Vanligt med problem att rida ut själv ??

Sv: Vanligt med problem att rida ut själv ??

Det kommer alltid att finnas lika åsikter om detta.

Min häst är en typisk "uteridningshäst" En del krig och testningar har dock förekommit under årens lopp...

Min häst är spänd och tittig ute. Han jobbar mycket bättre i ridhuset, slappnar av och rör sig betydligt trevligare. Men jag tycker att miljöombytet är viktigt för att behålla den där glimten i ögat.

Man måste få låta hästen busa och ha lite roligt ibland också, jag tror inte att man rider sönder den för det... :cool:

Men lustigt nog verkar min häst tycka det är roligt att vara i ridhuset och försöker gärna styra stegen dit, tom när vi kommer hem från en uteritt... :D

Min häst är jättebra att rida ute själv på, förutsatt att man har benmusklerna och orken att.. hrm ska vi säga "övertala" henne att fortsätta gå (stannar, backar, vill vända hemåt). När man väl kommit en bit från stallet är hon som en klocka och blir piggare för varje steg. Hon är ganska tittig och busig men det gör inget för mig.
Syrrans häst är extremt bakskygg och känner sig därför tryggare om en häst går bakom så hon bara behöver hålla utkik framåt. Det går dock oftast bra att rida ut själv även på henne.
Andra syrrans häst är det för det mesta inga problem att rida ut på.

Var och hälsade på i ett stall i somras och där var det en tjej som skulle rida ut. Hon försökte tvinga sin häst i max 5 minuter, men denna vägrade så tjejen - hör och häpna! - hon g a v u p p och red på ridbanan! :eek: Hur kan man ens få för sig att göra så? Jag var minst sagt lite chockad när jag såg det :angel:

Jag står fast vid att alla bör och kan rida ut flera gånger i veckan och att en häst som rids på iprincip samma sätt varje dag inte har "glimten i ögat", det ska gå att rida ut själv - klarar man inte det skaffar man någon annan ryttare.

Vad är glimten i ögat för dig då? Du menar att hästar som presterar på topp som inte rids ut saknar glimten i ögat? Alla skogsmullar har glimten i ögat? Jag tycker huvudsaken är att en häst har en varierad vardag utevistelse,träning, socialt samspel etc. Träning går att variera även på ridbanan. Varför måste man rida ut själv? Till varje pris alltså? Om du red ut själv på en häst och du bröt båda benen skulle du efter det rida ut på den hästen själv igen? Ryttarbyte är inte svaret till att ändra en hästs psyke.
Det hade inte gått bättre för någon annan att rida ut själv på min häst iaf, en dag går det bra en annan åt helvete, oberäknelig in i det sista.

Jag kan bara skritta och eventuellt trava när någon annan är med!
Om jag ska galoppera måste jag rida själv :grin:

jag har nu läst hela tråden.

skit i vad andra tycker, rid din häst vart du vill. tappar hon livslust märker du nog det. vill hon inte ut så tvinga henne inte. det är din häst, gör som du vill tycker jag. jag vet flera hästar som inte trivs att vara ute ensamma, inget konstigt med det, dem e flockdjur. även om du är ledare kan du inte ta en annan hästs plats.

kort, rid din häst så som det känns bäst!

Min häst kan vara lite jobbig att rida ut på om det är mörkt ute för han är lite mörkrädd, stackarn!

Annars går det bra, han kan bli lite busig med andra hästar men inte farligt så !:D

Ptja, glimten i ögat ser man helt enkelt. Jag säger inte att alla skogshästar har den, men hästar som gått på bana alldeles för mkt och som börjar ridas med varierat brukar se annorlunda ut efter ett tag. Har sett det flera gånger.

Tycker du verkligen vardagen är varierad om man gör samma sak varje dag?
Varierat på bana är ju inte att rida olika ridvägar, det gör man ju hur eller hur..

Jag har redan sagt att jag inte tycker det är nödvändigt att rida ut själv men jag tycker man ska kunna, annars har man inte full koll på sin häst.

Jag har blivit avslängd ett par ggr ute, förra gången slog jag mig så mkt att jag inte kunde andas för att det gjorde så ont. :crazy:
Det är ju inte så illa att jag bröt båda benen, men kul var det inte.
Dock kan jag ju nämna att jag slagit mig betydligt mer i padocken. Inte slutar jag rida i paddocken för det. :confused:

Och joa, till 99% så brukar ett ryttarbyte ändra mkt på hästen om den andra ryttaren passar bättre på hästen.
Min häst var helknäpp att rida ut på när jag först fick henne, och hon skulle garanterat bli det igen om hon fick fel ryttare.

Tycker du verkligen vardagen är varierad om man gör samma sak varje dag?
Varierat på bana är ju inte att rida olika ridvägar, det gör man ju hur eller hur..

Jag har blivit avslängd ett par ggr ute, förra gången slog jag mig så mkt att jag inte kunde andas för att det gjorde så ont. :crazy:
Det är ju inte så illa att jag bröt båda benen, men kul var det inte.
Dock kan jag ju nämna att jag slagit mig betydligt mer i padocken. Inte slutar jag rida i paddocken för det. :confused:

Och joa, till 99% så brukar ett ryttarbyte ändra mkt på hästen om den andra ryttaren passar bättre på hästen.
Min häst var helknäpp att rida ut på när jag först fick henne, och hon skulle garanterat bli det igen om hon fick fel ryttare.

Jag gör inte samma sak varje dag, finns många sätt att variera träningen på ridbana. den andra meningen förstår jag inte ens vad du skrivit. Du svarade inte på min fråga om du red ut själv och din häst skenade utan synbar anledning du ramlade av och bröt båda benen skulle du rida ut SJÄLV på den hästen sen igen?
Du tycker alltså inte att risken för en olycka är högre om man rider ute än på inhägnat område?
Tänk om det är så att vissa hästar inte är så lättlösta att dom blir en helt annan häst bara för att en annan person sitter upp.....

Jag har samma problem... Har ett 6 årigt sto. I början av turen så går det ganska bra tills vi kommit typ 20 m från stallet, då ska hon stanna och vill bara gå hem. Problemet som jag tycker är värst är att jag inte vet om hon en dag kommer stegra riktigt högt när jag lägger spöt på rumpan. Nu småställer hon sig bara... Vad tror ni?
Om hästen är tveksam- trava på eller galoppera. Visa att DU tycker att det är kul. Det brukar vara i början av ridturen som problemen uppstår o aldrig på hemväg.
Strunta i att man SKA skritta i början. Hsten har väl ändå gått i hagen i timmar innan ritten.

Sen kommer bjudningen- för att vilja gå ut.

Okej. Din häst är kanske ett extremfall, jag håller med dig om att man får välja sina risker här i världen.

Men jag står fast vid att "uteridningsproblem" sitter oftast i ryttaren, inte i hästen. Sen kan det helt klart finnas undantag.

Jag gör inte samma sak varje dag, finns många sätt att variera träningen på ridbana. den andra meningen förstår jag inte ens vad du skrivit. Du svarade inte på min fråga om du red ut själv och din häst skenade utan synbar anledning du ramlade av och bröt båda benen skulle du rida ut SJÄLV på den hästen sen igen?
Du tycker alltså inte att risken för en olycka är högre om man rider ute än på inhägnat område?
Tänk om det är så att vissa hästar inte är så lättlösta att dom blir en helt annan häst bara för att en annan person sitter upp.....

Vad förstod du inte? :confused:
Jag menar att man rider ju inte varierat för att man gör olika övningar på banan. Iaf inte jag, då jag varierar ALLA ridpass på banan och inte sitter och nöter på en volt ex.

Jag svarade inte bokstavligt men Nej det skulle jag förmodligen inte göra. (Möjligtvis om jag blev rädd då, men då skulle ju inte sällskap göra någon skillnad!)
Finner ingen anledning. Varför skulle jag sluta rida ut själv om jag kan fortsätta rida i padocken efter en ordentligt omkullridning?
De flesta olyckor sker ju faktiskt i inhägnat.

Nej men om man hittar rätt ryttare så brukar det bli bra efter en tid.

Vad förstod du inte? :confused:
Jag menar att man rider ju inte varierat för att man gör olika övningar på banan. Iaf inte jag, då jag varierar ALLA ridpass på banan och inte sitter och nöter på en volt ex.

Jag svarade inte bokstavligt men Nej det skulle jag förmodligen inte göra. (Möjligtvis om jag blev rädd då, men då skulle ju inte sällskap göra någon skillnad!)
Finner ingen anledning. Varför skulle jag sluta rida ut själv om jag kan fortsätta rida i padocken efter en ordentligt omkullridning?
De flesta olyckor sker ju faktiskt i inhägnat.

Nej men om man hittar rätt ryttare så brukar det bli bra efter en tid.

du säger att man inte kan träna varierat på ridbana, sen säger du att du varierar alla pass du rider på bana? hur går det ihop?
Så om man själv inte har något behov av att rida ut själv så ska man skaffa en annan ryttare att göra det? varför då? Har hästen någon slags ogrundat behov av att ridas ut på själv?
Vi prioriterar helt olika saker prio nr ett för mig är att hästen kan röra sig fritt ute under dagen med hästkompisar och att tränas på ett sätt som främjar hästen, om man vill att en häst ska bli harmonisk vilket krävs om den ska kunna prestera. Om hästen rids ute själv eller inte är totalt oväsentligt för mig, det viktiga är att lyssna till hästen vad den tycker om att göra, om det är en häst som inte gillar att ridas inne så mycket så är det trevligt om man då kanske kan rida ut oftare så hästen kan må bra och tvärtom.
Att rida hästen ute själv är bara ett behov människan har inte hästen.

*kl*
Jag håller med om att uterittsproblemen oftast sitter i ryttaren och inte hästen, dock har ju vissa undantag redan blivit så "förstörda" att det ska till en grymt orädd och skicklig ryttare för att komma tillrätta med det.

Men jag håller också med om att huruvida man rider ut eller inte är ett eget val, knappast djurplågeri att inte göra det.
Jag själv är osäker vid uteritter (och då framförallt ensam) och självklart smittar det av sig på hästen. I mitt fall är det dessutom en häst som är lite osäker i sig själv så kan jag inte hjälpa hästen blir den värre. Fram tills i höstas har jag sett till att den fått variationen av underlag och miljö ändå genom att gå ut och promenera eller rida kortare skritt-uteritter 1-2 gånger i veckan. Nu när vår skogsstig är söndergrävd och det åker massvis med lastbilar på vanliga vägarna (pga järnvägsbygge) och det nästan alltid är mörkt när jag är ute i stallet så ser jag det bara som dumdristigt att dra iväg.

Visst, hästen brås på mig, och pga det så är den lugnare (har varit väldigt stressad) i ridhuset och har gott om gnista. De enda gånger jag upplevt att den tappat gnista/bjudning har varit om den fått jobba för många rena skrittpass i sträck = enkelt löst och förebyggt.
Sen tycker även jag att det är trevligt att rida ut och att det vore roligare att kunna göra det utan stressen, men jag tror inte rätt sätt för våran del är att tjura på med att rida ut var och varannan dag även om det inte känns som något bra läge. När den blir stressad blir den spänd och sänker ryggen och börjar takta. Såna uteritter sliter mer än de stärker.

ja det är tyvärr många som inte vågar rida ut själva men har man en häst som aldrig vart ute själv så ser jag det som utmaning och att det är bara att ge sig ut och hålla sig fast. hade en arab som var sådan, det var skuttit och hoppigt och vägrande men efetr nån månad gick det jätte bra. bara att ge sig ut och vara bestämd. Se rädslan i vitögat hehe

ja det är tyvärr många som inte vågar rida ut själva men har man en häst som aldrig vart ute själv så ser jag det som utmaning och att det är bara att ge sig ut och hålla sig fast. hade en arab som var sådan, det var skuttit och hoppigt och vägrande men efetr nån månad gick det jätte bra. bara att ge sig ut och vara bestämd. Se rädslan i vitögat hehe

Det bästa är om man har en ung/ ovan häst- är att rida med sällskap i början, MEN att rida först.
En lydig hund som går före hjälper oxå. Den ingår i flocken.

Iom NH så förstår jag att man får problem uppsuttet. Hästen VET att den inte får gå före o är då mkt osäker- kuvad.

Senast ändrad:

KL
Jag anser att det är ngt fel om hästen inte "vill" gå ut i skogen;)

Anser inte att det skulle handla om ledarskap, utan att det är människan som är rädd.Att det i första hand är människan som behöver tränas!!!
Om människan tränar på sin mentala bit- ensam o har tilllräckligt med pondus för att berätta för hästen att det inte är farligt- så går de allra flesta.

Byt ryttare o hästen går.
Hästen känner på en gång om ryttaren är osäker!!! -OK. Det är farligt, bäst att vi stannar hemma.:eek: Jag vill ha en trygg människa som jag kan förlita mig på.

Håller helt med dig! Men ibland handlar det inte om rädsla, varken hos häst eller ryttare, utan istadighet och tjurighet...

Min häst var sån en period, men då blev det krig :devil: Numera är det aldrig några problem!

Fast varför blir hästen istadig:confused: om det inte är ett unghästtest.

Om man tar itu med det på en gång o sen inte är långsint- på sin vakt. Så brukar de vilja vara till lags o lita på sin ägare. Man måste se till att det blir en angenäm erfarenhet- ha kul ibland- bara.

att rida ut själv är en vanesak helt enkelt. om hästen är väldigt flockbunden och inte har förtroende för ryttaren så är det klart den inte vill gå iväg från stallet ensam. det är något man får jobba på om man har en sån häst. rida en liten bit varje dag, öka gradvis.

alla mina hästar går att rida ut själva. dom är eg lugnare då än med sällskap. alla går även att lämna själva i hage och stall. folk brukar anmärka på hur självständiga mina hästar är.
för mig är det en självklarhet att det ska vara så då jag ofta är ensam. skulle aldrig funka att inte kunde rida själv.

:bow:
Jag anser att det är ens skyldighet att lära dem att jag är en värdig ledare- som man följer i vått o torrt- litar på. Likväl som att de kan lämnas- samma med hunden- man vänjer dem.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 469
Senast: Roxy
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 870
Senast: Roheryn
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 856
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur