Varför är inte alla feminister?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kan du citera var jag tycker att det är fel på flickors hjärnor?
Tjejer har ofta en betydligt bättre utvecklad förmåga att utveckla ett svar, bara de tillåts göra det. Men ställer läraren en fråga som bara kräver ett rakt svar utan att man utvecklar det så är killarna snabbare.

Du sa att flickor kopplar långsamt:
Räcker det med ja eller nej eller en kor mening som svar då kopplar grabbarna fortare...ställer man i stället frågor som kräver längre utläggningar så skulle tjejerna få en bättre chans.

Och så här då att pojkar tänker ytligt:
Tjejer har ofta en betydligt bättre utvecklad förmåga att utveckla ett svar, bara de tillåts göra det.

Det har jag då aldrig sett någon artikel nämna. Inte ens någon som diskuterar talutrymme i klassrum.

Känns det inte jobbigt att ha blivit belastad med förutfattade meningar om pojkar och flickor och hur de tänker? När de egentligen om de ens tänker olika, och hur det i så fall exakt är vet ingen såvitt jag vet, i så fall gör det med stora överlappningar. Så stora att man inte skulle kunna sortera dem efter tänkande och garanterat få flest flickor och flest pojkar i de två tankemönsterskålarna.

Däremot har ju samhället tränat upp flickor och pojkar i olika beteenden och förstärker dem. Som är en black om foten för båda grupperna. Speciellt för pojkarna när det gäller skolan.

Hur ska jag veta det? om de två som var med om händelsen anser det så är det ju högst troligt. Men fastställt blir det ju inte för än anmälan och bevis läggs fram.
Skulle du ha sex med en kvinna mot hennes vilja, om du visste att det inte skulle finnas bevis nog för att döma dig för våldtäkt?
Om så inte är fallet så är är frågan enkel.
Ett övergrepp är ett övergrepp även om den inte leder till dom.

Så en kille som våldtar kan jag kalla "en kille som våldtar" men inte våldtäktsman?
Rent principiellt så måste man ha på fötterna för att kalla ngn för ngt.
Ungefär som ungvänstern ser på alla företagare som skattesmitare bara för att de gör lagliga avdrag.
Kallar du en kille för våldtäktsman eller skyller honom som en kille som våldtar" så kan det leda till en rättegång där du måste bevisa att din anklagelse är befogad, annars fälls du för ärekränkning.

Rent principiellt så måste man ha på fötterna för att kalla ngn för ngt.
Ungefär som ungvänstern ser på alla företagare som skattesmitare bara för att de gör lagliga avdrag.
Kallar du en kille för våldtäktsman eller skyller honom som en kille som våldtar" så kan det leda till en rättegång där du måste bevisa att din anklagelse är befogad, annars fälls du för ärekränkning.
Absolut, gäller förtal generellt.

Skulle du ha sex med en kvinna mot hennes vilja, om du visste att det inte skulle finnas bevis nog för att döma dig för våldtäkt?
Om så inte är fallet så är är frågan enkel.
Ett övergrepp är ett övergrepp även om den inte leder till dom.
Nej, jag skulle inte ha sex med en kvinna utan att vi både verkligen vill det.
Oavsett vad.
Men samtidigt, vad händer om kvinnan ångrar det hela efteråt och anklagar..
Det är då ord står mot ord..och domstolen ska frikänna.

En situation som lätt uppstår med spånken inblandad...

Vad skulle ni klassa följande som?

I en tråd häromdagen skrev en ledsen o förvirrad bukefalist att hon kommit på att hennes sambo använde hennes hand att runka med medans hon sov. När hon konfronterade honom kröp det fram att gjort så ganska ofta under de 4 år de levt ihop.
@landsbygdsbo Har du svarat på detta? Isf, vilket inlägg? :)

Kan ni inte sluta med den här diskussionen om lagar som ligger på en helt annan nivå än det tråden handlar om?
Om man vill diskutera vad man ska kalla någon som inte blir dömd för ett brott kanske det kan göras i en annan tråd? Här upptar det mest plats.

Eller hur. Sluta kapa tråden snälla. Låt inte ännu en tråd derailas.

Du får gärna säga du..och i det här fallet upplever hon att hon utsatts för ett övergrepp, men det lär nog vara svårt att bevisa i en rättssal så det stannar nog vid hennes upplevelse av det hela.
Frågan var ställd till dig o @Oldie men jag kanske var otydlig. Jag vill inte ha svar om vad en domstolskulle kalla agerandet, jag frågade dig o Oldie hur ni ser på händelsen o vad ni tycker den skulle kunna rubriceras som. Mannen har fö. själv bekräftat vidden av det hela.

Frågan var ställd till dig o @Oldie men jag kanske var otydlig. Jag vill inte ha svar om vad en domstolskulle kalla agerandet, jag frågade dig o Oldie hur ni ser på händelsen o vad ni tycker den skulle kunna rubriceras som. Mannen har fö. själv bekräftat vidden av det hela.
Och det är ju bara att läsa och förstå svaret du fick ;)

För mig är det en självklarhet att vara feminist. Något som jag ser som sunt förnuft och något som jag anser att alla borde vara. Men nu ser ju samhället inte ut så (annars hade det ju varit jämställt). Och även om det inte är ofta, så stöter jag ändå på vissa personer som absolut inte vill förknippas med feminism och än mindre vill kalla sig för feminist. Fine, folk får göra som dom själva vill. Vill någon inte kämpa för ett jämställt samhälle så behöver den inte.

Så det här är väl mest riktat till er som inte vill kalla er för feminister. Varför? På vilket sätt anser du att feminism är dåligt? (för jag antar att det är något en tycker, om en inte vill kalla sig för feminist). Jag är uppriktigt nyfiken varför vissa helt enkelt inte vill ha något att göra med feminism.

Jag kallar mig numera feminist, men som gammal MUF:are så har det fått värka fram. Jag har föredragit att tala i termer som jämställdhet och individualism eftersom att jag inte alls känt mig bekväm med att sammankopplas med vänsterfalangen i feminismen, även om jag varit medveten om att det inte är helt korrekt. Så jag har förståelse för de som kanske inte vill kalla sig feminist och som ändå säger sig vara för jämställdhet, för mina åsikter om ett jämställt samhälle har egentligen inte ändrats sedan dess, skillnaden är egentligen bara att jag kallar mig liberalfeminist nu.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
713
Senast: miumiu
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 835
Senast: Tonto
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 461
Senast: Grazing
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
45 408
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel