Vårföräldrar 2013! Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013! Del 2

Visst bara rasar veckorna iväg nu när man kommit en bit på vägen! När jag satt i vecka 28 och funderade på vilket vecka jag var i, så funderade jag 18, eller 28? 18 eller 28? :p

Haha, jag med nu på senare tid! Det värsta var ju när man fick frågan i början "vilket datum plussade du!?" av en ren slump hade jag tagit ett kort på mobilen på gravtestet och skrivit ett datum på en lapp bredvid, annars hade jag ALDRIG vetat. Jag hade inte en susning om att man ens skulle ha koll på det ^^ Varje gång jag fick frågan var jag tvungen att börja bläddra bland bilderna på mobilen :p

Det är lite samma här. Jag tror att det var en måndag i juli. Jag vet att jag var på krogrunda fredagen innan och samma helg var jag och Alex på Ingarö och hyrde en stuga. Vi behövde komma bort tyckte jag och han tyckte väl att det lät bra. Efter det åkte jag och lämnade bilen samt hämtade grav-tester.

haha , viket datum du plussade? Jösses den frågan har jag tur som var inte fått... :) Fast det är klart, jag tog också en bild på testet med telefonen och skickade till sambon - han jobbade dygnspass (15 - 15) och jag ville testa på morgonen.

Jag kommer inte ihåg när jag plussade,bara att det var efter att bådemin man och min finaste vän hade diagnostiserat mig som gravid.
Jag var fly förbannad och skulle motbevisa dem...sån tur har man inte gånger två, tänkte jag... :angel:

+ klockan

Jag tror det var för att de ville stämma av att BF datumet stämde typ. Andra gången jag fick frågan, och började bläddra i telefonen bland bilderna så gick det snabbare för BM, som skulle göra KUB ultraljudet, att leta reda på det bak i journalen :p

klockan, haha, tji fick du, tjock vart du och så.. ja här brukar mamma säga "sprack du" men det hoppas vi verkligen att du slipper :D

*kl*

Lite fler frågor från mig :cool: (vad skulle jag tagit mig till utan er? )

När jag var hos läkaren nu i veckan så fick jag pratat lite med bm också. Fick bla veta att jag ska börja käka järn. Ni som redan gör det - hur håller ni magen i trim? Vad ska man äta för att inte riskerat att sitta där varje vecka med värsta förstoppningen? :o

Jag fick även veta blodgrupp 0- :smirk: sämsta möjliga kombinationen :p
Har jag inte fel så innebär det att jag måste få någon spruta/ta extra prover eller något sånt iom att jag är negativ? (Jag kommer säkert få veta mer när jag ska till bm den 23:e, men jag är nyfiken :p )

Låååångsam invänjning. Tog en tablett var 3:e dag ett par veckor och sen varannan dag och sen varje dag och när magen börjat på att bli kass har jag ätit mycket linfrö (2 msk eller nåt) under ett par dagar så har det rett ut sig.

+ vilse

Klenisar! :D ;) Jag hade sån huvudvärk och läste att det kunde ha med järnet att göra så jag smackade på med 1 tablett om dagen i hopp om att skiten skulle försvinna. Efter nån månad när jag var hos BM sa hon att "nu är det dags att börja äta järn varannan dag" och haha då försökte jag minska till bara varannan men då glömmer jag dem hela tiden så nu är jag uppe på 1 om dagen ändå. Hur det är i magen är som ett lotteri känns det som, oftast är det ok, men ibland är jag hård och ibland har jag diarré. Min mage har visserligen alltid hanterat sånt där lite underligt. Jag gick på en tokstor dos magnesium förut en gång och min kiropraktor sa att jag kunde bli hård i magen. Jag har aldrig haft så mycket diarré i hela mitt liv :p

Men annars Vilse så säger jag väll som DS, parera upp dålig mage med linfrön i mängder, katrinplommon eller andra grejer som brukar få snurr på magen.

Ang blodgruppen har jag ingen som helst susning om vad som gäller. Jag har ju lite spec (jag är Rh- och bäbis är Rh+ och behövde ta ett extra blodprov och en spruta som jag tog idag (i röven :eek:) och sen kommer jag få en efter förlossningen också) Det är inte hela världen, det löser sig.
Är du nyfiken... googla ;)

Åh. jag googlade åt dig.. det verkar ju vara samma sak som jag har? När jag googlar 0- så får jag bara fram svar på 0 RH- så med risk att detta är fel, men kolla denna länk

http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Behandlingar/Rh-negativ-blodgrupp-och-graviditet/

Men summa sumarum, det är ingen fara för din bebis nu, utan man behandlar för att det inte ska bli problem med framtida graviditeter.

ad.
lägger till, såg att deras info inte verkar vara helt uppdaterad om behandlingen, den har gjorts om för inte så länge sen.
i v 25 får man ta ett blodprov som kollar om bebis och du har samma eller olika (positiv/negativ)
i v 29 får man ta en spruta
efter förlossningen får man en till, enligt siten inom 72 timmar efter förlossningen.

Senast ändrad:

0- är samma som 0 RH negativ ja ;)

Huh, massa sprutor, jag som är nålrädd :D Men då förstår jag öven varför jag skulle ta ett extra blodprov nästa gång :) Men hur gör man för att få barnets blodgrupp innan det är fött? :confused:

tack för foldern! :)

Mao, linfrön ska köpas hem i mängder :D Äts dem som de är eller ska de kokas eller något sånt innan?

Enligt Apollo ska de ätas hela. Jag har ätit krossade och det har också funkat, precis som de är men tydligen är det bättre att svälja hela för.. oljan? Förstod jag rätt då Apollo?

Jag hade faktiskt aldrig några problem men blev varnad av BM så jag körde långsam invänjning ifall att. Man vill ju inte riskera att bli kass i onödan :)

*kl*

Idag har jag boat :D

Vi har typ dumpat allt bebisrelaterat på vardagsrumsbordet i brist på annan plats :p så idag fick jag nog och röjde ur en byrålåda och vek allt fint, kändes ungefär som och leka med dockor :rofl:

Nu ska det tvättas också men det får bli ett senare projekt! :)

Vill man ha en laxerande effekt på linfröna så ska man äta dem hela. För att tala klarspråk så bildar de en "slemhinna" kring bajset som gör att de lättare glider igenom sas. Däremot är linfrön super nyttigt och därför kan man krossa några när man ändå håller på. Om man inte krossar dem så åker de rätt igenom och kroppen tar inte upp de braiga grejerna i dem. :idea:

Vilse. Vette fanken hur man får tag på barnets blodgrupp.. men man tar ett blodprov iaf.. några andra undersökningar har jag inte gjort, men sen hur de lyckas trolla reda på det har jag ingen som helst aning om :p

Blodproven är simpla blodprov som tas.. kanske lätt för mig att säga som inte är nålrädd öht. Sprutan i rumpan var ingen fara heller. Sticket var inte värre än ett blodprov, det spände liiiiite liiite, men det var långt ifrån att det skulle göra ont, så av den orsaken behöver du inte vara rädd. Dessutom så tar man den i röven så du slipper se på :D

Haha vad mysigt! Jag ska ta tag i sen att tvätta alla bebiskläder när garderoberna kommit i ordning så att de bara kan vikas och stoppas undan. Ska bli mysigt att få ordning på det! :laugh:

Vad duktig du är! Jag har haft stora planer för dagen: baka bröd, gå upp på vinden med bilprylar och annat, byta sängkläder, torka av bänkar i köket... Vad har jag gjort? Ätit, startat en tvättmaskin (färdig men inte upphängd), startat diskmaskin och gått ut med katten för första gången sedan flytten (ville vara med första gångerna så hon inte virrar bort sig och båda var lika nervösa).

Baka bröd är liksom ingen ansträngning. Jag fick en hushållsassistent av mamma i julklapp som jag tänkte använda. Ändå har jag inte orkat det än. Kanske borde börja fixa nåt så kan jag sova middag sen. Alex och jag ska spela brädspel ikväll tänkte vi och då ska man kanske vara pigg...

Så länge jag slipper se skitet så brukar det gå bra :D Senaste året har jag till och med lärt mig hålla tillbaka tårarna :rofl: (jag tycker själv att jag är ganska löjlig - det är ju inte direkt så att det gör ont :p Och lägger man sen till att jag som mest haft 5 piercings - alla tagna helt frivilligt - så gör det att nålskräcken är ännu löjligare :rofl: )

Det jag minns är att jag gett hästen linfrön för att förhindra förstoppning, men där var det jättenoga att de var kokade innan - just för att oljan skulle kunna smörja. Fast vi kanske inte fungerar helt samma som en häst? :D

hade också stora planer och fick ryck och gick upp och fixade bebissakerna och sorterade lite papper.. vår lägenhet är KAOS (jag menar verkligen på gränsen till en sanitär olägenhet) nu efter alla sjukdomar, julfirande, resor osv.. :o men blev för trött så tog en paus vid datorn och här sitter jag nu.. ska inventera på jobb 17-23 så får väl spara på mig inför det..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 995
Senast: Mineur
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 874
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 587
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Tror detta är den senaste listan: Februari 25/2 Glittra 33 år, andra barnet- I föddes 8/3, 3670 g och 53 cm Mars 1/3-Fille...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
96 387
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London