Varför är inte alla feminister?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Däremot har ju samhället tränat upp flickor och pojkar i olika beteenden och förstärker dem. Som är en black om foten för båda grupperna. Speciellt för pojkarna när det gäller skolan.
När det gäller skolan är det vetenskapligt belagt att pojkar diskrimineras till fördel för flickor, om en pojke och en flicka har exakt lika stora kunskaper i ett ämne så får flickan i genomsnitt ett högre betyg än pojken. Det har visats i undersökning efter undersökning, trots det görs inget åt detta. Du hävdar att det handlar om beteenden hos eleverna när det är lärarna som har en bias till att värdera flickor högre än pojkar.

Skolan är väldigt viktig och de normer som skolan förmedlar är ett (stort) problem, och det går inte att skylla på patriarkala strukturer när skolan helt domineras av kvinnor på samtliga nivåer sedan flera decennier.

Jag kallar mig numera feminist, men som gammal MUF:are så har det fått värka fram. Jag har föredragit att tala i termer som jämställdhet och individualism eftersom att jag inte alls känt mig bekväm med att sammankopplas med vänsterfalangen i feminismen, även om jag varit medveten om att det inte är helt korrekt. Så jag har förståelse för de som kanske inte vill kalla sig feminist och som ändå säger sig vara för jämställdhet, för mina åsikter om ett jämställt samhälle har egentligen inte ändrats sedan dess, skillnaden är egentligen bara att jag kallar mig liberalfeminist nu.
Jag har lite samma bakgrund, ville inte alls bli förknippad med vänstern, men vill inte kalla mig liberal heller, då jag är helt opolitisk, tycker alla partier är lika goda kålsupare.

Det som förenar feminister är att de anser att samhället inte är jämställt och att man önskar arbeta för ett jämställt samhälle i framtiden.

De exempel du radar upp säger ingenting utan kringinfo. Jag känner personligen inte till några feminister som är vare sig emot abort, för juridisk abort eller för stereotypa könsidentiteter. Såhär på rak arm känns det konstigt för mig, men jag måste få mer information om hur dessa påstådda feminister anser att just dessa saker bidrar till ett mer jämställt samhälle för att kunna uttala mig.
Bla. flera ledande inom Centerpartiets ungdomsförbund (som är feminister) har uttalat sitt stöd för "juridisk abort" även andra politiska och feministiska grupper i Sverige har den åsikten, mot abort är nog inte så vanligt här men i USA finns det en hel del feminister som har den åsikten, "pro life" tror jag de kallar det.

Jämställdhet används som argument i båda exemplen ovan.

Stycke ett (och jag skriker åt dig för det här har jag skrivit så många gånger redan i tråden):
JAG VILL INTE ASSOCIERAS MED DE PERSONERNA och det är rätt stor risk att man associeras med exempelvis FI, Dahmer, Roks och annat om man kallar sig feminist.
Eller sådana där jobbiga individer som skriker/säger/hävdar att "alla män är potentiella våldtäktsmän".

Stycke två:
Just det.
Därför finns det skäl att inte stoppa in sig i något fack alls.
Precis som jag försökt hävda hela tiden.
Hm intressant, det kanske beror på grupp man är i. Jag har aldrig råkat ut för att någon associerat mig med Lady Dahmer när jag sagt att jag är feminist. Men de kanske gör det utan att säga iofs.

(Jag brukar ha kjol och så btw. Ser inget dumt i att ha det, killar får gärna också ha kjol för mig. Killar har ju haft smink och rosa i andra tider utan att könsrollerna var nämnvärt annorlunda.)

Bla. flera ledande inom Centerpartiets ungdomsförbund (som är feminister) har uttalat sitt stöd för "juridisk abort" även andra politiska och feministiska grupper i Sverige har den åsikten, mot abort är nog inte så vanligt här men i USA finns det en hel del feminister som har den åsikten, "pro life" tror jag de kallar det.

Jämställdhet används som argument i båda exemplen ovan.
Okej, ja jag har ju inte ensamrätt på feministbegreppet även om det för mig rimmar illa med de exempel du lyfter.
Sammantaget blir det ett bra exempel på att man kan kalla sig feminism även om man har andra åsikter i sakfrågor än sndra feminister.

Är du inte medveten om skillnaden mellan olika forum och verkligheten där ute är du illa ute...

Det är du som babblar om någon fantasivärld, inte jag. Jag tar iallafall för givet att dom flesta som hänger på forum ändå är verkliga människor och inga fantasivarelser. Men såklart, det finns ju dom som trollar *hint hint*

Det är du som babblar om någon fantasivärld, inte jag. Jag tar iallafall för givet att dom flesta som hänger på forum ändå är verkliga människor och inga fantasivarelser. Men såklart, det finns ju dom som trollar *hint hint*

Jag har inte talat om fiktiva människor, däremot det självklara att en viss skillnad mellan det verkliga livet och livet i div. fora. Men som ett tips, de flesta trollare hittar du i fora med inriktning på sportfiske ;)

Jag har inte talat om fiktiva människor, däremot det självklara att en viss skillnad mellan det verkliga livet och livet i div. fora. Men som ett tips, de flesta trollare hittar du i fora med inriktning på sportfiske ;)

Troll finns överallt. Både i forum och irl. Men du verkar gilla att spinna vidare på något som är helt bortom huvudämnet och strunta i att svara. Du pratar om "det verkliga livet". Är inte det här en del av det verkliga livet? Många här på Buke är ju väldigt personliga och ärliga, vad är det som inte är verkligt med det?

När det gäller skolan är det vetenskapligt belagt att pojkar diskrimineras till fördel för flickor, om en pojke och en flicka har exakt lika stora kunskaper i ett ämne så får flickan i genomsnitt ett högre betyg än pojken. Det har visats i undersökning efter undersökning, trots det görs inget åt detta. Du hävdar att det handlar om beteenden hos eleverna när det är lärarna som har en bias till att värdera flickor högre än pojkar.

Skolan är väldigt viktig och de normer som skolan förmedlar är ett (stort) problem, och det går inte att skylla på patriarkala strukturer när skolan helt domineras av kvinnor på samtliga nivåer sedan flera decennier.
Jodå det går utmärkt att skylla på patriarkala strukturer när det gäller skolan.

Trodde du att patriarkala strukturer upprätthölls enbart av män?
Förskolepedagoger är tydligen väldokumenterat duktiga på att sätta barn på sin plats könsmässigt. Genom att underlåta pojkars talutveckling och berömma flickors utseende och kanske genom att underlåta att lära pojkarna empati.

Jag tror inte helt du läst mina inlägg eller helt förstått.

Jag sa att pojkar får större talutrymme än flickor i skolan.
Jag sa inte att pojkar inte missgynnades på andra sätt i skolan. Snarare har jag i inlägg understrukit tex att pojkar missgynnas när det gäller tex läskunskaper och i den mediabild om sig själva som de utsätts för.

Patriarkala strukturer är mycket dåligt för pojkar, speciellt vår moderna variant.(ett litet standardsvar jag gett många gånger på forumet, varsågod). Inte bara mammor och förskolepersonal förfördelar pojkar, även pappor gör en del aktivt för att snäva till pojkens könsroll hårdare än den varit historiskt sett.

Stora kockar har ofta varit män -min son ska inte ha leksaksspis
Stora konstnärer har ofta varit män -min son ska inte rita
Stora författare har ofta varit män -min son ska inte läsa
Stora vetenskaps"män" har ofta varit män- min son ska inte vara "duktig" i skolan
Veterinärer var nästan alltid män -min son ska inte hålla på med djur/hästar
Läkare andelen män minskar -min son ska inte vara vårdande

Den patriarkale moderne pappan läser inte högt, läser inte böcker själv, hjälper inte med läxor. Den moderna pappan vill inte ha en glasögonorm till son, han vill ha Zlatan, han vill vara Zlatan. Och från lärare till föräldrar till skolan trycker samhället bort pojkar från intellektuella sysselsättningar.

Den patriarkala målbilden i den könskodade barnfilmen är att man föds som en snabb bil/superhjälte och om man har tur kan man bli en bra vän, kanske.

Målbilden i könskodade flickbarnfilmen är att man är duktig på X, och lär sig mer om X/ är en god ansvarstagande uhm härskare och hjälper personer. My Little Pony, Tingeling, Prinsessan Sophia osv osv

Var feminist för pojkarnas skull (jag är, det, också för min sons skull och det här ovan gör mig förtvivlad).

Plagierat rakt av från annan sajt
"
Filmtips?

2017-10-12 00:33 #0 av: vendelay

Det finns ett "test" för att se hur kvinnor representeras i film som heter bechdeltestet. Det är tre kriterier som ska uppfyllas för att filmen ska klara testet:

1. Ha minst två namngivna kvinnliga karaktärer
2. Som pratar med varandra
3. Om något annat än män

Jag ska vara ärlig och säga att jag skrattade rakt ut åt detta. Det är så otroligt töntigt och känns som en typisk "extremfeministgrej" att ens lägga märke till men allvarligt talat. Hur många filmer eller serieavsnitt uppfyller dessa kriterier? Nästan ingen. Såg just den animerade filmen Sing från 2016 och jag tror inte att filmen uppfyllde dessa minimala punkter på drygt 90 minuter.

Det är ganska fantastiskt ändå?! Hur kan det vara så normaliserat att vi inte ens märker att det inte finns kvinnor med namn i filmer?! Jag försöker aktivt se filmer och serier som inte bara innefattar vita cis-män (för herrejesus vad trött jag är på dem), men samtidigt orkar jag ju inte googla allting hela tiden.

Har ni några bra film- och serietips? Behöver inte bara vara med kvinnliga karaktärer, utan allt där vit cis-män åtminstone är i minoritet är av intresse.

Några jag har sett är:

Okja (ÄLSKADE)
To the bone (gillade)
Master of none (osäker på om denna har tillräckligt med kvinnliga karaktärer, men åtminstone olika sexualiteter och hudfärger, gillade)
Lucifer (ÄLSKADE)
Iron Fist (ÄLSKADE)

Källa "

Rolig (eller tragisk) anekdot ur mitt liv.
När jag för första gången träffade min sambos syster kom vi in på att jag är feminist. Hennes reaktion var att med stora ögon uttrycka "Är du feminist!? Jag har aldrig träffat en feminist innan!".
På allvar. Jag var i chock. Hur kan det vara möjligt?

Jag är iaf övertgad om att svaret delvis innefattar småstad och (brist på) utbildning..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
713
Senast: miumiu
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 835
Senast: Tonto
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 461
Senast: Grazing
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
45 408
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar