• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Lindy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 806
L

Lindy

Jag blev så ledsen igår.
Pratade med mamma som berättade att min bror och hans tjej avlivat sin hund.

Om jag ska ta det från början så skaffade min bror och hans tjej hund för drygt en månad sen, kanske två.
Både jag och mamma blev chockade eftersom min bror verkligen inte är en hundmänniska. Han borde inte ha djur överhuvudtaget!
Men han kanske förändrats, folk måste ju faktiskt få en chans tyckte jag.
De köpte en hund från en tjej som köpt henne från en organisation som tar hand om utländska gatuhundar. Hunden var en några månader gammal blandras med bl.a. schäfer och siberian husky, dvs verkligen inte en nybörjarhund för en soffpotatis.

Hon var verkligen jättefin! Både utseendemässigt och fint temperament. Hon var rumsren och kunde gå i koppel, sitta fint och komma på kommando och lite så.
De gav inte henne vatten för hon drack så mycket. Hon drack typ så fort hon fick syn på vatten eftersom hon inte haft tillgång till vatten när hon levde på gatan.
Hallå!? Är det bara jag som tycker att det beteendet antagligen gått att träna bort om hon haft konstant tillgång till vatten??

Jag såg min bror vara elak mot henne, för en småsak. Det skar verkligen i mitt hjärta!!:( De funderade på att lämna tillbaka henne till tjejen de köpt henne av eftersom de inte tyckte att det funkade.
De klagade över att hon kissade inomhus och inte lydde och en massa annat. De lämnade henne ensam flera timmar varje dag, då är det inte konstigt om hunden gör sina behov inomhus. Speciellt inte om den inte känt sig trygg.

Det hela slutade i alla fall med att hon bet en bekant till min bror.
Hon hade verkligen inga som helst aggressionsproblem när jag träffade henne, så de har TOTALförstört den stackars hunden!
Jag kan garantera att hade hon bara hamnat i rätt hem så hade hon blivit en toppenhund! Hon hade verkligen inte långt kvar till det när de fick henne.

Nu säger de att de ska skaffa en valp i stället.
När jag hörde det blev jag helt kall inombords!!

Vissa människor borde verkligen inte få ha hund!!

Jag blev så ledsen så jag var tvungen att skriva av mig...

Sv: Vanvård!

Usch vad hemskt! Finns det ingenting du kan göra? Angående beslutet om valpen menar jag.

Har de verkligen tid att skaffa en valp? Om de lämnade den andra hunden ensam i flera timmar, hade de tänkt göra det samma med valpen då? Idiotiskt isf tycker jag!
Dessvärre tror inte jag att det är så lätt att ändra deras beslut att skaffa valp, tyvärr. Med tanke på hur det gick med den förra så verkar de inte vara de ansvarsfulla typerna direkt, och då gör man lite som man vill utan att bry sig om vad andra tycker.

Du kanske skulle kunna erbjuda dig att hjälpa till med valpen? Ta hand om den när de inte är hemma och så?

Sv: Sv: Vanvård!

Mamma sa till min bror att de inte borde skaffa valp eftersom de kräver jättemycket tid. Att ha hund överhuvudtaget kräver ju mycket tid oavsett hur gammal den är.
Förhoppningsvis har han lyssnat på mamma, men jag tror inte det.
Det sorgliga är att han tror att det var fel på hunden, inte på deras beteende. :(

Det blir inte bättre med en ny hund om de inte ändrar på sig.

Jag hade gärna hjälpt dem om jag kunnat, men jag bor 25 mil bort.
Det bästa med att de avlivade henne är att jag inte behöver oroa mig över hur de behandlar henne.
Önskar bara att de lämnat bort henne istället.

Sv: Vanvård!

Först måste jag säga att det är rätt starkt av dig att berätta att det är din egen bror det handlar om.

Egentligen finns det ju inte så mycet att säga om den här saken, du verkar ju redan ha en bra uppfattning om din bror och hans djurskötsel. Det går inte övertala han på något vis ?

Läste att det är en ny regel på g, eller om den redan har trätt i kraft vet jag inte, men den går iaf ut på att det blir svårare att skaffa hund, det blir mer kontroll från polisens osv, sida.. Bra tycker jag!

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 925
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 311
Senast: Johanna1988
·
Juridik & Ekonomi Med anledning av min systers plötsliga död för en och en halv vecka sedan och därefter min familjs sedvanliga drama och bråk, som... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 257
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är... 2 3
Svar
50
· Visningar
9 704
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka