Vårföräldrar 2013! Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013! Del 2

info linfrö till människa
http://experterna.mabra.com/ska-jag-ata-hela-eller-krossade-linfron/

info linfrö till häst
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=608756
(extremt gammal tråd)
hippson
http://www.hippson.se/fraga-experte...strom/hur-tillreds-linfro-infor-utfodring.htm

Det handlar alltså om att det finns ett gift i linfröna och därför ska man inte ge för mycket. (hur mycket livsmedelsverket rekomenderar står i första länken, minns inte nu) Men man säger alltså att de ska kokas för att då frigörs giftet så hästarna inte blir dåliga. Antar att det har med o göra att man måste ge hästar så satans mycket för att få igång deras stooora tarmpaket.

Herre gud människa, har du lite att göra idag? :p jag hade förväntat mig ett svar likt "ja, jag har ingen aning, det är bara vad jag lärt mig" och så kommer du med massa länkar och ifo och annat. Jag blir ju rent brydd och känner mig lat som inte googlade själv :D Haha

äh, hur svårt är det att googla och skumma genom texten? :D
jag har googlat linfrön till människa förr, var inne i en löjlig hälsoperiod i våras och sommras så jag hade lite koll, var bara tvungen att se att jag inte svammlade.. vilket inte vore helt otroligt ;)

och nej, jag har inte lite att göra.. jag bara gör inte det jag ska :angel:

:eek:
oj jag ska genast dra ned min konsumtion!! Försöker få i mig en halv dl per dag eller så nu .. får svälja de hela..? ;)

Börja käka plommon och sånt lajbans då ^^ Min mage är tokkänslig, jag vet inte om jag är allergisk eller något, har försökt utreda de men de hittar INGET. Fick höra "jaaa, du är veeeerkligen frisk, dom har kollat ALLT" :p
Men kaffe kan jag inte dricka hur som helst det kommer som ett brev på posten som en jävla högtryckstvätt ur röven :D Fick vi massa plommon på kontoret, jag tror jag åt tre stycken innan jag fick samma resultat som av en mun kaffe... :cool:

Men äter man hela linfrön så ska de ju inte avge sig några gifter så då ska de bara vara äta på :) Krossade ska iaf inte vara lakserande enligt de som påstår sig veta ^^

Senast ändrad:

Plommon (torkade) är ju svinäckligt! :p
Vi har ett jättefint plommonträd i trädgården dock men det är ju som vinter.... Kiwi vräker jag i mig, och apelsiner. Det har också "lite" effekt....

*kl*
funderar på om jag ska boka transporten hem åt fölungen.. i Maj ska han åka har jag bestämt. Kunde vara skönt att ha det "bokat och klart" i god tid ...?

*knapp*

Vad ni skriver! :)
Jag fick veta idag att lägenheten börjar renoveras på måndag! Det borde ta ungefär 2 veckor och sen kan vi äntligen flytta in! :D :banana:

Klart att du ska boka transporten Klockan, sånt brukar lätta upp stämningen för mig om jag är på kasst humör. Eller köpa en pryl jag kommer att behöva på tävling i sommar. Det känns närmare då ju :)

Micks: Det närmar sig! :) Vad roligt med flytt! Eller ja, det är roligt när man väl har kommit till ordning rättare sagt :o

Kl
Nu har jag i alla fall bakat frallor. Jag passade på att göra en kladdkaka när jag ändå var igång och bänkarna är hyfsat rena. Bara resten kvar av min lista. Kan ju passa på att hänga tvätten i alla fall. Jösses vad jag längtar tills jag får provsmaka frallorna, omnomnom! De är för varma än :(

Ja, jag känner mig som ett otåligt litet barn nu! ;)

Duktig du är! Jag har mest legat på soffan hela dagen. Bröt ihop över att nästäppan aldrig ger sig, att jag antagligen åkt på kronisk bihåleinflammation precis som mamma och att jag snart har död på barnet pga mitt nässprays-knarkande... :cry:
Så sambon tog hand om maten idag (blomkålssoppa :d) och har tröstat och vart allmänt gullig!

*blörk*

Jag har också mest legat på soffan, bortsett från den timmans bakning ;) Med facit i handen: Det var SÅÅÅ värt det! *smakar på brödet*

ang linfrön så ska de stöpas i hett vatten till häst, kanske inte direkt kokas... ;)
Det är ju slemmet som bildas runt dem man vill åt och som redan sagt så är det heta vattnet för att cyanvätet ska frigöras. Hästarna är rätt dåliga på att tåla sånt, vi har ju ett helt annat matsmältingssystem.

Jag äter dem själv antingen i yoghurt, fil eller gröt, och sväljer dem hela. Jag använder även en del linfrö när jag bakar bröd (tips för mag-problematik - baka eget bröd med kruskakli, linfrö, solrosfrön, pumpakärnor osv i så får man i sig en herrans massa fibrer!)

Jag har bråkat med rymmande föl, höbal och kopiösa mängder snö i dag. Sen åt vi på Värdshuset under kvällen och när jag skulle resa mig från stolen så kändes det som om hela bäckenet föll i småbitar :crazy: Resten av kvällen spenderas på soffan i stilla viloläge. På plussidan är att paketet med stödstrumpor (jättesöta randiga) och extra bh:ar anlände i postlådan i dag. Jippi!

Jag är också RH-, kommer inte ihåg vilken blodgrupp dock, men tror att det är 0.
Min bebis är positiv och det kollades redan vid inskrivningen när blodprover togs och då kan man se både min och barnets blodgrupp. I v 25 togs ett blodprov för att kontrollera om något hänt så att mitt och bebis blod har blandats och immuniserats eller inte och mellan v 29 och 31 ska jag, precis som Apollo, ta en spruta i rumpan och så får man som hon skrev en spruta till inom 72 timmar efter förlossningen. Jag tror dock att rutinerna kan skilja sig lite beroende på vilket landsting man tillhör. Jag och Apollo tillhör samma :)

Jag har haft mindre ont än normalt idag och varit iväg på lunch och långfika med min bästa vän så humöret är på topp :) Härligt med lite variation!

Kl

Jag har ätit middag på slottet inatt! :) Hummer var en av rätterna, helt okej var den med. Jag har nog aldrig upplevt så mycket under så kort tid. Det är nog nästan nyttigt att vara gravid, bara att sova lite så får man en helt ny upplevelse att leva på hela dagen!

Alex har försiktigt påpekat att jag snarkar en del numer. Igår kom han ut i vardagsrummet och väckte mig för att han inte kunde koncentrera sig på boken han läste i sovrummet :o Dessutom har han sagt att han sovit dåligt sista nätterna, hoppas inte att det beror på mig. Nog för att jag har hört att gravida snarkar en del sista veckorna men stackars Alex. Det är ju ändå ~3 månader kvar. Och jag som har klagat på hans datorspelande på kvällarna...

Min sambo hävdar också att jag snarkar. Jag hävdar bestämt att han inbillar sig... :angel:
Fiser gör jag aldrig heller! :D

Haha! Fina flickor varken fiser eller snarkar och våra karlar har väl ändå hittat fina flickor, eller? :)

Hahahah vad roligt!! Jag har kommit på mig själv med värsta karlsnarkningarna när jag håller på att somna! De är så illa att jag väcker mig själv med dem!!
Dessutom är jag glad om jag filer och inte tokmökar! Det är helt hopplöst för är ju helt omöjliga att kontrollera haha

Idag har vi varit på Ikea och shoppat lite mer förberedelser till bäbis. Jätte roligt när jag gick runt på badrumsavd och fick syn på en gravid kvinna i en spegel som hade en gigantisk mage!! Hahahah det var JAG!! När blev magen så stor!?
När vi kom hem bad jag Olle ta kort, tyvärr syns det inte exakt hur stor magen är eftersom tröjan inte sitter åt under brösten, men fortfarande! Det är hela tio veckor kvar!!!! :eek:

pic_50e83b96ddf2b341e833efd4.jpg

pic_50e8442c9606ee4c7743f6c4.jpg

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 995
Senast: Mineur
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 874
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 587
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Tror detta är den senaste listan: Februari 25/2 Glittra 33 år, andra barnet- I föddes 8/3, 3670 g och 53 cm Mars 1/3-Fille...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
96 387
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025