Varför är inte alla feminister?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej, det är 50% arv och 50% miljö om man ska vara vetenskaplig. Visst har det till en viss del med uppfostran att göra men inte enbart vilken typ av lekar ett barn föredrar.

De siffrorna är nog godtyckliga. Per Jensen, iofs proffessor i etologi (men det går nog att applicera här också) sa att sådant finns det inte siffror på eftersom det är omätbart av flera anledningar.

Skämtsamt sa han också att det var 100% arv och 100% miljö.

Hur menar du nu? Könsnormer är en social konstruktion. Det är inte så att det ligger i generna att den lille pojken älskar traktorer för att han är pojke och den lilla flickan älskar rosa för att hon är flicka. Det är ett resultat av omgivningens påverkan på barnet. Ett barn är ett barn och uppfostras barnet utan könstänk och att man istället för att tvinga in barnet i en könsroll ger barnet hela världen så kommer pojken tycka om precis det just han vill och flickan kommer tycka om just det hon vill. Det handlar inte om att alla ska behandlas exakt lika oavsett egna önskemål utan om att ge alla barn hela världen istället för halva så att de vet vad de har att välja emellan för hur ska man kunna veta att man gillar att åka kross om man aldrig har fått prova? Hur ska man veta att man gillar att gå i kjol om man aldrig fått prova? Vid varje tillfälle ett barn pressas in i en mall så kommer det på något sätt att bli fel för vi är alla original. Det finns bara en enda av varje människa och ingen passar egentligen i den där mallen. Människor lider mer eller mindre av könsnormerna men vi är olika bra på att lura oss själva så endel anser inte att de lider av några könsnormer alls. Ibland kanske pga de inte ens vet att alternativen finns.
Barn behöver trygghet, inte fler val de måste ta ansvar för. Att uppfostra barn som könlösa individer och lägga hela ansvaret för skapandet av könsidentiteten på barnet utan någon vägledning från föräldrar och andra i dess närhet är ett ganska grymt experiment tycker jag.

Nej, det är 50% arv och 50% miljö om man ska vara vetenskaplig. Visst har det till en viss del med uppfostran att göra men inte enbart vilken typ av lekar ett barn föredrar.
Ännu ett påstående från din sida utan referens till källa, om man nu skall vara vetenskaplig.

Jag har inte bett om något lättläst, jag vill ha en tillförlitlig källa på ditt påstående "Uppfattning om det egna könet grundläggs redan under fostertiden" Hur har vetenskapen kunnat fastställa det? Forskningen torde vara publicerad o disputerad o finnas tillgänglig på nätet, åtminstone abstract så läsaren själv kan göra sig en bedömning om kvalité o trovärdighet.

Den första boken går säkert utmärkt att låna på biblioteket, det är en kursbok som nog måste anses relativt pålitlig.

Finns självklart forskning också men kort sagt så kan man säga att hos en "normalt" utvecklad man så finns det en SRY-gen på Y-kromosomen som gör att manliga gonader utvecklas. Manliga gonader leder till högre testosteronnivåer hos fostret som i sin tur påverkar hypotalamus utveckling och därigenom könsuppfattningen.
Sen är det klart att det inte är allt som påverkar könsuppfattningen men det börjar redan där så att säga.

Men hallååå ! Du har skapat en tråd som heter "varför är inte alla feminister" det är väl din sak att reda ut begreppen då. Det är väl inte vår sak?
Jag kan liksom inte greppa vad, att stämpla ett epitet i pannan, skulle göra för skillnad i vardagliga livet? Lika lön för lika arbete, jämställdhet o.s.v är ju som sagt självklarheter som man inte behöver ett begrepp för att ställa sig bakom.
Därför bad jag dig om en förklaring på vilket sätt din feminism har satt en prägel på ditt förhållande, till skillnad från andra, icke feminister, för att bättre fatta vad du egentligen vill med tråden.

Så du tycker alltså att jag är den som ska svara på min fråga? Får jag inte fråga andra varför dom inte vill kalla sig för feminist? Varför inte i så fall?

Att vara feminist betyder inte att en får en stämpel i pannan. Jag kan bara inte förstå varför folk har så mycket emot ordet feminist när de står för det som feminism handlar om. Mitt och min partners förhållande är väl helt ointressant i frågan om varför andra inte vill kalla sig feminist. Alla feminister är ju knappast likadana.

Ännu ett påstående från din sida utan referens till källa, om man nu skall vara vetenskaplig.
Det är ett allmänt accepterat begrepp kring arv och miljö inom forskarvärlden. Dvs det syftar till att det är väldigt svårt att i många fall avgöra vad som är arv och vad som är miljö. Allmänt accepterade bregeepp kring ett område behöver normalt inte källa. Vore spännande att veta vad du menar med "ännu ett påstående"? Vill du ha sidhänvisning så kan jag kolla i min bok men inte just nu.

Jag funderar mest kring hur det är att uppleva sig som "man" respektive "kvinna". Vad är det som känns som en man, rent mentalt, och vad känns som en kvinna? Om man bortser från vårt samhälles normer, alltså, vilket ju är nåt annat. Att inte acceptera samhällets könsnormer är ju en sak, men vad är det att känna sig som man respektive kvinna? Eller ingetdera?

Jag tror att det är omöjligt att veta om en inte har haft dessa funderingar. Och egentligen är det ju rätt ointressant för en själv vad andra är för kön.

Den första boken går säkert utmärkt att låna på biblioteket, det är en kursbok som nog måste anses relativt pålitlig.

Finns självklart forskning också men kort sagt så kan man säga att hos en "normalt" utvecklad man så finns det en SRY-gen på Y-kromosomen som gör att manliga gonader utvecklas. Manliga gonader leder till högre testosteronnivåer hos fostret som i sin tur påverkar hypotalamus utveckling och därigenom könsuppfattningen.
Sen är det klart att det inte är allt som påverkar könsuppfattningen men det börjar redan där så att säga.
Så att säga duger inte. Du påstår saker utan att kunna referera till tillförlitlig källa, återkom med dina påståenden/åsikter när du kan presentera fakta, läsare skall inte behöva gå till biblioteket för att kunna verifiera eller avfärda dina påståenden.

Så att säga duger inte. Du påstår saker utan att kunna referera till tillförlitlig källa, återkom med dina påståenden/åsikter när du kan presentera fakta, läsare skall inte behöva gå till biblioteket för att kunna verifiera eller avfärda dina påståenden.
Tror att du har missuppfattat hur det fungerar att referera till vetenskapliga böcker, tidskrifter och texter. Visst kan jag leta reda på en artikel som bekräftar det jag säger men tror inte att alla här har tillgång till inloggning på artikeldatabaser heller. En väldigt stor del av det som är publicerat finns ju inte i öppna arkiv.

Du kan höra med neurofysiolog Martin Ingvar, han har talat en hel del om det här i olika sammanhang.

• Gilla
Reactions: Sar
Det är ett allmänt accepterat begrepp kring arv och miljö inom forskarvärlden. Dvs det syftar till att det är väldigt svårt att i många fall avgöra vad som är arv och vad som är miljö. Allmänt accepterade bregeepp kring ett område behöver normalt inte källa. Vore spännande att veta vad du menar med "ännu ett påstående"? Vill du ha sidhänvisning så kan jag kolla i min bok men inte just nu.
Att det är allmänt accepterat att vi består av ungefär 50% arv o 50% miljö är allmänt vedertaget, det är jag helt med på, men det var inte det jag efterfrågade.

Att det är allmänt accepterat att vi består av ungefär 50% arv o 50% miljö är allmänt vedertaget, det är jag helt med på, men det var inte det jag efterfrågade.
Men resten av det jag har skrivit är inte direkt banbrytande ny forskning. Det står i läroböckerna och om någon artikel på mer avancerad nivå kring könsuppfattning tar upp det lär de för grundläggande bakgrundsfakta också referera till en lärobok eller liknande.

Tror att du har missuppfattat hur det fungerar att referera till vetenskapliga böcker, tidskrifter och texter. Visst kan jag leta reda på en artikel som bekräftar det jag säger men tror inte att alla här har tillgång till inloggning på artikeldatabaser heller. En väldigt stor del av det som är publicerat finns ju inte i öppna arkiv.
Det är jag medveten om, o andra sidan har du ingen aning om vilka databaser som är tillgängliga för läsare i tråden.
Som sagt så brukar abstracts finnas tillgängliga utan att man har tillgång till hela doktorsavhandlingar t ex.

Det är jag medveten om, o andra sidan har du ingen aning om vilka databaser som är tillgängliga för läsare i tråden.
Som sagt så brukar abstracts finnas tillgängliga utan att man har tillgång till hela doktorsavhandlingar t ex.
Men hur ska du utifrån ett abstract kunna avgöra ifall det är en väl utförd studie? (Kan du det skulle jag gärna vilja veta hur!)Bara för att det är publicerat innebär det inte att det är bra forskning. Nu går jag och lägger mig!

Men hur ska du utifrån ett abstract kunna avgöra ifall det är en väl utförd studie? (Kan du det skulle jag gärna vilja veta hur!)Bara för att det är publicerat innebär det inte att det är bra forskning.
Nej, men det ger mig möjligheten att avgöra på ett ungefär hur den är utförd o om det verkar tillräckligt intressant för att gräva djupare.

Det fetade är ju bara löjligt.

Det fetade är ju bara löjligt.

Men suck.. sök i valfri databas efter "sexual differentiaton + human hypothalamus" eller liknande så får du massor med artiklar. Är du så duktig på artiklar kan du säker kolla MESH-termer också.
På vilket sätt är det löjligt att referera till ett sidnummer i en över 1000 sidor tjock bok? Boken finns även som e-bok så du slipper gå till biblioteket.

Men suck.. sök i valfri databas efter "sexual differentiaton + human hypothalamus" eller liknande så får du massor med artiklar. Är du så duktig på artiklar kan du säker kolla MESH-termer också.
På vilket sätt är det löjligt att referera till ett sidnummer i en över 1000 sidor tjock bok? Boken finns även som e-bok så du slipper gå till biblioteket.
Suck på dig själv, uppenbarligen har du ingen större insikt i netikett vad gäller t ex att referera till adekvata källor.
Länka till e-boken o kapitel så jag kan läsa själv.

De siffrorna är nog godtyckliga. Per Jensen, iofs proffessor i etologi (men det går nog att applicera här också) sa att sådant finns det inte siffror på eftersom det är omätbart av flera anledningar.

Skämtsamt sa han också att det var 100% arv och 100% miljö.

Hundar och höns håller han på med ja:) Grejen är inte absoluta siffror utan att man säger att det är hälften hälften när det inte är extremt klart bevisat att ett beteende beror direkt på en eller ett fåtal gener.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
713
Senast: miumiu
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 835
Senast: Tonto
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 461
Senast: Grazing
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
45 408
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve