Vanligt med problem att rida ut själv ??

Sv: Vanligt med problem att rida ut själv ??

Jag skrev "inte får komma ut", inte "inte får komma ut själv". Det verkar när man läser tråden att det är hästar som inte får komma ut alls, för att ryttaren inte vill det eller har gett upp.
Då skulle jag promenera så att hästen fick se något annat än banan ibland :)

Jag tycker också att det verkar som att många ägare inte vill rida eller promenera ute med sin häst och därför säger att det är hästen som inte vill. Mina hästar gillar att både ridas ut och promenera. :)

joo, precis. Innan när jag bara red ut med andra och man typ bara red rakt fram i skogen, red jag hellre på banan för jag kände inte att jag fick ut något av att rida ut. Sen när jag fick egen häst och kunde rida ut själv, och träna dressyr och mer lydnad, som var helt omöjligt att göra med de som jag red ut med förut. Blev det mkt roligare, när jag satte igång min häst efter hans skada red vi knappt på banan första månaden red kanske 5 min för att börja vänja in han sakta. Men saknade inte ens banan då, är nästan svårare att hitta på saker att göra hela tiden tkr jag :p

På ridskolan jag red på red vi bara ut i skogen i slutet av vårterminen och kanske i början av hösten. Om man red 40 ggr på ett år var kanske 4-5 ute i skogen :crazy: På vintern red de knappt ut alls, så på våren när man kommit upp i de bättre grupperna och skulle rida ut så var det ju väldigt glada hästar kan jag säga :D

Varför är det synd om en häst som inte rids ut själv? dom flesta hästar föredrar sällskap. Min häst gillar inte att bli ledd på promenader heller precis som att hon vissa dagar tycker det är jobbigt att ledas ut till hagen. Om en häst inte trivs med något så är det snarare skönt för den att slippa ett obehag än att det är synd om den.

Hur vet du att den tkr det är jobbigt att ledas ut till hagen ?

Jag tycker också att det verkar som att många ägare inte vill rida eller promenera ute med sin häst och därför säger att det är hästen som inte vill. Mina hästar gillar att både ridas ut och promenera. :)

ja, jag menar det är ju jobbigt att gå :grin: Under min hästs igångsättning kunde vi vara ute och gå med han i 1½h. Var till och med ute och sprang lite med han :p Var enklare att gå med han än att gå med min hund :p

jobbig menar jag att hon är nojjig, detta är alltså en häst som är allmänt rädd för saker som inte finns, har mycket i skallen. Det måste vara väldigt jobbigt att vara sådan, var så jag menade.

Han fick då vara inne i ca 3 veckor(gick i ridhus dagtid, så helt stilla stod han iof inte.)
Anledningen till att han inte vill ut tror vi beror på leran, var i våras så djup och sugande lera att han antagligen tyckte det var jobbigt att ta sig undan de andra hästarna. Han är ganska låg i rang, det är inte oroligt i hagen flocken funkar bra ihop, men han är ganska "harig".

Fast precis som du skriver verkar det ju inte vara utevistelsen han vill vara utan. Han vill givetvis ha rena och torra hagar där man kan gå och spring utan att fastna. Det vill väl alla hästar.
Istället för att ta bort utevistelsen kanske hagarna borde göras iordning så de är bättre brukbara.

Jag skrev "inte får komma ut", inte "inte får komma ut själv". Det verkar när man läser tråden att det är hästar som inte får komma ut alls, för att ryttaren inte vill det eller har gett upp.
Då skulle jag promenera så att hästen fick se något annat än banan ibland :)

min häst rids ut ca en gång i månaden eller mindre så hon får komma ut men då i sällskap. Sålänge man lyssnar till hästen, en häst som gillar att ridas ute så är det ju bra om man kan göra det och tvärtom.

Visst jag menar inte att alla hästar kan ridas ut själva i skogen. Men kommer den ut i snitt 1 gång i månaden tkr inte jag det är konstigt om den blir nervös och tkr det är ovant...

Min häst reds ut oftare innan men då var hon mycket värre så jag upplever precis tvärtom nu när jag rider ut mindre ofta är hon mycket lugnare när jag väl rider ut.

Hade jag en sån häst skulle iaf jag lägga ner tid på NH träning så att hästen blir lugn och trygg. För kan ju tänka sej själv att vara spänd och nervös hela tiden... Hur kul är det ??

Jag tror inte att det handlar om stålpsyke, utan om dåligt bagage/ historik.

Givetvis om man föder upp en häst själv så ska man vänja den med att gå ute. Men man kan knappast hållas ansvarig för om hästen är uppfödd med att inte ridas ute eller att inte gå ute i hagen. Då tycker inte jag det är så konstigt om en häst aldrig kommer fungera att rida ute själv. Att vänja en häst vid hage går i många fall även om det bara handlar om några timmar när det gäller vissa individer.

Nej men när man tar sig an hästen så får man ju lära den att klara av saker och ting.
Går det att vänja hästen vid hage så går det garanterat att vänja den vid uteritter.
Har man inställningen att "det går aldrig" så är det klart det aldrig kommer gå , då försöker man ju inte ens..

Men då finns det ju en tydlig anledning.
Det finna många hästar som vantrivs med att gå i mkt lera, med vissa hästar eller med mkt trafik runt omkring.

Saken är ju den att man måste ju ta reda på och åtgärda problemet om hästen inte trivs i hagen.
Samma sak som man måste göra när man har hanterings eller ridproblem :)

min häst rids ut ca en gång i månaden eller mindre så hon får komma ut men då i sällskap. Sålänge man lyssnar till hästen, en häst som gillar att ridas ute så är det ju bra om man kan göra det och tvärtom.

Jag skulle nog vilja påstå att 12 ggr uteritt / år är ungefär samma sak som aldrig. :crazy:

Har du öht testat att rida ut 3-4 ggr/vecka under en lång period? Om du inte har det så kan du knappast veta att hästen ogillar uteritter.
Som jag skrev tidigare är det ju självklart att hästen känner sig osäker om den aldrig får komma ut.
Vissa blir spända och nervösa, medan vissa blir superheta och bockar av folk av ren glädje.
Det finns ju en anledning till att många ridskolehästar blir superpigga vid uteritter.

jo det med fast nog fasen kan hästar bli knepiga även med perfekt skötsel
De blir vad man gör dem till.
Såklart kan hästar vara knepiga till en början om de blivit "dåligt" behandlade/omskötta/hanterade, men har man kunskap nog att hantera dem så brukar det ju lösa sig åtminstonde till 98 %
Småsaker sitter ofta kvar, men man lär sig ju trixa ut dem utan en fight...

När jag köpte min nuvarande häst så sa ryttarna på det försäljningsstallet att dom aldrig skulle rida ut på honom själv. Men sånt accepterar inte jag så jag red direkt ut själv och det var aldrig någonsin några problem.
Däremot på en gård jag jobbade på förut fanns det ett varmblod som fått göra som han ville lääänge och han hade gett sig skutton på att han skulle inte lämna stallplanen utan någon annan före. Herregud vad jag kämpade och vi kom tillslut till en överenskommelse där han insåg att det var nog ingen ide att bråka, han var ju tvungen att gå i alla fall :p Men han såldes efter ett tag och de ägarna fick väldiga problem med honom då han gjorde precis samma sak där, vägrade lämna gården, fast dom visste att han varit väldigt istadig.

Svarar både dig och vita_n_6520

Hagarna är ej djupt leriga och de är fixade i den mån det går, delvis "kuperad" hage. Han går nu ut i hagen trots att den är lika nu som när han inte ville ut.
Kanske ska tilllägga att han inte tyckte det var särskilt kul att gå i ridhuset då han hängde vid dörren och skrek, oavsett kompis eller ej.
han är nog den enda hästen vi har som inte bryr sig om han inte får gå ut då de andra sparkar i väggarna, skrapar, gnäggar sig hesa osv..

Denna hästen stannar även i stallgången ibland och vägrar gå, vägrar gå upp hela vägen till läktaren tex och varför vet vi inte.
Väldigt speciell är han, men som sagt så springer han nu gladeligen ut i hagen än så länge iaf.

Vi trodde även han blev mobbad i hagen så vi satt och kollade hagen, givetvis såg vi ingenting.
Då vi inte kunde komma på vad som gjorde att han inte ville ut (kan givetvis ha varit leran, men han borde vart likadan nu då det är lika lerigt nu) så var ridhuset våran bästa tillfälliga lösning. Och vi är ju givetvis mer än glada att han nu går ut i hagen då vi vill ha dem ute så mkt vi bara kan.

Så är det även på ridskolan jag jobbar på, mest för att det är så himla mörkt på vintern, och även att det känns lite sisådär och ha ridskolehästarna broddade bak, givetvis går några av storhästarna ut i uterittsgrupper på helgerna, och vi hade ju gärna ridit ut om det hade vart ljust.

Jag köpte en äldre ponny i somras som tidigare gått på ridskola ett tag och tjejen som hade henne ville bara träna dressyr. Hon märkte att de få gånger hon ville rida ut i skogen så levde ponnyn upp och blev jätteglad mot hur hon var på banan, allmänt seg och uttråkad.
Jag sökte skogsmulleponny och hon svarade trots att hon bara hade haft henne i knappt ett halvår. Hon kände att hon inte kunde ge henne det liv som hon ville ha och jag tog henne på foder ett tag för att se om det funkade.

När jag provade att rida från stallet första gången så ville hon absolut inte gå och jag som är mer eller mindre självlärd efter 22 års riduppehåll är ju inte direkt den tuffaste heller. Men när jag red ut nästa gång med sambon och dottern var det inga problem alls. Vi har två gamla ridskole/dressyrponnies och ett varmblod och alla är riktiga klippor att rida ut på. Vi möter traktorer, skördetröskor, älgar,grannens hundar som springer efter och skäller och inte nån av dom reagerar det minsta. Helt underbart!:D
Det roliga är att varken min sambo eller bonusdotter hade ridit alls för ett halvår sen. Så vi har nog haft tur.
Nu går det att rida själv fast det går trööögt...men eftersom vi är 4 i familjen som rider så behövs det inte.

Personligen har jag svårt att tro att en häst inte uppskattar att bli riden i skogen..

Jag skulle nog vilja påstå att 12 ggr uteritt / år är ungefär samma sak som aldrig. :crazy:

Har du öht testat att rida ut 3-4 ggr/vecka under en lång period? Om du inte har det så kan du knappast veta att hästen ogillar uteritter.
Som jag skrev tidigare är det ju självklart att hästen känner sig osäker om den aldrig får komma ut.
Vissa blir spända och nervösa, medan vissa blir superheta och bockar av folk av ren glädje.
Det finns ju en anledning till att många ridskolehästar blir superpigga vid uteritter.
De blir vad man gör dem till.
Såklart kan hästar vara knepiga till en början om de blivit "dåligt" behandlade/omskötta/hanterade, men har man kunskap nog att hantera dem så brukar det ju lösa sig åtminstonde till 98 %
Småsaker sitter ofta kvar, men man lär sig ju trixa ut dem utan en fight...

Du har inte läst det jag skrivit ser jag, nu rider jag ut mer sällan ja men innan jag tog det beslutet så red jag ut flera gånger i veckan men eftersom det endast bidrog till att hamna på akuten så lade jag ner det. Hon vande sig aldrig just eftersom hon kunde gå fram ganska ok någon gång till att vara totalt omöjlig nästa gång. Och ja hästar kan bli knepiga även om dom är uppfödda på bästa tänkbara sätt. En personlighet har alla hästar.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 469
Senast: Roxy
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 870
Senast: Roheryn
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 856
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama