Vanligt med problem att rida ut själv ??

Sv: Vanligt med problem att rida ut själv ??

Nej men när man tar sig an hästen så får man ju lära den att klara av saker och ting.
Går det att vänja hästen vid hage så går det garanterat att vänja den vid uteritter.
Har man inställningen att "det går aldrig" så är det klart det aldrig kommer gå , då försöker man ju inte ens..

:bow::bow:

Jo det är klar att på vardagarna är det ju svårt att hinna, men på helgerna, tkr iaf att hästar borde få komma ut i skogen 1gg/vecka. Spec ridskolehästar så de får lite variation.

KL

Hos mig ingår det i hästens utbildning att kunna ridas ut själv. Likväl som att kunna stå själv inne i stallet elelr hagen.

Mest praktiskt också..

Hästen kan tas in utan att hela stallet behöver stå inne. Kvarvarande häst kan gå kvar i hagen även om kompisen gått in.
Jag kan rida när det passar MIG och behöver inte ringa runt efter folk och anpassa tider efter någon annan.

Samt att på tävlingsdagar stoppar man in kusen i lådan och far iväg. Den är trygg med mig i olika miljöer.

KL

Hos mig ingår det i hästens utbildning att kunna ridas ut själv. Likväl som att kunna stå själv inne i stallet elelr hagen.

precis så tycker jag också att man ska göra om man föder upp eller tar över hästen som unghäst. Men köper man på sig en häst som är omöjlig så får man göra det bästa av situationen.

Skrev att de stora hästarna får komma ut på helgen. Men pga att många av ponnierna är barfota är det svårt att brodda dom, och även pga säkerhetsrisken med små ponnier med broddar bak och små barn känns inte helt ok..
Men visst tycker jag att de ska få möjlighet att komma ut absolut.

Sen är det mest mindre rutinerade grupper på helgen och dessa små ponnier får lätt popcorn symtom när det är kallt ute, så sannolikheten att de skulle bli piggare och busigare ute är ju då ganska stor.

Rider själv ut minst 2ggr i veckan så är absolut inte mot det, tycker det inte finns något härligare än att skritta i sakta mak i en stor skog eller bränna fram i galopp på ängarna. Spelar heller ingen roll för mig eller min häst om vi rider ut själva eller med andra.

*kl*

En kompis till mig sålde ett sto som var "jobbig" att rida ut på så ett av kraven när intressenterna kom var att de skulle rida ut på henne under en provritt bara för att se att de klarade av henne. (tävlingshäst på msv nivå i dressyr å hopp) Just för att hon inte bara skulle bli riden på bana i sitt nya hem.

Klarar man inte av att rida hästen ute i naturen ska man nog se sig om efter en annan häst som man klarar av. Visst, man kan inte rå för (som någon skrev) att hästen fått en missanpassad uppväxt, men då skulle jag dra öronen åt mig i vilket fall.

Kan hästen inte ridas ensam så får man engagera sig att hitta ridsällskap.

Jag tycker det är en självklarhet att hästar ska gå på varierade underlag i olika miljöer för att få starka friska hästar och allsidig träning; med eller utan sällskap.

Redan som barn fick jag rida de mest omöjliga odågorna. Ett russto verkligen BLÅVÄGRADE att gå från stallplan. Men skam den som ger sig. hon var GALEN. men jag gav mig inte. hon backade, dansade, kastade, skenade. Jag åkte av, hon gick omkull osv men en dag när hon backade så backade hon in i ett elstängsel och fick en stöt och sen den dagen gick det bra.... Det handlade helt enkelt om att hon inte ville ge sig, hon ville bestämma.

Och apropå hästars individer och personligheter så tror jag man kan förändra dem otroligt mkt om man bara lägger manken till, vad man än säger så med rätt ryttare/ägare så kan hästar ändra sig hur mkt som helst.

Jag fick kämpa i nästan två år med min tidigare medryttarhäst för att kunna rida ut själv. Jag gjorde det under hela perioden, men inte utan tjaffs och att vi blev stillastående flera gånger. Tillslut lärde jag mig att hantera det och hon började gå tillslut. Hon är såld nu, och från och med nu är det det viktigaste för mig. Att hästen går att rida ut själv på.

Mest praktiskt också..

Hästen kan tas in utan att hela stallet behöver stå inne. Kvarvarande häst kan gå kvar i hagen även om kompisen gått in.
Jag kan rida när det passar MIG och behöver inte ringa runt efter folk och anpassa tider efter någon annan.

Samt att på tävlingsdagar stoppar man in kusen i lådan och far iväg. Den är trygg med mig i olika miljöer.
Helt i linje med mig:bow: som vanligt:banana::rofl:

Jag har samma problem... Har ett 6 årigt sto. I början av turen så går det ganska bra tills vi kommit typ 20 m från stallet, då ska hon stanna och vill bara gå hem. Problemet som jag tycker är värst är att jag inte vet om hon en dag kommer stegra riktigt högt när jag lägger spöt på rumpan. Nu småställer hon sig bara... Vad tror ni?

Nej tack och lov har vi inte dom problemen i stallet.
Det är tråkigt att man inte skulle kunna rida ut själv eller med andra.
Jag har bara råkat ut att hästen stegrat sig och vänt och skenat hem till stallet men det var många år sen.

Men frågan är ju då om du verklgien har (hade) tillräcklig kunskap för att klara ut det?! Hade du haft det så står jag fast vid att det skulle gå att rida ut på hästen utan problem.

Med det menar jag inte att du är dålig på att rida men i vissa situationer så måste man ju ha en viss kunskap och känsla. Kan man inte få ut hästen själv (Varken från marken eller från ryggen) så tycker jag man har ett problem, och problem är till för att lösas.

Sen funderar jag lite på; När du red ut flera gånger i veckan, red du då själv eller med andra?
Om du inte kunde rida ut med andra då, hur kommer det sig att du kan göra det 1 gång i månaden nu?

Jag håller inte med dig. En väluppfödd häst blir inte knepig.
Såkalrt har alla personligheter men föder man upp hästar bör man ju ha tillräckligt stor kunskap så man kan klara av att uppfostra ett föl :p
Det är vid bristande kunskap eller rädsla som hästen blir knepig.

Är ju svårt att säga en del reagerar ju inte alls på spöt vissa reagerar mer. Du kan inte ut och gå med hästen själv ? Eller gör den samma sak då med ?

Såkalrt har alla personligheter men föder man upp hästar bör man ju ha tillräckligt stor kunskap så man kan klara av att uppfostra ett föl :p

Håller med!

*kl*
Måste bara berätta att jag red ut på min häst igår är bara 5 år och har haft henne 1½ vecka nu. Red ut själv vid halv 7 med pannlampa, gick hur bra som helst :D Skrittade bara för att det var så hårt ute, men ändå, hon bara skrittar på :D

Men frågan är ju då om du verklgien har (hade) tillräcklig kunskap för att klara ut det?! Hade du haft det så står jag fast vid att det skulle gå att rida ut på hästen utan problem.

Med det menar jag inte att du är dålig på att rida men i vissa situationer så måste man ju ha en viss kunskap och känsla. Kan man inte få ut hästen själv (Varken från marken eller från ryggen) så tycker jag man har ett problem, och problem är till för att lösas.

Sen funderar jag lite på; När du red ut flera gånger i veckan, red du då själv eller med andra?
Om du inte kunde rida ut med andra då, hur kommer det sig att du kan göra det 1 gång i månaden nu?

Det handlar om att JAG inte tycker att det är värt att hamna i rullstol för att en häst har för mycket i skallen. Sen om du tycker att det är värt att hamna i rullstol eller ännu värre i kista så får det stå för dig. Jag tycker som sagt inte att min häst är värd att bli stressad och må dåligt bara för att jag vill rida ut.
Jag har alltid kunnat rida ut med andra, problemen kommer ibland när jag ridit ut själv, det var nu 1½ år sedan jag gjorde det senast. Jag kommer aldrig att rida ut på henne själv igen, varken jag eller hon har något behov av det. Sen rider jag inte ut oftare i sällskap för det behövs inte som sagt hon är ingen häst som älskar att ridas ute så då är en gång i månaden lagom.
Jag kan leda henne ute själv men hon gillar det inte nämnvärt. Jag vet många som tävlar på hög nivå som rider ut kanske 4 gånger om året eller aldrig deras hästar mår inte dåligt, det viktigaste för en häst är att få gå i flock och röra på sig, inte att gå i skogen och luffsa runt.
En häst kan bli knepig även fast den föds upp enligt konstens alla regler, det kallas gener, finns många elithästar som är riktigt svåra som har fötts upp bättre än konungen själv men ändå är besvärliga, alla hästar går inte att stöpa i samma form och tur är väl det tänk vad tråkigt livet hade varit annars.

Min häst är väääldigt seg på bägen ut ock vill vända ofta. Sista biten hem försöker han sticka och låtsas bli rädd för saker och allt blir obehagligt.Ibland under ridturen, bockar han loss och ofta kan man inte galoppera eller trava. Uteritter=obehagligt. Fast ibland sköter han sig väldigt bra. Men jag antar att han lär bli bättre eftersom han är fem, och antagligen inte har varit ute så mkt själv innan han kom till mig. Så är vi bara två hästar i stallet så han saknar den andra hästen för de har blivit väldigt fästa:( precis det jag INTE ville skulle hända:crazy: aja bara att hoppas att det fixar sig!:D

*kl*

För mig är det "basic" att kunna rida ut. Kan man inte det så tror jag inte att man har hästens förtroende till 100%.

Jag respekterar att man ska vara rädd om både sig och hästen, men det kan väl hända lika eller värre olyckor när man t ex hoppar en bana? :confused:

Hästen ska "hänga med" och lite på MIG vart vi än är, ute eller inne, själva eller i grupp, i skogen eller i ridhuset...

*kl*

För mig är det "basic" att kunna rida ut. Kan man inte det så tror jag inte att man har hästens förtroende till 100%.

Jag respekterar att man ska vara rädd om både sig och hästen, men det kan väl hända lika eller värre olyckor när man t ex hoppar en bana? :confused:

Hästen ska "hänga med" och lite på MIG vart vi än är, ute eller inne, själva eller i grupp, i skogen eller i ridhuset...

Rida är en risk i sig därför försöker iaf jag att undvika onödiga risker, är ett ekipage en fara för sig själv och andra så ska man stanna hemma det säger sig självt, återigen ridning ska stärka hästen fysiskt och psykiskt inte tvärtom. Sen vet jag att min häst litar på mig mer än någon annan men hon går inte alltid att nå hon kan stå och skaka på huvudet helt paralyserad går inte att få kontakt med då är hon orolig för något. En häst som är orolig i sig själv det hjälper alltså inte om man så är klippan själv. Hästar är olika och det finns alltid undantag.

Ja det känns inte som vi kommer så långt i diskussionen :p

Jag står fast vid att alla bör och kan rida ut flera gånger i veckan och att en häst som rids på iprincip samma sätt varje dag inte har "glimten i ögat", det ska gå att rida ut själv - klarar man inte det skaffar man någon annan ryttare.
Hästar finner sig i det mesta, jag har sett välmående hästar som bara fått 4-5 kg ensilage om dagen också, och hästar som har ryttare som slår och drar men som ändå är lika snälla när de ska ut och ridas..

En häst kan bli knepig även fast den föds upp enligt konstens alla regler, det kallas gener, finns många elithästar som är riktigt svåra som har fötts upp bättre än konungen själv men ändå är besvärliga, alla hästar går inte att stöpa i samma form och tur är väl det tänk vad tråkigt livet hade varit annars.
Men det är ju skillnad på en häst som har temperament och en som är "knepig" :p
Jag tror det är så att vi tänker på olika saker.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 469
Senast: Roxy
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 870
Senast: Roheryn
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 856
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama