Varför sover inte våra barn?

Jag håller med dem som föreslagit att inte låta barnen äta så sent (senast något vid 19 tänker jag) och gärna komma hem från kompisar i tid också (även det ca 19).

Sen tycker jag inte barn behöver duscha varje dag (inte vuxna heller för den delen).

Mina barn lägger sig mer eller mindre gärna (9-åringen skulle hellre vilja vara uppe längre, men finner sig och somnar sedan snabbt. 7-åringen lägger sig gärna men har i gengäld svårt att somna). Vi borstar tänder vid 19:45 och läser saga vid 20 (ca 10 minuter). De somnar 20:30-21 och vaknar ca 6:30 varje morgon.

Till barn som har svårt att somna brukar jag säga att barnet inte behöver somna utan bara kan ligga och vila. När "pressen" är borta händer det att barnet somnar på 2 minuter trots den nyss sagt "jag kan inte somna".

Sen har jag nästan alltid suttit med mina barn upp till en viss ålder, och gör det fortfarande vid behov. Ibland får jag sitta en timme i fotändan men det stör mig inte då jag antingen är på buke eller kollar tv på ipaden.

Fast då gissar jag att han är under 10 år och åtminstone får tio timmars sömn. Kommer precis från ett föräldramöte i åk 5, och det var flera lärare och även rektorn som under sin föredragning påpekade att det största orosmomemtet i klasserna handlade om övertrötta barn. Barnen fick i många fall ha antingen tv eller platta i sitt rum och somnade i många fall inte förrän efter 22, om föräldrarna ens visste NÄR de somnade...
Visst, småbarnsåren är jobbiga, men rutiner, rutiner och rutiner samt att man ser till att man klarar att stå på sig brukar OFTAST leda till resultat.

Har man en unge som min som alltid haft mycket längre biologiskt dygn så hjälper inte allar rutiner i världen tyvärr. Men på vanliga barn funkar det kanske

Mina barn har heller aldrig behövt särskilt mycket sömn. De är 8.5 år och jag gör som Lupino : säger att man måste inte sova, men man kan ligga i sängen och bara vila för det är också bra för kroppen.

Våra rutiner (under terminerna) funkar såhär:
Vi äter runt kl 18 och erbjuder oftast ingen mer mat därefter. Är de ute och leker så måste de komma in vid 19.30 och vara klara för sängen vid 20. Eventuell dusch etc klaras också av på den tiden (tar ju inte så lång tid att duscha, mina fixar det på 10-15 min inkl hårtvätt). Sedan kan de läsa i princip hur länge de vill, dvs tills de blir trötta. Eller lyssna på musik eller ljudböcker i sina iPods. Vi har ingen tv eller iPad i sovrummet. Alltsomallt betyder detta att de oftast somnar 21-21.30 (ibland närmare 22) och det känns helt ok när de går upp runt 07. Jag är ju inte heller med dem under nattningen som sådan, utan de fixar allt själva så kommer jag upp och sitter på varje sängkant 10 minuter ungefär för att säga godnatt. Och det är väl egentligen mitt enda tips - vänj barnen vid att göra alla bestyr själva så att du bara behöver säga godnatt sedan. Då får du ju kvällen trots att barnen inte somnat ännu.

Ibland är en eller båda av mina barn fortfarande vakna vid 23. Då får de komma in i vår säng...brukar medföra att de somnar på fem röda!! Vi har rätt ofta barn i sängen. Det är ok för oss, om det gör så att alla får sova ordentligt...
Det brukade vara varje natt (endast ett av barnen) men har mattats av rejält senaste året - jag vågar nu hoppas på att vi inte kommer att ha tonåringar i sängen ;-)

Nä det tänker jag inte säga åt dem, bara hoppas att de själva märker vad de vill lägga ned tid på.

Men det var också för att förekomma alla som säger att vi ska trötta ut barnen så kommer de somna så gott på natten. Nej det har aldrig fungerat.
Uhm, var inte en av dem 6-7 år gammal? kan de ens själva klara av att räkna ut det, speciellt när barnen nog tycker situationen är bra som den är?

Själv hade jag så dålig framförhållning när jag var 14 att jag kunde läsa till fyra på nätterna om mamma inte stack in huvudet ett par gånger på kvällen och sa åt mig att sluta (vilket jag är glad att hon gjorde ;) ).

Nej, jag vet att det inte är det. Jag har två barn själv så, jo been there, done that... Under småbarnsåren är det bara rutiner som får livet att funka någorlunda.
Jag försöker bara ge dig råd. Det är inte så lätt eftersom jag inte känner till hela ert liv och att kvällsmat är samma sak som middag för mig även om det betyder nattmat för er. Det kan vara förståerligt med missförstånd kanske? Trots allt kan jag tänka mig att nattmat (eller kvällsmat som du kallar det) kanske medför en energiboost som gör det svårt för barnen att komma till ro. Om de äter bra till middag så räcker det säkert alldeles utmärkt för äldre barn i alla fall.
De äter sällan/aldrig bra middag och eftersom de somnar så sent förstår jag att de behöver något för att klara sig till morgonen därpå.

Kl
finns det någon annan anledning till att han inte vill sova? Personligen ville jag inte sova som barn för att jag dels va mörkrädd, hade separationsångest och trodde mina föräldrar skulle försvinna samt va rädd för mardrömmar.

Så jag låg hellre vaken och hade koll på läget = va dötrött på dagarna.
Jag tror att han tycker att han missar livet. Allt som finns att göra. Men jag vet inte säkert. Jag träffar på föräldrar då och då som upplever samma sak. Men vad betor det på? Det är jag väldigt nyfiken på. Om det finns någon bakomliggande orsak?

Jag upplever det inte som rädsla. Våra barn finner sig inte i vad som helst. De säger till om de tycker att något är fel. Och de säger till om de inte vill sova själva.

Uhm, var inte en av dem 6-7 år gammal? kan de ens själva klara av att räkna ut det, speciellt när barnen nog tycker situationen är bra som den är?

Själv hade jag så dålig framförhållning när jag var 14 att jag kunde läsa till fyra på nätterna om mamma inte stack in huvudet ett par gånger på kvällen och sa åt mig att sluta (vilket jag är glad att hon gjorde ;) ).
Jag tror att du missförstår mig faktiskt.

Nej. Det är fler i familjen att ta hänsyn till så senare än 18 som vi äter idag fungerar inte.

Vi kör oftast ett kraftigare mellanmål (idag smoothie på frukt och yoghurt samt smörgås-ar) så kan vi äta vid 19-20 om vi vill.

Är läget något bättre än när du skrev tråden?

Om mina barn hade önskat nattmat hade jag haft ett gäng kokta ägg liggande i kylen konstant. Det brukar vara bra som lätt nödmat. Alternativt en hopp i säng-soppa som vi kallar det i släkten. Något lätt och varmt baserat på växter, går att kombinera med ägghalvor. Spenat/nässelsoppa är ett klockrent exempel. Storkok och in i frysen.

Jag tror att han tycker att han missar livet. Allt som finns att göra. Men jag vet inte säkert. Jag träffar på föräldrar då och då som upplever samma sak. Men vad betor det på? Det är jag väldigt nyfiken på. Om det finns någon bakomliggande orsak?

Jag upplever det inte som rädsla. Våra barn finner sig inte i vad som helst. De säger till om de tycker att något är fel. Och de säger till om de inte vill sova själva.
Tolkar jag dig rätt om du funderar på om det kan finnas någon slags diagnos bakom? Det går ju säkert att prata med barnpsykolog om i så fall.

De äter sällan/aldrig bra middag och eftersom de somnar så sent förstår jag att de behöver något för att klara sig till morgonen därpå.
Varför äter de inte bra till middagen då? Äter de mycket till mellis eller är de för stressade (vill komma ut igen efter middag) så att de inte äter? Nej, jag håller fast vid teorin att det är matvanorna och rutinerna som är boven faktiskt. Om du inte ger nattmat, när skulle barnet bli hungrigt då tror du? Vaknar barnet mitt i natten och är hungrig eller kl 5 på morgonen eller över huvud taget? Om du inte har provat så ger jag tipset att prova i någon vecka eller så. Jag misstänker att barnet kommer sova bättre och även äta bättre till middag.

Varför äter de inte bra till middagen då? Äter de mycket till mellis eller är de för stressade (vill komma ut igen efter middag) så att de inte äter? Nej, jag håller fast vid teorin att det är matvanorna och rutinerna som är boven faktiskt. Om du inte ger nattmat, när skulle barnet bli hungrigt då tror du? Vaknar barnet mitt i natten och är hungrig eller kl 5 på morgonen eller över huvud taget? Om du inte har provat så ger jag tipset att prova i någon vecka eller så. Jag misstänker att barnet kommer sova bättre och även äta bättre till middag.

Vi har i perioder tagit bort kvällsfika eller vad man nu vill kalla det. Helt enkelt eftersom barnen slutade äta middag och bara åt kvällsfika. Det kunde bero på att de inte riktigt gillade maten, inte hade ro att äta eller liknande.

Jag tror att du missförstår mig faktiskt.
Kanske :)

btw undrar jag också över kvällssmörgås, nu äter vi mellan 18 och 19 men har nog aldrig gett något mer att äta efter det. Utom möjligen efterrätt. Hade en släkting som körde med kvällssmörgås men de åt väl vid 17 tiden tror jag (jag brukade ändå vara mer glatt överraskad än hungrig vid 19 :) när jag bodde över.)

Mina kräsna ungar äter nästan alltid något mellan middag och läggdags. De äter däremot aldrig de goda sallader jag gör.

Fast då gissar jag att han är under 10 år och åtminstone får tio timmars sömn. Kommer precis från ett föräldramöte i åk 5, och det var flera lärare och även rektorn som under sin föredragning påpekade att det största orosmomemtet i klasserna handlade om övertrötta barn. Barnen fick i många fall ha antingen tv eller platta i sitt rum och somnade i många fall inte förrän efter 22, om föräldrarna ens visste NÄR de somnade...
Visst, småbarnsåren är jobbiga, men rutiner, rutiner och rutiner samt att man ser till att man klarar att stå på sig brukar OFTAST leda till resultat.
Även små barn har olika sömnbehov.

Om mina barn hade önskat nattmat hade jag haft ett gäng kokta ägg liggande i kylen konstant. Det brukar vara bra som lätt nödmat. Alternativt en hopp i säng-soppa som vi kallar det i släkten. Något lätt och varmt baserat på växter, går att kombinera med ägghalvor. Spenat/nässelsoppa är ett klockrent exempel. Storkok och in i frysen.

Tolkar jag dig rätt om du funderar på om det kan finnas någon slags diagnos bakom? Det går ju säkert att prata med barnpsykolog om i så fall.
Ja jag är nyfiken på mekanismen bakom som gör att barn inte sover.

98% anser att vi är inkompetenta och lite slappa och slöa föräldrar som inte vet hur man lägger barn med rutiner rutiner rutiner.

Det lämnar jag därhän. Jag håller med om att ena barnet hakar på det andra. Men den ena har aldrig velat sova.

Ja jag är nyfiken på mekanismen bakom som gör att barn inte sover.

98% anser att vi är inkompetenta och lite slappa och slöa föräldrar som inte vet hur man lägger barn med rutiner rutiner rutiner.

Det lämnar jag därhän. Jag håller med om att ena barnet hakar på det andra. Men den ena har aldrig velat sova.

Det måste oavsett vara enormt slitsamt.
Finns det någon diagnos bakom, eller misstanke om sådan? Eller är hen bara född med en inre fart på 200 km/h?
Sömnlöshet är urjobbigt, jag har lidit av det själv när hjärnan och kroppen inte klarar att varva ner.
Numer tar jag insomningstabletter eller valeriana men det är kanske inget man rekommenderar för så unga.

Kunde ha varit jag som skrev ursprungsinlägget för ett halvår sen. Mina barn är dock 3 och 5 år. Vi låg bredvid dem tills de somnade och det tog alltid hela kvällarna. Sen tröttnade vi (vuxna) helt enkelt på det och förklarade att vi inte hade tid att ligga hela kvällarna hos dem. Vi började läsa godnattsaga och efter det var det vila i sängen själv som gällde. Det var lite stök första kvällarna, men sen har det gått oförskämt enkelt.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 778
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Sonen har tidigare gått hos dagmamma men av olika anledningar så har vi nu bytt till kommunal förskola. Bytet har gått över förväntat...
2
Svar
26
· Visningar
6 525
Senast: Soapbubble
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 758
Senast: Cocos
·
Relationer Som ni säkert har läst i mina tidigare trådar så har jag en tendens att träffa fel killar, att bli för på osv när jag dejtar. Jag skulle...
Svar
19
· Visningar
3 009
Senast: Josseliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama