Varför är inte alla feminister?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Rolig (eller tragisk) anekdot ur mitt liv.
När jag för första gången träffade min sambos syster kom vi in på att jag är feminist. Hennes reaktion var att med stora ögon uttrycka "Är du feminist!? Jag har aldrig träffat en feminist innan!".
På allvar. Jag var i chock. Hur kan det vara möjligt?

Jag är iaf övertgad om att svaret delvis innefattar småstad och (brist på) utbildning..

Detta hände mig också, min kompis frågade mig när vi börjat gymnasiet om jag var feminist och jag blev helt chockad över frågan eftersom vi hade känt varandra i tre år redan och jag trodde dels att hon visste att jag var det och också att hon själv var det. När jag berättade varför jag var feminist sa hon (och det här har hon fått höra i många år därefter) att "män kanske tjänar mer än kvinnor för att de är bättre på sina jobb". Något år senare blev hon dock uttalad feminist och vi är fortfarande bästisar, men det var verkligen en chockerande upptäckt för mig att det inte var så självklart för alla.

Plagierat rakt av från annan sajt
"
Filmtips?

2017-10-12 00:33 #0 av: vendelay

Det finns ett "test" för att se hur kvinnor representeras i film som heter bechdeltestet. Det är tre kriterier som ska uppfyllas för att filmen ska klara testet:

1. Ha minst två namngivna kvinnliga karaktärer
2. Som pratar med varandra
3. Om något annat än män

Jag ska vara ärlig och säga att jag skrattade rakt ut åt detta. Det är så otroligt töntigt och känns som en typisk "extremfeministgrej" att ens lägga märke till men allvarligt talat. Hur många filmer eller serieavsnitt uppfyller dessa kriterier? Nästan ingen. Såg just den animerade filmen Sing från 2016 och jag tror inte att filmen uppfyllde dessa minimala punkter på drygt 90 minuter.

Det är ganska fantastiskt ändå?! Hur kan det vara så normaliserat att vi inte ens märker att det inte finns kvinnor med namn i filmer?! Jag försöker aktivt se filmer och serier som inte bara innefattar vita cis-män (för herrejesus vad trött jag är på dem), men samtidigt orkar jag ju inte googla allting hela tiden.

Har ni några bra film- och serietips? Behöver inte bara vara med kvinnliga karaktärer, utan allt där vit cis-män åtminstone är i minoritet är av intresse.

Några jag har sett är:

Okja (ÄLSKADE)
To the bone (gillade)
Master of none (osäker på om denna har tillräckligt med kvinnliga karaktärer, men åtminstone olika sexualiteter och hudfärger, gillade)
Lucifer (ÄLSKADE)
Iron Fist (ÄLSKADE)

Källa "

Tv.nu skriver alltid om en film klarat av testet.

Senast ändrad:
Det verkar ju onödigt jobbigt att definiera mig som feminist och sedan behöva förklara/försvara mig för att slippa associeras med alla de där strömningarna jag inte vill associeras med.

Då är det ju mycket mer rimligt att jag helt enkelt kan berätta, de gånger det är påkallat, att jag tycker att jämställdhet är viktigt och att alla ska få ha eget val, i stället för att stoppa in mig i ett fack som jag inte tycker är rätt.

Precis exakt så! Kunde inte sagt det bättre själv!!! :bow:

Nu gör du det igen.

Det är precis den här typen av retoriska grepp från personer som säger sig representera feminismen, som gör att jag inte vill associeras med feminism.

Det är ett intolerant och oförskämt sätt att uttrycka sig.
Du kallar dem för trångsynta som inte tycker som du.
Det är inte snyggt.

Du skriver att jag tydligen låter mig styras av ett fåtal, som inte vill kalla mig feminist.
Du är en av det fåtalet.

Fast nej, jag tycker att det är en självklarhet att stå för något så viktigt som jämställdhet är. Att stå för det motsatta är för mig helt obegripligt. Feminism gynnar alla. Kan du säga något som är negativt med feminism?

Du säger ju själv att du inte vill kalla dig för feminist pga vissa personer. Då låter du ju dessa personer styra över dig. Det är vissa saker inom feminismen som jag inte håller med om och det är många uttalade feminister som jag inte alls kan identifiera mig med. Men en behöver inte vara som dom för att få kalla sig för feminist.

Jodå det går utmärkt att skylla på patriarkala strukturer när det gäller skolan.

Trodde du att patriarkala strukturer upprätthölls enbart av män?
Förskolepedagoger är tydligen väldokumenterat duktiga på att sätta barn på sin plats könsmässigt. Genom att underlåta pojkars talutveckling och berömma flickors utseende och kanske genom att underlåta att lära pojkarna empati.

Jag tror inte helt du läst mina inlägg eller helt förstått.

Jag sa att pojkar får större talutrymme än flickor i skolan.
Jag sa inte att pojkar inte missgynnades på andra sätt i skolan. Snarare har jag i inlägg understrukit tex att pojkar missgynnas när det gäller tex läskunskaper och i den mediabild om sig själva som de utsätts för.

Patriarkala strukturer är mycket dåligt för pojkar, speciellt vår moderna variant.(ett litet standardsvar jag gett många gånger på forumet, varsågod). Inte bara mammor och förskolepersonal förfördelar pojkar, även pappor gör en del aktivt för att snäva till pojkens könsroll hårdare än den varit historiskt sett.

Stora kockar har ofta varit män -min son ska inte ha leksaksspis
Stora konstnärer har ofta varit män -min son ska inte rita
Stora författare har ofta varit män -min son ska inte läsa
Stora vetenskaps"män" har ofta varit män- min son ska inte vara "duktig" i skolan
Veterinärer var nästan alltid män -min son ska inte hålla på med djur/hästar
Läkare andelen män minskar -min son ska inte vara vårdande

Den patriarkale moderne pappan läser inte högt, läser inte böcker själv, hjälper inte med läxor. Den moderna pappan vill inte ha en glasögonorm till son, han vill ha Zlatan, han vill vara Zlatan. Och från lärare till föräldrar till skolan trycker samhället bort pojkar från intellektuella sysselsättningar.

Den patriarkala målbilden i den könskodade barnfilmen är att man föds som en snabb bil/superhjälte och om man har tur kan man bli en bra vän, kanske.

Målbilden i könskodade flickbarnfilmen är att man är duktig på X, och lär sig mer om X/ är en god ansvarstagande uhm härskare och hjälper personer. My Little Pony, Tingeling, Prinsessan Sophia osv osv

Var feminist för pojkarnas skull (jag är, det, också för min sons skull och det här ovan gör mig förtvivlad).
Jag har läst och förstått, det du för fram är feministisk propaganda, en stereotypisk bild som har väldigt lite med verkligheten att göra och med samma syfte som all propaganda, att gynna era intressen.

Jag noterar också att du är helt ointresserad av att lärare systematiskt gynnar och värderar flickor högre - det är ganska talande. Lärare har en mycket stor betydelse för elever och om något kan döda ett intresse för skolan är det att bli orättvist behandlad. Det enda rätta är en betygssättning som görs på helt objektiva grunder och enbart utifrån kunskap och inte kön, etnicitet eller social tillhörighet.

Jag har läst och förstått, det du för fram är feministisk propaganda, en stereotypisk bild som har väldigt lite med verkligheten att göra och med samma syfte som all propaganda, att gynna era intressen.

Jag noterar också att du är helt ointresserad av att lärare systematiskt gynnar och värderar flickor högre - det är ganska talande. Lärare har en mycket stor betydelse för elever och om något kan döda ett intresse för skolan är det att bli orättvist behandlad. Det enda rätta är en betygssättning som görs på helt objektiva grunder och enbart utifrån kunskap och inte kön, etnicitet eller social tillhörighet.

Fast det är ju just så det är. Det kan du väl inte neka till? Nu har inte jag egna barn, men har vänner med barn i förskole/skolåldern. Och det är långt ifrån alla skolor och lärare som behandlar barnen lika. Säkert omedvetet hos dom flesta.

Att säga att "pojkar är sådär, han är nog kär i dig" när en pojke har slagit/tafsat på en tjej i skolan är något som jag hör händer än idag. Inte bara på min tid (89a). Ser inte du det som ett problem?

Jag håller med om att lärare är väldigt viktiga för eleverna. Men långt från alla skolor/lärare behandlar eleverna rättvist. Det har säkert och förhoppningsvis blivit bättre sen min skoltid, men problemet finns ändå kvar.

Fast det är ju just så det är. Det kan du väl inte neka till? Nu har inte jag egna barn, men har vänner med barn i förskole/skolåldern. Och det är långt ifrån alla skolor och lärare som behandlar barnen lika. Säkert omedvetet hos dom flesta.

Att säga att "pojkar är sådär, han är nog kär i dig" när en pojke har slagit/tafsat på en tjej i skolan är något som jag hör händer än idag. Inte bara på min tid (89a). Ser inte du det som ett problem?

Jag håller med om att lärare är väldigt viktiga för eleverna. Men långt från alla skolor/lärare behandlar eleverna rättvist. Det har säkert och förhoppningsvis blivit bättre sen min skoltid, men problemet finns ändå kvar.
Vilka män är det som beter sig som beskrevs ovan av @Badger? Jag känner ingen som är i närheten eller ens på något sätt har åsikter som det minsta liknar den stereotypa bild av män som gavs. Jag själv är uppvuxen i en konservativ miljö och inget av ovan hade det minsta bäring. Så var är alla dessa män som beter sig så, är det era partners? I så fall tycker jag ni skall byta partners.

Det är inte nödvändigtvis partiknutet, utan en form av feminism. :)
Jag har faktiskt lite svårt att förstå hur en moderat kan vara feminist, själva begreppet bygger ju på kollektiva strukturer, och moderater tror ju på individens frihet framförallt, och inte att kön påverkar. Hur resonerar du då?

Vilka män är det som beter sig som beskrevs ovan av @Badger? Jag känner ingen som är i närheten eller ens på något sätt har åsikter som det minsta liknar den stereotypa bild av män som gavs. Jag själv är uppvuxen i en konservativ miljö och inget av ovan hade det minsta bäring. Så var är alla dessa män som beter sig så, är det era partners? I så fall tycker jag ni skall byta partners.

Det är inte på individnivå utan något som sker överallt, hela tiden. De flesta märker inte ens av det eftersom det är "normalt". Nej, min partner är inte sån idag. Han är dock uppfostrad in i den typiska mansrollen vilket jag skulle våga påstå att så gott som alla är. Såklart finns det undantag. Men de hör inte till vanligheten. Min partner tycker att det är otroligt intressant att sätta sig in i feminismen (han är feminist, såklart) och han har fått en hel annan syn på samhället efter att ha satt sig in i hur det ser ut.

Jag har faktiskt lite svårt att förstå hur en moderat kan vara feminist, själva begreppet bygger ju på kollektiva strukturer, och moderater tror ju på individens frihet framförallt, och inte att kön påverkar. Hur resonerar du då?

Nu skulle jag inte rösta Moderat i dagsläget, senast röstade jag på Centern, som är just liberalfeministiskt. Och jag skulle absolut säga att det är förenligt med att sätta individens frihet först, att man ska behandlas på samma sätt oavsett kön och utbilda snarare än kvotera. Typ.

Det är inte på individnivå utan något som sker överallt, hela tiden. De flesta märker inte ens av det eftersom det är "normalt". Nej, min partner är inte sån idag. Han är dock uppfostrad in i den typiska mansrollen vilket jag skulle våga påstå att så gott som alla är. Såklart finns det undantag. Men de hör inte till vanligheten. Min partner tycker att det är otroligt intressant att sätta sig in i feminismen (han är feminist, såklart) och han har fått en hel annan syn på samhället efter att ha satt sig in i hur det ser ut.

Hur yttrar det sig rent praktiskt? Vad gör ni/han i ert förhållande som inte andra par gör? Om man klistrar på sig feminist epitetet, vad är det rent konkret som förändras över en natt i ert förhållande? Sexxet? Närheten? Vem som diskar/tvättar/städar?
Kort sagt vad är skillnaden på er och andra?

Men frågan kvarstår ju, vad är "Feminism"?
SSU hävdar att man är Sveriges största feministiska ungdomsförbund
FI säger sig vara Sveriges första feministiska parti C säger sig vara ett feministiskt parti osv osv...

Därför hävdar jag, jag är ingen feminist.
Jag är demokrat och i den inställningen ingår att alla ska ha samma möjligheter. Ingen oberoende av ras, kön, sexuell läggning ska särbehandlas
Att de flesta som kallar sig feminister överlappar dessa åsikter är bra..men eftersom feministerna kommer från så olika politiska schatteringar så blir begreppet för luddigt.
Hemma då?
Ja där delar vi på hemtjänsten efter förmåga o kunskap. Vilket bla innebär att jag tar hand om teknik, fordon och matlagning.
Eftersom jag tjänar mest så förlorar landsbyggdsbo AB minst om jag inte tar ledigt och stannar hemma när det behövs.
Orättvist? knappast men helt klart mest gynnsamt för familjen.

Hur yttrar det sig rent praktiskt? Vad gör ni/han i ert förhållande som inte andra par gör? Om man klistrar på sig feminist epitetet, vad är det rent konkret som förändras över en natt i ert förhållande? Sexxet? Närheten? Vem som diskar/tvättar/städar?
Kort sagt vad är skillnaden på er och andra?

Vad VI gör i VÅRT förhållande är väl egentligen inte intressant. Vi är långt ifrån perfekta. Det viktigaste enligt mig och min partner är att vara medveten och att jobba för att vara så jämställda som möjligt. Både i vår relation och utanför. Vi har inga fasta "uppgifter" i hemmet.

Men frågan kvarstår ju, vad är "Feminism"?
SSU hävdar att man är Sveriges största feministiska ungdomsförbund
FI säger sig vara Sveriges första feministiska parti C säger sig vara ett feministiskt parti osv osv...

Om du hade läst något inlägg i tråden och inte svävat iväg åt ett helt annat håll hade du sett att flera, inte bara jag, skrivit att feminism är jämställdhet. Feminism är inget politiskt parti, en etikett, en grupp, en sekt eller vad nu folk säger. Feminismens grundpelare är jämställdhet. Sen finns det mängder med sidospår inom feminismen som en kan fördjupa sig i om en vill det. Men det är såklart inget måste, och det är också feminism.

Om du hade läst något inlägg i tråden och inte svävat iväg åt ett helt annat håll hade du sett att flera, inte bara jag, skrivit att feminism är jämställdhet. Feminism är inget politiskt parti, en etikett, en grupp, en sekt eller vad nu folk säger. Feminismens grundpelare är jämställdhet. Sen finns det mängder med sidospår inom feminismen som en kan fördjupa sig i om en vill det. Men det är såklart inget måste, och det är också feminism.
Suck, om du läst vad jag skrivit, nu senast ex. "Jag är demokrat och i den inställningen ingår att alla ska ha samma möjligheter. Ingen oberoende av ras, kön, sexuell läggning ska särbehandlas" det är jämställdhet!
Men går man sedan ut och tittar på vilka som säger sig stå för feminism så hitta du de exemplen jag gav "SSU hävdar att man är Sveriges största feministiska ungdomsförbund
FI säger sig vara Sveriges första feministiska parti C säger sig vara ett feministiskt parti osv osv..."

Därför är det så mycket enklare och ärligare att säga jag står för..Det är samma sak som när ngn säger sig vara kristen...Det omfattar ju allt från fundamentalistiska bibeltolkare i mellanvästern till uppoffrande arbete i Calcuttas slum.

Suck, om du läst vad jag skrivit, nu senast ex. "Jag är demokrat och i den inställningen ingår att alla ska ha samma möjligheter. Ingen oberoende av ras, kön, sexuell läggning ska särbehandlas" det är jämställdhet!
Men går man sedan ut och tittar på vilka som säger sig stå för feminism så hitta du de exemplen jag gav "SSU hävdar att man är Sveriges största feministiska ungdomsförbund
FI säger sig vara Sveriges första feministiska parti C säger sig vara ett feministiskt parti osv osv..."

Därför är det så mycket enklare och ärligare att säga jag står för..Det är samma sak som när ngn säger sig vara kristen...Det omfattar ju allt från fundamentalistiska bibeltolkare i mellanvästern till uppoffrande arbete i Calcuttas slum.

Du svamlar som vanligt. :laugh::laugh:

Du svamlar som vanligt. :laugh::laugh:
Man kan ju ärligt talat undra vem det är som svamlar. Du säger dig stödja en ide, en ide som du inte ens kan definiera exakt. Som spänner sig från liberala folkpartister till hårdkokta Leninister. I högsta grad svamlande och luddigt.
:angel:
Fast föga förvånande är då att du skyller dem med andra åsikter än dina som "svamlande Visar ju ärligt var du står när det gäller demokrati och respekt för andras åsikter

Fast det ÄR skillnad på flickor och pojkar. Uppfattning om det egna könet grundläggs redan under fostertiden och det har inte blivit speciellt lyckat att försöka uppfostra barn som tex har en manlig hjärna och genetik men kvinnliga yttre könsorgan som kvinnor eller "könlöst" (sök på tex androgenokänslighet). Barnen har då känt att saker är fel mycket tidigt.

Att alla ska behandlas precis lika oavsett egna önskemål är dumheter, att alla ska ges samma förutsättningar är däremot något eftersträvansvärt.

Fast det ÄR skillnad på flickor och pojkar. Uppfattning om det egna könet grundläggs redan under fostertiden och det har inte blivit speciellt lyckat att försöka uppfostra barn som tex har en manlig hjärna och genetik men kvinnliga yttre könsorgan som kvinnor eller "könlöst" (sök på tex androgenokänslighet). Barnen har då känt att saker är fel mycket tidigt.

Att alla ska behandlas precis lika oavsett egna önskemål är dumheter, att alla ska ges samma förutsättningar är däremot något eftersträvansvärt.
Källa tack!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
713
Senast: miumiu
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 835
Senast: Tonto
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 461
Senast: Grazing
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
45 408
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar