Men ändå är det problem med att kostnaderna skenar iväg åt alla håll och kanter ibland om ingen är ansvarig för dem. Det är ju därför man försökt införa Akademiska hus som ska "hyra ut" rum till universiteten så att personalen inte breder ut sig för mycket. Det har iofs slagit totalt slint men de försökte på förekommen anledning. Det är detsamma med "marknadshyran" för skolor i kommuner som är ett liknande försök som slår slint. När bostadsbolagen går med vinst så är det i realiteten pengar som inte går till utbildning, höjer man anslagen till skolan samtidigt som man kräver högre vinst av bostadsbolagen så har skolan inte fått mer pengar.
Men som sagt det är ett försök att kontrollera skenande lokalkostader genom att leka marknadsekonomi, om än misslyckat.
IKEA är ju inte ett mindre företag, men det har definitivt en gång varit ett. Många är ju väldigt nöjda och glada över att IKEA numera är ett stort företag. Jag värderar friheten som gav IKEA möjlighet att bli ett stort företag som kan ge många personer jobb och möbler. Och jag värderar min frihet att köpa av dem, eller inte, söka jobb hos dem, eller inte.
Om man hamnat på botten av samhället men fått hjälp därifrån av samhällets nödvändiga tjänster så är det en bra sak att man kan finna arbete på olika företag, tex IKEA. Om man fick jobb på tex IKEA som ungdom så kanske man också klarade sig från botten.
Sverige är ett liberalt land och jag tycker om det.
(även om också jag önskar att de kunde hållit posten och järnvägarna som det var. Att staten ligger bakom dem gör mig inte gladare så som det är nu.)
Jag är faktiskt reellt osäker på hur det är i Sverige, men jag trodde nog det var lagligt att missbruka droger, om än inte olagligt att inneha eller sälja dem. Och att vi hade missbrukarvård med hjälp att få antabus och dylikt. Det känns också som en bra idé att hjälpa människor att undvika sjukdom genom att ge dem möjlighet att köpa/få sprutor annat. Men inser att det är för läkarvetenskapen att avgöra.