Varför är inte alla feminister?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast det ÄR skillnad på flickor och pojkar. Uppfattning om det egna könet grundläggs redan under fostertiden och det har inte blivit speciellt lyckat att försöka uppfostra barn som tex har en manlig hjärna och genetik men kvinnliga yttre könsorgan som kvinnor eller "könlöst" (sök på tex androgenokänslighet). Barnen har då känt att saker är fel mycket tidigt.

Att alla ska behandlas precis lika oavsett egna önskemål är dumheter, att alla ska ges samma förutsättningar är däremot något eftersträvansvärt.

"Manlig hjärna"?

Fast det ÄR skillnad på flickor och pojkar. Uppfattning om det egna könet grundläggs redan under fostertiden och det har inte blivit speciellt lyckat att försöka uppfostra barn som tex har en manlig hjärna och genetik men kvinnliga yttre könsorgan som kvinnor eller "könlöst" (sök på tex androgenokänslighet). Barnen har då känt att saker är fel mycket tidigt.

Att alla ska behandlas precis lika oavsett egna önskemål är dumheter, att alla ska ges samma förutsättningar är däremot något eftersträvansvärt.

Hur ser en manlig vs kvinnlig hjärna ut? Och hur ser en ickebinärs hjärna ut?

Man kan ju ärligt talat undra vem det är som svamlar. Du säger dig stödja en ide, en ide som du inte ens kan definiera exakt. Som spänner sig från liberala folkpartister till hårdkokta Leninister. I högsta grad svamlande och luddigt.
:angel:
Fast föga förvånande är då att du skyller dem med andra åsikter än dina som "svamlande Visar ju ärligt var du står när det gäller demokrati och respekt för andras åsikter

Feminism är inte en idé. Hur trångsynt är du egentligen?
Fast jag tror helt klart att du bara sitter och driver med oss. Och tycker du det är kul så varsågod, fortsätt. Det är väl inget som kan hindra dig att sluta så länge du inte blir dömd för något.

Vad VI gör i VÅRT förhållande är väl egentligen inte intressant. Vi är långt ifrån perfekta. Det viktigaste enligt mig och min partner är att vara medveten och att jobba för att vara så jämställda som möjligt. Både i vår relation och utanför. Vi har inga fasta "uppgifter" i hemmet.

dubbelt.....

Hmm datorn är elak

Jag har faktiskt lite svårt att förstå hur en moderat kan vara feminist, själva begreppet bygger ju på kollektiva strukturer, och moderater tror ju på individens frihet framförallt, och inte att kön påverkar. Hur resonerar du då?
Varför skulle inte en moderat likaväl som en vänsterpartist kunna tycka att kvinnor ska ha samma rättigheter, möjligheter och skyldigheter som män och verka för kvinnors politiska, ekonomiska och sociala rättigheter?

Vad VI gör i VÅRT förhållande är väl egentligen inte intressant. Vi är långt ifrån perfekta. Det viktigaste enligt mig och min partner är att vara medveten och att jobba för att vara så jämställda som möjligt. Både i vår relation och utanför. Vi har inga fasta "uppgifter" i hemmet.

På vilket sätt Det är väl jävligt intressant !!! Vad gör ni som inte vi andra i förhållanden gör??? (om man har nåt) Hur påverkar det er i det dagliga livet??

Och jämställdheten finns ju inskriven i lag t.o.m. Ingen av de jag varit tillsammans med skulle acceptera att inte dela på sysslorna i hemmet och även på fritiden.
Du har ju gått på massor med folk i den här tråden för att dom inte är "feminister" då är det väl bäst att du startar på hemmaplan med vad det nu är som "feminister" gör som andra inte gör.
Förklara nu det. För jag fattar inte vilken skillnad det skulle göra om jag kallade mig feminist?

Hur ser en manlig vs kvinnlig hjärna ut? Och hur ser en ickebinärs hjärna ut?
Nu sa jag att uppfattning om det egna könet grundläggs, inte exakt vilken personlighet och självuppfattning man kommer ha som vuxen. Men som du säkert är medveten om är det många icke binära som känner att de inte är "rätt kön" ganska tidigt. Är du intresserad av hjärnans utveckling kan jag säkert leta fram en hel del böcker.

På vilket sätt Det är väl jävligt intressant !!! Vad gör ni som inte vi andra i förhållanden gör??? (om man har nåt) Hur påverkar det er i det dagliga livet??

Och jämställdheten finns ju inskriven i lag t.o.m. Ingen av de jag varit tillsammans med skulle acceptera att inte dela på sysslorna i hemmet och även på fritiden.
Du har ju gått på massor med folk i den här tråden för att dom inte är "feminister" då är det väl bäst att du startar på hemmaplan med vad det nu är som "feminister" gör som andra inte gör.
Förklara nu det. För jag fattar inte vilken skillnad det skulle göra om jag kallade mig feminist?

Jag har väl inte påstått att andra inte har ett jämställt förhållande? Hur andra väljer att göra i deras förhållande är inget jag har något intresse av att lägga mig i.

Att vara medveten om hur patriarkatet ser ut, att inte se folk som "vi och dem" och att behandla alla med respekt och kärlek är väl sunt förnuft. Någon skillnad är det väl kanske inte, men att ha feministiska åsikter och kämpa för ett jämställt samhälle men säga att en inte är feminist är motsägelsefullt enligt mig. Jag kanske har missat det, men vad är det som är negativt med feminism? Far någon illa av det? Hur i så fall och vem/vilka?

"The central nervous system" -Brodal
Hypothalamus utveckling finns beskrivet i valfri embryologibok ex Embryologi av N. Ulfig om du vill ha någonting lättläst.
Jag har inte bett om något lättläst, jag vill ha en tillförlitlig källa på ditt påstående "Uppfattning om det egna könet grundläggs redan under fostertiden" Hur har vetenskapen kunnat fastställa det? Forskningen torde vara publicerad o disputerad o finnas tillgänglig på nätet, åtminstone abstract så läsaren själv kan göra sig en bedömning om kvalité o trovärdighet.

Jag har väl inte påstått att andra inte har ett jämställt förhållande? Hur andra väljer att göra i deras förhållande är inget jag har något intresse av att lägga mig i.

Att vara medveten om hur patriarkatet ser ut, att inte se folk som "vi och dem" och att behandla alla med respekt och kärlek är väl sunt förnuft. Någon skillnad är det väl kanske inte, men att ha feministiska åsikter och kämpa för ett jämställt samhälle men säga att en inte är feminist är motsägelsefullt enligt mig. Jag kanske har missat det, men vad är det som är negativt med feminism? Far någon illa av det? Hur i så fall och vem/vilka?

Men hallååå ! Du har skapat en tråd som heter "varför är inte alla feminister" det är väl din sak att reda ut begreppen då. Det är väl inte vår sak?
Jag kan liksom inte greppa vad, att stämpla ett epitet i pannan, skulle göra för skillnad i vardagliga livet? Lika lön för lika arbete, jämställdhet o.s.v är ju som sagt självklarheter som man inte behöver ett begrepp för att ställa sig bakom.
Därför bad jag dig om en förklaring på vilket sätt din feminism har satt en prägel på ditt förhållande, till skillnad från andra, icke feminister, för att bättre fatta vad du egentligen vill med tråden.

Ja, vad är det underliga? Har du en hjärna som har XY som könskromosomer och dessutom en uppfattning om att den tillhör en man så kan man inte kalla det för så mycket annat.

Jag tyckte det var himla luddigt uttryckt, men okej.

Nu sa jag att uppfattning om det egna könet grundläggs, inte exakt vilken personlighet och självuppfattning man kommer ha som vuxen. Men som du säkert är medveten om är det många icke binära som känner att de inte är "rätt kön" ganska tidigt. Är du intresserad av hjärnans utveckling kan jag säkert leta fram en hel del böcker.
Jag funderar mest kring hur det är att uppleva sig som "man" respektive "kvinna". Vad är det som känns som en man, rent mentalt, och vad känns som en kvinna? Om man bortser från vårt samhälles normer, alltså, vilket ju är nåt annat. Att inte acceptera samhällets könsnormer är ju en sak, men vad är det att känna sig som man respektive kvinna? Eller ingetdera?

Varför skulle inte en moderat likaväl som en vänsterpartist kunna tycka att kvinnor ska ha samma rättigheter, möjligheter och skyldigheter som män och verka för kvinnors politiska, ekonomiska och sociala rättigheter?
Av den enkla anledningen att jag har så svårt att få ihop det med individens frihet. Om man tycker att kvinnor som grupp borde ha lika rättigheter som män talar man ju i kollektiva termer och begrepp. Och det går liksom emot den grundläggande tanken om individen som sin egen lyckas smed, det är ju därför som man är emot kvotering eftersom det då så tydligt handlar om grupp och kollektiv av människor. Jag trodde att moderaterna inte gillade sådant. Tydligen har jag fel.

Hur menar du nu? Könsnormer är en social konstruktion. Det är inte så att det ligger i generna att den lille pojken älskar traktorer för att han är pojke och den lilla flickan älskar rosa för att hon är flicka. Det är ett resultat av omgivningens påverkan på barnet. Ett barn är ett barn och uppfostras barnet utan könstänk och att man istället för att tvinga in barnet i en könsroll ger barnet hela världen så kommer pojken tycka om precis det just han vill och flickan kommer tycka om just det hon vill. Det handlar inte om att alla ska behandlas exakt lika oavsett egna önskemål utan om att ge alla barn hela världen istället för halva så att de vet vad de har att välja emellan för hur ska man kunna veta att man gillar att åka kross om man aldrig har fått prova? Hur ska man veta att man gillar att gå i kjol om man aldrig fått prova? Vid varje tillfälle ett barn pressas in i en mall så kommer det på något sätt att bli fel för vi är alla original. Det finns bara en enda av varje människa och ingen passar egentligen i den där mallen. Människor lider mer eller mindre av könsnormerna men vi är olika bra på att lura oss själva så endel anser inte att de lider av några könsnormer alls. Ibland kanske pga de inte ens vet att alternativen finns.

Av den enkla anledningen att jag har så svårt att få ihop det med individens frihet. Om man tycker att kvinnor som grupp borde ha lika rättigheter som män talar man ju i kollektiva termer och begrepp. Och det går liksom emot den grundläggande tanken om individen som sin egen lyckas smed, det är ju därför som man är emot kvotering eftersom det då så tydligt handlar om grupp och kollektiv av människor. Jag trodde att moderaterna inte gillade sådant. Tydligen har jag fel.
Jag är ingen expert på varken moderat eller vänsterpartistisk politik men att moderater i gemen skulle vara emot att kvinnor och män har lika rättigheter har jag svårt att tro. Att tro det låter som något sorts vänsterorienterat feministbegrepp. Att bli inkvoterad enbart för att man är kvinna eller man istället för att se på prestationer och lämplighet ser jag inte som ett typiskt uttryck för feminism. Men jag är i och för sig inte expert på det heller! ;)

Senast ändrad:

Men, från att alla bör kalla sig feminister bara man är för jämlikhet så börjar vi nu sortera ut de som nog kanske inte ska kalla sig det, trots att de vill kalla sig feminister och är för jämlikhet?

Likväl som feminismen har olika inriktning där man kan anamma vissa saker men inte andra, så har väl de politiska partierna?

• Gilla
Reactions: Sar
Hur menar du nu? Könsnormer är en social konstruktion. Det är inte så att det ligger i generna att den lille pojken älskar traktorer för att han är pojke och den lilla flickan älskar rosa för att hon är flicka. Det är ett resultat av omgivningens påverkan på barnet. Ett barn är ett barn och uppfostras barnet utan könstänk och att man istället för att tvinga in barnet i en könsroll ger barnet hela världen så kommer pojken tycka om precis det just han vill och flickan kommer tycka om just det hon vill. Det handlar inte om att alla ska behandlas exakt lika oavsett egna önskemål utan om att ge alla barn hela världen istället för halva så att de vet vad de har att välja emellan för hur ska man kunna veta att man gillar att åka kross om man aldrig har fått prova? Hur ska man veta att man gillar att gå i kjol om man aldrig fått prova? Vid varje tillfälle ett barn pressas in i en mall så kommer det på något sätt att bli fel för vi är alla original. Det finns bara en enda av varje människa och ingen passar egentligen i den där mallen. Människor lider mer eller mindre av könsnormerna men vi är olika bra på att lura oss själva så endel anser inte att de lider av några könsnormer alls. Ibland kanske pga de inte ens vet att alternativen finns.
Nej, det är 50% arv och 50% miljö om man ska vara vetenskaplig. Visst har det till en viss del med uppfostran att göra men inte enbart vilken typ av lekar ett barn föredrar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
713
Senast: miumiu
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 835
Senast: Tonto
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 461
Senast: Grazing
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
45 408
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve