Varför sover inte våra barn?

Hur är det med leksaker på rummen då? Finns det inget att leka med eller hålla sig vaken med så är det trevligare att ligga och sova.
Jag har alltid varit en nattuggla, lekte med mina leksaker långt in på kvällen och även gick upp efter att föräldrarna nattat mig för att leka. Men la man sig för att sova så var det snabbt man somnade.
Så att kanske ha leksaker, skärmar osv i annat rum och bara ha sovrummen för sov kanske kan fungera? Startade liksom även datorn i smyg mitt i natten då jag var lite äldre :/.

Är ju lite så att på kvällen har man tid att göra det man vill och leka själv, när man vaknar så måste man ju till skolan och sen måste man samsas med syskonen om allt, läsa lägor, äta kvällsmat och vara social med familjen ;).
Att låta barnen läsa själva kan också fungera ^_^. Kan de vara vakna tills ögonen faller ihop av sig själva ^_^

Jag ser inte riktigt problemet. Är barnen trötta på dagarna? Vår äldsta låter lite som dina. Kl 20 borstar vi tänder och läser saga. Sen är standardfrasen "man behöver inte sova men man får vara på sitt rum och varva ner". Det är inte sällsynt att hon pysslar med saker på rummet tills klockan är mellan 21-23. Jag har hittills inte sett problemet då hon håller sig på sitt rum. Ibland får man påminna när hon "ska bara" så hon tar sig tillbaka till sängen.

Vi har legat 2-3 timmar med dem varje kväll i flera års tid. Sista åren 1-2 timmar. Det är liksom inte hållbart. Det är nu jag har gett upp det.
Men herregud, det låter ju jättejobbigt med så utdragna rutiner.
Varför måste ni ligga bredvid dom ända tills dom somnar?
Dum fråga kanske, men det låter ju inte särskilt rimligt i mina ögon att nattningen tar upp i princip hela kvällen.
Har ni prövat att låta dom somna utan sällskap?

Våra barn lägger sig vid nio, får kolla på IPad (jag vet att det inte rekommenderas, men det funkar så därför är det ok) tills absolut senast halv tio och sen är det sovdags. Den lilla somnar nästan direkt. Den stora har lite svårare att koppla av ibland, men det är sällan något större problem.
Vi har aldrig legat bredvid dem när de ska somna. Tror att det snarare skulle störa dom om vi gjorde det.

Jag ser inte riktigt problemet. Är barnen trötta på dagarna? Vår äldsta låter lite som dina. Kl 20 borstar vi tänder och läser saga. Sen är standardfrasen "man behöver inte sova men man får vara på sitt rum och varva ner". Det är inte sällsynt att hon pysslar med saker på rummet tills klockan är mellan 21-23. Jag har hittills inte sett problemet då hon håller sig på sitt rum. Ibland får man påminna när hon "ska bara" så hon tar sig tillbaka till sängen.

Jamen, precis så gör vi också. :)
Dom får vara på rummet, men inga IPads eller liknande. Vi säger inte heller att dom "måste" sova.
Våran äldsta son har gjort många fantastiska legobyggen när han inte kunnat sova. Man brukar höra hur han skramlar däruppe i lådorna. :D
Sen lägger han sig själv när han anser att han ska sova.
Ibland kommer han ner, men det brukar aldrig vara några större problem att få upp honom.

Bad har aldrig fungerat. Ja nu får de greja själva på sina rum. Men jag blir så trött över att de aldrig bara kan lägga sig. Så som alla andras barn hela tiden gör.
Fast mina går inte heller och lägger sig självmant. Den stående kommentaren är "Men jag är inte trööööt" :D

De kan titta på tv. Och det gör de vissa kvällar. Men det blir jättemycket bråk när tv:n stängs av. Den äldsta får ett utbrott och efter det blir alla sura. Våra barn har aldrig någonsin somnat framför tv:n. Inte ens poängräkningen i ESC :D Jag hade till och med bäddat ned dem ;)
Jag brukar alltid säga att efter det här programmet stänger jag av (stänger nästan aldrig av mitt i). Visst blev det lite utbrott och sura miner efteråt i början men det fick de helt enkelt bli.

Nu vet dom dessutom att man måste ligga lugnt och stilla och titta på tv annars stänger mamma av med en gång (en av få gånger jag stänger av mitt i).

Visst kan det bli ilska och så i början men det får man ju ta sig igenom tillsammans. Det brukar bara ta några dagar så funkar det bättre.

Hade aldrig fungerat för mig att natta fyra små barn samtidigt om det inte varit hyfsad ordning.

Att somna framför tvn brukar bara fyraåringen göra. Möjligtvis sexåringen också när mamma råkat somna med minstingen och inte vaknar förrän vid ettsnåret. Åttaåringen hade nog kunnat vara vaken dygnet runt. Han somnar aldrig :D

Däremot är allt en del i en given och fast ritual som gör att barnen vet exakt vad som förväntas av dom. Blir mycket lättare då. Fördelen med att titta på tv är att de ligger stilla i sängen och springer inte runt. Ju tröttare mina är ju mer flänger de runt och ju svårare har de att somna.

Min äldsta har väldigt litet sömnbehov och har alltid haft. Han är åtta nu men sexåringen har samma rutiner. Det är slutlekt kl 19 och då går vi upp. De får inte ha ipads eller tv innan det. Sen gör vi kvällsrutiner där uppe och lägger dem efter hand. De får ligga i sängen med ipaden till nio ungefär och sen släcker vi. Åttaåringen somnar oftast innan halv tio men har blivit mycket bättre på att somna själv. Ibland vill han lyssna på en saga på ipaden och det funkar rätt så bra.

Om barnen inte är trötta på dagen är ju problemet egentligen att så lång tid är låst till läggning varje kväll så då är ju en lösning att de klarar sej själv nån timme på kvällen.

Jag brukar alltid säga att efter det här programmet stänger jag av (stänger nästan aldrig av mitt i). Visst blev det lite utbrott och sura miner efteråt i början men det fick de helt enkelt bli.

Nu vet dom dessutom att man måste ligga lugnt och stilla och titta på tv annars stänger mamma av med en gång (en av få gånger jag stänger av mitt i).

Visst kan det bli ilska och så i början men det får man ju ta sig igenom tillsammans. Det brukar bara ta några dagar så funkar det bättre.

Hade aldrig fungerat för mig att natta fyra små barn samtidigt om det inte varit hyfsad ordning.

Att somna framför tvn brukar bara fyraåringen göra. Möjligtvis sexåringen också när mamma råkat somna med minstingen och inte vaknar förrän vid ettsnåret. Åttaåringen hade nog kunnat vara vaken dygnet runt. Han somnar aldrig :D

Däremot är allt en del i en given och fast ritual som gör att barnen vet exakt vad som förväntas av dom. Blir mycket lättare då. Fördelen med att titta på tv är att de ligger stilla i sängen och springer inte runt. Ju tröttare mina är ju mer flänger de runt och ju svårare har de att somna.
Det gör ingen skillnad. Jag försöker stänga av i en naturlig lucka. Men för den äldsta är inget en naturlig lucka. Inte ens ett nytt avsnitt tyvärr. Det hade varit väldigt smidigt annars. Vi vuxna tittar aldrig på tv. Helt enkelt för att vi inte hinner på kvällarna!

Kan de inte få vara vakna då? Så ni slipper natta barn i 3 timmar varje kväll?
Skolan blir lidande när de sover så lite. De ligger redan nu på gränsen. Sen skulle jag ha väldigt svårt att somna om två barn röjde runt när jag försökte sova. Det går liksom inte.

Det gör ingen skillnad. Jag försöker stänga av i en naturlig lucka. Men för den äldsta är inget en naturlig lucka. Inte ens ett nytt avsnitt tyvärr. Det hade varit väldigt smidigt annars. Vi vuxna tittar aldrig på tv. Helt enkelt för att vi inte hinner på kvällarna!
Har ni provat att säga något i stil med "ni får se ett avsnitt av det här. Sen stänger vi av.

Med tv tittandet så tror jag det var bättre förr förresten :p då fanns det inget roligt efter bolibompa och blev automatiskt läggning efter det :rof:.
Och gick man upp senare på kvällen så fick man stå ut med att se på deckare med föräldrarna :), dvs deras tid deras tv ;). Hade dom smugit fram godis så var det i regel bara sånt vi barn tyckte var äckligt :), så man tröttnade snabbt och somnade i soffan.
Men att göra så kan nog också fungera idag, bara att ha bestämt att efter bolibompa/19:00 är det slut på barn tv och ev godis. Så blir det kanske att barnen kommer in tidigare från lekarna för att hinna se sina program och då också automatiskt varvar ner.

Då får ni nog fundera på vem det är som bestämmer, ni eller barnet. Eftersom den äldsta inte anser att före ett nytt avsnitt är en lucka så ser ni ju att h*n inte kan ta det beslutet själv. Blir barnet argt och röjer runt för att h*n ni har stängt av, då får h*n väl göra det då. Jag kan tänka mig att den yngre hakar på i det här fallet om det är den äldre som har störst problem med att somna.

Eftersom deras sömnbrist tydligen påverkar dem negativt så är det ju viktigt att ni som föräldrar bestämmer. Om det inte hade påverkat så hade jag inte brytt mig om att de är uppe sent (för i så fall har de inte så stort sömnbehov).

Idag tog det 3.5 timmar från det de kom in tills de somnade. Jag började klockan 19. Det spelar liksom ingen roll. På vintern är de ju inne och det märks ingen skillnad. De sover sina 9-9.5 timmar. Ibland 8.5 kanske.

Men om de sover sina 9 timmar i genomsnitt, varför börja lägga dem kl. 19. Skulle det nu lyckas och de mot förmodan somnar den tiden skulle det innebära ytterst tidiga morgnar (kl. 04.00!).
Jag tror verkligen det är dömt att försöka lägga barn som inte är trötta, jag skulle definitivt rekommendera att göra något annat istället för att försöka natta i 3h! Era kvällar kommer ju att bli fantastiskt långa när ni plötsligt får tre timmar extra istället för att slösa bort dem på att lägga pigga barn!
Vår sexåring får inte leka borta längre än 19.30 på skoldagar, han lägger sig kring 21 snåret, vi läser en saga och sedan går vi ut från rummet. Jag gissar att han somnar någon gång kring 21.30-22 (han stiger upp 07.15 skoldagar). På helgerna sover han hur länge han vill och han får också vara uppe längre. Det här med att vara uppe förutsätter ju också att barnet sköter sig och inte blir övertrött.
När lägger ni vuxna er? Skulle det kunna vara ett tänkbart alternativ att hela familjen la sig samtidigt om era tider stämmer? Annars är ju alternativet att sätta en läggtid för barnen som är ca 9 h före uppvaknandet och då ska ev. saga vara läst. Somnar inte barnet får det ändå vara tyst inne på sitt rum, liggande i sängen.
Jag läste en undersökning om att det tar 14 dagar att ändra ett sömnmönster, dvs du börjar lägga dig tidigare för att få den sömn du behöver vid samma uppstigningstid.

Vår 7-åring lägger sig mellan 20 och 20.30 ( somnar generellt på 5-10 minuter, snabbast om vi lämnar rummet och det är riktigt mörkt) på vardagar, går upp 07-07.30. Hen har ganska stort sömnbehov om hen ska orka.

Hur är det med leksaker på rummen då? Finns det inget att leka med eller hålla sig vaken med så är det trevligare att ligga och sova.
Jag har alltid varit en nattuggla, lekte med mina leksaker långt in på kvällen och även gick upp efter att föräldrarna nattat mig för att leka. Men la man sig för att sova så var det snabbt man somnade.
Så att kanske ha leksaker, skärmar osv i annat rum och bara ha sovrummen för sov kanske kan fungera? Startade liksom även datorn i smyg mitt i natten då jag var lite äldre :/.

Är ju lite så att på kvällen har man tid att göra det man vill och leka själv, när man vaknar så måste man ju till skolan och sen måste man samsas med syskonen om allt, läsa lägor, äta kvällsmat och vara social med familjen ;).
Att låta barnen läsa själva kan också fungera ^_^. Kan de vara vakna tills ögonen faller ihop av sig själva ^_^
Den äldsta är enbart på sitt rum när han ska sova. Han ser ingen anledning att vara där. Han leker inte med något. Möjligtvis läser. De har inte tv eller dylikt på sina rum.

Ja de är trötta. Jag tycker inte att det fungerar att vara uppe obegränsat och sen klara skolan.

Då skulle jag ge mig på strikta läggtider (även helger) i en månad för att se vad som händer.
Har de några egna förslag på sätt att somna?
De vill inte sova. Det enda vi kan reglera är strikta uppstigningstider eftersom det inte går att tvinga någon att somna.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 781
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Sonen har tidigare gått hos dagmamma men av olika anledningar så har vi nu bytt till kommunal förskola. Bytet har gått över förväntat...
2
Svar
26
· Visningar
6 525
Senast: Soapbubble
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 758
Senast: Cocos
·
Relationer Som ni säkert har läst i mina tidigare trådar så har jag en tendens att träffa fel killar, att bli för på osv när jag dejtar. Jag skulle...
Svar
19
· Visningar
3 010
Senast: Josseliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama