Vårföräldrar 2013! Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013! Del 2

kl

Vilka fina magar allihopa! :love: Min är bara fyrkantig... :(

Ang barnvagnar så tycker jag det är helt sjuka priser :o Här blir det begagnat, helt klart.

Pan: jag förstår hur du tänker med "kan hon så kan du", och speciellt att cheferna tänker så. Det är ingen tröst förstås, men jag är i vecka 21 och har bara ett barn i magen - jag kan oftast inte göra mycket mer än att röra mig inomhus korta svängar eller sitta på soffan.... Jag gissar att du redan har försökt - men har du sagt till schemaläggaren att det inte alls fungerar så här, att de MÅSTE göra något? DS hade en bra idé - ändra i shemat eller sjukskrivning... ?

Nä det är det som är problemet.. Hon har två unga friska och ambitiösa tjejer som står o hoppar av iver för att få timmar.. Skulle tro att hon drar ut på det i väntan på att jag ska gå på antingen fp el sjukskrivning.. :( och visst, jag förstår henne på ett sätt.. Schemat är svårt att få ihop och ett jäkla pussel och det måste endå göras om igen i slutet på feb..

Kan du inte prata ihop dig med en läkare och se vad ni kan hitta för lösning då? Vill inte arbetsgivaren vara dig behjälplig så säg det till läkaren och se om du kan få en deltidssjukskrivning eller något?

Wow vad arg jag blir!!! :devil:
Vad står det egentligen i papprena om din sjukskrivning? Generellt så måste ju arbetsgivaren ta hänsyn till sjukskrivningen men betyder det att de ändå har rätt att säg kräva att man jobbar hela dagar men ex 2,5 dag ist för 5 halvdagar på ett normalt 8-17 schema? Det säger ju sig självt att hela skiten fallerar om de har rätt till det. Kolla vad som står i dina papper och ring till försäkringskassan och prata med dem.
Jag tycker det är helt absurt att man ska tvingas till att bli sjukskriven på det där sättet. Kan man jobba, vill man jobba, så ska man jobba, jätte enkelt. Dessutom, visst att det blir lite pussel med schemat.. nu kanske jag är lite naiv, men allvarligt, om hon har två som står och hoppar efter timmar så lär det ju knappast vara svårt för henne att få dem att täcka upp din andra halva. Visst kanske de föredrar att jobba heldagar och det kanske vore det smidigaste för arbetsplatsen, men att tvinga någon till sjukskrivning?! ÅÅÅH Jag blir så ARG!

Fö förstår jag hur jobbigt det måste vara att ha någon pigg och frisk snärta som de jämför med. Jag jämför mig själv konstant med mitt "ogravida" jag och bara det räcker för att jag ska bli trött och irriterad på att jag inte kan göra saker lika fort längre. Att då ha någon annan att jämföra med måste vara jätte jobbigt. :(

+ Vilse

Vilka fina magar ni har!! :love:
La dock märkte till att båda era magar pekar "nedåt" medans jag tycker min mage pekar uppåt. Visserligen har ju jag gått lite längre än er, det kanske har med det att göra, men annars.. tro mig.. var glada för det! :D Ibland tror jag att ongen gräver sig utanpå revbenen med huvudet och använder dem som huvudkudde. Ååååh det är så sjukt enerverande och jag blir helt mosad när jag sitter ner = hela mina arbetsdagar :p Dessutom envisas hon med att alltid ligga på höger sida så det är "tomt" på vänster och huvudet petar rakt ut på höger sida och mosar sjukt mycket på de låga revbenen... kunde hon inte hållt sig mer i mitten och inte legat tvärs över? Då hade hon ju fått plats och inte mosat mig hela tiden! Ibland är de såååå skönt att lägga sig ner på rygg för att få lite vila för revbenen för då glider hon ner och lägger sig i mitten ist. Tack och lov har jag inga problem med att ligga på rygg och sova heller.. jag funderade på det förut.... "äh, det är ju inte värre än när hunden ligger och sover på min mage = MYSIGT :love:"

Nä, nu ska jag gå och börja förbereda lite matlådor och rulla köttbullar på 3 kg köttfärs tjiho!:crazy:

Har möte med BM på ons så får se vad hon säger.. Läkaren har tidigare sagt att dom kan ordinera timmar el sjukskriva ner till 25% om jag vill.. Men grejen är ju den att jag vill eg inte bli sjukskriven.. Jag KAN ju jobba! Hade jag jobbat en "normal" 50%-tjänst dvs 4h/dag 5 dagar i veckan hade allt varit frid och fröjd.. Men nu bränner jag ju av 42h på 6 dagar ist (uppdelat på tors-ons så hamnar på två olika kalenderveckor)

Jag förlorar ju massor med pengar på det här.. Dels att jag inte kan ta extrainsatt som jag brukar (jobbar oftast 10-15h/v extra) och dels om jag ska sjukskriva ner mig till 25% så kommer jag gå back 4-5k/mån :(

Hahaha! Känner så igen fenomenet med att krocka med saker! Jag krockar med precis allt! Oftast med bossväggarna när jag ska mocka. Placerar alltid skottkärran i bosdörren och lämnar bant ung 30 cm att slinka förbi på... de blir ett jädra trixande nu!
Vanliga dörrposter på jobbet är jobbiga, men det värsta är att vi har låga dokumentskåp på jobbet och de är INTE skönt att gå in i hörnen med magen :D Man känner sig så jäkla hot när man krockar sådär haha!

Fö drömde jag så lustigt inatt. För ett bra tag sedan såg jag en video på en gravid kvinna som filmat sin mage där bebisens fot stack ut helt sjukt mycket. Det kan inte vart en verklig film för det var verkligen sjukt hur tårna petade rakt ut och hon kunde lixom nypa tag om tårna och foten..
Sen fick jag syn på en artickel på aftobladet där en pappa fotat under ett KS och bebisen sträckt ut handen och greppat läkarens finger innan hon kommit ut. De två grejerna blandade så drömde jag imorse att bebis sträckte ut sin hand så mycket i magen att jag kunse se handen klart och tydligt i ung samma storlek som en bebishand och att hon greppade mitt finger :D:angel:

Jag fattar inte var två små tottar gömmer sig i min mage? Jag ser liksom bara lönnfet ut fortfarande! :eek:
Nejmen, Pan! Tror du inbillar dig - jag tycker du har en riktigt fin gravid-kula jag! :laugh:
Men nu har du nog allt gått om mig - tror jag! :p Ska ta en bild sen idag när vi är i nya lägenheten. :)

Jag jobbade ju igår på inventeringen...

Nä, vad jobbigt! :( Försök att inte jämföra dig med den andra tjejen, som någon innan sa - du bär ju trots allt på två stycken och har gått igenom en massa skit den här graviditeten! Inte konstigt du mår som du mår.
Dåligt av chefen att jämföra så...

Är det till någon tröst så kan jag säga att jag inte heller hade fixat att jobba som du gör. Blev inringd idag, fick tacka nej pga gårdagens grejande i nya lägenheten. Då har jag alltså i princip bara använt benen till att gå en del samt puttat flyttkartonger framför mig med fötterna (ajabaja - jag vet!).
Så nu känns det som att jag blivit överkörd igen. Kanske inte av ett tåg den här gången men väl av en liten fiat eller golf kanske.

Känner mig hur löjlig som helst... :crazy:

(+pan)

Vill bara inflika att det egentligen är helt ointressant i sammanhanget att pan bär på två bäsingar. Alla graviditeter är sjukt olika och alla mår jätte olika även om man "bara" bär på ett barn. Alltså, även om pan bara haft ett barn i magen så är det ändå hur HON faktiskt mår som är det intressanta och inte hur en annan graviding mår. Sen fattar ju jag att tvillinggraviditeter ofta leder till mer/värre krämpor såklart så jag förstår ju vad ni menar :)

Kl

Konstigaste suget hittills. Havregrynsgröt med äppelmos, kanel och mjölk. Jag smackade på en dubbelpotion när jag ändå var igång och det är som godis! :love: Detta efter maten. Samlar energi? Jag? Jojjomen!

Du har såklart helt rätt i det du skriver, Apollo! :bow: Är nog lätt att generalisera åt det hållet också... :o

Ha! Det suget hade jag i morse, så det blev min frukost, dock enkelportion, men det är sjukt gott!

Havregrynsgröt kan jag klara mig utan... Men svärmor tyckte det var en bra idé att köpa med sig en stor semlekrans på vägen hem efter att ha kollat på bebiskläder och jag får allt säga att jag tycker bättre och bättre om henne asså... :angel:

Jag har varit sugen flera dagar men nu jäklar! ;) bra och billigt på-jobbetmellis med.

Jag sätter i mig galna mängder frukt, just nu är det päron som gäller... kan lätt sätta i mig 8-10 små päron på en dag, resten av "lådan" sparar jag till dagen efter och sen är det slut... :angel:

I dag har det varit full rulle i magen äntligen, har till och med känt några sparkar på utsidan av magen så nu längtar jag tills sambon kommer hem från jobbet i morrn så att han också får känna :love:

I dag har det varit full rulle i magen äntligen, har till och med känt några sparkar på utsidan av magen så nu längtar jag tills sambon kommer hem från jobbet i morrn så att han också får känna :love:

Visst är det underbart! :love:

Själv vaknade jag inatt av sparkar och hicka. Hickan var faktiskt lite irriterande, jag ville ju liksom sova lite också... :angel:

Härligt! Hoppas sambon får känna snart också, båda mina bebisar har slutat när pappa har försökt känna i början. Nu får han dock känna nästan hur mycket han vill :D

Frukt har vi också snöat in på här hemma och då främst fruktsallad med lite vaniljkesella, så gott!

Hicka har jag faktiskt inte fått prova på än! Har funderat på det faktiskt! Jag vill också! :p Har dock svårt att tro att jag skulle störas av det så att jag inte kunde sova av det. Jag är en sån som sover till precis vad för konstiga ljud och störande moment som helst. Tycker det är super skönt att sova till JÄTTE HÖG musik exempelvis :p Ang just det så funderade jag på om jag inte haft några hysteriska sammandragningar ett par nätter. Det kan ju bara ha vart en dröm, men vid två tillfällen har jag drömt att magen dragit ihop sig till ett litet russin och att det gjort jätte ont och att jag vart tvungen att koncentrera mig på att slappna av och andas. Som sagt, det kan bara ha vart drömmar men det känns ändå rätt troligt att jag haft två rejäla sammandragningar(/förvärkar?), men inte vaknade jag för det :angel:

Dessutom haha.. Telefonen plingade nyss eftersom jag går in i en ny vecka.. så stod det "nu börjar det bli dags för livmodern att nå de nedersta revbenen... jo tjena, det gjorde den för typ tre veckor sen och har sedan dess lekt "krossarevbenen-leken". tsss! ;)

Åhh vad gott det lät!

Kl

Idag har vi varit och kollat på vagnar. Det verkar bara vara jag som har ett litet öga för vad jag söker: en som tar sig fram även i lite halvtrassliga underlag (främst grusväg jag menar då) men ändå funkar bra i stan där man ändå vistas mest. Den ska vara något dämpad men det behöver inte vara dämpad a la köra skogsstigar och träsk så att säga. Jag kan tänka mig att tar jag med hästarna ut på promenad (vilket lär vara anledningen till att jag promenerar i lite eländigare terräng med bebisen) blir det med en bärsele eller motsvarande och det är ju lätt att komplettera med oavsett vagn. Min första tanke var Brio Happy med svängbara hjul men den tyckte sambon var lite bred och klumpig att ta med sig när man åker kollektivt.

Hur som, jag läste på ordentligt nu när vi kom hem och fann att Emmaljunga Nitro City var populär och även funkade på lite ojämna underlag och snö. Plus i kanten är också att den går att använda både som sitt och liggvagn så är man nöjd med den blir den nog kvar även som sittvagn. Den verkar inte rasa på andrahandsvärdet heller så den borde ju vara säljbar ändå.

En sån tänkte jag försöka titta ut och de fanns på begagnatmarknaden med. Frågan är, det är ju ändå hyfsat lång tid kvar tills liten är planerad. Hur långt i förväg bör man se till att man har vagnen? Borde jag ta hem en sådan nu, bums? Den finns på flera ställen här i Stockholm, begagnat, så den verkar inte så svår att få tag på trots allt.

Vi kommer beställa vår vagn i nästa vecka troligen, leveranstid 2-12 veckor (beroende på färg).

Hade vi valt begagnad så hade vi nog köpt "fortast möjligt", dvs så fort rätt färg dök upp. Annars kan man ge sig fan på att rätt vagn/färg är helt borta lagom till BF ;)

Hade de inte vart så att vår färg fanns i begränsat upplaga så hade jag nog väntat med att beställa. Orka ha en stor vagn ståendes hemma i onödan ^^ Men bryr man sig inte om färg och inte heller måste ha den absolut billigaste på blocket så hade jag nog avvaktat.
Innan jag såg vår vagn så tyckte jag aldrig att färgen var jätte viktig, förutom att jag absolut inte ville ha en rosa vagn... däremot är det ju väl känt att jag är snål :D så jag hade nog hållt stenkoll på blocket och köpt en när det dykt upp någon billig en! :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 995
Senast: Mineur
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 874
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 587
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Tror detta är den senaste listan: Februari 25/2 Glittra 33 år, andra barnet- I föddes 8/3, 3670 g och 53 cm Mars 1/3-Fille...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
96 388
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12