Varför sover inte våra barn?

Fast det är ju du som är vuxen och som sätter gränserna. Då får han helt enkelt bli arg.
Absolut. Han får bli hur arg han vill. Men därför fungerar det inte som någon lugn nedvarvning att titta på tv eftersom det bara blir konflikter. Därför hoppar jag gärna över tv-tittande på kvällarna. De är dessutom hellre ute och leker med kompisar än att titta på tv. Jag har aldrig sett tv som något nödvändigt om det inte behövs.

De vill inte sova. Det enda vi kan reglera är strikta uppstigningstider eftersom det inte går att tvinga någon att somna.

Sant. Men vad får de göra?
Vårt BARN somnar ju lätt, men i perioder är det svårt. Då brukar jag säga att man får rita i 5-10 minuter, sen hoppar man i säng igen och försöker sova.
Jag låg ofta och läste halva nätterna som liten (...och som vuxen...). Somna till ljudbok, kan det vara något?
Jag förstår att de inte vill sova, men eftersom det inte är ett alternativ för er att låta dem vara vakna kanske ni helt enkelt ska ta varannan kväll med dem, så ni i alla fall kan turas om.

Vår 7-åring lägger sig mellan 20 och 20.30 ( somnar generellt på 5-10 minuter, snabbast om vi lämnar rummet och det är riktigt mörkt) på vardagar, går upp 07-07.30. Hen har ganska stort sömnbehov om hen ska orka.
Egentligen menar du att ditt barn har så stort sömnbehov för att du gjort allt rätt från början? Eller hur tänker du? Hur ska jag annars kunna överföra något till barn som inte vill sova? Utveckla gärna.
Det är ju intressantare att få erfarenhet från föräldrar i liknande sits än från någon som inte har problemet alls.

Sant. Men vad får de göra?
Vårt BARN somnar ju lätt, men i perioder är det svårt. Då brukar jag säga att man får rita i 5-10 minuter, sen hoppar man i säng igen och försöker sova.
Jag låg ofta och läste halva nätterna som liten (...och som vuxen...). Somna till ljudbok, kan det vara något?
Jag förstår att de inte vill sova, men eftersom det inte är ett alternativ för er att låta dem vara vakna kanske ni helt enkelt ska ta varannan kväll med dem, så ni i alla fall kan turas om.
Vi har testat ljudbok. Men efter tre kvällar var det ointressant. Vi har försökt med korta sagor, långa sagor och olika sorters musik. Avslappning, lugna klassiska, sånt de gillar osv.

Vi har testat ljudbok. Men efter tre kvällar var det ointressant. Vi har försökt med korta sagor, långa sagor och olika sorters musik. Avslappning, lugna klassiska, sånt de gillar osv.
Men fine, låt dem tröttna då. Huvudsaken är att de ligger kvar i sängen. Om ni hela tiden byter koncept vartefter de tröttnar, då kommer ni att ha att göra åtminstone fram tills de är tonåringar.

Jag tror ju att antingen får ni införa rutiner och härda ut, eller låt dem vara vakna till 21-21.30 på villkoret att de är lugna efter 20, sen är det sängläge som gäller. Men jag tror att 19 är alldeles för tidigt, det är liksom dömt att misslyckas. De är ju inte pyttesmå.

Jag tror ju att antingen får ni införa rutiner och härda ut, eller låt dem vara vakna till 21-21.30 på villkoret att de är lugna efter 20, sen är det sängläge som gäller. Men jag tror att 19 är alldeles för tidigt, det är liksom dömt att misslyckas. De är ju inte pyttesmå.

Jag hade låtit dem vara vakna hellre än att ägna 3 timmar varje kväll åt fruktlösa försök att få dem att somna.

Jag är ju lite lat, så vi väljer saga och sång eller inget alls. Ibland bara en sång, ibland får man vara vaken lite längre men då hinner vi kanske inte läsa också. BARN är ju himla olika, men jag tycker det är skönt med en "rutin" på kvällen så jag själv orkar om jag är trött. Autopilot på... Är det tråkigt med saga kan man slippa, men det finns inget annat lattjo att välja istället. Fördelen är väl att vi läst varenda kväll i princip sen hen föddes, så det är otroligt inarbetat. Nu varvar vi lite med att BARNET läser för oss istället.

Egentligen menar du att ditt barn har så stort sömnbehov för att du gjort allt rätt från början? Eller hur tänker du? Hur ska jag annars kunna överföra något till barn som inte vill sova? Utveckla gärna.
Det är ju intressantare att få erfarenhet från föräldrar i liknande sits än från någon som inte har problemet alls.

Jag uppfattade inte alls Hyacinths inlägg som att hennes barn hade stort sömnbehov för att hon gjort "rätt" utan att hon konstaterade att barnet har ett stort sömnbehov punkt.
Vi har ju barn som är lika i ålder och både lägger sig och vaknar vid liknande tidpunkt vardagar. Du anser att du har barn som aldrig sover, jag anser att jag har barn som sover alldeles utmärkt. Här tänker jag nog att jag kanske skulle ändra åsikt om barnet var gnälligt och övertrött kvällstid istället för på gott humör. Den skillnad som jag kan se mellan oss är att du anser att skolan kan bli lidande på grund av sömnbrist och det sympatiserar jag förstås med. Jag har inte den farhågan men det kanske beror på att vår 6-åring sover ikapp lite på helgerna (där han dessutom är uppe ännu längre än vardagar). Så här finns ju erfarenheter från föräldrar i samma sits men en skillnad i om man ser det som ett problem eller ej.

Nej.
Men vi har det antagligen lättare med just sovbiten än ni har. Men jag tänkte att du kanske ändå vill få infallsvinklar från andra oavsett hur lätt BARNEN ifråga somnar, det kan ju komma något ni kan använda ändå.
Ungefär som att jag gärna pratar BARNfrågor med vänner som inte har egna BARN just för att få en bredare infallsvinkel än om jag ältar med nån som är i samma sits med samma problem.

Men om de sover sina 9 timmar i genomsnitt, varför börja lägga dem kl. 19. Skulle det nu lyckas och de mot förmodan somnar den tiden skulle det innebära ytterst tidiga morgnar (kl. 04.00!).
Jag tror verkligen det är dömt att försöka lägga barn som inte är trötta, jag skulle definitivt rekommendera att göra något annat istället för att försöka natta i 3h! Era kvällar kommer ju att bli fantastiskt långa när ni plötsligt får tre timmar extra istället för att slösa bort dem på att lägga pigga barn!
Vår sexåring får inte leka borta längre än 19.30 på skoldagar, han lägger sig kring 21 snåret, vi läser en saga och sedan går vi ut från rummet. Jag gissar att han somnar någon gång kring 21.30-22 (han stiger upp 07.15 skoldagar). På helgerna sover han hur länge han vill och han får också vara uppe längre. Det här med att vara uppe förutsätter ju också att barnet sköter sig och inte blir övertrött.
När lägger ni vuxna er? Skulle det kunna vara ett tänkbart alternativ att hela familjen la sig samtidigt om era tider stämmer? Annars är ju alternativet att sätta en läggtid för barnen som är ca 9 h före uppvaknandet och då ska ev. saga vara läst. Somnar inte barnet får det ändå vara tyst inne på sitt rum, liggande i sängen.
Jag läste en undersökning om att det tar 14 dagar att ändra ett sömnmönster, dvs du börjar lägga dig tidigare för att få den sömn du behöver vid samma uppstigningstid.
Vi kan börja med kvälksrutinerna senare än 19. Men det hjälper liksom inte. Kvällsmaten tar lika lång tid för det. Dusch/bad tar lika lång tid även om vi börjar 1-2 timmar senare. Det blir bara att de kommer i säng ännu senare. Börjar de med kvällsmat 21 äter de till 21.30 och sen är det minst 30-60 minuter nedvarvning. Och ska de hinna duscha också måste vi helt enkelt börja tidigare för att klockan inte ska hinna bli 23.

Igår skrev vi ett schema baklänges. Dvs när de måste börja för att hinna med allt innan klockan är 21. Skulle de ligga i säng 21 vore jag jättenöjd.

Vi har legat 2-3 timmar med dem varje kväll i flera års tid. Sista åren 1-2 timmar. Det är liksom inte hållbart. Det är nu jag har gett upp det.

Jag hade inte heller orkat ligga med barnet så länge varje kväll, det är ju helt ohållbart.

De två äldsta har aldrig haft några problem att somna, utan det är 6-åringen som är nattmänniska. Han vill inte sova och vänder gärna på dygnet om han får. Sover till10 och somnar vid midnatt... Det tycker vi som vuxna inte är optimalt, framförallt eftersom vi vill lägga oss tidigare än så :p

Vi införde strikt regel att han inte behöver sova, men inte får gå upp från sängen. Han kan ligga och titta i en bok om han vill, men det är sängen som gäller. Vi tittar in med jämna mellanrumoch kollar läget.

Är, som jag skrev tidigare, noga med tydliga rutiner för nattning. Men jag förstår om det inte funkar för er.

Hm. Ja då har jag inte så mycket erfarenhet. Kanske långskott men jag har läst att lågkolhydratskost till middag kan hjälpa sömnen.
Ett av barnen äter helt självmant låghydrat och har i princip alltid gjort sen han kunde välja mat själv. Det andra barnet påverkas inte ens av lördagsgodis.

Men den biten skulle absolut kunna utvecklas lite mer. Jag ska försöka lägga till något och se vad de självmant väljer bort och klura lite på det...

Jag hade inte heller orkat ligga med barnet så länge varje kväll, det är ju helt ohållbart.

De två äldsta har aldrig haft några problem att somna, utan det är 6-åringen som är nattmänniska. Han vill inte sova och vänder gärna på dygnet om han får. Sover till10 och somnar vid midnatt... Det tycker vi som vuxna inte är optimalt, framförallt eftersom vi vill lägga oss tidigare än så :p

Vi införde strikt regel att han inte behöver sova, men inte får gå upp från sängen. Han kan ligga och titta i en bok om han vill, men det är sängen som gäller. Vi tittar in med jämna mellanrumoch kollar läget.

Är, som jag skrev tidigare, noga med tydliga rutiner för nattning. Men jag förstår om det inte funkar för er.
Jo det är därför jag i citatet har skrivit att vi inte gör så något mer. Det är många som missat den meningen och nu måste jag bara påpeka det.

Själv ser jag inte att kvälksrutiner kan se så olika ut. Man äter, tvättar sig och borstar tänderna. Typ.

Vi kan börja med kvälksrutinerna senare än 19. Men det hjälper liksom inte. Kvällsmaten tar lika lång tid för det. Dusch/bad tar lika lång tid även om vi börjar 1-2 timmar senare. Det blir bara att de kommer i säng ännu senare. Börjar de med kvällsmat 21 äter de till 21.30 och sen är det minst 30-60 minuter nedvarvning. Och ska de hinna duscha också måste vi helt enkelt börja tidigare för att klockan inte ska hinna bli 23.

Igår skrev vi ett schema baklänges. Dvs när de måste börja för att hinna med allt innan klockan är 21. Skulle de ligga i säng 21 vore jag jättenöjd.

Jag hade lagt upp ett sådant schema enligt följande, hem från kompis senast 19.30 ( och jag tycker nog inte att det behövs lekas hos kompis varje kväll...), fika (klar ca 20), gå och duscha (klar ca 20,30)., tandborstning, läsa saga och då ligger de i sängarna ca kl.21. De dagar de inte duschar på kvällen finns ju mer tid över för familjeumgänge eller egen lek, dator etc. Är det så att barnen badar istället för att duscha tar det ju längre tid och man får börja tidigare. Skulle det kunna fungera?

Men fine, låt dem tröttna då. Huvudsaken är att de ligger kvar i sängen. Om ni hela tiden byter koncept vartefter de tröttnar, då kommer ni att ha att göra åtminstone fram tills de är tonåringar.
Vi har haft rätt många år på oss. Vi har inte gjort alla olika saker under 1 veckas tid. Men jag har i alla fall lärt mig att bryta när inte något fungerar. Ofta är det lite roligt och spännande i 2-3 veckor. Sen fungerar det inte mer.

Jag hade lagt upp ett sådant schema enligt följande, hem från kompis senast 19.30 ( och jag tycker nog inte att det behövs lekas hos kompis varje kväll...), fika (klar ca 20), gå och duscha (klar ca 20,30)., tandborstning, läsa saga och då ligger de i sängarna ca kl.21. De dagar de inte duschar på kvällen finns ju mer tid över för familjeumgänge eller egen lek, dator etc. Är det så att barnen badar istället för att duscha tar det ju längre tid och man får börja tidigare. Skulle det kunna fungera?
Ja jag ska testa. Den äldsta fick själv fylla schemat med "måsten". Önskan är att han inser att han hinner vara ute längre om vissa saker går lite snabbare. Tex snabbdusch och äta skulle kunna ta 30 min istället för 60 min. Till och med kort funderar jag på. De skulle kunna ha samma höjd som antalet minuter aktiviteten tar.

• Gilla
Reactions: Sar

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 781
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Sonen har tidigare gått hos dagmamma men av olika anledningar så har vi nu bytt till kommunal förskola. Bytet har gått över förväntat...
2
Svar
26
· Visningar
6 525
Senast: Soapbubble
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 758
Senast: Cocos
·
Relationer Som ni säkert har läst i mina tidigare trådar så har jag en tendens att träffa fel killar, att bli för på osv när jag dejtar. Jag skulle...
Svar
19
· Visningar
3 010
Senast: Josseliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama