Varför sover inte våra barn?

Jo det är därför jag i citatet har skrivit att vi inte gör så något mer. Det är många som missat den meningen och nu måste jag bara påpeka det.

Själv ser jag inte att kvälksrutiner kan se så olika ut. Man äter, tvättar sig och borstar tänderna. Typ.

Absolut, och jag ville bara hålla med och bekräfta att jag tycker det låter väldigt vettigt att inte göra det :)

Vi kan börja med kvälksrutinerna senare än 19. Men det hjälper liksom inte. Kvällsmaten tar lika lång tid för det. Dusch/bad tar lika lång tid även om vi börjar 1-2 timmar senare. Det blir bara att de kommer i säng ännu senare. Börjar de med kvällsmat 21 äter de till 21.30 och sen är det minst 30-60 minuter nedvarvning. Och ska de hinna duscha också måste vi helt enkelt börja tidigare för att klockan inte ska hinna bli 23.

Igår skrev vi ett schema baklänges. Dvs när de måste börja för att hinna med allt innan klockan är 21. Skulle de ligga i säng 21 vore jag jättenöjd.
Middag vid nio om de helst egentligen borde vara i säng vid nio blir ju väldigt tokigt. Kan ni inte strukturera upp hela familjens rutiner? Att "inta energi" så nära inpå sovdags sägs störa nattsömnen oavsett ålder man är. Under en period i livet blir man ju liksom nästan tvungen att försöka anpassa ens egna rutiner till barnens behov (hoppas att du förstår att jag inte menar något illa med det). Ska ni kanske försöka få in rutinen att ni äter middag vid 18 eller 19 varje dag kanske? Jag tror att det skulle kunna vara en del i problemet trots allt. Sent intag av middag alltså ;)

Middag vid nio om de helst egentligen borde vara i säng vid nio blir ju väldigt tokigt. Kan ni inte strukturera upp hela familjens rutiner? Att "inta energi" så nära inpå sovdags sägs störa nattsömnen oavsett ålder man är. Under en period i livet blir man ju liksom nästan tvungen att försöka anpassa ens egna rutiner till barnens behov (hoppas att du förstår att jag inte menar något illa med det). Ska ni kanske försöka få in rutinen att ni äter middag vid 18 eller 19 varje dag kanske? Jag tror att det skulle kunna vara en del i problemet trots allt. Sent intag av middag alltså ;)

Jag tror det är någon sorts språkförbistring ;), kvällsmat är ju inte samma sak som middag? Kvällsmat är ju mer ett litet fika på kvällen, middag äts väl någon gång kring 17-19 i de flesta barnfamiljer.

Jomen de somnar ju liksom inte. Har de inte somnat efter två timmar känns det rätt meningslöst.
Fast är det? De har ju fortfarande vilat i sin säng i de två timmarna antar jag och det är sannolikt mer återhämtande än om de hade lekt till 23?

Jag tror jag missat att förstå någonting men försöker.
Du verkar tycka att läggprocessen tar för lång tid, dvs du startar 19 och är klar 21? de ska äta och bada och få nattsaga osv.

De stökar runt på rummet i timmar efter att de lagt sig.

Du försöker korta den genom att ge ett tidschema och säga att de får vara ute längre om de lägger sig snabbare? Men det löser ju inte problemet att de inte sover, det förkortar bara läggprocessen antar jag?

Vårt barn har också svårt att sova, antar jag, eller så är han som alla andra. Börjar vid 19:30. Det som ska hända är förvarning sedan pyjamas på, tandborstning, det borde ta max 10 minuter men tar väl en halvtimma för honom. Saga ca 30 min, sedan ligger han och bläddrar i böcker eller serietidningar (6 år läser inte än) i sängen tills han somnar, han får definitivt inte sitta uppe och leka med Lego då skulle han aldrig gå och lägga sig, han kan få lyssna på ljudsaga men han somnar inte av det. Om klockan är sent 21 och han inte slutat bläddra så släcker vi lampan och ber honom låtsassova. Han går upp 6:30. (och om någon tycker vi är tidiga så kan jag säga att han är helt förtvivlad på morgonen om han inte somnat i tid)

Så vi gör färre saker som "läggning" än du och han får hålla sig i sängen.

Ju mer jag läser desto mindre förstår jag, nu försöker jag igen.

Du skulle vara jättenöjd om de var i sängen kl 21, och där är ju lösningen att de inte får vara ute och leka så länge.

Eller att du kortar läggprocessen som är äta, varva ned 60 minuter, bada, saga. (2 timmar 30 min) Till tex borsta tänderna och sätta på pyjamas, saga (40 min).

När de väl ligger i sängen så somnar de inte heller utan stökar runt i timmar. Lösningen på det är väl att de inte får stöka runt utan ligga still och kika i ngn tidning eller ha tråkigt?

(Eller som farmor brukade säga, God natt, sov som en katt, om du inte får någon ro så får du ligga där och glo ;) (jag har inte påstått att farmor var varken snäll eller en god pedagog dock (om än lärare) :p )

Jag tror det är någon sorts språkförbistring ;), kvällsmat är ju inte samma sak som middag? Kvällsmat är ju mer ett litet fika på kvällen, middag äts väl någon gång kring 17-19 i de flesta barnfamiljer.
Det beror förstås lite på var man bor. Här är middag och kvällsmat samma sak men det kan naturligtvis vara nattmat som menas. Dock känns det inte nödvändigt med nattmat för barn i skolåldern så även i det fallet skulle maten/fikat vara en del av problemet. En annan sak med mycket små barn som ska ha sin välling innan sovdags.

Det beror förstås lite på var man bor. Här är middag och kvällsmat samma sak men det kan naturligtvis vara nattmat som menas. Dock känns det inte nödvändigt med nattmat för barn i skolåldern så även i det fallet skulle maten/fikat vara en del av problemet. En annan sak med mycket små barn som ska ha sin välling innan sovdags.

Jo, har man ätit middag vid 17-17.30 tycker nog jag att barn behöver ett litet kvällsmål innan de lägger sig vid niosnåret.

Alla barn är ju olika men vår dotter har svårare att varva ner ju senare det blir.
Hon är jätte morgonpigg också så måste få lagom m sovtimmar också.

Har kört m samma rutiner då länge jag kan minnas (hon är snart 7).

Middag gärna runt 17, blir det senare så skippar vi kvälldmackan. Annars en macka vid 18:30-19.
Badas detså blir det vid 18.
Lite tv när mackan intas, nattlinne på och tandborstning.
Kl 19:30 ca börjar vi läsa saga och målet är att hon ska ligga i sängen 20:00. Då är hon oftast trött men är hon ej riktigt redo kan hon ligga o bläddra i bamse, en tidnng o sen släcka. Men 20;30 bör hon sova skoldagar.

Funkar bra för henne! Vet vad som gäller vsrje dag o inget tjat.

Fredagar är fri kväll film och ngt gott . Då somnar hon mellan 22-23 oftast men vaknar vid 7 ändå :P

Jo, har man ätit middag vid 17-17.30 tycker nog jag att barn behöver ett litet kvällsmål innan de lägger sig vid niosnåret.
Vi tycker olika helt enkelt, och det var inte det tråden handlade om så vi kan ju återgå till den diskussionen istället tycker jag.

Jag tycker att allt hemma är rutiner för att vi ska få ihop vardagen. Det är inte hejsan hoppsan att få ihop barn, jobb, tvätt fritidsaktiviteter, handling, städning osv.

Middag äter vi 18.00. Möjligtvis någon annan tid under semestern.

Fast är det? De har ju fortfarande vilat i sin säng i de två timmarna antar jag och det är sannolikt mer återhämtande än om de hade lekt till 23?

Jag tror jag missat att förstå någonting men försöker.
Du verkar tycka att läggprocessen tar för lång tid, dvs du startar 19 och är klar 21? de ska äta och bada och få nattsaga osv.

De stökar runt på rummet i timmar efter att de lagt sig.

Du försöker korta den genom att ge ett tidschema och säga att de får vara ute längre om de lägger sig snabbare? Men det löser ju inte problemet att de inte sover, det förkortar bara läggprocessen antar jag?

Vårt barn har också svårt att sova, antar jag, eller så är han som alla andra. Börjar vid 19:30. Det som ska hända är förvarning sedan pyjamas på, tandborstning, det borde ta max 10 minuter men tar väl en halvtimma för honom. Saga ca 30 min, sedan ligger han och bläddrar i böcker eller serietidningar (6 år läser inte än) i sängen tills han somnar, han får definitivt inte sitta uppe och leka med Lego då skulle han aldrig gå och lägga sig, han kan få lyssna på ljudsaga men han somnar inte av det. Om klockan är sent 21 och han inte slutat bläddra så släcker vi lampan och ber honom låtsassova. Han går upp 6:30. (och om någon tycker vi är tidiga så kan jag säga att han är helt förtvivlad på morgonen om han inte somnat i tid)

Så vi gör färre saker som "läggning" än du och han får hålla sig i sängen.
Nä det tänker jag inte säga åt dem, bara hoppas att de själva märker vad de vill lägga ned tid på.

Men det var också för att förekomma alla som säger att vi ska trötta ut barnen så kommer de somna så gott på natten. Nej det har aldrig fungerat.

Jag tycker att allt hemma är rutiner för att vi ska få ihop vardagen. Det är inte hejsan hoppsan att få ihop barn, jobb, tvätt fritidsaktiviteter, handling, städning osv.

Middag äter vi 18.00. Möjligtvis någon annan tid under semestern.
Nej, jag vet att det inte är det. Jag har två barn själv så, jo been there, done that... Under småbarnsåren är det bara rutiner som får livet att funka någorlunda.
Jag försöker bara ge dig råd. Det är inte så lätt eftersom jag inte känner till hela ert liv och att kvällsmat är samma sak som middag för mig även om det betyder nattmat för er. Det kan vara förståerligt med missförstånd kanske? Trots allt kan jag tänka mig att nattmat (eller kvällsmat som du kallar det) kanske medför en energiboost som gör det svårt för barnen att komma till ro. Om de äter bra till middag så räcker det säkert alldeles utmärkt för äldre barn i alla fall.

Ett av barnen äter helt självmant låghydrat och har i princip alltid gjort sen han kunde välja mat själv. Det andra barnet påverkas inte ens av lördagsgodis.

Men den biten skulle absolut kunna utvecklas lite mer. Jag ska försöka lägga till något och se vad de självmant väljer bort och klura lite på det...

Kl
finns det någon annan anledning till att han inte vill sova? Personligen ville jag inte sova som barn för att jag dels va mörkrädd, hade separationsångest och trodde mina föräldrar skulle försvinna samt va rädd för mardrömmar.

Så jag låg hellre vaken och hade koll på läget = va dötrött på dagarna.

Mina barn sover inte heller. De är dödströtta på dagarna. Jag vet inte mer vad jag ska hitta på så jag läser med intresse här...deras föräldrar har också svårt att somna och sova så jag antar att det är genetiskt bara...

Fast vid niosnåret borde ju faktiskt barn i den åldern redan sova!
Har dem inte somnat så borde ju ju åtminstone ligga och vila sen minst en halvtimme tillbaka.

Fast vid niosnåret borde ju faktiskt barn i den åldern redan sova!
Har dem inte somnat så borde ju ju åtminstone ligga och vila sen minst en halvtimme tillbaka.

Så går det inte riktigt att säga. Dels beror det på när barnet ska vakna och dels beror det på barnets individuella sömnbehov. Vår kille somnar inte förrän kl 21 och han mår utmärkt.

Min yngste hade alltid extremt svårt att sova. Vi gav helt enkelt upp läggningstjatet, det ledde ingen annan vart än till irritation. Vi insåg att mornarna var lika vidriga oavsett om han lyckats somna tidigt eller inte. Så vi bestämde helt enkelt att vi hellre hade trevliga kvällar och olidliga mornar, än både jobbiga kvällar och vidriga mornar

Så går det inte riktigt att säga. Dels beror det på när barnet ska vakna och dels beror det på barnets individuella sömnbehov. Vår kille somnar inte förrän kl 21 och han mår utmärkt.
Fast då gissar jag att han är under 10 år och åtminstone får tio timmars sömn. Kommer precis från ett föräldramöte i åk 5, och det var flera lärare och även rektorn som under sin föredragning påpekade att det största orosmomemtet i klasserna handlade om övertrötta barn. Barnen fick i många fall ha antingen tv eller platta i sitt rum och somnade i många fall inte förrän efter 22, om föräldrarna ens visste NÄR de somnade...
Visst, småbarnsåren är jobbiga, men rutiner, rutiner och rutiner samt att man ser till att man klarar att stå på sig brukar OFTAST leda till resultat.

Fast då gissar jag att han är under 10 år och åtminstone får tio timmars sömn. Kommer precis från ett föräldramöte i åk 5, och det var flera lärare och även rektorn som under sin föredragning påpekade att det största orosmomemtet i klasserna handlade om övertrötta barn. Barnen fick i många fall ha antingen tv eller platta i sitt rum och somnade i många fall inte förrän efter 22, om föräldrarna ens visste NÄR de somnade...
Visst, småbarnsåren är jobbiga, men rutiner, rutiner och rutiner samt att man ser till att man klarar att stå på sig brukar OFTAST leda till resultat.
Jo, han får de timmar han behöver och är inte övertrött. Rutiner kan vara en väg för många men också ett hinder om barnet blir alltför "rutinbundet" och det helt enkelt inte går att köra samma rutin som vanligt. Lagom är bäst tycker jag nog:)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 778
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Sonen har tidigare gått hos dagmamma men av olika anledningar så har vi nu bytt till kommunal förskola. Bytet har gått över förväntat...
2
Svar
26
· Visningar
6 525
Senast: Soapbubble
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 758
Senast: Cocos
·
Relationer Som ni säkert har läst i mina tidigare trådar så har jag en tendens att träffa fel killar, att bli för på osv när jag dejtar. Jag skulle...
Svar
19
· Visningar
3 009
Senast: Josseliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama