Nja, jag menar att i teorin så skulle det ju gå att övertyga alla om att V:s idealsamhälle är det bästa och att alla därför stegvis själva skulle göra val i den riktningen. Det skulle ju i sin tur kunna efterfråga vissa lagändringar för att kunna göra sådana val i de fall det idag kanske inte går, men då ser jag det inte som styrmedel. De olika styrmedel jag gav exempel på var just exempel på hur man kan göra, om man vill gå snabbare fram än att politiskt övertyga alla medborgare till att själva välja kollektiva ägande och driftsformer.
Personligen tror jag att vi människor är så pass olika att det i praktiken inte är möjligt att utan styrmedel få alla att vilja inrätta sig i det kollektiva. Men att det finns personer som tror det, och jobbar för det, och nöjer sig med att komma så långt som möjligt på vägen, tycker jag snarare är idealistiskt - och i vissa fall naivt - än extremistiskt. Hela mitt resonemang i den här tråden såhär långt har byggt på att jag vänder mig mot bilden att vänsterpartister per definition stöder våld, konfiskering, brott mot mänskliga rättigheter och allt som kommit upp. Och att jämföra med SD är helt obegripligt i min värld. Grunden i SD:s politik bygger på att människor har olika nedärvda essenser och att folk med olika ursprung inte ska blandas, för att det oundvikligen leder till en instabil nation. Det är något helt annat än att vara naiv i sin tro på hur många som kan värvas till att tycka att ett kollektivsamhälle är det bästa.
Jag håller med dig om inledningen i ditt andra stycke - att människor är så olika och tycker så olika att det inte kommer gå att övertyga alla om att samma sak är helt rätt för alla. Kanske för att det inte är det - ditt sätt att leva är kanske inte rätt för mig, och mitt sätt att leva kanske inte rätt för dig!
Jag kan därför inte se hur man kan avskaffa eller starkt begränsa äganderätten utan att använda någon form av tvångsmedel eller styrmedel för att åstadkomma detta. Det tycker jag är fel, och om det drivs igenom över hela linjen så att det blir omöjligt att äga och driva företag privat (och där inkluderar jag stora företag), då anser jag fortfarande att man bryter mot den mänskliga rättighet som gäller rätten att äga egendom.