något, har du provat typ nypon eller blåbärssoppa? Eller kräm?
Lider så med dig :(

Oj vilka väntetider ni har! :eek:

Här har jag som mest fått vänta i 10-15 minuter - och då kom bm ut med en gång och sa att det var var lite sent idag. Oftast får vi komma in rätt tid eller 5 minuter senare :)

Och det trots att vi nästan alltid haft kvällstider :) Känner mig lyckligt lottad nu :)

Ja upp till en kvart känns ändå på nåt sätt ganska ok att behöva vänta. Jag har all förståelse för att det kan bli lite strul eller nåt händer, läkaren måste på toa eller vad som helst... men då säger man väl som sagt ändå till om det dröjer... och verkligen om det dröjer länge.

Jag har nog haft tur jag med som faktiskt fått komma in den tid som sagts, kanske 5 min sent eller så nån gång. På vårdcentralen här hemma har jag fått vänta i över en timme på en provtagning som tar 3 minuter att göra iofs.

Vid medicinsamtalet som BM bokat in med mig över telefon (och skickade med post) hade hon en helt annan dag och tid bokad i datorn, så då fick vi ju också bara åka hem igen...

Klockan - konstigt ändå att de inte kan kontrollera för HF bara ifall att. Visst att blodtrycket "ska" vara påverkat, men det kan väl alltid finnas undantag? Vilken vecka är du nu?

För övrigt är det ju bara en månad kvar tills första vår-bebisen är beräknad!! :eek: :banana:

Otroligt, känns som att man har sååå länge kvar, men det behöver inte vara så länge kvar :)
Undrar vem som blir först ut i tråden?

ja verkligen, jag grejjar på med mitt och fick nästan en mindre chock när jag såg att det stod månad 7 i appen i dag :o

Klockan: har jag rätt i att du snart har gått 33 fullla veckor? Du måste alltså stå ut ca fyra veckor till minst?

Fy vad hemskt för dig! Visst vill man ju inte ta ut barnet för tidigt, men samtidigt måste manju ta humanitära hänsyn till mamman också. Du ska ju orka vara mamma både till lillkillen och till din dotter efter förlossningen också.

Finns det åtminstone bättre smärtlindring för dig att få efter förlossningen? Helst sådan som funkar ihop med amning förstås.

Finns det något som muntrar upp dig?

Kramar från Majola

Svarar alla: blåbärssoppa/kräm var en kalas ide..! det blir ju som en ond cirkel när man inte får i sig nåt, då mår man ju ännu mer illa... jusr den biten verkar peppar-peppar ha lugnat sig en liten aning i llafall..

Efter FL så öppnar det ju upp för nnan typ av medecinering, dessutom kan man ju i värsta fall föda upp ungen på ersättning om nöden kräver, men jag vill gärna amma... dessutom ska/bör det bli bättre nästan direkt...

det är v. 31 nu, i v.37 ska jag på läkarträff o planering. just nu är planeringen igångsättning så snart som möjligt men ska det hålla på och vara så här och jag (kroppen) inte är redo för igångsättning så tror (hoppas!!!) jag de snittar om bebisen är mogen förståss... men i vanliga fall snittar man väl i v. 38 så.....

Å fy, minst 6 veckor till för dig alltså :( Jag förstår verkligen att det känns som om det aldrig kommer att ta slut.

Som du säger så finns ju ersättning att ta till i värsta fall. Hoppas du ska slippa det eftersom du vill amma. Jag är ju i samma sits och hoppas verkligen att jag ska klara mig utan mediciner så att jag med kan amma i alla fall 6 månader.. även om jag nog kommer att pumpa ur så att sambon kan mata med flaska också.

Hur ska man tänka när man planerar föräldraledigheten förresten? Vi kommer ju göra så att sambon tar så mycket som bara möjligt av föräldraledigheten, men hur mycket är smart att spara på dagarna? Man kan ju plocka ut fram tills barnet börjar skolan om jag minns och har förstått rätt, så vad kan vara bra att ha i "potten" under de åren?

Jag har läst och läst på FKs hemsida men blir inte så mycket klokare...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 868
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 564
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Tror detta är den senaste listan: Februari 25/2 Glittra 33 år, andra barnet- I föddes 8/3, 3670 g och 53 cm Mars 1/3-Fille...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
96 366
Senast: lil-sis
·
Gravid - 1år Snart har vi första födelsedagen och många av bebisarna (är dom ens bebisar längre?) börjar bli mer vilda än tama. :love: Har jag glömt...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
55 834
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar