Fast är det? De har ju fortfarande vilat i sin säng i de två timmarna antar jag och det är sannolikt mer återhämtande än om de hade lekt till 23?
Jag tror jag missat att förstå någonting men försöker.
Du verkar tycka att läggprocessen tar för lång tid, dvs du startar 19 och är klar 21? de ska äta och bada och få nattsaga osv.
De stökar runt på rummet i timmar efter att de lagt sig.
Du försöker korta den genom att ge ett tidschema och säga att de får vara ute längre om de lägger sig snabbare? Men det löser ju inte problemet att de inte sover, det förkortar bara läggprocessen antar jag?
Vårt barn har också svårt att sova, antar jag, eller så är han som alla andra. Börjar vid 19:30. Det som ska hända är förvarning sedan pyjamas på, tandborstning, det borde ta max 10 minuter men tar väl en halvtimma för honom. Saga ca 30 min, sedan ligger han och bläddrar i böcker eller serietidningar (6 år läser inte än) i sängen tills han somnar, han får definitivt inte sitta uppe och leka med Lego då skulle han aldrig gå och lägga sig, han kan få lyssna på ljudsaga men han somnar inte av det. Om klockan är sent 21 och han inte slutat bläddra så släcker vi lampan och ber honom låtsassova. Han går upp 6:30. (och om någon tycker vi är tidiga så kan jag säga att han är helt förtvivlad på morgonen om han inte somnat i tid)
Så vi gör färre saker som "läggning" än du och han får hålla sig i sängen.