När det gäller skolan är det vetenskapligt belagt att pojkar diskrimineras till fördel för flickor, om en pojke och en flicka har exakt lika stora kunskaper i ett ämne så får flickan i genomsnitt ett högre betyg än pojken. Det har visats i undersökning efter undersökning, trots det görs inget åt detta. Du hävdar att det handlar om beteenden hos eleverna när det är lärarna som har en bias till att värdera flickor högre än pojkar.
Skolan är väldigt viktig och de normer som skolan förmedlar är ett (stort) problem, och det går inte att skylla på patriarkala strukturer när skolan helt domineras av kvinnor på samtliga nivåer sedan flera decennier.
Jodå det går utmärkt att skylla på patriarkala strukturer när det gäller skolan.
Trodde du att patriarkala strukturer upprätthölls enbart av män?
Förskolepedagoger är tydligen väldokumenterat duktiga på att sätta barn på sin plats könsmässigt. Genom att underlåta pojkars talutveckling och berömma flickors utseende och kanske genom att underlåta att lära pojkarna empati.
Jag tror inte helt du läst mina inlägg eller helt förstått.
Jag sa att pojkar får större talutrymme än flickor i skolan.
Jag sa inte att pojkar inte missgynnades på andra sätt i skolan. Snarare har jag i inlägg understrukit tex att pojkar missgynnas när det gäller tex läskunskaper och i den mediabild om sig själva som de utsätts för.
Patriarkala strukturer är mycket dåligt för pojkar, speciellt vår moderna variant.(ett litet standardsvar jag gett många gånger på forumet, varsågod). Inte bara mammor och förskolepersonal förfördelar pojkar, även pappor gör en del aktivt för att snäva till pojkens könsroll hårdare än den varit historiskt sett.
Stora kockar har ofta varit män -min son ska inte ha leksaksspis
Stora konstnärer har ofta varit män -min son ska inte rita
Stora författare har ofta varit män -min son ska inte läsa
Stora vetenskaps"män" har ofta varit män- min son ska inte vara "duktig" i skolan
Veterinärer var nästan alltid män -min son ska inte hålla på med djur/hästar
Läkare andelen män minskar -min son ska inte vara vårdande
Den patriarkale moderne pappan läser inte högt, läser inte böcker själv, hjälper inte med läxor. Den moderna pappan vill inte ha en glasögonorm till son, han vill ha Zlatan, han vill vara Zlatan. Och från lärare till föräldrar till skolan trycker samhället bort pojkar från intellektuella sysselsättningar.
Den patriarkala målbilden i den könskodade barnfilmen är att man föds som en snabb bil/superhjälte och om man har tur kan man bli en bra vän, kanske.
Målbilden i könskodade flickbarnfilmen är att man är duktig på X, och lär sig mer om X/ är en god ansvarstagande uhm härskare och hjälper personer. My Little Pony, Tingeling, Prinsessan Sophia osv osv
Var feminist för pojkarnas skull (jag är, det, också för min sons skull och det här ovan gör mig förtvivlad).